کودک

یک متخصص تغذیه گفت: اگر فردی در سنین پایین اضافه وزن داشته باشد، در بزرگسالی سلامتی‌اش تحت تأثیر قرار می‌گیرد؛ فعالیت بدنی و نخوردن فست‌فودها از بروز چاقی جلوگیری می‌کند.

به گزارش مشرق، سیدمرتضی صفوی متخصص تغذیه در خصوص راه‌های جلوگیری از اضافه وزن کودکان گفت: اگر فردی در سنین پایین اضافه وزن داشته باشد، در بزرگسالی سلامتی‌اش تحت تأثیر قرار می‌گیرد، همچنین چاقی بزرگسالی ریشه در چاقی دوران کودکی دارد. 

وی افزود: شیوه زندگی در میزان چاقی تأثیرگذار است و مسائلی مانند عادت داشتن به فعالیت بدنی و نخوردن غذاهای فست‌فود در سلامت کودکان و نوجوانان مؤثر است. همچنین اقدامات جلوگیری از چاق شدن باید به صورت مجموعه رعایت شوند.

بیشتر بخوانید:

صفوی با اشاره به پیش رو بودن سال نو و دید و بازدیدهای مرسوم عید گفت: با توجه به اینکه استفاده از تنقلات یکی از دلایل بروز چاقی است، باید در میهمانی‌ها در اندازه خوراک کودکان و نوجوانان نظارت شود. همچنین در زمان مدرسه، میان‌وعده‌ها را باید طوری انتخاب کرد تا کودک را به اضافه وزن دچار نکند. 

وی اظهار داشت:‌ طبق تحقیقات انجام شده، کودکانی که چاقی شدید دارند، بدنشان نسبت به انسولین مقاوم شده و همین مسئله زمینه‌ای برای ابتلا به دیابت است. 

صفوی ادامه داد: نصف کودکان چاق در بزرگسالی نیز به وزنشان اضافه می‌شود، همچنین فشار خون، بیماری دیگری است که مکان بروز آن در افراد چاق بیشتر است. 

این متخصص تغذیه اظهار داشت: در اصل، چاق به کسی گفته می‌شود که بیش از نیاز، کالری برای رشد دریافت می‌کند، کالری‌های اضافی در کبد انباشت و تبدیل به چربی می‌شود و زمینه‌ساز چاقی است. 

وی افزود: در نشستن زیاد مقابل تلویزیون، استفاده از کامپیوتر و موبایل به صورت طولانی مدت به دلیل اینکه تحرکی در بدن وجود ندارد، چاقی ایجاد می‌کند. 

صفوی توصیه کرد: باید برنامه ورزشی منظم برای کودکان در نظر گرفت، همچنین برای بازی کودک زمان صرف کرد؛ پیاده‌روی، دویدن، شنا، اسکیت و به‌طور کلی تحرک مناسب تأثیر فراوانی در مبتلا نشدن به چاقی دارد. 

وی ادامه داد: باید در سبد تغذیه کودکان به جای چیپس و پفک، میوه و سبزیجات گنجاند، به عبارت دیگر، پدر و مادرها دلیل اصلی سوق کودک به سمت تنقلات مضر هستند که باید این روش را از راه تهیه نکردن خوراکی‌های مضر اصلاح کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس