کد خبر 850179
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۶
برجام

ترامپ روز گذشته در دیدار با «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی خود، برجام را «احمقانه»، «مضحک» و «فاجعه‌بار» خواند و گفت چنین توافقی هرگز نباید امضا می‌شد.

به گزارش مشرق، روز گذشته شاهد اخبار مهمی درباره برجام بودیم که شاید بتواند سرنوشت این توافق را روشن کند. بخشی از آن در ادامه ارائه می شود.

ترامپ روز گذشته در دیدار با «امانوئل ماکرون» همتای فرانسوی خود، برجام را «احمقانه»، «مضحک» و «فاجعه‌بار» خواند و گفت چنین توافقی هرگز نباید امضا می‌شد.

ماکرون در همین دیدار گفت: «آنچه می‌خواهیم انجام دهیم، مهار کردن ایران است و برجام بخشی از آن تصویر بزرگتر است.»

ترامپ هم گفت: اگر ایران برنامه هسته‌ای خود را از سر بگیرند، با مشکلاتی مواجه خواهند شد که تابحال نمونه‌اش را شاهد نبوده‌اند.

بیشتر بخوانید:

دست‌های خالی آمریکایی ها در میدان عمل

کانال ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی از فشار تل‌آویو به ایتالیا برای موافقت با تحریم ایران خبر داد. این تلویزیون اعلام کرد: «یوال روتم» مدیر کل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی سفیر ایتالیا را به نشستی دعوت و «پیام قاطع» نارضایتی تل‌آویو را از مخالفت ایتالیا با اعمال تحریم‌های اروپایی علیه ایران، به او ابلاغ کرده.

روزنامه «نیویورک‌تایمز» جزئیات جدیدی از رایزنی‌های دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی برای «تغییر برجام» و دو سند «ضمیمه» یا توافق جانبی خبر داد: تدابیر شدید و اعمال تحریم‌هایی علیه ایران در صورت آزمایش موشک‌های دوربرد؛ اِعمال تحریم در صورت ممانعت از ورود بازرسان بین‌المللی به هر پایگاهی، از جمله پایگاه های نظامی.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است: «اگر آمریکا از برجام خارج شود، به احتمال زیاد ایران نیز از این توافق خارج خواهد شد. در این حالت ایران دیگر بیشتر از این به تعهداتش مطابق با چارچوب توافق متعهد نخواهد ماند و آزاد است تا غنی سازی خود را فراتر از آنچه در متن برجام آمده است از سربگیرد.

بیشتر بخوانید:

ظریف: خروج از NPT یکی از گزینه‌ها است

پایگاه خبری هیل نوشت: نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره در خصوص اقداماتی که ترامپ باید درباره برجام انجام دهد، دچار اختلاف نظر هستند؛ برخی نگرانند که خروج از برجام به تسریع برنامه هسته‌ای ایران منجر شود و همچنین نگران هستند که این اقدام دولت آمریکا، همپیمانان کلیدی این کشور را از واشنگتون دور سازد و مذاکره درباره یک توافق هسته‌ای با کره شمالی را برای ترامپ دشوار سازد.

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان قصد دارد روز جمعه هفته جاری برای بحث در مورد برجام به واشنگتون سفر کند.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی پیش از سفر به سوچی روسیه در مورد خروج آمریکا از برجام گفت: گزینه محتمل ما در قبال خروج آمریکا از برجام خروج از NPT است.

منبع: اندیشکده راهبردی تبیین

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس