موشک

دستور کار اصلی مذاکره 1+5 با ایران برای انعقاد برجام موشکی از سوی اندیشکده بین‌المللی مطالعات راهبردی منتشر شد.

سرویس جهان مشرق- یک اندیشکده بریتانیایی در گزارشی به تحلیل ویژگی موشک‌های ایران پرداخته و به مقامات واشنگتن توصیه کرده به دنبال حذف کامل توان موشکی ایران نباشد، زیرا این «یک هدفِ دست‌نیافتنی» است اما به جای آن می‌توانند موشک‌های کوتاه‌برد و سامانه‌ پرتاب فضایی ایران را به رسمیت بشناسند (تازه در صورتی که فرآیند تولید آن شفاف یعنی قابل بازرسی شود) و فشار بیاورند تا بقیه را تعطیل کند! این بدان‌معنا است که ایران را از داشتن موشک‌هایی با بُرد بیشتر از ۳۰۰ کیلومتر منع کنند. بله! ۳۰۰ کیلومتر.

نویسندگان این گزارش، ارزیابی خود را از نیت ایران در طراحی هریک از موشک‌های موجود ارائه کرده‌اند تا به ایالات متحده و متحدانش بفهمانند باید بر از بین بردن کدام موشکها تمرکز کنند و کدامیک از این موشک‌ها از نظر میزان تهدید هسته‌ای، اهمیتی ندارند.

ارزیابی متخصصان اندیشکده IISS از موشک‌های بالستیک ایران و سامانه‌هایی که باید تعطیل شود!
نویسندگان با ژستی علمی بر سر ایران منت می‌گذارند و می‌گویند البته اگر شهاب ۱ و ۲ هم تعطیل نشود اشکالی ندارد زیرا تا به حال از موشکی‌هایی با این ویژگی‌ها مانند اسکاد بی و سی برای حمل کلاهک هسته‌ای استفاده نشده است!

در بخش جمع‌بندیِ گزارش «اندیشکده بین‌المللی مطالعات راهبردی» تاکید شده است موشکهای بالستیک بخش مهمی از موضع بازدارندگی ایران به شمار می‌رود  و باتوجه به اهمیت این برنامه برای توان دفاعی ایران در غیاب جنگنده‌های قدرتمند، نباید انتظار داشت ایران به صورت داوطلبانه از برنامه موشکی‌اش دست بکشد، حتی اگر با رفع تحریمهای سازمان ملل متحد، ایران به هواپیماهای پیشرفته دست پیداکند. این بدان معنا است که آمریکا باید به فکر اهرم‌هایی برای فشارِ کارساز بر ایران باشد.

دانلود گزارش جدید اندیشکده IISS پیرامون موشک‌های ایران. این اندیشکده با سابقه‌ای ۶۰ ساله بر بازدارندگی موشکی و کنترل تسلیحات تمرکز دارد.

این تحقیق را «مایکل المن» Michael Elleman و «مارک فیتزپاتریک» Mark Fitzpatrick انجام داده‌اند که هر دو از کارشناسان برجسته آمریکایی در حوزه تسلیحات و برنامه های هسته‌ای هستند. پیشنهاد آنها برای تکرار تجربه برجام که به نظر غربی‌ها برای محدودسازی برنامه هسته‌ای ایران موفق بوده، بسیار بی‌شرمانه است اما تخصص آنها ما را بر آن داشت تا برخی اشارات قابل استناد آنها را در این گزارش بیاوریم:

۱- ایران دارای بزرگترین و متنوع‌ترین سامانه موشک بالستیک در خاورمیانه است.

۲- طبق تعریف رژیم کنترل فناوری موشکی (MTCR) که موشک‌هایی با برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر و قادر به حمل کلاهکی ۵۰۰ کیلوگرمی متناسب با توانمندی نظامی هسته‌ای طراحی شده‌اند، تولید ۸ مورد از ۱۳ سامانه کنونیِ موشک بالستیک ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ممنوع است و با استفاده از همین تعریف نیز آزمایش موشکی قدر، خرمشهر و سامانه پرتاب سیمرغ را طی دو سال گذشته از سوی نمایندگان کشورهای غربی در سازمان ملل به مثابه نقض قطعنامه ۲۲۳۱ محکوم شد.

اما اولاً در این قطعنامه آمده که موشک‌ها باید «با نیت امکان حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده باشد» و چین و روسیه از اعضای دائم شورای امنیت چنین مسأله‌ای را در مورد موشک‌های ایران رد می‌کنند، ثانیاً MTCR یک پیمان بین‌المللی نیست که برای اعضایش الزام‌آور باشد، چه برسد به ایران.

۳- در بخشی از این گزارش با توجه به تنوع و سرعت پیشرفت سامانه‌های موشکی ایران آمده است حتی اگر بتوانیم برد موشک‌های ایران را به ۲۰۰۰ کیلومتر محدود کنیم، تهدید موشکی ایران تنها شامل خاورمیانه و حاشیه محدودی از اروپا می‌شود و آمریکا نیز از آن خلاصی می‌یابد.

۴- طبق قطعنامه ۲۲۳۱ ایران از صادرات تسلیحات خودداری کند. وقتی دسامبر ۲۰۱۷ میلادی موشکی از سوی حوثی‌های یمن به فرودگاه بین‌المللی عربستان شلیک شد که به نظر می‌رسید موشک ایرانی «قیام» باشد، «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل ایران، را به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و همچنین ۲۲۱۶ (که فروش سلاح به یمن را ممنوع کرده است) متهم کرد. ایران اساساً فروش هر نوع سلاح به یمن را تکذیب کرد. نکته اینجا است که گزارش کارگروه تخصصی سازمان ملل در ژانویه ۲۰۱۸ میلادی نیز به این جمع‌بندی اشاره می‌کند که چرا ایران «از دستیابی حوثی‌ها به موشک‌های ایرانی جلوگیری نکرده است» و نتوانست تأیید کند که «ایران چنین تسلیحاتی را در اختیار یمن قرار داده است».

۵- برخلاف ابراز نگرانی مقامات غربی از سامانه‌های پرتاب فضایی ایران، تا کنون هیچ کشوری در جهان این سامانه‌ها را به موشک بالستیک دوربرد تبدیل نکرده است. نیازمندی‌های عملیاتیِ این دو سامانه، مؤلفه‌های عملکردی و مسیر پرواز آن دو «بسیار متفاوت» است.

۶- سامانه‌های موشک بالستیک ایران برای تهران از نظر «ایجاد بازدارندگی و دفاع از خود» حائز اهمیت است، نه تهاجم به دیگران.

جمع‌بندی

این گزارش رسماً‌ مذاکره پیشنهاد برای برجام موشکی داده است، با همان استدلالی که اوباما وارد مذاکره با ایران شد. باراک می‌گفت اگر می‌توانستم همه پیچ و مهره‌های تأسیسات هسته‌ای را باز کنم، این کار را می‌کردم اما چون نمی‌توانم از طرق دیگر وارد می‌شوم. فشار، به علاوه مذاکره در کنار ایجاد فضایی که تصمیم‌سازان یران احساس کند «به رسمیت‌ شناخته‌شدن» اصل توانمندی از سوی جامعه جهانی می‌تواند یک امتیاز باشد، راهبردی بود که او با هدف محدوسازی بخش‌هایی از فناوری هسته‌ای استفاده کرد و حالا نیز عیناً در این گزارش پیرامون فناوری موشکی و فضایی ابراز شده است: موشک‌های کوتاه‌برد و سامانه‌ پرتاب فضایی ایران را به رسمیت بشناسید و همزمان با پیشنهاد مذاکره فشار بیاورید تا بقیه را تعطیل کند! حالا اگر شهاب یک و دو نیز در دست ایران بماند، اشکال ندارد!

اما ما مطمئنیم که تصمیم‌سازان ایران می‌توانند با اتکا به ملت به اندیشکده بریتانیایی و مقامات واشنگتن ثابت کنند که نه فقط حذف کامل توان موشکی و فضایی ایران، بلکه حذف یک جزء کوچک از آن نیز «یک هدفِ دست‌نیافتنی» است. بازی تمام شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 85
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 74
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    ما هرچقدر موشک هایمان برد بیشتر داشته باشد اینا به پایین تر از اون راضی میشن پس پیش به سوی پنج هزار کیلومتر
    • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
      دقیقا.اینها فقط زبان تهدید رو میفهمدند.واستی و کوتاه بیای باهاشون همین میشه.وقتی ما موشکی مثل همین خرمشهر رو توسعه بدیم (هر چند بردش درشرایطی همین خرمشهر به 4-5 هزار هم میرسه) برسونیم دیگه اینها خوب حالشون میشه از این به بعد باید چه امتیاز هایی بدن.اگر راضی باشیم به 2 هزار کلیومتر خیانت کردیم به ملت
    • تهرانی IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
      77 52
      هشدار! برجام هم دستپخت این موسسه است! ظاهرا این موسسه نیابتی کار میکند! گرا از داخل و پیشنهاد از موسسه!؟ این خیانت و نوعی جاسوسی نیست چه است؟؟؟
    • RO ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
      61 24
      ایران موشکی دارد ک امریکا هم ندارد... سردار سلامی
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
      71 9
      دادن امتیاز جدید بدون گرفتن امتیاز قبلی و برای حفظ قبلی ها یک سوپر خریت هست که قطعا مثل یک چرخ تکرار میشه
    • سلام IR ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
      53 20
      دلیل اصلی توهین!/ زمان تنظیم بدجام هم رسانه ها و‌ مردم را با توهین مشغول میکردند!/ امروز باز روحانی توهین کرد/ امشب وزیرخارجه فرانسه وارد تهران میشود. اما این‌ بار کور خواندند!/ #بدجام_موشکی/ #جنگ_روانی
    • SE ۰۴:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
      32 20
      گفتگو با غرب بر سر حقوق موشکی خیانت است نه حماقت! که یک بار سر برحجام این اشتباهات را انجام دادیم و نتیجه آن را هم در بی تعهدی طرف های مقابل به وضوح دیدیم حالا بر سر امنیت ملی یک کشور هم بخواهیم مذاکره کنیم دیگر اشتباه اندر اشتباه که اصلاً هم جبران پذیر نیست حالا این هسته ای به قول آقای صالحی بازگشت به عقب دارد و می توانیم دوبار ه تولیدات را از سر بگیریم و ...
  • سعید IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    به نظر نظام بیش از حد در مورد این گروه لیبرال غرب پرست انعطاف به خرج می دهد، و از این وطن فروشان هر کاری برمیاید
  • پویا IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    83 12
    چشمم از دولت دسته بیل و امید آب نمیخوره
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    80 15
    هسته ای رفت موشکی هم میرود
    • US ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
      32 7
      علتش هرچی هست تو داخله برادر
  • میثم IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    اگر به تعداد کافی اجازه خرید جنگنده داشته باشیم اثر بخشی نظامی اش برای ما 10 برابر موشک هست.
    • محمد IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
      48 8
      هر دو نیاز هستن
    • احمد IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
      63 11
      صدام در سال 91 این نظریه رو کامل و دقیق آزمایش کرد.
    • محمد مسلم IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
      72 7
      یعنی آمریکا آنقدر نادان است که موشک را از ما بگیرد و سلاحی را به ما بدهد که ۱۰ برابر بهتر باشد!!!!!!
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    کورخوانده اید حتی اگر جنگ جهانی سوم شروع شود وهمه مایکی یکی ازگرسنگی بمیریم شرف دارد به اینکه تسلیم چنین قدرتهای ضدبشری شویم
    • هادی IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
      26 11
      اشتباهی منفی زدم +++++++
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    58 12
    مسئولان ایرانی در برجام هسته ای بسیار فراتر از انتظار آمریکا و غرب،امتیاز به طرف مقابل دادن یعنی برنامه هسته ای ایران عملا تعطیل و به بایگانی سپرده شد و آیندگان مسئولان دخیل در برجام را به نیکی یاد نخواهند کرد.الان هم فقط یک احمق میتواند موشکهای میان برد و دوربرد که ابزار قدرت کشور هستند رو نابود کنه و موشکهایی با برد 300 کیلومتر و وزن کمتر از 500کیلوگرم رو به صورت تزئینی برای خودش داشته باشه.
  • AU ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    44 8
    آخه این چه فضاحتی است که اینها به همین راحتی برای ما پشت سر هم نسخه می نویسن و ما هم مقتدرانه و داوطلبانه آنرا نقل مجلس می کنیم و آخر کارهم آقایون با ژست و کت و شلواراتو شده و کفش واکس خورده می شینن پای میز خود کشی؟
  • محمد IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    41 20
    برجام موشکی آغاز لیبی سازی ایران و حمله همه جانبه توسعه موشکی نباید متوقف بشه اولویت باید به جای موشک های بالستیک به سمت موشک های کروز بره
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    45 12
    ما ملت انقلابی ایران به دولت کنونی تدبیر و امید هشدار می دهیم در صورت شروع مذاکرات موشکی با غربی ها به هر بهانه ای به خیابان ها خواهیم ریخت و دولت را سرنگون خواهیم کرد. نه شورشی هستیم و نه ضد انقلاب
  • امیری IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    35 13
    اینا خودشان را صاحب دنیا می دانند وگرنه از این غلتها نمی کردند. هنوز نمی دانند قدرت در اراده وفکر ایرانی است نه در برد موشک.
    • IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
      14 3
      غلت رو خوب اومدی
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    41 30
    مساله موشکی ربطی به دولت ندارد مربوط به سپاه است. سپاه تا حالا به کسی باج نداده است. مرگ بر امریکا
  • امید DE ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    53 13
    ما اجازه نمی دهیم کسی مذاکره موشکی انجام دهد
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
      18 22
      کمی فکر کنی می فهمی که تو کاره ای نیستی که نگذاری. تصمیم گرفته شده رفته
  • محمد مسلم IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    36 5
    سلام هدف اصلی امنیت رژیم سهیونیستی است بنابراین بروی موشکهای که توان رسیدن به سرزمین های اشغالی را دارد متمرکز شده اند ولی به مرگ گرفته‌اند که به تب راضی بشیم
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    62 9
    خوبیش اینه که مدیریت موشک دست دولت نیست . همونطور که اجازه بازرسی به پایگاههای نظامی رو در برجام ندادن اینم راهی پیدا نمیکنن . تهدید ما در 2000 کیلومتری ست نه در عراق و پاکستان و افغانستان و امارات و قطر و غیره. برد موشکهای فعلی ما حداقل نیاز ماست
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    44 6
    موشک ناموس ماست مذاکره سر ناموس در قاموس ما ایرانیان وجود ندارد فقط خائنان و وطن فروشان میتوانند تن به چنین ذلتی بدهند.شعار ما استقلال آزادی جمهوری اسلامی است و چنین صحبتهایی مخالف و در تضاد با شعار انقلاب مردم است.مرگ بر امریکا و امریکا پرستان
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    17 27
    بابا ول کنید روسیه خائن رو برید از چین خط تولید j16 از چین بگیرید هم موتورش و برش بیشتر از سوخو ۳۰ هستش قیمتش هم کمتره
  • محمد مسلم IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    20 4
    برای یک برنامه فضایی شما حداقل به یک ماهواره‌بری نیاز دارید که بتواند یک ماهواره یک تنی را در مدار ۱۰۰۰ کیلومتری قرار دهد (و ماهواره‌بر های قویتر از آن یعنی سپهر و ققنوس و قائم) آنها ماهواره‌بر قویتر از سیمرغ را قبول نمی کنند و این به معنای یک برنامه فضایی محدود و تحقیقاتی برای ایران خواهد بود
    • دکتر نادر IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
      11 3
      تبدیل پرتابگرهای سنگین تر به موشک بالستیک بسیار سخت از تبدیل پرتابگرهای سبک تر به موشک جنگی هست اصولا ماهواره بر سفیر که از روی کشنده و لانچر متحرک به سکوی پرتاب حمل میشه بیشتر قابلیت تبدیل به موشک جنگی رو داره تا مثلا یک ماهواره بر خیلی سنگین که باید در سکوی پرتاب مونتاژ بشه...
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    70 10
    یه سوال ساده از برجام هسته ای دقیقا چه خیری دیدیم که الان باید بریم سراغ برجام موشکی؟
    • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
      8 1
      هیچ!
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    32 6
    مرگ بر آمریکا اسرائیل انگلیس . به کوری چشم دولت های استکباری موشک قاره پیما خواهیم ساخت.
  • احمد IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    52 6
    هر وقت آمریکایی ها و اروپایی ها سلاحهای هسته ای و موشک هاشون رو جمع کردند. اون وقت شاید حاضر باشیم دربارش صحبت کنیم.
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    27 4
    امریکا و غرب هزاران موشک هسته ای دارن بعد به ما گیر میدن. اگه موشک نداشته باشیم سه سوته کلکمون کندست. ایران از لیبی و سوریه بد تر میشه
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    21 4
    اینا یه شناختی از برخی بزرگواران دارن که همچین حرفی زدن، بدون پشتوانه همچین نسخه ای نمی پیچن. دقیقا همین بلایی که تو برجام سرمون آوردن، به مرگ گرفتن که به تب راضی شدن.
  • ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    25 7
    با سابقه اي كه از رفتار دولت بي تدبير شيخ حسن در جريان مذاكرات قبلي و امضاء ننگنامه برجام داريم , مطمئنا" اگه به اين حضرات باشه ,حتي حاضرند همان موشكهاي با برد كمتر از 300 كيلومتر را هم از بين ببرند تا بلكه دل سياه شياطين غربي را به دست بياورند.
  • دکتر نادر IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    6 41
    دوستان بهتره به جای انتقاد پیشنهاد هم بدیم شما فرض کنید مثل برجام نظام تصمیم گرفته برجام موشکی رو قبول کنه! 1-پرتاب گرهای فضایی ایران چون سبک هستن بخصوص سفیر که مستقیم از روی لانچر متحرک کشنده پرتاب میشه قابلیت تبدیل به موشک جنگی رو دارن ایران اولین کاری که باید بکنه حرکت کردن به سمت پرتاب گر های بزرگ و سنگین هست که قابلیت تبدیل مستیم به موشک جنگی رو نداشته باشن مثل پرتابگرهای کلاس هوی و سنگین مجهز به بوسترهای کمکی سوخت جامد 2-ایران در بخش موشک های میانبرد تنها امتیازی رو که می تونه بده عدم صادرات موشک های میانبرد به کشورهای دیگر هست صرفا عدم صادرات 3-در بخش موشک قاره پیما که دغدغه اصلی امریکا هست ایران می تونه امتیازی صرفا در حد عدم تست موشک قاره پیما بده دقت کنید عدم تست موشک قاره پیما با پروفایل پروازی یک موشک قاره پیما 4-مهمترین بخش کار نظارت ها و بازرسی ها از صنایع موشکی و پروتکل های مربوطه هست که باید برای این بخش فکری بشه
    • دکتر نادر IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
      2 17
      بنده شخصا قبول برجام موشکی رو بدون یک توسعه سنگین حداقل 5 ساله که در زمان مذاکره دست بالا رو داشته باشیم اشتباه می دونم
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
      32 10
      مگه امریکا میذاره ما از پایگاه نظامیش بازرسی کنیم وزیر خارجه روسیه یه حرف خوبی زد گفت اگر ما پرچم سفید هم برداریم غرب دست از تحریم برنمیدارد تنها راه اینکه این دلار لعنتی که بخاطر ژن های خب به مردم تحمیل شده را بندازن دور فقط الان با دلار می تونن تحریم کننن
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
      21 1
      نظام ماییم انهایی که شهید دادند، انهایی که اسیر بودند، انهایی که جانبازند، انهایی که خط امامند انهایی که ولایی اند انهایی که امامشان خامنه ایی است. نه لاریجانی، روحانی، بروجردی.. و نظام هرگز ذلت را قبول ندارد.
    • IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
      16 1
      اقای دکتره نادر که از نوادری غلط میکنی جوسازی میکنی برای ذلت دیگری مثل برجام، خائن.
    • IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
      12 0
      غربی ها چند ماهی است که اصرار دارند در حال مذاکره با ایران در خصوص برجامی برای موشک هستند، و دولت ابرام میکند که نه چنین نیست. درست مثل برجام.. حالا دیشب وزارت خارجه اعلام کرد ما رایزنی کردیم درست مثل چیزی که در برجام به خورد ما دادند. عزیزان این پیشنویس توسط همین رایزن ها تدوین و تحویل خارجی ها شده است.
    • IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
      24 1
      مرگ بر اصلاح طلب منافق
  • رزمنده قدیمی IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    47 4
    هر کس در هر مقامی تاکید میکنم هر کس در هر مقامی برای محدود سازی توان دفاعی و موشکی ما مذاکره کند به هر بهانه ای خائن به اسلام و امام و خون شهیدان است و بدانید قطعا امت حزب الله اینبار دیگر سکوت نخواهند کرد
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    48 5
    دم کره شمالی گرم که شعار و عملش یکیه نه اینکه 180 درجه با هم فرق بکنه و همچنین برای پیشرفت واقعی فساد رو ریشه کن کردن و کسی جرات اینکه اختلاس و فساد اقتصادی یا جاسوسی برای بیگانگان بکنه نداره . آمریکا هم جز زر زر الکی هیچ غلطی درمقابل این غول هسته ای نوظهور نتونسته بکنه . ما هم که . . . خدا برکت بده شعارهای زیبا و قشنگ و درآمدهای چندهزار میلیاردی از بیت المال
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    51 9
    مرگ بر انگلیس من موشک هسته ای میخوام
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    29 7
    واقعا باعث تاسفه که رخنه گسترده نفوذیها چه راحت داره قطار انقلاب رو از ریل خارج میکنه... البته دلسوزان به ولایت و انقلاب نمی گذارند و در پس این چالش ها پشتیبان ولایت فقیه بوده و خواهند بود
    • IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
      8 1
      متاسفانه مسوولان نظام همه مصمم هستند راه خودشان بروند.
  • رحمن IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    21 4
    این یک استعمار و حیله ای سیاه است برد موشکها ۲۰۰کیلومتر باشد تا خیال اسرائیل راحت شود بعد از مدتی دوباره بند میکنند به موشکهای فضایی خلاصه همه را جمع میکنند میماند همان موشک ۲۰۰کیلومتری که حتی خلیج فارس را پوشش نمیدهد...والله گمانم من خائن هستم و اگر اینها خادمند...اگر مردی در کشور است باید جلوی این دولت و همراه هانش را بگیرد ....اینها با دستور عملی از داخل دارند برجام ۲را مذاکره میکنند...والله چند صبا زندگی ننگین خیانت ارزش ماندن ندارد....دارند قراردادهای گلستان و ترکمن چای را امضاء میکنند.آی ملت خواب شما را نبرد برجام ۱ را که دیدید هیچی کشور حل نشد بلکه گستاختر شدند...همه مسؤلند بخصوص ملت ایران...امیدی به این دولت مردان مشکوک الحال نیست
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    23 3
    دقت دارید که در چارت جدید سازمان نظامی عربستان محمد بن سلمان یک بخشی به نام موشک های استراتژیک ایجاد کرده و براش فرمانده معین کرده؟ دقت دارید که موشک هایی با برد چند هزار کیلومتر خریده از چین؟ دقت دارید که اسرائیل به انواع کلاهک هسته ای، موشک دوربرد، جنگنده و سلاح های ریز و درشت مجهز شده و میشه؟ دقت دارید که به ما اجازه خرید هیچ جنگ افزاری نمیدند و در بجرام هسته ای را دادیم رفت و با منت یک زمان 5 ساله برای لغو تحریم تسلیحاتی گرفتیم و حالا که داره موعدش تموم میشه یک دوستی گفته موشک را بدیم تا جنگنده بدند به ما؟!!!!! خب پس هسته ای را دادیم و در قطعنامه ذکر شده باید بعد 5 سال تحریم تسلیحاتی را بردارند برای چی؟! خودزنی آیا؟!
    • دکتر نادر IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
      21 5
      پاکستان و هند رو هم فراموش نکن مخصوصا پاکستان که با 150 میلیون سنی و وهابی با ایران مرز هم داره و بمب اتمی و موشک بالستیک و کروز دور برد داره و حتی بعضی منابع میگن پاکستان و هند قاره پیما هم دارن
  • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    10 30
    اگر قرار باشه ایران برد موشک هاش رو محدود کنه ، به زیر 1000 کیلومتر نباید رازی بشه
    • ماهان IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
      22 5
      1000 کیلومتر اصلا فایده نداره! پایگاه های اصلی عربستان نزدیک دریای سرخ هستن که حدود 3000 کیلومتر از ایران فاصله دارن تازه بعضی جزایر عربستان با ایران 3500 کیلومتر فاصله دارن
    • IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
      3 3
      شما لازم نیست پایگاه ها رو بزنی ، دو تا موشک تو ریاض بخوره حساب کار دستشون میاد بعدش کی گفته پایگاه ها 3000 کیلو متر از ایران فاصله دارن ؟ شما از اصفهان هم موشک رو بپرونی ، ته تهش 1700 کیلومتر تا لب دریای سرخ فاصله داره
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    17 4
    امریکای زیاده خواه! مگر در قضیه برجام حسن نیت خود را نشان دادی که به ان دل گرم باشیم ؟
    • IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
      19 8
      بعضی ها ارزشهاشون امریکایی هست و فقط لباس ایرانی و زبان فارسی پوشیدن
    • IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
      13 1
      اینها عملآ امریکایی فارسی زبان هستن بزرگترین آرمانشون مهاجرت به امریکا وامریکایی و شهروند جامعه جهانی امریکا شدن هست یا خودشون یا بچه هاشون و بس همانطوری که مسلمانان آرمانشون اسلام هست کسانی که بین خدا و بنده خدا اسلام و امریکا دومی رو انتخاب می کنن عبد المریکا هستن نه عبد الله و سلام بر ابا عبد الله سید شهدا ثار الله حسین علیه اسلام
  • GB ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    29 4
    یواش یواش دارند ایران را میخواهند ضعیف کنند ، ایران باید موشکش به خاک آمریکا برسد نه اینکه کوتاه برد فندقی شود . لطفاً به شهیدان و راهشان احترام بزارید .
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    23 1
    اشتباه نکنید! این پیشنهاد در ایران پخته و پرداخته شده. بروید سراغ پرونده های قجری و پهلوی وزارت امورخارجه و خاندان های نوکر انگلیس و نوادگان امروزی انها، بروید سراغ نظری پردازان "ما نمی توانیم" و کدخدا داری.
    • IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
      16 1
      کسانی که جنگ و شهادت رو باخت باخت می دونن حتی اگر در اون جنگ کل کشورت حفظ بشه یک سری ترسوی دنیا دوست هستن که به قول استراتژیست های امریکایی میشه با اینها از ترس مرگ امتیازی بیشتر از مرگ گرفت و اونها رو کشت بدون جنگ!
  • احدی IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    7 2
    نظر این اندیشکده از کجا سرچشمه میگیرد شاید این هم حرفهای پشت پرده وزارت خارجه است که برای مردم محرمانه و غیر بازگو شدن است خدا بداد این ملت برسد ایندفعه برجامی تابان تر در راه است
  • خانم دکتر IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    14 1
    ایران یک کشور 5 قومیتی هست با دریایی از منابع و معادن اصلا مثل آلمان یا ژاپن تک قومیتی و بدون منابع استراتژیک نیست که اجازه بدیم بعد از سلسله برجام هایی که با ایران مثل دیگران ببندن امریکایها در ایران هم پایگاه نظامی بزنن و آخرش به بخت و اقبال امیدوار باشیم یک امریکایی بشه رئیس ایران به نفعش باشه ایران فدرالی و ایالتی بشه لحظه ای مثل کردستان عراق درنگ نخواهد کرد و ایران غیر رسمی میشه تجزیه با عراق و افغانستان و لیبی و سوریه بعد از برجام های شیمیایی موشکی و هسته ای چه کردن؟ آیا برای آنها در منطقه امنیت آوردن..
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    22 1
    خوب هسته ایی که از ملاک های قدرته که تعطیل کردیم هوافضا هم که از ملاک های قدرته غیررسمی و یواشکی تعطیل شده موشک ها را هم چشم ! کنار می گذاریم بعدش احتمالا ببینیم حقوق بشر! چه شکلی می خوان اونو اجرا کنیم همین طوری ادامه بدیم تا کم کم برسیم به رسمیت شناختن اسراییل تا کم کم بریم به سمت اجرای کاپیتولاسیون !!! هر چقدر که 100 سال خون ها دادیم عذاب ها کشیدیم ویرانی ها دیدیم مصیبت ها کشیدیم تا برسیم به این نقطه ، حالا ظرف 5 سال داریم برمی گردیم 100 سال پیش ! سفت بشینید کمربندارو ببندید سرعت عقب گرد بسیار بالاست !
    • خانم دکتر IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
      5 2
      مطمئن باش به رسمیت شناختن اسراییل هم مشکلات رو حل نمی کنه اصولا غرب به خاطر روابط 400 میلیارد دلاری که با رقبای منطقه ای ایران یعنی جهان عرب ترک و اسراییل داره و منافع اونها استراتژی فشار بر ایران با هدف کوچک نگه داشتن اقتصادی و نظامی ایران رو دنبال می کنه هسته ای به اون مهمی وقتی بهانه بود بقیه بهانه های کشک تری هستن
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    12 0
    اگر یکهو بگن اسراییل را به رسمیت بشناس مقاومتو تعطیل کن کشورتونو بدین به ما که نمی شه گوشتو دیدید سفته می خوابونن تو پیاز آبلیمو تا کم کم نرم بشه این همون قضیس از اوج انقلابی گری نمی فهمی چطوری رسیدی به تکان دادن پرچم اسراییل !!! اگر بخش انقلابی و فهیم خواص و عوام از اینجا به بعد ورود نکنند فاجعه های بسیار بسیار بدی سرمان خواهد آمد .
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    13 1
    اصلاح طلبان لااقل از مزار طیبه شهدا خجالت بکشین ، چقدر وطن فروشی و ستیز با اسلام چقدر ؟
  • IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    8 1
    ااگه مدتیم مدیریت دست ای ن فرق ضاله باشه مطمئن باشید قولائی به کدخدا دادن یکی یکی عمل وموشکهای ایرانو براکتهای هایدرا تبدیل خاهن کرد-اونائیکه شهیددادن نمیترسن .اما اونائیکه دائما بفکر اختلاس ورانت خاریو کاخ سازین اونا ازترس کدخدا همیه چیز این کشورو بتونریزی میکنن
  • قاسم IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    12 1
    تا الانش که راه لیبی رو رفتیم انشالله برای بقا یه سری اقایان کشور به نابودی مثل لیبی نره اگر قراره بهمون حمله بشه بذار الان بشه نه وقتی لختمون کردن
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    15 1
    همونطور که در مساله هسته ای بدعهدی کردند اینجا هم قابل اعتماد نیستن ؛ این بی شرفها اسراییل و سعودی رو تا بن دندان مسلح کردن اونوقت موشک های بومی ما رو نمیتونن ببینن.اعتماد دوباره ی به اینها خود خریته.
  • احمد IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    8 1
    هرگز نباید گفتگوئی انجام شود یعنی چه امریکا هزارگونه موشک دارد که برد هریک از انها چندین برابر محیط کره زمین است انها از ما اجازه نگرفته اند یعنی چه ما باید از انها اجازه بگیریم این یعنی بردگی
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    14 0
    هسته ای دست دولت بود که گند زد بهش اما مسایل منطقه ای وموشکی دست دولت نیست وهیچ غرب زده ای هیچ غلطی نمی تونه بکنه اجازه نمی دهیم ایران راتسلیم غرب بکنند
    • IR ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
      4 0
      اگر موشکی را بدهیم نه تنها مشکلات اقتصادی حل نمی شود بلکه سونامی ناامنی ایجاد و ایران تبدیل به میدانی برای استثمار بیگانگان می شود... نمی گذاریم و دلسوزان ما در سپاه و نیروهای مسلح هم نخواهند گذاشت و این چشم طمع را درخواهند آورد
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    8 0
    فعلا" که وزیر خارجه فرانسه داره میاد تهران و رسما اعلام کرده هدف از سفرش مذاکره بر سر توان موشکی ایران با دستگاه دیپلماسی ایرانه . مثل اینکه ننگنامه برجام 2 هم در راهه
    • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
      3 0
      نمیگذاریم تکرار کنند
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۳
    5 0
    چرا دیگه چندوقته موشک جدیدی رونمایی و آزمایش نمیشه؟! ماهواره ای هم به فضاپرتاب نمیشه؟؟!!! نگرانم ! صنعت هسته ای رو که دادیم رفت هیچی نشد موشکی رو هم تعطیل کنیم تحریم ها همچنان هستند! اینا به خون ما تشنه اند
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
    9 0
    ما باید برد موشکهای خود رانسبت به مسافت تهدید بیشتر کنیم حتی تا خود نیویورک و واشنگتن اینها زبانی جززور نمیفهمندو فقط بازبان زورباید با آنها حرف زد...
  • US ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
    4 0
    بعد از چالش هسته ای حالا نوبت موشکی است؛ بگذارید در این ارتباط دیگر نیروهای مسلح تعیین نظر کنند و دولت ورود نکند
  • SE ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
    5 2
    هیچ مسئولی جرات گفتگو راجع به چنین خواسته های بی شرمانه و قیحانه دشمن را ندارد...
  • مسلم IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
    2 0
    ای بابا...
  • بابایی IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
    2 0
    الحمدالله که برنامه موشکی دست این دولت نیست بلکه در دستان پرتوان سپاه پاسداران است و خیال ما راحت است که سرمان کلاه نمی رود ما باید برد موشکهایمان را تا کاخ سیاه آمریکا افزایش بدهیم
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
    3 0
    آدم عاقل یک بار از یک سوراخ گزیده می شود ...............برجام نشان داد اینها قابل اعتماد نیستند
  • IR ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
    0 0
    ایران دست کم باید برد موشک هاش به ماداگاسکار برسه........اگه اینبار برجام و تصویب فوری اون تکرار بشه...چه نتیجه ای باید گرفت؟ اقتصاد مقاومتی که از شعار فراتر نرفته!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس