کد خبر 843711
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۵
نجفی

«بازی استعفا» به مهم‌ترین برنامه شورای شهر و شهردار تهران در سال ۹۷ تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، سایه شوم شورای شهر اول بر سر شورای شهر پنجم سنگینی می‌کند. خاطرات تلخ انحلال شورای اول تهران و استعفاهای چندباره شهردار وقت و در نهایت تعطیلی شهر تهران، با رویه در پیش گرفته شده شورای فعلی شهر تهران و استعفاهای چندباره نجفی در حال تکرار شدن است. تنها چیزی که در مدت هشت ماه گذشته در مجموعه مدیریت شهری مورد توجه اولی و اصلی نبوده، کار و تلاش برای ایجاد و نگهداری از شهری درخور پایتخت یک کشور اسلامی در کانون توجهات جهانی است.

بیشتر بخوانید:

نجفی به خاطر بیماری استعفا کرد یا تحت فشار اصلاح‌طلبان؟

فیلم/ماجرای استعفای شهردار تهران

رمزگشایی از استعفای تحمیلی نجفی

انگار نه انگار تهران نیازمند مدیریت شهری قوی و کار جهادی است تا بتواند آبروی کسب شده ۱۰، ۱۵ سال گذشته‌اش را که نتیجه کار انقلابی بوده حفظ کند. استعفاهای چندباره نجفی عملاً کار شهر تهران را مختل کرده است. شورای شهر تهران هم که به‌جای کار و عمل به شدت درگیر منازعات سیاسی است، با حواله دادن تصمیم‌گیری راجع به استعفای نجفی به هفته آتی، «بازی استعفا» را کار ویژه خود در سال ۹۷ قرار داده است.


روز گذشته جلسه هم‌اندیشی شورای شهر پایتخت برای نپذیرفتن استعفای شهردار تهران در حالی بی‌نتیجه پایان یافت که نجفی بر استعفایش به‌دلیل بیماری تأکید دارد و شورای پایتخت نیز بر نپذیرفتن استعفای شهردار پافشاری می‌کند. این درحالی است که گمانه‌زنی‌ها از انتخاب سرپرست برای شهرداری هم حکایت دارد. اخبار ضد و نقیض این رویداد در رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی نشان از بلاتکلیفی مدیریت شهری در شهر ۱۰ میلیونی دارد و شورای شهر در سرگردانی، بحث تعیین تکلیف استعفای شهردار را باز هم به روزهای آینده موکول کرد. به هر حال رفتن یا ماندن با حاشیه نجفی از شهرداری استخوان در گلوی اصلاح‌طلبان شده است.


در حالی که حدود شش تا هفت ماهی از انتخاب شهردار تهران می‌گذرد و این ابرشهر چندمیلیونی در اداره شهر در جا می‌زند، استعفای شهردار خواب اصلاح‌طلبان را بر آشفته کرده است تا آنجایی که حالا اعضای شورا که همگی از یک طیف هستند پشت وعده‌های داده شده و عملی‌نشده در مانده‌اند. بر این اساس محمدعلی نجفی، شهردار تهران روز ۲۳ اسفندماه استعفای خود را به شورای شهر پنجم تهران اعلام و دلیل آن را نیز باز هم بیماری معرفی کرد. دیروز پس از ۲۱ روز اعضای شورای شهر و شهردار مستعفی گردهم آمدند تا در یک جلسه غیررسمی به بررسی این استعفا بپردازند. ولی نتیجه‌ای از این جلسه هم‌اندیشی حاصل نشد.


محمدعلی نجفی با وجود اصرار اعضای شورای شهر برای ادامه کار در این جلسه نامه دوم استعفای خود را نیز به شورا ارائه کرد و بار دیگر در این نامه تأکید کرده که دلیل اصلی کناره‌گیری، بیماری است. اندکی پس از جلسه هم‌اندیشی اعضای شورا و نجفی نگذشته بود که شهردار تهران از آن خارج شد. وی پس از خروج از این جلسه به دید و بازدید با مدیران شهرداری در سالن ایران زمین شهرداری تهران پرداخت. به نظر می‌رسد اصرار شورای شهر برای ادامه کار نجفی با نامه دوم وی برای استعفا بی‌حاصل بوده است.

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر نیز در این زمینه گفت: «آقای نجفی دلایل استعفای خود را با تأکید بر بیماری در جلسه مطرح و جلسه را ترک کردند. اعضای شورا در حال بحث پیرامون پذیرش یا عدم پذیرش استعفا هستند. در جلسه روز یک‌شنبه موضوع استعفا را دوباره مورد بررسی قرار می‌دهیم.»

‌به گفته علیخانی برخی از اعضای شورا با استعفا موافق و برخی مخالف هستند. در همین زمینه مرتضی الویری، یکی دیگر از اعضای شورای پنجم در حاشیه جلسه هم‌اندیشی شورای شهر در اظهاراتی بر خلاف علیخانی از یکپارچگی اعضای شورا برای ماندن نجفی گفت:‌ «تمامی اعضای شورای شهر تهران به این مورد تأکید دارند که نجفی باید در سمت خود بماند. بیماری‌ای که درباره نجفی نیز مطرح شده است، یک نوع بیماری عادی است و خیلی‌ها این بیماری را دارند.»


وی همچنین با بیان اینکه تاکنون درباره انتخاب سرپرست تصمیمی گرفته نشده اعلام کرد که نه خود و نه محسن هاشمی گزینه‌های شهردرای تهران نیستند. این در حالی است که برخی از کانال‌ها و رسانه‌ها از انتخاب سرپرست برای شهرداری تهران سخن گفته‌اند. مصطفی سلیمی، شهردار منطقه ۳ که در اوایل شهریورماه نیز چند ساعتی سرپرست شهرداری بود، به عنوان کسی نامبرده می‌شود که بار دیگر در این منصب قرار خواهد گرفت.

هرچند علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران با تکذیب خبر انتخاب سرپرست اعلام کرد: «آنچه در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی پیرامون انتخاب سرپرست شهرداری مطرح می‌شود، درست نیست.» ‌با این وجود مجید فراهانی، عضو شورای شهر از بیماری صعب‌العلاج نجفی گفته که او را بر آن داشته تا زودتر شهرداری را ترک کند: «دکتر نجفی نهایتاً با استناد به قضاوت قطعی سه پزشک مختلف درخصوص بیماری صعب‌العلاجشان حاضر به پس گرفتن استعفا نشدند.»

نقض عهد اصلاح‌طلبان

بی‌برنامگی و درجا زدن مدیریت جدید شهری کار را به جایی رسانده که حالا اعلام شده است که رئیس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفته است میثاق‌نامه خود را پس بگیرند. میثاق‌نامه‌ای که در آن قرار بود هیچ یک از اعضای شورا از شورای شهر برای تصدی‌گری پست شهرداری خارج نشوند !


تجربه‌های تلخ شورای شهر اول تهران در حال تکرار شدن است؛ ‌ای‌کاش مجموعه مدیریت شهری کمی هم در کنار سیاسی‌کاری و بازی استعفا به فکر کار برای تهران باشند.

منبع: روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس