کد خبر 850443
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۷
یاسر جبرائیلی نمایه

همان اندازه که واردات مذموم است، مونتاژکاری صرف نیز مذموم است. بنگاهی که اثری از واحد تحقیق و توسعه در آن دیده نمی‌شود و صرفا مشغول واردات قطعات و سرهم کردن آنهاست.

به گزارش مشرق، «سید یاسر جبرائیلی» فعال سیاسی، در کانال تلگرامی خود نوشت: چند روز پیش دانشجویی مراجعه کرد و پرسید شما که حامی تولید داخلی هستید، چرا گوشی ایرانی استفاده نمی‌کنید؟ پاسخ دادم به این دلیل که گوشی داخلی نداریم و آنچه می‌بینید، صرفا سرهم‌سازی قطعات وارداتی است.

همان اندازه که واردات مذموم است، مونتاژکاری صرف نیز مذموم است. بنگاهی که اثری از واحد تحقیق و توسعه در آن دیده نمی‌شود و صرفا مشغول واردات قطعات و سرهم کردن آنهاست، نه تنها هیچ کمکی به پیشرفت کشور نمی‌کند، بلکه اشتغالی هم که ایجاد می‌کند در نگاه کلان کاملا کاذب است. #اشتغال_کاذب یعنی اشتغالی که ارزش افزوده آن تقریبا هیچ باشد و زنجیره ارزش اصلی محصولی که تولید می‌شود، در خارج از کشور باشد.

مونتاژکاران به نام تولید داخلی و با معافیت‌های گمرکی و امتیازات و تسهیلات فوق‌العاده‌ای که دریافت می‌کنند، هزینه‌ای بسیار بیشتر از حقوقی که به کارگران می‌پردازند، به کشور تحمیل می‌کنند. به این دلیل است که خسارت یک واحد مونتاژکار بدون واحد تحقیق و توسعه و چشم‌انداز تولید واقعی، بیش از خسارت واردات است.

یادداشت دیگری از سید یاسیر جبرائیلی را بخوانید:

آیا انگلیس در مسیر پیشرفت از کالای داخلی خود حمایت نکرد؟

چرا می‌گوییم لیبرال‌ها دیکتاتور هستند؟

در سال حمایت از تولید داخلی، خوب است دولت همه تولیدکنندگان را مکلف کند که میزان داخلی بودن قطعات محصول را -بر حسب ارزش- بر روی جعبه کالا درج کرده و برنامه دقیق خود را برای داخلی‌سازی بیشتر قطعات به مشتری اعلام کنند. یعنی دقیقا به مشتری بگویند چند درصد سود سالیانه را هزینه تحقیق و توسعه می‌کنند، واحد تحقیق و توسعه‌شان در حال کار بر روی کدام فناوری است، یا با کدام شرکت دانش بنیان درباره ارتقای فناوری قرارداد دارند و زمانبندی پروژه چگونه است.

آن مونتاژکاری که نه تنها از تولید داخلی استفاده نمی‌کند، نه تنها واحد تحقیق و توسعه ندارد، بلکه برنامه‌ای هم برای این کار ندارد، به هیچ وجه شایسته حمایت نیست. شرط هرگونه حمایتی، باید ارائه برنامه مشخص برای تغییر رویکرد از مونتاژکاری به نوآوری باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • زیادش خوبه IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۷
    8 27
    آقای جبراییلی لطفادرموردکاری که درموردش تخصص نداریداظهارنظرنکنید.بدبختی مملکت مااینه که افرادمتخصص درهرکاری درانزواهستندوافرادغیر متخصص صاحب نظرومنسب هستندونتیجش میشه ورشکستی واحدهای صنعتی وبیکاری بیشتر
    • دانشجوی برق شریف IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۷
      20 7
      حرف ایشون کاملا درسته
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۷
    12 6
    خسارت یک واحد مونتاژکار بدون واحد تحقیق و توسعه و چشم‌انداز تولید واقعی، بیش از خسارت واردات است.
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۷
    9 6
    حرف شما عملا توجیهی برای استفاده از کالای خارجی است. موناژ هر چه باشد بهتر از واردات است چون سبب ایجاد اشتغال و تولید ثروت در کشور می شود. مخصوصا که اساسا ما تکنولوژی تولید برخی قطعات صعتی مانند نیمه هادی ها را نداریم و چاره ای هم جز واردات آن نیست. و یا برخی واردات نظیر چوب بستنی که تولید آن اساسا در ایران مقرون به صرفه نیست اما می توانیم با آن بستنی تولید کرده و صادر کنیم.
    • IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
      2 1
      مونتاژی که صرفاً مصرف داخلی دارد با واردات همان کالا فرقی ندارد ، هردو باعث از بین رفتن ثروت ملی و فقر کارکنان آن واحد میشوند . مونتاژ زمانی توجیه دارد و عقلانی است که حداقل ۷۰ درصد تولید آن به صادرات منجر شود .تا درآمد ملی ایجاد و کارگران ، کارمندان و مالکان همان واحد را ثروتمند کند .
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۷
    24 0
    به نظرم یکی از راههای حمایت از کالای ایرانی تفکیک میان تولید کننده خوب و بد است. اگر از تولید کننده بی کیفیت حمایت کنیم در بلند مدت به ضرر اقتصاد ملی است. بلکه باید راهکارهایی مردمی برای شناسایی و معرفی تولید کننده های باکیفیت ایرانی فراهم شود تا خود کیفیت تبلیغ ترویج کالای ایرانی شود.
    • IR ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
      4 0
      اصولا هیچ تفکیکی لازم نیست . سوبسید های غیر مستقیم را فقط به تولیدی های صادر کننده بدهند و تولید کننده های غیر صادراتی را مجبور به تولید کالایی کنند که قابلیت صادرات داشته باشد . مثلاً حمایت از خودرو ساز در محدوده صادراتش باشد و برای محصولی که ارزش صادراتی ندارد حمایتی انجام نشود . یا قطعه ساز به شرط استفاده تولیدش در کالای صادراتی حمایت شود . صنایع مونتاژی فقط نسبت به صادراتشان حمایت شوند. حمایت هم شامل بازاریابی خارج از کشور ، جبران زیان به دلیل ارزان فروشی برای رقابت در بازار خارجی ، تسهیلات گمرکی و باربری برای صادر کننده و امثال اینها توسط دولت در نظر گرفته شود . حذف رانت و انحصار و .... برای آزاد کردن ایجاد واحدهای تولیدی توسط هرکسی که ایرانی باشد . سوبسید های مستقیم مالی هم حذف شود .
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
    2 1
    والا یه عمر ما همینو میگفتیم. خب خداروشکر دارین متوجه میشید کم کم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس