کد خبر 836150
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۳:۳۹
فشار خون نمایه

در حالی که اغلب از فشار خون بالا به عنوان یک وضعیت خطرناک پزشکی یاد می شود، اما افت فشار خون یا همان فشار خون پایین نیز می تواند منجر به عواقب شدید و حتی تهدید کننده زندگی گردد.

 به گزارش مشرق؛ افت فشار خون ناشی از استراحت طولانی مدت در بستر، کم آبی بدن، استرس و اضطراب، عفونت، بارداری و حتی عوارض جانبی برخی داروها است و شامل فشار خون کمتر از 60/90 میلی متر جیوه می شود. سبکی سر و سرگیجه، غش، عدم تمرکز، تهوع، خستگی،تنبلی، تپش قلب و ... از عوارض آن هستند. در حالی که در برخی موارد مداخلات پزشکی برای افت فشار خون ضروری است، اما برخی از روش های خانگی برای افزایش فشار خون، قابل انجام هستند:

مصرف مقادیر کافی از نمک: بدن ما برای عملکرد صحیح، تعادل مایعات و جلوگیری از افت فشار خون نیاز به مقادیر کافی از نمک در روز دارد. یک فرد باید به طور متوسط روزانه یک قاشق چای خوری نمک یا در حدود 2300 میلی گرم سدیم به بدن برساند.

خوردن وعده های غذایی کوچک و منظم: خوردن وعده های غذایی بزرگ و سنگین می تواند منجر به افت ناگهانی فشار خون تحت عنوان افت فشار خون وضعیتی شود. بهترین راه برای جلوگیری از بروز این حالت، انتخاب وعده های غذایی کوچکتر و کم کربوهیدرات در طول روز و اضافه کردن میان وعده های غذایی به ساعات روز است.

بیشتر بخوانید:

مردان ایرانی با «سلامت» بیگانه‌اند

قند خون بالا چه علائمی دارد؟

تغییر آرام وضعیت فیزیکی: اگر با انجام هر حرکت فیزیکی مانند جا به جا شدن دچار تجربه سرگیجه، تاری دید، سبکی سر، می شوید، دچار افت فشار خون وضعیتی شده اید. یکی از راه های مبارزه با این علائم تغییر آرام وضعیت فیزیکی است. ماندن در یک موقعیت فیزیکی حداقل برای 60 ثانیه و مجددا جا به جا شدن، از سرگیجه ناشی از افت فشار خون وضعیتی جلوگیری می کند.

در نظر گرفتن بالش اضافه هنگام خواب: این کار یک ترفند عالی برای مبارزه با افت فشار خون است. خوابیدن با یک بالش اضافه باعث می شود سر بالاتر از سطح قلب قرار گیرد و با این کار با اثرات جاذبه زمین کمتر می شود.

استفاده از جوراب واریس: استفاده از این جوراب ها به دلیل اضافه کردن فشار به پاها، منجر به بهبود علائم افت فشار خون می شود و جریان خون را در سراسر بدن افزایش می دهد. جوراب واریس یک درمان شناخته شده برای جلوگیری از ترومبوز عروقی نیز شناخته می شود.

نوشیدن مایعات بیشتر: نوشیدن مایعات به جلوگیری از افت فشار خون کمک می کند. افزایش مصرف مایعاتی مانند آب و یا نوشیدنی های حاوی الکترولیت مانند آب نارگیل به پیشگیری از علائم کمک می کنند.

اضافه کردن قهوه به رژیم غذایی: باور کنید یا نه، قهوه و یا حتی چای کافئین دار یک گزینه درمانی برای افت فشار خون است. مصرف کافئین منجر به افزایش گردش خون و مبارزه با افت فشار خون وضعیتی می شود.

اجتناب از موقعیت های خاص: شرایط خاصی مانند موقعیت های ترسناک یا ناراحت کننده عاملی برای افت سریع فشار خون است و آنهم به واسطه افزایش استرس.

استفاده از ریشه شیرین بیان: ریشه شیرین بیان یک درمان گیاهی برای درمان فشار خون پایین است. این گیاه با حمایت از عملکرد سالم آدرنال، فشار خون را تنظیم می کند. شما می توانید ریشه شیرین بیان را در فرم های کپسول، قرص، یا حتی چای مصرف کنید. اگر از داروهای رقیق کننده خون، یا داروهای فشار خون استفاده می کنید، حتما در مورد استفاده از این گیاه با پزشک تان مشورت کنید.

منبع: سیب سلامت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس