کد خبر 844243
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶
جبراییلی اینستا

هیچ کشور پیشرفته‌ای در جهان وجود ندارد که بدون صیانت از بازار و بازارگشائی برای تولید داخلی خود به پیشرفت رسیده باشد.

به گزارش مشرق، «یاسر جبرائیلی» در کانال تلگرامی خود نوشت:

 

وقتی ایالات متحده آمریکا تشکیل شد، الکساندر همیلتون نخستین فردی بود که بر کرسی وزارت خزانه داری این کشور تکیه زد.


نخستین ماموریت همیلتون، تهیه گزارشی درباره وضعیت اقتصادی آمریکا بود. او نتیجه تحقیقات خود را پنجم دسامبر ۱۷۹۱ با عنوان "گزارش درباره تولیدات"(Report on Manufactures) تقدیم کنگره کرد که مبنای مصوبات کنگره در صیانت از بازار آمریکا برای کالای آمریکایی شد.


به نظرم قلب گزارش همیلتون، این پاراگراف است:
"صنایع نوتأسیس باید از رقابت و تهاجم تولیدکنندگان خارجی محافظت شوند و تا وقتی که کارخانه‌جات داخلی بزرگ و قوی شوند، دولت باید با افزایش حقوق گمرکی از آنها حمایت کند. زمانیکه صنعت داخلی توسعۀ کافی یافت، و هزینۀ متوسط تولیدات پائین آمد و تولیدکنندگان از «صرفه های ناشی از مقیاس» برخوردار شدند، سپس دولت می تواند در آن بخش، تجارت آزاد را پیشه کند تا بر اثر رقابت بین تولیدکنندگان داخلی و خارجی، قیمت ها پائین بیاید و کیفیت اجناس و خدمات بالا برود."


هیچ کشور پیشرفته‌ای در جهان وجود ندارد که بدون صیانت از بازار و بازارگشائی برای تولید داخلی خود به پیشرفت رسیده باشد.


پیشرفت البته لوازم دارد. شرط لازم و اولیه آن صیانت از بازار داخلی برای تولید داخلی است. شرط دیگر این است که نظام اقتصادی به تولید پاداش دهد نه به دلالی. شرط سوم این است که هدف نظام حمایتی، نه بیشینه‌سازی سود تولیدکننده، که پیشرفت صنعتی باشد؛ یعنی تولیدکننده در برابر امتیازاتی که از دولت می‌گیرد موظف باشد بخش مشخصی از عایدات خود را صرف تحقیق و توسعه کند و تکالیفی در رابطه با ارتقای فناوری و افزایش کمیت و کیفیت محصولات داشته باشد.


هیچ نظام اقتصادی در دنیا وجود ندارد که بدون حمایت، هدایت و نظارت قدرت فائقه مرکزی، یعنی دولت، کشور را یه پیشرفت رسانده باشد. لیبرال‌های ایرانی اما قائل به این هستند که اقتصاد را اگر به حال خود رها کنند و آزاد بگذارند، به مدد دست نامرئی آدام اسمیت، نیروهای بازار در جهت پیشرفت کشور عمل خواهد کرد. این جنگل اقتصادی که با شعار آزادی ایجاد می‌شود، به پیشرفت منجر نمی‌شود، بلکه چنانکه می‌بینیم جولانگاه مفسدان و رانت‌خواران و دلالان، و قربانگاه مولدان و صنعت‌گران می‌شود.


کشور را باید از شر لیبرالیسم نجات داد. برای پیشرفت ایران، باید چوب لیبرالیسم را از لای چرخ اقتصاد خارج کرد.


مردم بدانند چه در دولت هاشمی، خاتمی و روحانی، و چه در دولت احمدی‌نژاد، آنچه در این کشور اجرا شده سیاست‌های اقتصادی لیبرال و نولیبرال بوده و هر پیشرفتی حاصل شده، به مدد، هدایت یا اجبار نیروهای خارج از دولت بوده است. اگر اقتصاد ایران در اختیار جریان انقلابی قرار گیرد، در همه حوزه‌ها پیشرفت حاصل خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • US ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
    12 15
    برو بابا
  • ناشناس IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
    7 10
    بعد 40 سال یادتتون اومده اقتصاد لیبرال ونو لیبرال بوده.خجالت بکشین این حرفا باعث خنده میشه .ما توحوزه اقتصاد وتکنولوژی شکست خوردیم وقبولم نداریم شکست خوردیم فقط میخوایم بی عرضگی خودمون گردن یه کسی یا یه چیزی بندازیم.
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۷
    6 1
    ما مستعمره فساد شدیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس