بی‌بی‌سی دختر خیابان انقلاب

پوشش خبری گسترده بی‌بی‌سی فارسی از نمایش نه چندان زیاد "دختران خیابان انقلاب" به‌گونه‌ای است این رسانه انگلیسی بدنبال رشد و تسری ابعاد اجتماعی این حرکت و تبدیل آن به نافرمانی مدنی گسترده است.

سرویس جنگ نرم مشرق- در جریان اغتشاشات دی‌ماه سال جاری یک دختر در خیابان انقلاب تهران به بالای یک سکوی مخابرات رفت و با کشف حجاب قصد اعتراض به قانون حجاب در ایران را داشت! این در حالی بود که اساساً جو عمومی و حتی تبلیغات ضدانقلاب در مورد وقایع دی ماه سال ۸۸ مطرح کردن مسائل اقتصادی بود، اما گویا این دختر قصد داشت با استفاده از شلوغی‌های دی ماه بیشتر دیده شود.

هر چند آمار دقیقی در دست نیست، اما بنا به خبررسانی‌های صورت گرفته از سوی خود شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان خارج‌نشین و مشخصاً بی‌بی‌سی فارسی که با تمام توان سعی در بزرگ نشان دادن این حرکت و کمک به ادامه آن دارند، نشان می‌دهد که مشابه این اقدام حداکثر ۱۰ بار دیگر هم در طول دو ماه گذشته تکرار شده است. درواقع تصاویر و عکس‌های موجود از این اتفاق تعداد بالایی نبوده و این در حالی است که مبادرت کنندگان به این اقدام پیش از هر کاری به دنبال بازتاب رسانه‌ای آن هستند!

بیشتر بخوانید:

استاندارد دوگانه BBC به روایت علیزاده

در این میان بی‌بی‌سی را می‌توان به عنوان ابزار رسانه‌ای این حرکت ناهنجار معرفی کرد که با همه توان سعی دارد حرکتی را که اطلاق واژه محدود و ناچیز نیز برای آن زیاد است، بزرگ جلوه دهد. خط بی‌بی‌سی در خبرسازی و داغ کردن اخبار مربوط به این حرکت به گونه‌ای است که به نظر می‌رسد خبرنگاران و گزارشگران این شبکه‌ هم از تلاش برای بزرگ کردن اقدامی که هیچ استقبالی از آن نشد، خسته شده‌اند! مرور رفتار غیرحرفه‌ای بی‌بی‌سی به خوبی نشان می‌دهد که همه زور این شبکه انگلیسی هم نتوانسته از دل حداکثر ۱۰ یا بر فرض محال ۲۰ مرتبه تکرار یک حرکت، موج سازی ایجاد کند، اما همچنان گویا مأموریتی برای آن ابلاغ شده است!

در اینجا واقعاً قصد نداریم به سوژه کشف حجاب چند دختر در خیابان انقلاب بپردازیم، اما چیزی که در این بین جلب توجه می‌کند، فشار زیاد بی‌بی‌سی است که قصد دارد هر طور شده، از اتفاقات خیابان انقلاب یک پدیده اجتماعی بسازد. 

**عنوان‌سازی خیالی به سبک بی‌بی‌سی

بی‌بی‌سی فارسی برای بزرگ‌نمایی حرکت مذکور ابتدا به عنوان‌سازی و هشتگ‌سازی اقدام نمود. «دختران خیابان انقلاب» نام هشتگی است که بی‌بی‌سی با آن خبررسانی کرد و این در حالی است که اساساً دختران مبادرت کننده به این اقدام در خیابان انقلاب به ۱۰ نفر نیز نمی‌رسد.

استفاده از پیشوند «پدیده» نیز برای تسری ابعاد اجتماعی این حرکت و تبدیل آن به نافرمانی مدنی گسترده، از سوی بی‌بی‌سی صورت گرفت. اما باید پرسید که آیا واقعاً گزارشگران یا دبیران خبری بی‌بی‌سی تعریف پدیده اجتماعی را می‌دانند؟! یا مأموریت آنها برای موج‌سازی از این حرکت باعث شده خیال کنند صرفاً با نام‌گذاری بر روی یک حرکت می‌توان آن را به پدیده اجتماعی تبدیل کرد!

**حاشیه‌پردازی برای موج‌سازی

یکی از روش‌های موج‌سازی خبری، انتقال خبر به شکل بخش بخش و پرداختن به حواشی آن است تا بتوان موج مربوط به آن را برای مدتی سرپا نگه داشت. این تکنیک در چند مورد کشف حجاب خیابان انقلاب توسط بی‌بی‌سی اجرا شد و نقش پررنگ حواشی یا به عبارت دقیق‌تر حاشیه‌سازی برای این اتفاق به خوبی قابل مشاهده است.

بیشتر بخوانید:

بی‌بی‌سی فارسی بازهم آتش‌بیار اغتشاشات تهران شد

با توجه به ظرفیت پایین این اتفاق در اخبار پیرامونی، گزارشگران بی‌بی‌سی تقریباً میانگین هفته‌ای دو خبر در مورد این حادثه را در دستور کار قرار داده‌اند که به صورت منظم ادامه پیدا کند. خبر در مورد اظهار نظر نسرین ستوده که خود را وکیل این چند دختر دستگیر شده می‌داند! تا خبر در مورد پیچ خوردن پای یکی از این دختران و اخباری در مورد نشان دادن تصویر مربوط به این اتفاق در کنسرت یک خواننده لس‌آنجلسی؛ کش‌دار کردن داستان دختران خیابان انقلاب و تلاش برای بزرگ‌نمایی آنچنان برای بی‌بی‌سی سخت شده بود که خبررسانی و تیترزنی‌های این رسانه از مرحله غیر حرفه‌ای به کارهای مضحک رسید. به عنوان مثال در فیلم کوتاهی که در همین رابطه منتشر شد، زنی سالمند در محیطی کاملاً خلوت اقدام به کشف حجاب کرد و تیتر غیرحرفه‌ای بی‌بی‌سی برای پوشش این خبر که حکایت از تلاش‌هایش برای گسترده نشان دادن ابعاد ماجرا داشت، این بود که «زنان سالمند هم به دختران خیابان انقلاب پیوستند»! این در حالی بود که دیگر هیچ مورد مشابهی تکرار نشد و درواقع خبری از دیگر زنان سالمند نشد.

**مظلوم‌نمایی به سبک انگلیسی

تلاش‌های بی‌بی‌سی برای ادامه دادن خبرهای مربوط به اتفاقات خیابان انقلاب به مظلوم‌نمایی و تحریک احساسی مخاطب نیز رسید که البته باز هم با فریب دادن مخاطب و پنهان‌سازی ابعادی از ماجرا همراه بود.

این شبکه انگلیسی در حالی با ژست حقوقی در برخی از تحلیل‌ها از حقوق این افراد و روش مسالمت‌آمیز آنها برای خواسته‌شان صحبت می‌کند که گویا اساساً به این نکته توجه ندارد که مبادرت کنندگان به این اقدام، فارغ از درخواست‌شان، ابتدا قوانین رسمی کشور که همان حجاب است را زیر پا گذاشته، بعد خواسته‌ای را مطرح می‌کنند. درواقع ابتدا جرم در ملاء عام صورت می‌گیرد و بعد برخورد طبیعی پلیس با مجرم را به عنوان اقدام خشونت‌آمیز تعبیر می‌کنند.

نگاهی حقوقی به ماجرا نیز کاملاً روشن می‌کند که اساساً قوانین مربوط به پوشش ملت‌ها در همه کشورهای دنیا بر عهده و در اختیار دولت‌هاست. در عمل نیز قوانین ممنوعیت تردد با لباس زیر در خیابان در ایالات متحده آمریکا و یا قانون ممنوعیت تردد به اماکن عمومی با برقع یا حتی حجاب کامل در اماکن عمومی در فرانسه مصادیق آن هستند.

ویدئوهای بی‌بی‌سی در چند مورد دستگیری این افراد در خیابان انقلاب نیز کاملاً هدفمند برش‌خورده و از بخش‌هایی که پلیس از مجرم می‌خواهد از جعبه مخابرات پایین بیاید، حذف و صرفاً بخشی از فیلم که پلیس مجبور به پایین آوردن اجباری مجرم و دستگیری او می‌شود، به عنوان سند مظلومیت نمایش داده می‌شود.

در مجموع همان‌طور که گفته شد، تعداد کم  اتفاقات خیابان انقلاب نیازمند یک برخورد رسانه‌ای در این ابعاد نیست و عملکرد بی‌بی‌سی به خوبی رفتار جهت‌دار  یک رسانه را نشان می‌دهد و این در حالی است که بی‌بی‌سی فارسی همیشه مدعی بی‌طرفی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    همه اینها برای دور کردن اذهان از گرفتاری جاسوس های دشمن در تور سپاه است
    • IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      14 2
      کار کار دشمنان فرضیه
    • حسین PL ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
      6 13
      اگه از لحاظ ظاهری بررسی کنید رفتار این زنانی که بالای پست برق رفتن یک علائمی از مصرف مواد مخدر داره , جمود و تمرکز در یک نقطه , جدایی از محیط پیرامون , رفتارهای تهور آمیز ولی غیر عقلانی, حرف زدن و یا بالعکس سکوت طولانی و ...... اینها همه نشانه های تحت تاثیر بودن مخدرات هست.
  • ناشناس IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    90 19
    بي بي سي عددي نيست
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    23 9
    یعنی خوشم میاد همه تو این برهه زمانی دشمن هم هستند هم داخلی هم خارجی
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    91 67
    روزنامه کیهان، امروز پشت پرده این حرکت را فاش کرد... بی بی سی گرا می دهد ، اصلاح طلبان به موضوع پر و بال می دهند....
  • RO ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    64 68
    #استریپ تیز روسپیان bbc & voa
  • SE ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    92 55
    بر عکس نظرات منفعلانه افرادی که کارشان به اصطلاح کار فرهنگی و توجیه مساله حجاب است باید قاطعانه چند مطلب را به اطلاع بی حجابان برسانیم: 1: اگر نمی خواهند به قوانین جامعه اسلامی احترام بگذارند حق زندگی در جامعه اسلامی را ندارند. می توانند به هر کشور دیگری که دلشان بخواهد مهاجرت کنند کسی هم جلویشان را نمی گیرد. این است معنای لااکره فی الدین. نه اینکه کسی در جامعه دینی رفتارهای ضد دینی نشان دهد و آزاد باشد. اما ما ایران را به قیمت خون صدها هزار شهید خریده ایم و سندش را به اسم اسلام زده ایم. اگر آنها می خواهند ایران را غیر اسلامی کنند باید بهای مشابهی بپردازند. 2: باید به آنها اتمام حجت کنیم که حجاب و یک روسری چند گرمی بسیار ساده تر و آسانتر از ساعتها آرایش و پوشیدن لباسهای تنگ و بدن نما است. بنا بر این هیچ یک از ادعاهای آنها در مورد سخت بودن حجاب را مطلقا باور نمی کنیم. 3: به آنها رسما اعلام می کنیم که اگر راست می گویند با منطق حجاب اختیاری باید با اجباری بودن سایر قوانین هم مخالفت کنند. همه هنجارهایی که به نفع جامعه است از ممنوعیت دزدی و فروش مواد مخدر تا اجباری بودن بیمه شخص ثالث و احترام به چراغ راهنمایی و یا کمربند ایمنی و کلاه کاسکت همه اجبار است. جالب اینکه خودشان می دانند که اگر زور پلیس و جریمه نباشد کمتر کسی دنبال پرداخت بیمه می رود و یا اصلا پشت چراغ قرمز می ایستد! اما آنها همه این اجبارها را می پذیرند و اعتراضی به آن ندارند. تنها حجاب باید شکسته شود چون قانون خدا است و تنها برای آنکه اربابان غربی آنها این قانون خردمندانه که مانع از فروپاشی از اخلاقی جامعه و متلاشی شدن خانواده ها است را اجرایی نمی کنند. به حضرات متدین هم هشدار می دهم دست از انفعال و سهل انگاری در این قضیه بردارند. بحث حجاب صرفا بحث یک پوشش فردی نیست. یک جنگ ایدئولوژیک بر سر مشروعیت قانون گذاری است که آیا خدا حق ربوبیت و قانگذاری دارد یا میل انسانها قوانین را مشروعیت می دهد.اروپایان دویست سال پیش قانون حجاب را کنار گذارشتند و الان به برهنگی کامل و رسمیت دادن قوم لوط رسیده اند.
    • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      25 38
      1- خودت که داری خارج زندگی میکنی یعنی مودبانه ...... 2- هر کس هر جوری که بخاد زندگی میکنه و آزاده و این هم تو قانون اومده 3-برادر من شما راهنمایی و رانندگی رو با غذا خوردن اشتباه گرفتید
    • فاطمه IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      33 27
      کار این بیشرف ها قانون شکنی و هتاکی به اصل مذهبی ماست.
    • علی CH ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      19 14
      آفرین، این متن هم میتونست با یادداشت مشرق اضافه بشه
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      35 21
      کی گفته هرکسی هر جوردلش میخواد میتونه زندگی کنه؛مگه جنگله!!دیگرانم اگه هرجور دلشون بخواد زندگی کنند جات دیگه ایران نیست...
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      27 17
      به IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹ آهان! پس شما معتقدید بی حجابی حق غریزی زنان است مثل غذا خوردن! اما ببخشید. راه تامین این حق غریزی ازدواج است. همانطور که هیچ انسانی در وقت تشنگی آب فاضلاب نباید بخورد برای آن نیازها هم سراغ آن کارها نباید برود.
  • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    75 32
    یه مشت شکم سیر بی درد اومدن توی خیابون و شو راه انداختن که عقده هاشون رو نشون بدن. مگر وضعیت فعلی حجاب در تهرا ن و کلان شهرها با بی حجابی فرقی هم دارد که این افراد گول خورده در عطش آن هستند؟
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      22 31
      وقتی بی خیال رفع واقعی مشکلات اجتماعی از جمله ازدواج جوانان و اشتغال آن ها می شوید همین می شود که دشمن از این راه رخنه کند! مسولین هم به فکر خودشانند نه به فکر مردم به چاره ای که همیشه در موقع خطر به کشور بها و خون دادن نه مسولین سیاسی کار! یا زهرا
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    37 17
    چه موهای زشتی هم دارن این دختران خ انقلاب !
  • مهرداد IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    25 18
    تعجب داره چطوری پس از دستگیری برادران برخی مسئولین ، یهو اغتشاش و کشف حجاب و دراویش داعشی و ... ظهور کردند. آیا رابطه ای وجود دارد؟ اینها مسئله اصلی کشور نیستند. گول حاشیه رو نمی خوریم. صید می کنیم گٌنده ماهی مثل کاووس را.
  • مازیار IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    17 14
    بب بی سی بیشرف...سگ پدرایی که از عربستان جاهلیت داعشی مرتجع و آدمکشی هاشون حمایت میکنه،حتی سازمان ملل اروپایی_صهیونیستی هم از عربستان حمایت میکنه حالا باید هم از دختران فاحشه تن فروش حمایت کنه.کلا این حرومزاده های انگلیسی کارشون دفاع از همجنس های خودشونه.
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    25 19
    اگر میخواید جامعتون پاک بشه وبه مشکلات دهنه فاضلاب, غربی ها مبتلا نشید ودوباره ازدواج هاتون سر بگیره وخانواده سربه راه بشه؛ از حجاب کوتاه نیاید هرگز!!!حدیث معراج پیامبر ص هم برای جماعت اراذل..
  • IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    14 11
    احکام اسلام مشخصه,از حدود ذ ه ای عقب نشینی کنید؛روز به روز مشکلاتتون بیشتر وبیشتر خواهد شد؛الآنم دوره ایه که هرکس برا خودش یه سازی میزنه!!
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    24 16
    مرگ بر انگل ستان
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    19 17
    از بی بی سی رسانه عنکبوتی انگلیس انتظاری نیست از شیفتگان غرب بویژه مسئولین حمایت تعجب آوره
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    20 18
    خاک بر سر کسانی که موازی با این شبکه حرکت می کنند
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    18 17
    آیا اینهمه شهید دادیم که دست آخر یکمشت اصلاح طلب عشق آمریکا مسئولیتها رو قبضه کنن و بیفتن جون بیت المال ، که یکمشت قحبه علنی تو روز روشن و وسط خیابون برن بالای بلندی لخت شدن و مشتری جمع کنی تو اراذل ؟ آخه هر چی لجن عالمه بره تو حلق اصلاح طلبان فاسد با این وضعیت موهنی که تحویل دادن
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    24 20
    دختر نیستند زن هستند اون هم از نوع روسپیش
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    35 16
    شیوه جدید فواحش برای پیدا کردن مشتری . اصلاح طلبی چیکار داره میکنه با این مملکت ؟
  • US ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    16 16
    پرداختن به مسئله حجاب كه قانون در كشور است و بايد رعايت شود فرع است، وعده هاي اقتصادي دولت چه شد؟! چرا معيشت مردم درست نمي شود؟!
    • IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      13 13
      یقین کنید که حجاب اصل است. اگر دقت کنید اینقدر که هجمه علیه حجاب است علیه خود ولایت فقیه هجمه وجود ندارد.
  • محمدامین IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    14 19
    دو دیدگاه تقریبا نادرست در ایران هست یه عده میگن برای پاکی و نجابت فقط حجاب یکی دیگه ازادی یعنی بی حجابی .هردو ظاهر قضیه رو میبینن .قانون حجاب در ایران بصورت قانونی وارد مجلس شد و رای اورد حالا اگه نیازهم باشه می شه دوبار بازبینه شه اونم فقط تو مجلس نه از خیابان انقلاب و ... به امید روزی که در کشور پاکی و نجابت فقط به حجاب منتهی نشه ازادی هم فقط بی حجابی نباشه
    • IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      17 30
      اولا شما ظاهرا نمی فهمید که قانون خدا را بشر نمی تواند تغییر دهد. ثالثا چگونه ممکن است کسی که حداقل کارش به گناه انداختن نسل جوان با زنای چشم است حرفی از پاکی و نجابت بزند؟ درست است که همه چادری ها پاک نیستند. اما همه بی حجابها بدون استثنا ناپاک و بیماردل هستند. واقعا چه قانونی راحت از قانون حجاب است؟ کجای این روسری دو گرمی سخت است اما ساعتها آرایش و لباسهای تنگ و بدن نما آسان است؟ چگونه است که پرداخت بیمه شخص ثالث را به زور مردم تحمیل می کنید در حالی که می دانید بدون اجبار پلیس کمتر کسی حاضر به پرداخت آن است؟ چگونه نماسازی ساختمان را اجباری می کنید در حالی که برای بسیاری از مردم فقیر مشکل آفرین است؟ اما هیچ گاه به فکر رفع این اجبار ها نیستید. چون غربی شده اید. چون خدا را به ربوبیت و قانونگذاری قبول ندارید.
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
      17 21
      نجابت فقط به حجاب منتهی نشه به چی بشه اصلاح طلب جون ؟ به موهای پریشون با ساپورت و تاپ و یکمن آرایش ؟ اینه اون قانونی که خودت میگی مجلس باید تصویبش کنه ؟
  • محمدامین IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    7 18
    ولی خداوکیلی کارشون جالب بود .نمیگم کارشون درسته اونا باید تابع قانون باشن ولی کارشون کمی جنبه هنری داشت
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    17 16
    راه جدید ویزا و اقامت و پناهندگی گرفتن
    • علی CH ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۴
      1 5
      دقیقا درست گفتی، به نظر من هم اینها دنبال همینن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس