ترامپ

اوباما تلاش کرد چهره کریه آمریکا در دوره بوش را اصلاح کند، اما ترامپ با تصمیمات جدیدش روز به روز مسئولیت رسانه‌های چهره‌پرداز جهانی را سخت‌تر می‌کند!

سرویس جهان مشرق- اوباما یک تیم هماهنگ را بر کاخ سفید حاکم کرد که توانستند تا حدودی در جنگ روایت‌ها پیروز شوند. ترمیم چهره آمریکا در رسانه‌های جهان به این صورت که ملتی استثنایی با مسئولین ترویج آزادی و دموکراسی در داخل و جهان است، بعد از حدود ۸ سال جنگ بی‌دلیل بوش با افتضاحاتی که تنها دو مورد از آنها ابوغریب و گوانتانامو بود کار دشواری به حساب می‌آمد. دکتر سید محمد مرندی بر این باور است که بار دیگر از کاخ سفید ترامپ، رایحه شوم بوشیسم به مشام می‌رسد.

چهره مرد جنگ‌طلب در پیری

بوش شرایطی را بر سیاست‌های آمریکا حاکم کرد که اوج آرزوی نومحافظه‌کاران بود. درخواست بودجه‌های هنگفت نظامی و سپس مداخله جنجالی در افغانستان و عراق، کاری بود که امثال رامسفلد، ولفوویتز، دیک چنی و بولتون در دولت بوش برنامه‌اش را ریختند و یا پیش بردند. خبرهایی از شکنجه در گوانتانامو که بعدتر گزارش کامل آن افشا شد، یا تحقیق برخی سناتورها در مورد دروغی که دولت بوش برای ورود به جنگ عراق گفته بود، در کنار ظلمی که در داخل آمریکا سیاهان و مسلمانان را تحت فشار قرار می‌داد، چهره کریه واقعیت‌های تلخ آمریکا را برای جهانیان به نمایش گذاشته بود.

این از سویی وظیفه رئیس‌جمهور بعد را دشوار می‌کرد و از سوی دیگر حربه خوبی برای تبلیغات انتخاباتی به دست اوباما داد. او وعده می‌داد به جنگ عراق پایان می‌دهد، بودجه‌ها را به جای جنگ برای مردم آمریکا خرج می‌کند و بر نژادپرستی و اسلام‌هراسی در آمریکا مهر بطلان می‌زند.

سال‌های اوباما

مرندی می‌نویسد با آمدن اوباما به کاخ سفید، باز هم گوانتانامو بسته نشد؛ بمباران غیرنظامیان با پهبادهای آمریکایی ادامه یافت؛ مداخله نظامی در لیبی در دستور کار قرار گرفت؛ گروهی که بایدن وجود آنها را انکار کرد از سوی اوباما با نام «میانه‌روها» در سوریه خلق شد (یک عنوان رسانه‌پسند) تا پیش‌روی داعش به سمت دمشق با مانعی مواجه نشود؛ حمله عربستان و به بند گرسنگی کشاندن مردم یمن از سوی آمریکا مورد حمایت رسمی قرار گرفت؛ ‌ از محاصره غزه حمایت شد؛ تحریم‌های «فلج‌کننده» بر شهروندان عادی ایران اعمال شد؛ حضور نظامی عربستان در بحرین و اشغال آن کشور توجیه شد و چندین و چند اقدام مشابه دیگر.

اما در کنار همه این اقدامات فجیع، اوباما یک چهره رسانه‌ای داشت که بسیاری از مردم دنیا عمدتاً با همان چهره ارتباط برقرار کردند. او در گفتگوهای تلویزیونی مخاطبان را جذب می‌کرد، گاهی جلوی دوربین اشک می‌ریخت و حتی حاضر شد با رژیمی که دولت قبل، محور شرارت نامیده بود، توافق کند، آن هم بر سر پرونده مهم و حساس هسته‌ای. در واقع اوباما چندان تغییری در رویکردهای فجیع بوش ایجاد نکرد، بلکه روش موفقیت در جنگ روایت‌ها را بلد بود و توانست قدرت نرم آمریکا را به رکورد جدیدی برساند.

همین موجب شد تا اتحادیه اروپا در ائتلاف با واشینگتن به میل کاخ سفید رفتار کند و چین و روسیه از تقابل جدی با او خودداری کنند. در مورد ایران البته قضیه کمی فرق می‌کرد. ناآرامی‌های ایران پس از ماجرای اتهام تأییدنشده تقلب انتخاباتی طی سال ۲۰۰۹ میلادی شکل گرفت و فرصتی شد تا آمریکا ادعای ترویج دموکراسی‌اش را جدی‌تر دنبال کند. پرونده ایران، امنیتی‌تر شد و به تدریج این روایت در رسانه‌ها گسترش یافت که نوعی فوریت و خطر قریب‌الوقوع در این پرونده وجود دارد. این در شرایطی است که ایران تماماً به تعهداتش در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبند بود.

پس از تواق هسته‌ای اگر چه وزارت خزانه‌داری و کنگره بارها شروط توافق هسته‌ای را نقض کردند اما تأکید مکرر اوباما بر تعهد آمریکا به توافق، اعتراض کارشناسان ایرانی در مورد بی‌نتیجه بودن عمل ایران به تعهداتش را ناکام می‌گذاشت.

ورود ترامپ یا همان زلزله در دیپلماسی عمومی آمریکا

اتحاد شوم ترامپ با نتانیاهو و بن‌سلمان ضربه سختی بر وجهه دولت آمریکا وارد کرد؛ یکی نخست‌وزیر چندش‌آوری بود که متحدانش نیز دوستش ندارند، آپارتاید را حاکم کرده و در داخل با اتهام جدی اختلاس مواجه است و دیگری ولیعهدی که با تبلیغ پرهیاهوی اصلاحات، قدرت را به دست گرفت، ‌کودکان یمنی را با بیماری و قحطی می‌کُشد، نخست‌وزیر لبنان را می‌رباید، اعضای خاندان سلطنتی را بازداشت و شکنجه می‌کند و میلیاردها دلار برای قایق‌های کرجی و قصرهای خارجی‌اش خرج می‌کند.

بدتر از همه خود ترامپ که به قول مرندی به همه حمله می‌کند: اقلیت‌ها، آفریقایی‌ها، لاتین‌تبارها، چین، مسلمانان، کشورهای همسایه آمریکا، اصلاً اتحادیه اروپا و توافق آب و هوایی پاریس. روابطش با روسیه نیز تعریفی ندارد و خیلی‌ها در تلاش برای به هم زدن این رابطه هستند. در مورد ایران نیز رئیس‌جمهور تقریباً بلافاصله پس از ورود به کاخ سفید از لغو قریب‌الوقوع توافق سخن گفت و در عمل نیز موارد نقض برجام را افزایش داد.

کار به جایی رسید که نه تنها ایران، بلکه آلمان، بریتانیا و فرانسه نیز از این تصمیمات یکجانبه در مورد توافقات مهم بین‌المللی احساس توهین کردند. اما روسیه و چین که دریافته بودند آمریکا یک شریک غیرقابل اعتماد است، منافع راهبردی‌شان را در همکاری با ایران افزایش دادند. اکنون آمریکا نه تنها غیرقابل اعتماد است، بلکه با این اتحادهای مبهم و تهدیدات نظامی مشکوک، غیرقابل پیش‌بینی است. تازه بر کالاهای وارداتی از متحدان نیز تعرفه‌های جدید می‌بندد. آمریکا روی ریل منزوی‌شدن شتاب می‌گیرد.

تغییرات جدید در تیم ترامپ: افراطی‌تر و غیرمنطقی‌ترشدن واشینگتن

دکتر سید محمد مرندی می‌نویسد در این شرایط نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از آینده داشت اما رفتن تیلرسون و آمدن بولتون موجب شده این باور شکل بگیرد که ایالات متحده بیش از پیش افراطی و غیرمنطقی می‌شود و نسبت به سایر کشورهای جهان، ستیزه‌جویانه‌تر برخورد می‌کند. از آن سو وقتی جهانیان مجادلات سیاسی داخل آمریکا را تماشا می‌کنند و سیاست خارجی احساسی ترامپ را مشاهده می‌کنند، قدرت نرم آمریکا تخریب می‌شود. این نه تنها بازگشت بوشیسم است بلکه اصطلاحاً باید گفت صد رحمت به دولت بوش!

در همین رابطه بخوانید:

پیشنهاد اندیشکده بریتانیایی به واشینگتن: موشک‌های «کوتاه‌برد» و سامانه‌ پرتاب فضایی ایران را به رسمیت بشناسید تا بقیه را تعطیل کند +دانلود

با این حال مرندی هشدار می‌دهد اینکه بوی بوشیسم از کاخ سفید ترامپ به مشام می‌رسد، به این معنی نیست که باقی شرایط نیز به همان منوال است. ۲۰۱۸، ۲۰۰۳ نیست و ایران نیز عراق نمی‌شود:

۱- اتحادهای راهبردی ایران، بسیار گسترده و عمیق است در حالی که اتحادهای آمریکا مانند گذشته نیست. منافع ایران به طرز فزاینده‌ای با قدرت‌های جهانی مانند روسیه و چین همگرا می‌شود در صورتی که انتصاباتی مانند بولتون، متحدان سینه‌چاک آمریکا را نیز گله‌مند کرده است.

۲- بولتون هوادار خروج از برجام است اما با وجود موارد نقض برجام، هنوز نیز خروج آمریکا از برجام در صورت پایبندی بقیه به آن ضررهای محدودی برای ایران خواهد داشت. در واقع خروج از برجام بیش از آنکه ایران را فلج کند، آمریکا را منزوی می‌سازد زیرا در این صورت رهبر ایران به خاطر ابراز بدبینی به نیات آمریکا در مذاکرات هسته‌ای بیش از پیش طرفدار خواهد یافت و افکار عمومی ایران نیز انتظار دارند فعالیت‌های هسته‌ای کشورشان به سرعت به حالت عادی برگردد.

۳- وقتی ترامپ پایبندی به آمریکا به توافق هسته‌ای را اثبات نکند، درخواست مذاکره در موضوعات دیگر یک درخواست احمقانه است و طبیعتاً افکار عمومی جهان در چنین شرایطی که قدرت نرم آمریکا ویران شده و چهره کریه واشینگتن بار دیگر رخ نموده، کاخ سفید را مقصر افزایش تنش با ایران خواهند دانست.

جمع‌بندی

سید محمد مرندی با جمله‌ای از ساموئل جانسون یادداشت خود را به پایان می‌برد که «مستی که خود را در معرض خطر قرار دهد، هنر مست‌شدن را بلد نیست». اکنون همه می‌دانند که ترامپ هنر تعامل و توافق را بلد نیست  و در چنین شرایطی این‌گونه دل به دریا زدن، چیزی جز تهور نیست، هر چند ترامپ به خیال خودش در حال رقص و قدرت‌نمایی باشد.

منبع

http://www.middleeasteye.net/columns/trumps-fanatical-foreign-policy-team-must-understand-not-2003-and-iran-not-iraq-1145395558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 28
  • چوبان IR ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۷
    70 50
    ای وای امریکا منزوی شد...
    • US ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
      14 2
      روحانی و تکرارچیا
    • US ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
      49 44
      درسته ایران ، عراق نیست! ولی ترامپ ، ترامپ است، اشتباه است با بوش مقایسه شود. ایران هم توان رویارویی نظامی را با امریکا ندارد.و نخواهد داشت. فعلا ما از امریکا منزوی تریم ..!( کشور ابرقدرتی مثل امریکا که اقتصاد یک ایالت ان چند برابر کشور ایران است امکان ندارد منزوی شود)
    • US ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
      39 23
      مشرق به نظرت با این وطن فروش ها باید چیکار کنیم؟ بیشتر از اینکه عاشق آمریکا باشند عاشق وحشیگری و قلدری و ابرقدرتیش هستند.عاشق بمب اتم و بمب افکنهای B-52 و القاعده سازی و داعش سازی و کشتار یک میلیون عراقی و افغانش هستند.با این شیطان پرستها چه باید کرد؟!
    • IR ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
      46 39
      امریکا ملوانلن دستگیر شده اش رو فراموش کرده. البته فقط پارس میکنه و جرأت مقابله با ایران رو نداره
    • IR ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
      آمریکا تو ذهن شما بت بزرگیه... به پای این بت هرچی رو سر بریدی وطنت رو قربانی نکن... شفا نمیده کور می کنه... از امثال مصدق و قذافی بپرس
    • IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
      8 8
      تو چرا غصه میخوری
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
      12 1
      ایران با برجام هسته ای عراق و لیبی دو خواهد شد
    • رضوی IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
      38 1
      برای خود کفائی داخلی پیشنها دمی شود نمایندگتن مجلس از ماشین های ساخت داخل استفاده کنند تا عیوب ان را بفهمند ودرصدد برطرف ردن آن برآیند
    • IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
      11 0
      برجام هیچ غلطی برای ایران نکرد که برجام دو و سه و چهار بکنه
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
      7 2
      این کامنت گذارها پیاده نظام اسرائیل و امریکا هستند که گویا قراره در موقعیت مناسب بریزند تو خیابون و کشور رو به آشوب بکشند و تبدیلش کنند به سوریه . البته باید دید آیا به اندازه معارضان سوری وجود دارند که جنگ خیابانی و کوچه به کوچه کنند یا همون اول کاری از طریق ترکیه فرار می کنند ...
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
    13 1
    ترامپ که بود و چه کرد؟ 2 نمره
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
      17 1
      عزیزان بدانید ترامپ تا امیدی به مسئولان و خواص متزلزل و امتیازبده نداشته باشد جرات پیدا نمیکند این حرافیها و تهدیدهای نخ نما را عملی کند این یعنی عمده مشکل در داخل است نه خارج!
  • IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
    41 10
    آمریکا برود یه فکری به حال خودش بکند که دلارش هی گران می شود
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
      26 6
      آره شما هم باید یه فکری به بی ارزش شدن پول تون کنید
  • IR ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
    4 15
    اونا کی ان که بخوان ما را به رسمیت بشناسن
  • SE ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
    8 1
    "افکار عمومی ایران نیز انتظار دارند فعالیت‌های هسته‌ای کشورشان به سرعت به حالت عادی برگردد" یعنی چی؟! منظورشان مبرا دانستن سیاسیون از افکار و انتظارات مردم است؟! این جملات زیرکانه نیست و میتواند جنازه متعفن برجام را برای همیشه روی دست کشور بگذارد
  • IR ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
    24 8
    بدبخت به ما که به ننگنامه برجام لجنی دلخوش کردیم که شده کاغذ توآلت ترامپ
  • GB ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
    30 6
    آمریکا هیچ وقت به ایران حمله نخواهد کرد مگر اینگه ایران به اسرائیل حمله کنه اونوقت نه روسیه و نه اروپا به آمریکا خرده نخواهند گرفت و ناتو در خدمت آمریکا خواهد بود
  • امیر US ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
    19 16
    بله ما عراق نیستیم ولی بولتون و ترامپ دیوانه تر از این حرف ها است. باید نظام و کشور را حفظ کنیم. به نظر من اصلا به چین و روسیه نمی شود تکیه کرد چون قبلاْ هم از پشت خنجر زده اند. این بزرگترین اشتباه ایران می تواند باشد. اروپا را هم قابل اعتماد نیست. به نظرم تنها چاره اصلاحات داخلی و همگرایی ملی است، به خصوص نقش ایرانیان خارج از کشور بسیار پررنگ است. همه برای ایران.
    • احمد IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
      5 8
      بولتون وقتی در دولت بوش بود، دیوانه تر بود و دیوانه های بیشتری هم دوروبرش بودند. تنها کاری که تونست بکنه این بود که 6 تریلیون دلار خرج کنه که دو دشمن ایران به دوستان نزدیک و متحد ایران تبدیل بشن. اگر دوباره بخواد این کار رو تکرار کنه، من یکی که مشکلی ندارم.
  • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
    14 8
    بیخود کرده...عیّاشِ بی مغز
  • سعید IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
    46 6
    دلم بحال آمریکایی ها میسوزد که اینقدر بدبختند ولی ما ایرانی ها اینقدر خوشبختیم .خخخخخخ
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
      9 1
      خخخخخخخخخخخخخخ آره ما خیلی خوشبختیم ما وو این همه خوشبختی محاله.
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
    26 12
    برجام ، بزرگترین ننگ تاریخ سیاسی ایران
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
    26 56
    جمهوری اسلامی به حدی از بازدارندگی نظامی و امنیتی رسیده که امکان هرگونه عملیات نظامی گسترده را از هر حریفی سلب میکنه. نهایت کاری که آمریکا و تا حدی اروپا می تونند بر علیه ایران انجام بدهند اینه که چند تا قطعنامه که خاصیت چندانی نداره علیه ایران از شورای امنیت بگیرند.
  • اصلاحات 97 IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
    5 14
    باید برجام موشکی را استارت بزنیم برای صلح و دموکراسی در منطقه و همچنین بهبود وضعیت اقتصادی ایران
  • پرواز IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
    7 9
    صحبت جنگ اگه باشه امریکا میتونه ضربات کاری به ایران وارد کنه ولی از طرف دیگه ضرباتی هم که می خوره به اندازه ای سخت خواهد بود که ممکنه به پایان ابر قدرتی امریکا ختم بشه. و بخاطر همین موضوعه که تمام دولت ها درامریکا درمورد حمله به ایران بشدت مردد بودند
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
      3 5
      از توهم بیا بیرون
  • انقلابی IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
    13 10
    ما نگران ادم های داخلی هستیم امریکا که هیچی نمیکنه
  • محراب IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
    18 10
    ایران توانایی نظامی محدودی داره
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
    9 8
    آنچه که رهبرمان فرمودند حق است , آمریگا هرچه خواسته انجام داده ولی در مقابل اراده ملت ایران و رهبر آگاه و شجاع ذلیل شده است . آنروز ما امکاناتی مثل امروز نداشتیم آمریکا دیروزش با امروز بسیار فرق دارد چهره پلیدش آشکارتر شده است . به امید تجزیه این قاره غصب شده که به زور از ساکننان اولیه اش گرفته شد
  • NL ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
    11 3
    حمله از آمریکا تامین هزینه از بن سلمان! به راستی اشکهای ایرانیان را چه کسی پاک خواهد کرد؟
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
    33 5
    آمریکا آمریکا نیست وجوانان ما هم بیشترشان جوانان سال 59 نیستند.بیکار،بی انگیزه ودرعین حال آشنا به مسائل روز که دیگر محاسبه گرانه جان خود رادر طبق خواهندگذاشت نه برای حمایت از برخی مسئولین.
    • IR ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
      1 1
      ماله کشی نکن 59؟
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
      3 3
      در دوره جنگ هم همه شرکت نداشتند .شما همون منفعل بشینی و پیاده نظام اسرائیل نشی کافیه .تحملت هم تموم شد از مرز ترکیه به سمت اروپا برای زندگی بهتر تشریف ببر!!
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
    12 4
    ایران عراق نیست؟؟ برجام که کپی برجام هسته ای عراق با غرب بوده فقط برجام موشکی مانده قبل از حمله
    • اصلاح طلب IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
      22 2
      بزار برجام موشکی هم بسته بشه مثل عراق و لیبی و..بعدش حمله کنن قال قضیه کنده بشه چند دهه ایران اشغال میشه بعدش آزادیه آزادی.....حالا چند استان هم شاید تجزیه بشه...
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۸
    31 9
    اگه جنگ بشه منه جوون حاظر نیستم برای این مملکت جون با ارزشمو به خطر بندازم برای یه مشت اختلاس گر و مفت خور...تا الان که مملکت مال من و امثال من نبوده جنگم بشه نخواهد بود
    • IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
      1 0
      مشرق! می بینی؟
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۹
      3 4
      شما یه جوان معمولی هستی یا ماموریت داری در این سایت حضور داشته باشی.قبلا در این سایت خبری از شماها نبود چی شده یهو فت و فراوون شدید؟! پیاده نظام حقیر اسرائیل...
  • IR ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۰
    1 4
    مرگ بر امریکا مزدران داخلی و خارجی آن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس