کد خبر 836266
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۰
سکته قلبی

حمله قلبی از جمله دلایل مرگ و میر در بسیاری از کشورها از جمله ایران است. یکی از مهمترین علائم حمله قلبی نیز همین درد قفسه سینه یا آنژین است.

به گزارش مشرق، وقتی قفسه سینه درد می گیرد ممکن است خیلی نگران و هراسان شویم چون اولین فکری که به ذهنمان می رسد، حمله قلبی است. در این مطلب به شما می گوییم که چه زمانی باید از این درد نگران حمله قلبی شوید.

یک درد مبهم اما مهم!

حمله قلبی از جمله دلایل مرگ و میر در بسیاری از کشورها از جمله ایران است. یکی از مهمترین علائم حمله قلبی نیز همین درد قفسه سینه یا آنژین است.استفاده از واژه "درد قفسه سینه" به دو دلیل ابهام برانگیز است: اول اینکه حمله قلبی همیشه همراه با "درد" نیست و دوم اینکه همیشه در "قفسه سینه" رخ نمی‌دهد. به همین دلیل، شاید استفاده از واژه آنژین با نام علمی Angina Pectoris مناسب‌تر باشد. البته قرار نیست آموزش لغات بدهیم چرا که همین درد موجب مرگ‌های میلیون‌ها نفر در سراسر جهان شده است.

بیشتر بخوانید:

دو رژیم غذایی مناسب برای حفظ سلامت قلب را بشناسید

درد قفسه سینه چطور احساس می شود؟

درد قفسه‌ سینه ممکن است از گردن تا شکم احساس شود. این درد بسته به علت آن، ممکن است به یکی از حالات زیر احساس شود:

تیر کشیدن؛

سوزش؛

حس شدید فشرده شدن یا له شدن قفسه‌ی سینه؛

حس اینکه انگار با چاقو به قفسه‌ی سینه ضربه زده می‌شود.

درد قفسه سینه یعنی سکته قلبی؟

درد قفسه سینه همیشه نشانه حمله قلبی نیست و گاهی اوقات ممکن است به دلیل مشکلات گوارشی، مشکلات ریوی، مشکلات استخوانی، عضله ای و عصبی و... باشد. بنابراین به محض درد قفسه سینه به حمله قلبی فکر نکنید.

چه زمانی نشانه حمله قلبی است؟

نشانه‌های فردی که دچار حمله قلبی شده است را می توان در موارد زیر بیان کرد.

۱- احساس سنگینی و فشار غیرطبیعی بر روی قفسه سینه، گویی که وزنه سنگینی بر روی قفسه سینه قرار دارد

بسیاری از افرادی که  دچار حمله قلبی می شوند از احساس فشار و سنگینی بر روی وسط قفسه سینه خود و یا سمت چپ قفسه سینه رنج می برند. این حس ناخوشایند معمولا بیشتر از چند دقیقه طول می‌کشد و ممکن است رفع شود و دوباره برگردد. حتی ممکن است احساسی مانند سوزش سردل یا سوء هاضمه به فرد دست دهد.

۲- احساس درد شدید در قسمت پشت، گردن و فک صورت

این علایم می تواند شامل درد و ناراحتی در یک یا دو بازو، پشت، شانه ها، گردن، فک و قسمت بالای معده باشد. درد در ناحیه پشت و گردن و فک از علایم شایع حملات قلبی در خانم‌ها می‌باشد.

۳- تنگی نفس شدید

این علامت می تواند به شکل ناگهانی رخ دهد، در حالی که شما در حال استراحت هستید و یا فعالیت بدنی کمی دارید. فرد ممکن است برای نفس کشیدن تلاش کند و به سختی بیفتد. تنگی نفس می تواند قبل و یا همزمان با درد قفسه سینه رخ دهد و یا حتی می تواند تنها علامت حمله قلبی باشد.

۴- خستگی غیرعادی و شدید

یکی از علایم حمله قلبی در خانم ها، خستگی ناگهانی و شدید و یا احساس کمبود انرژی در فرد می باشد که افراد به راحتی از آن چشم پوشی می کنند. این علامت می تواند به طور ناگهانی و یا به مدت چند روز وجود داشته باشد. بسیاری از خانم ها در اثر سابقه حمله قلبی، تجربه خستگی و ضعف عضلانی را دارند که مربوط به فعالیت و ورزش کردن نمی‌باشد.

۵- عرق سرد

عرق بیش از حد که به عرق سرد مشهور است، از علایم حمله قلبی می باشد. البته در خانم های یائسه باید این علامت را بیشتر بررسی کرد، زیرا آنها در یائسگی دچار گرگرفتگی می شوند.یکی از علایم حمله قلبی در خانم‌ها، خستگی ناگهانی و شدید و یا احساس کمبود انرژی در فرد می‌باشد که افراد به راحتی از آن چشم پوشی می کنند.

۶- تهوع و استفراغ (احساس بیمارشدن معده)

خانم ها دو برابر آقایان تجربه تهوع و استفراغ و یا سوء هاضمه را درطی حمله قلبی خود دارند. این علایم گاهی جدی گرفته نمی شود و با بیماری های دیگر اشتباه گرفته می شود.

۷- احساس گیجی و یا سردرد

بر خلاف بسیاری از فیلم ها، حمله قلبی سبب بیهوشی فرد نمی شود، بلکه احساس گیجی و منگی به فرد دست می‌دهد.

اگر هریک از علایم ذکر شده در بالا را در  فردی مشاهده کردید که بیش از ۵ دقیقه طول کشید، با اورژانس تماس بگیرید. به یاد داشته باشید که تسریع کمک رسانی، می تواند زندگی فرد مبتلا به حمله قلبی را نجات دهد.

منبع: الو دکتر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس