نجفی

استعفای نجفی به معمای جریان اصلاحات تبدیل شده است؛ استعفایی که هزینه زیادی برای این جناح سیاسی در بر داشت و اینک احزابی مانند کارگزاران مقصر این انتخاب و استعفا مطرح می شوند.

سرویس سیاست مشرق هر چه از زمان استعفای نجفی می‌گذرد از درون جناح اصلاحات جزئیات بیشتری از کناره‌گیری معماگونه وی مطرح می‌شود. اصلاح‌طلبان بخصوص شورای شهری‌ها سعی داشتند فشار رقیب را علت استعفای نجفی عنوان کنند. موضوعی که هر چند به طور پرفشار علیه جناح مقابل مطرح شد اما نتوانست افکارعمومی و حتی بدنه اصلاح‌طلبان را قانع کند.

اما حال موارد دیگری از فشار سیاسی آنهم از درون جریان اصلاحات درباره استعفای نجفی مطرح می‎شود.

بیشتر بخوانید:

گزینه کارگزارانی‌ها برای تصدی شهرداری تهران

سنگ‌اندازی اطلاح‌طلبان برای پسر آیت‌الله

روزنامه اصلاح ‌طلب آفتاب یزد، در این باره با اشاره به فشار برخی احزاب به نجفی نوشت:

«این روزها از حامیان نجفی در حزب کارگزاران هم خبری نیست. آنها اول از همه زیر پای او را خالی کردند. کارگزاران را باید معمار انتخاب نجفی به عنوان شهردار تهران دانست. حالا روشن شده که کارگزاران از همان ابتدا خشت را کج بنا نهاده است. امروز اصلاح‌طلبان به عنوان جریان اصلی حاکم بر مدیریت شهری تهران با چالش مواجه شده‌اند، آنها از نجفی در مقابل فشارها حمایت می‌کنند اما او بنا را عافیت گذاشته است. به نظر می‌رسد کارگزاران بار دیگر جلوه ای از ناکارآمدی را به اصلاح‌طلبی منتسب می‌کند! این درحالی است که بعد از استعفای نجفی، غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران گفته بود:«گاهی پیشنهاد کردیم ایشان شهردار شود و گاهی پیشنهاد کردیم که ملاحظات دیگر را در نظر بگیرند.» گویی اعتبار اصلاح‌طلبانی که مردم را به پای صندوق‌هی رای آوردند تا شورایی یکدست اصلاح‌طلب را انتخاب کنند با جلسات گاه و بی‌گاه یک شاخه از این جریان باید تضعیف شود!»[1]

این روزنامه در این مطلب که با تیتر «آش بدمزه کارگزاران برای اصلاحات» منتشرشده است، می افزاید:

«درحالی که اوضاع امروز را باید دستپخت کارگزاران دانست اما به نظر می‌رسد آنها طلبکار هم هستند! در این شرایط شورای سیاست‌گذاری می‌تواند به عنوان یک نهاد تاثیرگذار در جریان اصلاح‌طلبی از شکل‌گیری یک انحراف در این مسیر و مخدوش شدن شرایط برای انتخاب شهردار بعدی جلوگیری کند.»

در همین راستا، غلامعلی رجایی، مشاور نجفی از برخی مسائل پرده بر می دارد. وی در پاسخ به این سئوال که «علی تاجرنیا» در توییتی بعضی از ژنرال‌های سیاسی را مسبب اتفاقات اخیر شورای شهر تهران دانسته بود. نظر شما در این باره چیست، در سخنانی متناقض بیان داشت:  

«کسی آقای نجفی را وادار به استعفا نکرد. شرایطی باعث شد که ایشان استعفا دهد و اگر بخواهد در آینده توضیح خواهد داد که قطعا آن شرایط آینده نزدیکی نیست ولی من تأیید می‌کنم که در جریان اصلاحات متأسفانه کسانی بودند که خیلی زود نغمه رفتن ایشان را سر دادند و این ساز را کوک کردند. در حرف‌هایشان هم پیداست.»

وی با اشاره به تحرکات سیاسی برخی از کارگزاران گفت: «از اتحاد ملت چیزی نشنیدم ولی احزاب دیگر اصلاح‌طلب بدشان نمی‌آمد که این اتفاق البته نه با این سرعت بیفتد. البته این موضوع را تأیید نمی‌کنم که این مسائل در رفتن آقای نجفی مؤثر باشند. کدورت‌هایی ممکن است در ذهن‌ها باشد ولی این که این مسائل منجر به استعفا شود، غلط است. عوامل مشدد، علت اصلی استعفا بود».[2]

رجایی حتی از برنامه رقص دختران در برج میلاد به عنوان یک سناریوی از پیش طراحی‌شده، سخن گفته و بیان می کند:

«قطعا سناریو بوده است. این که کسی از آن مراسم فیلم‌برداری کند و بعد هم افرادی که کار هنری کرده‌اند، گفته‌اند که اصل ماجرا، آن گروه کُر بوده است، اما در فیلم، رقص کودکان برجسته شده است. بنابراین قطعا این موضوع سناریو بوده و فرد مورد نظر هم شناسایی شده است.»

گرچه اصلاح طلبان سعی داشتند که توپ استعفای نجفی را به زمین حریف بیندازند اما در حال حاضر موضوع مانند بومرنگ به اختلافات و سناریوهای داخلی این جناح بازگشته است. اینکه کارگزاران چه نقشی در استعفای نجفی داشته و چه گروه‌های دیگری در این کناره گیری زودهنگام نقش داشتند موضوعی است که اصلاح طلبان در آینده بایستی به آن پاسخ دهند. اصلاحات هزینه زیادی در خصوص استعفای نجفی پرداخت کرده است و باید دید که کارگزاران و احزاب دیگر برای چه منظوری تن به استعفای نجفی داده‌اند. هرچند که از ابتدا انتخاب نجفی به عنوان فردی که کارنامه مدیریتی ضعیفی دارد و استعفا انتهای اغلب پست‌های وی است، به عنوان سئوال اساسی این اقدام شورای اصلاح طلب شهر تهران مطرح است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    40 1
    معماش کجا بوده . تو قوطی اصلاح طلبا همه جور جنسی پیدا میکنی ایندفعم میخوان تبدیل به احسنتش کنن . یک شهردار برات میارن که تو کنسرتهای رقص و آواز برج میلاد بعد از کلی بشکن و همنوایی پاشه بره وسط یه باباکرم توپ اجرا کنه
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    2 2
    درخشیدآقای نجفی..... بنده خدا بدنش نمی کشه. احتیاجش بیش از این حرف هاست!!!!
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    55 1
    عفت : اگر محسن شهردار نشه مردم باید بریزند توی خیابونها .
    • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
      5 0
      خدا لعنتش کنه
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    3 1
    نوش جانم تهرانی ها
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    5 1
    خلایق هرچه لایق
  • IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    8 1
    حیف از زحمت های قالیباف

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس