روزنامه

اصلاح‌طلبان نشان داده‌اند که هر وقت در ساختارهای دموکراتیک قدرت را در دست می‌گیرند نمی‌توانند به طور دموکراتیک عمل کنند و کار به دعواهای سیاسی می‌کشد. در شورای شهر اول و مجلس ششم این اتفاق افتاد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** افشاگری روزنامه های اصلاح طلب از نقش حزب کارگزاران در استعفای نجفی

دیروز «محمد علی نجفی» شهردار ۶ ماهه تهران استعفا داد. پس از انتشار این خبر، رسانه های اصلاح طلب تلاش کردند تا با ژست مظلوم نمایی، بر کارنامه بسیار ضعیف نجفی در شهرداری تهران سرپوش بگذارند. در همین رابطه ادعاهایی همچون «جشن جنجالی شهرداری در برج میلاد» و «ویرانه ی به جامانده از دوران قالیباف» و «فسادستیزی شهردار تهران» به عنوان علت اصلی استعفای شهردار تهران مطرح شد. ادعاهایی که هیچکدام  نسبتی با واقعیت نداشت.جنجال رسانه ای اصلاح طلبان برای سرپوش گذاشتن بر کارنامه غیرقابل قبول نجفی در حالی است که همین رسانه ها در هفته ها و روزهای اخیر در گزارش های خود تاکید داشتند که «شهردار جدید با طرح های خود از جمله طرح جدید ترافیک و طرح اخذ عوارض در بزرگراه ها و موارد مشابه در جیب مردم دست کرده است و...

اما در این میان برخی از روزنامه های اصلاح طلب به نکته قابل تأملی اشاره کردند و آن اینکه استعفای نجفی ارتباط ویژه ای با اختلافات درون جناحی دارد و حزب کارگزاران نقش ویژه ای در این میان ایفا می کند.

در همین رابطه روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «دلایل یک استعفا» یکی از دلایل استعفا را مخالفت‌ها و فشارهای چندماهه اخیر از سوی جریان کارگزاران به‌عنوان جریان سیاسی سابق خود نجفی عنوان کرد و نوشت:

«او پیش‌تر برای رفتن به دولت پیشنهاد شده بود اما همین جریان سیاسی کارگزاران در همراهی با اصلاح‌طلبان او را به‌عنوان گزینه شهردار تهران مطرح کرد و جلو انداخت...او همین چند هفته قبل در گفت‌وگویی با اشاره به فشارهای پیدا و پنهان بر شهرداری تهران صراحتا گفت:"اما من ایستاده‌ام"، ولی خبر استعفایش را به شکل غیررسمی در شب شلوغ و پرکار چهارشنبه‌سوری پخش کردند و درنهایت روز گذشته اعضای شورا که مدعی شفافیت هستند، بعد از سکوت و دورزدن و فرار از رسانه‌ها، بالاخره خبر را تأیید کردند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:

«با این اتفاق اصلاح‌طلبان در عمل نشان دادند که در تحقق شورا و شهرداری یک‌دست و همکاری مشترک با هم، نه تجربه‌ای دارند و نه تلاشی در این جهت می‌کنند. به نظر می‌آمد که ناکامی شورای اول و ازدست‌دادن فضای سیاسی و اجتماعی جامعه در این سال‌ها برای اصلاح‌طلبان درس قابل‌توجهی داشته اما شواهد عکس این موضوع را نشان می‌دهد و اختلافات و فشارهای درونی این جریان قوزبالاقوز مشکلات بیرونی شده است».

روزنامه آفتاب یزد نیز در گزارشی با عنوان «تنهاترین شهردار» در مطلبی مشابه نوشت:

«نجفی که انتخاب یک شورای شهر یکدست اصلاح طلب است در چنین شرایطی نیاز به حمایت و پشتوانه اصلاح طلبان دارد اما به نظر می رسد خود او و اصلاح طلبان هر دو شرایطی را به وجود آورند که حالا میان دو طرف شاهد شکاف باشیم...حزب کارگزاران به عنوان مهمترین حامی او قلمداد می شد اما چندی پیش روزنامه سازندگی که متعلق به حزب کارگزاران است، نوشت:"گزینه اصلی حزب کارگزاران برای شهرداری محسن هاشمی بود اما اگر او از شورای شهر خارج می شد، رقیب اصولگرایی چون مهدی چمران جایگزینش می شد.کارگزارانی ها هم ترجیح دادند که یکدستی شورای شهر را حفظ کنند و با فشار دولتی ها از گزینه دوم خود یعنی حسین مرعشی صرفنظر کردند". سازندگی در ادامه نوشته بود:"نجفی که برای کارگزاران سازندگی گزینه ای تحمیلی بود،دلخوریش از این حزب را با انتصاب هایش نشان داد و بیشتر مدیران و مشاوران خود را از میان احزاب "اتحاد ملت" و "مشارکت" انتخاب کرد". به ادعای این روزنامه،انتصابات نجفی باعث تیره و تار شدن روابط رئیس شورای شهر با شهردار تهران شده است.سازندگی همچنین با اشاره به استعفای شهردار تهران از عضویت در حزب کارگزاران نوشته:"نجفی که به بهانه کار اجرایی از حزب کارگزران جدا شد، حالا به احزاب دیگری تمایل نشان می دهد". در حالیکه محافظه کاران مترصد فرصت برای تضعیف اصلاح طلبان هستند،پاس گل هایی که برخی در میان اصلاح طلبان می دهند، جای تعجب است».

روزنامه اعتماد نیز در یادداشتی با عنوان «پاسخگویی شورای شهر» نوشت:

«شورای شهر باید پاسخگو باشد که چطور، فردی را به سمت شهرداری تهران انتخاب کرده که بیشتر از ٧ ماه نتوانست برای این شهر کار کند و استعفا داد».

لازم به ذکر است که مرور سمت‌های نجفی از زمان روی کار آمدن دولت روحانی حاوی نکته قابل توجهی است و آن اینکه در هیچ‌کدام از مسؤولیت‌ها بیش از یک سال حضور نداشته است:«۵ ماه رئیس سازمان میراث فرهنگی»، «۶ ماه دبیر ستاد هماهنگی امور اقتصادی دولت»، «۳ ماه سرپرست وزارت علوم» و «۶ ماه شهردار تهران».

اصلاح‌طلبان نشان داده‌اند که هر وقت در ساختارهای دموکراتیک قدرت را در دست می‌گیرند نمی‌توانند به طور دموکراتیک عمل کنند و کار به دعواهای سیاسی و جناحی می‌کشد. در شورای شهر اول و مجلس ششم این اتفاق به وفورافتاد. امروز هم به نوعی تاریخ درحال تکرار است. در شورای شهر اول اولین موضوعی که روند سریالی اختلافات تا به مرحله انحلال شورا را فراهم کرد و در چندین مرحله نقش داشت، انتخاب شهردار بود

** تنفس مصنوعی به برجام با اوبامای خوب،ترامپ بد!

«محمدصادق جوادی حصار» در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:

«در دوره اوباما به دلیل تمایل دولت دموکرات آمریکا به تعامل با ایران، اروپائیان هم پیرو سیاست‌های آمریکا به برپائی برجام کمک کردند. با روی کار آمدن ترامپ سیاست‌های آمریکا دگرگون شد و از آنجایی که عمده کشورهای صاحب نفوذ اروپایی رابطه نزدیکی با آمریکا دارند بالطبع نگاه آنها به رابطه با ایران بی‌تاثیر از فشار دولت ترامپ نخواهد بود».

برخلاف ادعای این روزنامه اصلاح طلب،ترامپ در موضوع ایران دقیقا راه اوباما را ادامه داد. خزانه داری دولت اوباما در اولین روز اجرای برجام-دی ماه ۹۴- با تصویب تحریم های جدید ضد ایرانی، نقض برجام را کلید زد. غارت ۲ میلیارد دلاری اموال ایران، تمدید تحریم آیسا، استمرار تحریم سوئیفت، تصویب قانون ضد ایرانی مهاجرت و تمدید وضعیت اضطراری علیه ایران با هدف سنگ اندازی در روابط اقتصادی کشورمان تنها بخشی از رفتارهای گستاخانه دولت اوباما با ایران بود.

ترامپ نیز در ادامه این رفتارهای ضد ایرانی، قانون مهاجرت و مادر تحریم ها را امضا کرد.

اصلاح طلبان در حالی همچنان به تنفس مصنوعی به برجام مشغولند که خود نیز به اشتباه بودن این رویکرد اعتراف کرده اند.

در روزهای گذشته روزنامه آفتاب یزد در مطلبی نوشت:«دولت ماه‌ها پس از توافق هسته‌ای، به هوای چیدن میوه‌های برجام نشست و بر پایه این دلخوشی، برنامه‌ها و سیاست‌های کاری خود-دوران پسابرجام- را نوشت اما ماحصل این انتظار، فرصت سوزی، از دست رفتن منابع موجود به هوای گشایش برجام و در نهایت کاهش صبر اجتماعی با استمرار فشارهای اقتصادی بود».

** سایه گرانی بر سر مردم

روزنامه قانون در مطلبی با عنوان «سایه گرانی بر سر مردم» نوشت:

«وضعیت کسب‌وکار در نوروز امسال بسیار به‌هم ریخته است، برخلاف آنچه تصور می‌شود که باید مردم برای خرید لوازم منزل استقبال بیشتری از کالاهای دست دوم داشته باشند، حتی این بخش نیز رونق نگرفته است. «مگر دولت اجازه می‌دهد که مردم زیر بار فشار گرانی و تورم زندگی کنند؟» این بخشی از صحبت‌های سخنگوی دولت در پنجم دی امسال است. صحبت‌هایی که در حاشیه لایحه بودجه و افزایش قیمت برخی کالاها مطرح شد. محمدباقر نوبخت گفته بود که دولت امسال نیز مثل سال‌های گذشته، خود را موظف می‌داند که در برابر تورم و افزایش نرخ ارز مقاومت کند. اما اکنون برخی خانوارهای ایرانی برای تامین مایحتاج زندگی خود با مشکل روبه‌رو شده‌اند و سعی می‌کنند برخی اقلام را از سبد کالای خود حذف کنند. در حال حاضر باگرانی‌هایی که در آستانه عید همچون سال‌های گذشته اعمال شده است، این نگرانی‌ و استرس در میان مردم به چشم می‌خورد که نتوانند برخی کالاها را تامین کرده و زیر بار تورم و گرانی قد خم کنند».

گفتنی است «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهور-یکشنبه ۲۰ اسفند- در آیین نکوداشت ساماندهی سهام عدالت گفته بود: «سال ۹۶ دستاوردهای کشور در بخش‌های اقتصادی و ایجاد ‌اشتغال جزو سال‌های نمونه بوده است».

روحانی در سال ۹۲ در دومین نشست خبری پس از انتخابات گفت:«به نظر من معیار مهم در بحث تورم و اندازه‌گیری آن جیب مردم است، نه بانک مرکزی و آمار و اینها در مراحل بعدی است. همه در ارتباط با وضعیت تورم، بیکاری و وضعیت اقتصادی اطلاع دارند و نیازی به آمار ندارد. هر کس می‌تواند در ارتباط با این موضوع به وضعیت خانه و خانواده خود رجوع کند».

کارشناسان اقتصادی حامی دولت بارها تاکید کرده اند که آمارهای ارائه شده از سوی دولتمردان درخصوص مسائل اقتصادی با واقعیات زندگی مردم نسبتی ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سید IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
    41 3
    اصلاح طلبان تهوع آور سمج و پررو!
    • SE ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
      8 0
      کار هر بز نیست خرمن کوفتن، شیر نر میخواهد و باقر صفت
    • amir IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
      0 4
      سید آروم باش , دوغت رو بنوش
  • موسوی IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
    29 3
    و ماجرای این افساد طلبان !!!! حتی با بیماری قلبی باز هم عاشقان قدرت و بیزار از خدمت
  • منگل = اصلاح طلب AE ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
    20 4
    تقصیر احمدی نزاده
    • علی SG ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
      1 2
      دمای کره زمینم داره بالا میره همش تقصیر احمدی نژاده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس