چین

چین اعلام کرده که گرچه از یک جنگ اقتصادی استقبال نمی کند، ولی قدم به قدم با اقدامات آمریکا مقابله خواهد کرد.

سرویس جهان مشرق- در پی تهدید ترامپ مبنی بر اعمال ۱۰۰ میلیادر دلار تعرفه دیگر بر کالاهای وارداتی از چین، پکن نیز اعلام کرد که گرچه به دنبال یک جنگ اقتصادی نیست، ولی از "بابت این که پا به پای واشینگتن تا ته خط تقابل اقتصادی پیش برود، باکی ندارد تا از منافع اقتصادی بنیادین خود حفاظت کند."

به گزارش راشا تودی، وزارت بازرگانی چین، روز جمعه(۶ آپریل) در بیانیه‌ای نوشت:

" موقعیت اقتصادی چین بسیار شفاف بوده است. چین به دنبال وارد شدن در یک درگیری اقتصادی نیست، ولی در بدترین سناریو، باکی از مبارزه در یک جنگ اقتصادی ندارد."

در ادامه این بیانیه آمده است:

" اگر واشینگتن همچنان به یکجانبه‌گرایی و حفاظت‌گری در اقتصاد بین المللی ادامه دهد، چین «به هر قیمتی» از منافع اقتصادی خود دفاع خواهد کرد و در به کارگیری روش‌های متقابل درنگ نخواهد نمود.

وزارت بازرگانی چین، یکجانبه‌گرایی آمریکا را که به تجارت آزاد جهانی ضربه می زند، محکوم و تاکید کرد که چین به اصلاحات اقتصادی و گشودگی هر چه بیشتر اقتصاد خود به روی دنیا ادامه خواهد داد تا سیستم «چندجانبه» تجارت بین الملل را حفظ کند و آزادی تجارت و سرمایه‌گذاری را توسعه دهد.

این بیانیه بعد از آن صادر شد که رییس جمهور آمریکا اعلام کرد که دولتش در حال بررسی اِعمال حدود ۱۰۰ میلیارد دلار تعرفه دیگر بر کالاهای چینی است. ترامپ روز پنجشنبه چین را به خاطر "آسیب زدن به تولیدکنندگان و کشاورزان آمریکایی» مقصر دانست و گفت که به «نمایندگی تجاری آمریکا»(USTR) دستور داده که کالاهای چینی را که باید مشمول نعرفه شوند، شناسایی کند.

نزاع اقتصادی واشینگتن و پکن از اواخر ماه مارچ شروع شد که دولت امریکا یک بسته تعرفه‌ای شامل صد قلم کالای وارداتی از چین را معرفی کرد که شامل طیف متنوعی از پوشاک تا لوازم الکترونیک می شود. چین در پاسخ به این اقدام، تعرفه ۱۲۸ قلم کالای امریکایی را بین ۱۵ تا ۲۵ درصد افزایش داد.

با این حال، بیانیه وزارت بازرگانی چین تصریح کرد که سیاست بدون مالیات و معاف از مالیات را در تجارت بین المللی خود تغییر نداده است و اقدام این کشور در بالا بردن تعرفه واردات کالاهای آمریکایی، کاملا در چارچوب مقررات سازمان تجارت جهانی است که اجازه اقدام متقابل را به کشورها می دهد.

ترامپ در ۲۲ مارچ، ضمن اعلام بسته تعرفه‌ای کالاهای چینی، گفت که وضع این تعرفه‌ها به کاهش عدم موازنه تجاری میان چین و آمریکا(که به نفع چین است) کمک می کند و از به سرقت رفتن مالکیت معنوی آمریکا جلوگیری می نماید. فردای آن روز(۲۳ مارچ) پکن اعلام کرد که اماده است «قدم به قدم» با آمریکا در این زمینه مقابله کند و اِعمال تعرفه بر ۱۲۸ کالای آمریکایی را اعلام کرد. با فراگیر شدن ترس از جنگ قریب الوقوع اقتصادی میان چین و آمریکا، بازارهای جهانی شروع به نشان دادن واکنش‌های منفی کرده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
    21 2
    ایران باید از این وضعیت شکل گرفته به نحو احسنت استفاده کنه مخصوصا تو صادرات پتروشیمی به چین و کره جنوبی.
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
    6 45
    چین توان مقابله ندارد البته این دعوای دو غول خسته است چون دیگر چین هم از نظر اشباع تولید به حداکثر رسیده و توان مقابله ندارد و نیازمند سرمایه گذاری مجدد است
    • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
      33 4
      وات!؟! چین توان رقابت نداره!؟ نهایتا چین صادراتش کمتر میشه و به جای واردات برخی محصولات کشاورزی از امریکا اونها رو از برزیل هند روسیه و یا استرالیا و دیگر کشورها انجام میده! بیشترین وابستگی چین از نظر تکنولوژیکی به تراشه های امریکاست که اونم یک وابستگی دوگانه هست چون بیشترین خریدار تراشه های امریکا هم چینه. ضمن اینکه خود چین هم در حال توسعه پردازنده های ساخت خودشه! در واقع این شرایط در هر حالتی به نفع ایران هست اما این دولت توان بهره برداری از اون رو نداره
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
    5 10
    البته چین یه خرده کوتاه اومد و گفت درباره وضع تعرفه ها مجددا فکر میکنه
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
    6 11
    داداچ ته خطش که میشه جنگ اتمی و نابودی کره زمین ؟!!
    • IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۱
      6 0
      یعنی چی یعنی هرچی امریکا گفت بگن چشم خب امریکا عقب نشینی نکنه که جنگ اتمی نشه
  • US ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۲
    11 0
    چین ایران روسیه سوریه کره شمالی باید برای تجارت یک پول جاگزین بجای دلار استفاده و انرا تقویت کنند
  • علی IR ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
    0 0
    اصلا دلار پول رسمی دنیا نباید باشه که یه کشور مزخرفی مثله امریکا بیاد زورگویی کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس