کد خبر 837176
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵
گردشگری

با فرارسیدن ایام نوروز، علی‌رغم اعلام سازمان میراث فرهنگی و سازمان تعزیرات حکومتی مبنی برعدم وجود افزایش قیمت تورهای مسافرتی داخلی و خارجی، شاهد افزایش حداقل دو برابری قیمت تورها هستیم

به گزارش مشرق، با توجه به اشتیاق مردم برای سفرهای خارجی در ایام نوروز فرصت را برای آژانس‌های مسافرتی فراهم می‌کند  که با افزایش قیمت تورها به سودهای گزافی دست یابند.

با فرارسیدن ایام نوروز، علی‌رغم اعلام سازمان میراث فرهنگی، سازمان تعزیرات حکومتی و دیگر سازمان‌های مرتبط، مبنی برعدم وجود افزایش قیمت تورهای مسافرتی داخلی و خارجی، شاهد افزایش حداقل دو برابری قیمت تورها به‌ویژه تورهای خارجی هستیم.

بیشتر بخوانید:

محدودیت ترافیکی جاده‌ها در ایام نوروز

 کشورهای ترکیه، امارات و گرجستان اصلی‌ترین میزبانان مسافران ایرانی در ایام نوروز هستند. با نگاهی به لیست تورهای مسافرتی موجود در سایت‌ها، تفاوت قیمت فاحش تورهای قبل از اسفند و تورهای اسفند به بعد، گواه این جریان است.

ترکیه صدرنشین جدول افزایش قیمت تورهای نوروزی

ترکیه یکی از کشورهایی است که بسیاری از مسافران ایرانی، این کشور را به عنوان مقصد سفر خود در ایام نوروز انتخاب می‌کنند. شهرهای استانبول و آنتالیا با داشتن جاذبه‌های طبیعی و توریستی گوناگون، محبوب‌ترین مکان‌ها برای گردشگران ایرانی هستند.

در طول سال به ویژه در فصل زمستان یک تور مسافرتی 6 شبه به آنتالیا را می‌توان با حداکثر قیمت یک میلیون و 400 تومان خریداری کرد. این درحالی است که قیمت همین تور از اواخر اسفند تا نیمه فروردین، حدود 3 برابر افزایش قیمت داشته و در فروردین ماه این تور با قیمتی حدود 3 میلیون و 500 هزار تومان ارائه می‌شود.

این میزان از قیمت تورها در شرایطی اعمال می‌شود که مسافران اغلب هزینه بازدید از مناطق توریستی و هزینه غذا (به جز صبحانه) را باید خود پرداخت کنند. در نتیجه این قیمت تنها شامل پول بلیط هواپیما و هتل شده و حتی هزینه عوارض خروج از کشور و مالیات‌ها را نیز شامل نمی‌شود. 

قیمت‌هایی که هم‌پای برج‌های دبی سربه فلک می‌کشند

دبی با داشتن جاذبه‌های توریستی مدرن و برج‌ها سربه فلک کشیده، دومین مقصد پرطرفدار مسافران ایرانی در نوروز است. قیمت یک تور 5 شبه به دبی در طول سال حدود یک میلیون و 500 تومان است.

به‌طوری‌که قیمت یک تور 5 شبه به این شهر در ایام نوروز به حدود 4 میلیون تومان هم می‌رسد. این درحالی است که تعطیلات نوروز در ایران، برای کشوری مانند امارات جزو ایام عادی محسوب شده و هیچ افزایش قیمتی در خدمات شهر دبی صورت نمی‌گیرد و این افزایش قیمت تنها به جیب آژانس‌ها مسافرتی می‌رود.

ردپای ارمنستان و گرجستان در لیست افزایش قیمت تورهای نوروزی

از دیگر کشورهای همسایه که به دلیل سومدیریت سازمان‌های نظارت‌کننده، در ایام نوروز شاهد افزایش قیمت سفر به آن‌ها هستیم، کشورهای ارمنستان و گرجستان هستند.

کشور ارمنستان به دلیل سهولت سفر و عدم نیاز به ویزا و داشتن جاذبه‌ها طبیعی، هرساله میزبان تعداد زیادی از گردشگران ایرانی است. مسافران ایرانی در ایام عادی سال می‌توانند با حدود یک الی یک میلیون و 200 هزار تومان، یک مسافرت 5 شبه به ارمنستان را تجربه کنند.

این درحالی است که با نزدیک شدن به ایام نوروز و تلاش آژانس‌ها مسافرتی برای به دست آوردن سود بیشتر آن هم با خالی کردن جیب مسافران، قیمت یک تور 5 شبه به کشور ارمنستان، با بیش از دو برابر افزایش قیمت، به حدود 2 میلیون و 500 هزار تومان می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

مسافران نوروزی عتبات بخوانند

تورهای گرجستان و تفلیس نیز همانند دیگر تورها مسافرتی ایام نوروز، با بیش از دو برابر افزایش قیمت همراه است. به‌طوری که قیمت یک تور 5 شبه به تفلیس که در ایام عادی سال حدود 700 هزار تومان است، با فرا رسیدن تعطیلات نوروز به حدود 2 میلیون تومان می‌رسد.

این درحالی است که با وجود افزایش قیمت‌ تورها مسافرتی در تعطیلات نوروز، هیچ تغییر محسوسی در کیفیت خدمات ارائه شده به مسافران نیز دیده نمی‌شود.

 اسفنانی: برخی شرکت‌های هواپیمایی سقف قیمت‌ها را رد می‌کنند

در این‌باره محمدعلی اسفنانی رئیس اداره تعزیرات حکومتی تهران، در خصوص افزایش قیمت تورهای مسافرتی در ایام نوروز اظهارداشت: گاهی در ایام خاص مانند ایام نوروز و اربعین برخی از آژانس‌های مسافرتی و شرکت‌های هواپیمایی سقف قیمت‌ها را در پروازهای چارتری رد کرده و قیمت‌های خود را افزایش می‌دهند.

اسفنانی تصریح کرد: متأسفانه در ایام نوروز برخی آژانس‌های مسافرتی یک پرواز را به‌طور کامل اجاره کرده و قیمت مدنظر خود را بدون توجه به سقف قیمت‌ها مصوب می‌کنند، هرچند که با برخی از این موارد برخورد شده است.

رئیس اداره تعزیرات حکومتی تهران با بیان اینکه تمام اقداماتی که بالاتر از نرخ مصوب انجام می‌شود مشمول قانون تعزیرات در زمینه گرانفروشی است، تصریح کرد: گرانفروشی گاهی به صورت کالا و گاهی به صورت خدمات است و اگر موردی باشد سازمان تعزیرات ورود خواهد کرد.

قیمت تورهای مسافرتی در ایام نوروز درحالی افزایش می‌یابد که هرساله شاهد وعده‌های مدیران و سازمان‌های مربوطه مبنی بر جلوگیری از افزایش قیمت تورها و نظارت بر آن‌ها هستیم، اما با این وجود هر ساله آژانس‌های مسافرتی بدون توجه به قوانین و ضوابط تعیین شده، به منظور بهره‌بری بیشتر اقدام به افزایش چندین برابری قیمت تورهای مسافرتی داخلی و خارجی و افزایش قیمت بلیط‌ها می‌کنند.

امیدواریم در نوروز 97با وجود وعده رئیس سازمان میراث فرهنگی مبنی نظارت میراث فرهنگی و عدم افزایش قیمت تورهای مسافرتی، شاهد عملی شدن وعده‌ها باشیم و سازمان‌های ذی‌ربط با اقدام مناسب از آژانس‌های متخلف برخورد کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
    0 16
    فقط سفر به ترکیه ارزششو داره بقیه جاها هیچ ارزشی نداره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس