کد خبر 838377
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷
تحولات سوریه - غوطه شرقی

نیروهای مقاومت در کنار عملیاتهای نظامی خود که با هدف تقسیم غوطه به دو بخش شمالی و جنوبی صورت می‌گیرد، پس از تماس با نهادهای مردمی غوطه، گذرگاه جسرین-الملیحه را نیز ایجاد کردند.

به گزارش مشرق، عملیات ارتش سوریه و نیروهای مقاومت برای آزادسازی غوطه شرقی دمشق و پاکسازی آن از لوث تروریستها وارد دوازدهمین روز خود شد.

ارتش سوریه پس از درگیری با تروریستهای جبهه النصره موفق شد با حمایت هوایی جنگنده های روس و سوری بر منطقه «حوش الاشعری» سیطره پیدا کند.

یک منبع میدانی به وبگاه خبری «مراسلون» گفت که یگانهای ارتش دامنه سیطره خود را به سمت شهرک «الافتریس» گسترش دادند.

به گفته وی، نیروهای مقاومت توانستند در این محور بر مزارع شمالی الافتریس و پدافند هوایی موجود در آن تسلط یابند.

بیشتر بخوانید:

سلاح‌های آمریکایی به دست ترویست‌ها در غوطه شرقی نرسید

مردم سپر انسانی تروریست‌ها در غوطه شرقی

حمله جدید تروریست‌های غوطه شرقی به کاروان غیر نظامیان +عکس

در محور دیگر نیز ارتش سوریه عملیات خود را از شهرک تازه آزاده شده «المحمدیه» آغاز کرد و موفق شد بیشتر مزارع «جسرین» را آزاد کند.

این مزارع، به عنوان نقطه تمرکز ارتش سوریه برای پیشروی به سمت شهرک جسرین محسوب می‌شود.

با آزادسازی این مزارع، ارتش سوریه به چند قدمی محاصره الافتریس و به تبع آن، به شهرک «حموریه» نزدیک شد. به تازگی ساکنان شهرک حموریه پرچمهای سوریه را در این شهرک به اهتزاز درآورده بودند.

نیروهای مقاومت روز گذشته در بخش مرکزی غوطه توانستند شهرک «بیت سوا» را آزاد کنند. بدین ترتیب فاصله نیروهای حاضر در بیت سوا با همرزمان خود که در اداه حمل و نقل حرستا مستقر هستند، به یک و نیم کیلومتر رسید. در صورت آزادسازی این مسافت، غوطه شرقی به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم خواهد شد.

روزنامه الاخبار نیز گراش داد که در کنار تداوم عملیات ارتش سوریه در جبهه های «مزارع الریحان» در شرق شهر مهم «دوما»، مسئولان سوری با شماری از نهادهای محلی غوطه تماس دارند تا طرح خروج افراد غیر نظامی به سمت مناطق تحت کنترل دولت سوریه را اجرایی کنند.

  همین مسئله سبب شد که روز گذشته دولت سوریه اعلام کند علاوه بر گذرگاه اردوگاه «الوافدین»، یک گذرگاه امن دیگر ایجاد کرده است.

  این گذرگاه شهرک جسرین را به شهرک «الملیحه» وصل میکند. در حال حاضر عملیات ارتش سوریه به شرق جسرین رسیده و یگانهایی از نیروهای مقاومت نیز الملیحه را در کنترل خود دارند.

همزمان با اعلام ایجاد این گذرگاه، کمیته های مصالحه و شماری از افراد سرشناس شهرکهای غوطه با ساکنان و نهادها مردمی حاضر در این شهرکها تماس می‌گیرند و قصد دارند امنیت خروج افراد غیر نظامی از این شهرکها را فراهم کنند.

بر عکس وضعیت گذرگاه اردوگاه الوافدین که هیچ غیر نظامی از آن عبور نکرده است، گذرگاه جسرین-الملیحه پس از توافق کمیته های مصالحه و نهادهای مردمی ایجاد شد. بدین ترتیب اتوبوسها و کادرهای پزشکی در الملیحه منتظر خروج افراد غیر نظامی هستند.

روز گذشته قرار بود، شماری از افراد غیر نظامی از این گذرگاه عبور کنند، ولی تروریستها یکی از خودروهای حامل غیر نظامیان را که در حال خروج به سمت الملیحه بود، هدف قرار داد. همین مسئله سبب شد که این خودرو به مسیر خود ادامه ندهد.

وزارت دفاع روسیه ضمن تأیید حمله تروریستها، تأکید کرد که عناصر مسلح همچنین منطقه تجمع برخی از نزدیکان غیر نظامیانی را هدف قرار دادند که در انتظار بازگشت نزدیکان خود از غوطه بودند.

«یوسف عسکر» رئیس کمیته مصالحه در ریف دمشق نیز خبر داد که ایجاد گذرگاه جسرین-الملیحه بنا به درخواست ساکنان این مناطق بوده و از افراد غیر نظامی حاضر در غوطه خواست که ترس خود را کنار گذاشته و پرچم سوریه را به اهتزاز درآورند و از طریق پل «الغیطه» در منطقه جسرین از غوطه خارج شوند.

در چند شهرک غوطه نیز تظاهراتی علیه تروریستها به راه افتاد و در آن تظاهرات کنندگان با در دست داشتن پرچم سوریه، از تروریستها خواستند که از این منطقه خارج شوند و عملیات نظامی پایان یابد.

ایجاد این گذرگاه به وضوح نشان می‌دهد که مذاکرات صلح در غوطه در کنار عملیات نظامی همچنان در جریان است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۸
    12 2
    معمولا نقشه می گذاشتی ؛ خداوند رزمندگان جبهه مقاومت اسلامی را پیروزی سریع مرحمت بفرماید .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس