کد خبر 843171
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۰
رژیم غذایی برای کودکان لاغر

از نظر طب سنتی لاغری بدن مربوط به ضعف بدن، کم‌خونی و خشکی مزاج است که با مصرف برخی مواد غذایی می‌توان بر این مشکل غلبه کرد.

به گزارش مشرق، کودکانی که عادات غذایی ناسالم دارند در معرض خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها هستند، این کودکان باید از کالری‌های لازم، ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و مواد معدنی استفاده کنند؛ مواد معدنی بهترین سوخت برای رشد مغز و بدن هستند.

والدین اغلب نسبت به لاغر و کم وزن بودن فرزندانشان حساسیت نشان می‌دهند؛ عوامل زیادی در لاغری کودکان موثر هستند که از جمله این عوامل می‌توان به کافی نبودن حجم غذا، اختلال در سوخت و ساز بدن، ابتلا به برخی بیماری‌ها، ناراحتی اعصاب و کمبود آهن اشاره کرد؛ کمبود آهن نقش موثری در بروز کم‌خونی، احساس خستگی زیاد، از بین رفتن تمرکز و ایجاد ناهنجاری‌های رفتاری در کودکان دارد.

بیشتر بخوانید:

هر آنچه برای درمان اسهال کودکان باید بدانید

طراحی گوشی هوشمند مخصوص کودکان +عکس

از نظر طب سنتی لاغری بدن مربوط به ضعف بدن، کم‌خونی و خشکی مزاج (داشتن مزاج صفرا و سودا) است بنابراین برای رفع این مشکل باید از غذاهای مناسب مانند انواع پروتئین‌ها و ویتامین‌ها، چربی‌های سالم و مواد قندی مناسب استفاده کرد همچنین باید رطوبت لازم را به بدن رساند.

برای بررسی اینکه مصرف چه مواد غذایی برای کودکان لاغر مفید است با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

مهم‌ترین اقدامات درمانی برای رفع لاغری کودکان

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مهم‌ترین اقدامات درمانی برای رفع لاغری کودکان اظهار کرد: استحمام کردن با آب گرم و معتدل (آبی که خیلی داغ نباشد) برای رفع لاغری کودکان مفید است، زیرا موجب عضله سازی در این افراد می‌شود، کودکان لاغر باید بدن خود را با روغن کنجد ماساژ دهند، این کار به درمان لاغری کودکان کمک شایانی می‌کند.

طرز تهیه شربتی مفید برای کودکان لاغر

وی درباره طرز تهیه شربتی مفید برای کودکان لاغر بیان کرد: مصرف شربت خاکشیر و تخم شربتی با سنکجبین نقش موثری در درمان لاغری کودکان دارد؛ برای تهیه این شربت افراد باید خاکشیر و تخم شربتی را به نسبت ۲ به یک با هم مخلوط سپس به ازای هر استکان از شربت خاکشیر و تخم شربتی موقع مصرف یک قاشق مرباخوری سکنجبین اضافه کنند؛ این شربت باید روزانه سه استکان میل شود، نوشیدن این شربت موجب رطوبت رسانی به بدن می‌شود.

مواد غذایی مفید برای کودکان لاغر

این محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف انواع حلیم‌ها، آبگوشت‌ها، حلوای تهیه شده با آرد گندم، گوشت بلدرچین، کبک، گوسفند و شیربرنج را در رفع لاغری کودکان موثر دانست و افزود: کودکان لاغر برای بر طرف شدن مشکلشان باید روزانه پنج عدد انجیر خیس شده را میل کنند.

مناسب‌ترین سبزیجات برای کودکان لاغر

عظمایی درباره مناسب‌ترین سبزیجات برای کودکان لاغر تاکید کرد: کودکان لاغر باید از سبزیجاتی مانند هویج، چغندر (لبو)، کدو سبز، اسفناج، زردک (هویج ایرانی)، خیار و جعفری در برنامه غذایی روزانه خود استفاده کنند.

طرز تهیه ترکیب آب سبزیجات مفید برای رفع لاغری کودکان

وی درباره طرز تهیه ترکیب آب سبزیجات مفید برای رفع لاغری کودکان گفت: مادران برای رفع لاغری فرزندانشان باید ۲ عدد هویج، یک عدد کدو سبز کوچک، یک عدد لبوی کوچک و چند قطره روغن زیتون بودار را با هم داخل مخلوط‌کن بریزند و روزانه آب آنها را ۲ تا سه لیوان به فرزندانشان بدهند.

مناسب‌ترین میوه‌ها برای درمان لاغری کودکان

این محقق و پژهشگر طب سنتی درباره مناسب‌ترین میوه‌ها برای درمان لاغری کودکان اظهار کرد: مصرف میوه‌هایی مانند سیب، انبه و انواع توت‌ها به درمان لاغری کودکان کمک شایانی می‌کند؛ مادران برای رفع لاغری فرزندانشان می‌توانند ۲ عدد هویج، یک عدد سیب، یک عدد لبو، ۲۰ ساقه جعفری و چند قطره روغن زیتون بودار را با هم داخل مخلوط‌کن بریزند و روزانه آب آنها را ۲ تا سه لیوان به فرزندانشان بدهند.

سایر مواد غذایی مفید برای کودکان لاغر

عظمایی درباره سایر مواد غذایی مفید برای کودکان لاغر بیان کرد: شیر گاو به علت اینکه حاوی کلسیم، فسفر، ویتامین  b۶، b۲ b۱۲ و D  و A  است در رفع لاغری کودکان موثر است؛ کودکان لاغر برای رفع مشکلشان باید روزانه یک تا ۲ لیوان شیر گاو را میل کنند.

وی با اشاره به خواص تخم‌مرغ در درمان لاغری کودکان افزود: تخم‌مرغ سرشار از گروه ویتامین‌های B ، امگا ۳، ویتامین D، فولات، روی، آهن و سلنیوم است؛ کودکان لاغر می‌توانند روزانه یک عدد تخم مرغ را به شکل آب پز یا نیمرو مصرف کنند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی کلم بروکلی را غنی از کلسیم، آهن، فسفر، پتاسیم، روی و اسید فولیک دانست و تاکید کرد: مصرف این سبزی نقش موثری در رشد کودکان و درمان لاغری آنها دارد؛ استفاده از زغال‌اخته هم برای کودکان لاغر مفید است.

عظمایی تصریح کرد: ماست حاوی کلسیم، پروتئین و کربوهیدرات‌ها بوده بنابراین برای رشد استخوان‌ها و سلامت دندان‌ها مفید است؛ ماست طبع سردی دارد بنابراین بهتر است همراه با کمی شیره و عسل میل شود.

 مناسب‌ترین مواد غذایی برای کودکان لاغر

وی درباره مناسب‌ترین مواد غذایی برای کودکان لاغر گفت: مصرف مواد غذایی مانند سیب‌زمینی، سوپ جو، انواع ماهی، پنیر با گردو، چهار مغز (گردو، بادام، فندق و پسته)، روغن زیتون بودار و لوبیا برای کودکان لاغر مفید است.

طرز تهیه ترکیب عرقیجات مفید برای کودکان لاغر

این محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره طرز تهیه ترکیب عرقیجات مفید برای کودکان لاغر اظهار کرد: مادران برای برطرف شدن لاغری فرزندانشان باید هر یک از عرقیجات بیدمشک، سنبل الطیب و بادرنجبویه را به نسبت مساوی با هم ترکیب کنند و روزانه ۲  استکان صبح و عصر از مخلوط این عرقیجات را به فرزندانشان بدهند؛ مصرف یک استکان عرق یونجه یا برگ چنار همراه با کمی عسل پس از ناهار و شام برای کودکان لاغر مفید است.

عظمایی یادآور شد: کودکان باید از مصرف تنقلات مصنوعی مانند شکلات، چیپس، پفک، شیرینی‌جات قنادی، غذاهای ساندویچی و نوشابه‌های گازدار خودداری کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس