اف 16 دی

هر اندازه که ارتش اسرائیل با طرح ادعای ساقط کردن یک فروند پهپاد ایرانی در سوریه تلاش کرد توجه همگان را از خبر انهدام جنگنده خود منحرف کند، اما خبر آن قدر غافلگیر کننده بود که نتوانست آن را مدیریت کند.

سرویس جهان مشرق - هر اندازه که ارتش رژیم صهیونیستی با طرح ادعای ساقط کردن یک فروند پهپاد ایرانی در سوریه تلاش کرد توجه همگان را از خبر انهدام جنگنده اف 16 خود در داخل اراضی سوریه منحرف کند، اما خبر آن قدر مهم و غافلگیر کننده بود که تل‌آویو حتی در افکار عمومی داخل سرزمین‌های اشغالی نیز نتوانست آن را مدیریت کند. ترس و وحشت گسترده و شنیده شدن آژیرهای خطر و توقف پروازهای عادی فرودگاه بن گوریون تنها ابعادی از اوضاع فوق‌العاده امروز در سررزمین‌های اشغالی بود.

رژیم صهیونیستی که پیش از این اقدام به تکذیب اخبار مربوط به  سقوط جنگنده‌ها و پهپادهای خود در داخل اراضی سوریه می‌کرد، اما این بار ناگزیر به اعتراف به این اتفاق مهم شد و سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی گفت که یک فروند جنگنده اف‌16 این رژیم در نزدیکی «الجلیل» در جولان سقوط کرده است.

در این رابطه بیشتر بخوانید:

پیام مهمی که پهپاد برای اسرائیل داشت

این در حالی است که خبرگزاری سوریه به ‌نقل از یک منبع نظامی با اشاره به تجاوز جنگنده‌های صهیونیستی به حریم هوایی سوریه اعلام کرد که پدافند هوایی سوریه در منطقه مرکزی با این جنگنده‌ها مقابله و چند جنگنده را ساقط کرد. سه روز پیش نیز برخی منابع رسانه‌ای به خبرگزاری دولتی سوریه ــ سانا ــ اعلام کردند که واحدهای پدافند هوایی یک هواپیمای جنگنده رژیم صهیونیستی را که به نقاطی در اطراف دمشق حمله کرده بود، ساقط کردند.

اولین تصاویر از لاشه ساقط شده اف 16 رژیم صهیونیستی

شوک این خبر به حدی بود که فرودگاه بن‌گوریون تل‌آویو پروازهای عادی خود را برای چند ساعت متوقف کرد. بعد از چند ساعت و با وجود بازگشت پروازهای فرودگاه تل آویو به حالت عادی، اما منطقه هوایی شمال شفاییم در مجاورت مرزهای سوریه همچنان به روی تمام پروازها بسته است.

منابع خبری به المیادین اعلام کردند که قطعا علاوه بر سقوط یک جنگنده، جنگنده‌های دیگر رژیم صهیونیستی نیز در این حمله مورد اصابت سامانه‌های ضد هوایی سوریه قرار گرفته‌اند. مقامات رسمی صهیونیستی خبری از اصابت‌های دیگر به جنگنده‌های خود منتشر نمی کنند، اما برخی رسانه‌های اسرائیل اعلام کردند که یک بالگرد صهیونیستی بر فراز مزارع شبعا سقوط کرده است. این منابع به علت این حادثه اشاره‌ای نکرده‌اند. همچنین خبرگزاری اسپوتنیک نیز اعلام کرد که سامانه‌های دفاع هوایی سوریه امروز 6 موشک اسرائیلی را که به سمت اهداف مختلف در سوریه شلیک شده بود، منهدم کردند.

شبکه 10 تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که دو خلبان این حادثه در پی اصابت جنگنده، اجکت کرده‌اند که یکی از آن‌ها به شدت زخمی شده و خلبان دیگر جراحت‌های سطحی برداشته است.

رسانه‌های صهیونیست تصاویر لحظه انتقال خلبانان به بیمارستانی در حیفا را نیز پخش کردند.

پیامدهای راهبردی سقوط جنگنده صهیونیستی در سوریه

با وجود این که تاکنون رژیم صهیونیستی در انجام هر نوع عملیات ضد محور مقاومت، ملاحظات متعددی را  مورد بررسی قرار می‌داد، اما  مشکل عمده‌ای در انجام حملات هوایی و موشکی خود در مناطق مختلف سوریه فرا روی خود نمی دید.  با سقوط جنگنده صهیونیستی در سوریه تمامی گزینه‌های تل آویو برای حمله ضد محور مقاومت و  برون‌رفت آبرومندانه از بحران سوریه از بین رفت. 

در این رابطه بیشتر بخوانید:

سردار سلامی: می‌توانیم جهنمی برای صهیونیست‌ها ایجاد کنیم

به این ترتیب می‌توان سقوط جنگنده صهیونیستی در سوریه را مرحله‌ای جدید از تقابل محور مقاومت با اردوگاه غربی- صهیونیستی در سوریه توصیف کرد. این حادثه محافل نظامی رژیم صهیونیستی را مجبور می‌کند تا بار دیگر مواضع خود را در قبال تحولات موجود در سوریه بازتعریف کنند.  به همین علت بود که نشست فوق العاده  کابینه امنیتی و سران نظامی رژیم صهیونیستی امروز برگزار شد تا راهکاری برای خروج از این بحران دست‌وپا کند. 

البته فارغ از پاسخ‌هایی که تل‌آویو برای  حفظ آبروی خود تلاش دارد در برابراین عملیات دفاعی مطرح کند که از جمله آن‌ها افزایش حملات ضد مناطق اطراف دمشق بود، اما  سقوط جنگنده اف ۱۶ رژیم صهیونیستی دلیلی محکم بر ضعف اسرائیل در موازنه‌های قدرت خواهد بود و تقریباً به برتری هوایی اسرائیل در آسمان سوریه پایان خواهد داد. 

خلبان‌های‌ جنگنده اف 16 قبل از سقوط از آن بیرون پریده‌اند و بنا به اعلام اسرائیلی‌ها، آسیبی ندیده‌اند

محدود شدن رژیم صهیونیستی در عملیات نظامی در سوریه قطعا پیامدهای منفی بر عملکرد مخالفان مسلح و گروه‌های تروریستی در جنوب سوریه در مناطق القنیطره و ارتفاعات جولان خواهد داشت.

چرا که پیش از این نیز شاهد هماهنگی‌های گسترده و عملیات مشترک نیروی هوایی رژیم صهیونیستی با گروه های تروریستی مستقر در جنوب سوریه بوده‌ایم.

نکته مهم دیگر در این خصوص مواضع دولت روسیه نسبت به این عملیات است. اگر عملیات ساقط کردن جنگنده صهیونیستی ضمن موافقت روسیه، این موضوع نشان دهنده آن است معادله های سیاسی و امنیتی رژیم  صهیونیستی در سوریه با پیچیدگی‌های تازه‌ای مواجه شده و تلاش بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در چهارمین سفرش به مسکو نیز با شکست سختی مواجه شده است.

لاشه ساقط شده اف 16 رژیم صهیونیستی

روی دوم این سناریو این است که جنگنده مذکور بدون استفاده از سامانه‌های روسی و بدون اطلاع مسکو و با استفاده از قدرت داخلی محور مقاومت ساقط شده باشد که البته با توجه به ماهیت تحولات داخلی سوریه این موضوع بعید به نظر می رسد. حتی در صورت تحقق این سناریو نیز سقوط جنگنده اسرائیل به معنی این است که هماهنگی‌ها و معامله‌های رژیم صهیونیستی و روسیه برای تامین امنیت حملات هوایی اسرائیل به سوریه نمی‌تواند امنیت کافی را برای این رژیم ایجاد کند و محور مقاومت با استفاده از توان داخلی خود می‌تواند حریم هوایی سوریه را به روی جنگنده‌های متجاوز صهیونیستی و موشک‌های آنها ببندد. 

واکنش های بین المللی نسبت به سقوط جنگنده صهیونیستی

سقوط جنگنده رژیم صهیونیستی در آسمان سوریه، حتی بیش از کشورها و رسانه‌های حامی محور مقاومت مورد توجه طرف‌های مقابل قرار گرفت.  سایت اینترنتی شبکه العربیه وابسته به عربستان سعودی این اتفاق را منازعه‌ای بین رژیم صهیونیستی و ایران توصیف کرد. حتی تحلیلگران ارشد این رژیم از جمله انور العشقی نظریه پرداز عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل نیز نتوانست این اتفاق را کم‌اهمیت توصیف کند و گفت که سقوط جنگنده اف 16 اسرائیل قواعد بازی در خاورمیانه را تغییر خواهد داد.

انور عشقی سیاستمدار و ژنرال بازنشسته ارتش عربستان در واکنش به انهدام جنگنده اف 16 اسرائیل در سوریه در توییتر نوشت: قواعد بازی در خاورمیانه تغییر خواهد کرد.

این تحلیلگر سعودی در بیان نظرات خود اشتباه نمی‌کرد، چرا که بیانیه ارتش اسرائیل پس از چند ساعت از گذشت حادثه نشان دهنده عمق این تغییر بود و ترس رژیم صهیونیستی از بروز جنگ فراگیر در منطقه بود. در حالی که نیروهای هوایی رژیم صهیونیستی پیش از این، حملات خود به خاک سوریه را بدون کمترین نگرانی انجام می‌دادند، اما سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی با عقب‌نشینی آشکار گفت که عملیات امروز از دید ما تمام شده است و ما خواهان تشدید تنش نیستیم. وی در عین حال تاکید کرد که تل‌آویو تصمیم جدی دارد تا مانع از هر گونه حمله در سوریه شود.

سایت اینترنتی یدیعوت آحارونوت نیز نوشت که اسرائیل خواستار مداخله مسکو برای جلوگیری از هر نوع تنش در مرزهای سرزمین‌های اشغالی و سوریه شده است.

اسماء الاسد همسر بشار اسد با انتشار عکسی در صفحه اینستاگرام خودسقوط جنگنده اسرائیل را به «حامیان کشور» تبریک گفت و به آنها سلام و درود فرستاد.

در همین باره فارس شهابی نماینده مردم حلب درمجلس سوریه درتوئیتر خود نوشت: بیش از 24 موشک به سمت جنگنده‌های اسرائیلی شلیک شده است. در صورتی که اسرائیل به تجاوز به خاک سوریه ادامه دهد، موشک‌های بیشتری به فرودگاه‌هایش شلیک خواهد شد؛ صهیونیست‌ها باید قبول کنند که دیگر قدرت برتر روی زمین و هوا نیستند.

در لبنان نیز میشل عون رئیس جمهور این کشور با نبیه بری رئیس پارلمان و سعد حریری نخست‌وزیر در خصوص تحولات مربوط به سقوط جنگنده صهیونیستی در سوریه گفتگو کرد. وزارت خارجه لبنان نیز با محکوم کردن استفاده رژیم صهیونیستی از لبنان برای تجاوز به کشورهای مختلف اعلام کرد که تجاوز اسرائیل به سوریه محکوم است و سوریه در حمایت از حریم هوایی خود حق مشروع دارد.

روزنامه هاآرتص نیز اعلام کرد که بشار اسد بعد از تسلط بر 80 درصد از اراضی سوریه از مرحله تهدید وارد مرحله اجرای تهدیدات خود ضد اسرائیل شده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    92 21
    پوزه صهیونیستها به خاک مالیده شد این پیام محکمی به امریکا نیز می باشد اگر روسیه و ایران در سوریه نبود الان هزار بار به بشار اسد حمله می کردند ولی از ترس روسیه و ایران صدایشان هم در نمی اید اگه امریکا به حمایت تروریست های کرد و داعش ادامه دهد پوزه او نیز به زمین مالیده خواهد شد تروریست ها باید بدانند که امریکا دیگر امریکای چند سال پیش نیست و الان دنیا تغییر کرده است
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    26 42
    دفع قبلا با موشک زدن هواپیمای اسراییل رو ولی از اون موقع 3.4 بار دیگه اومده حمله کرده اون موقع یادمه همین تیترو زده بودین ، اسراییل پشتش به امریکا گرمه هرکاری دلش بخواد میکنه کسی هم بازخواستش نمی کنه چون نمیتونن بکنن
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    25 17
    اسراییل ظرف چند روز اخیر ده حمله هوایی به سوریه داشته این روسیه دقیقا داره چه غلطی می کنه؟؟؟؟
  • حسین PL ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    39 14
    هر پرنده متجاوز به خاک سوریه مخصوصا اگر از جانب رژیم صهیونیستی و آمریکا باشه باید ساقط بشه و خلبان اون به عنوان اسیر جنگی نگهداری بشه. این مدت که نیروهای مقاومت درگیر جنگ با داعش و دیگر تروریستهای عربی صهیونیستی بودند این هواپیماهای اسراییلی و آمریکایی هر غلطی خواستند انجام دادند و تعداد بسیاری را به شهادت رساندند. دیگه باید این رویه تغییر کنه وگرنه متجاوز پر رو تر و گستاخ خواهد شد .
  • IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    55 14
    واقعا گفته حسن نصرا...که اسراییل مانندخانه عنکبوت سست است به حقیقت پیوست صهیونیستهای بدبخت ازترس دست بدامن روسیه شده اند
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    10 18
    روسیه انتقام حمله به جنگنده شو غیرمستقیم گرفت
    • GB ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
      6 0
      مجید جان! اونو طرفدارهای ترکیه و کمی غیر مطیع، انداختند.
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    23 2
    فان حزب الله هم الغالبون
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    25 12
    روسیه جرات نداره، این سرنگونی کار بچه های ایرانی بوده. زنده باد ایران. مرگ بر اسرائیل.
  • محمد از اردبیل DK ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    5 14
    با اطلاع روسها نبود بلکه کار روسها بود و اینبار تلافی هدف قرار دادن هواپیمای روسیه بود که توسط تروریستها با همکاری آمریکا انجام گرفت
  • هادی DE ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    5 10
    حمله به جنگنده اسرائیل قطعا با اطلاع روس‌ها بوده است همانگونه که حمله به سوخو 25 روسیه و کشتن خلبان آن با اطلاع امریکا و اسرائیل بوده است .
  • AE ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
    10 2
    مرگ بر اسرائیل مرگ بر نتانیاهو
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
    12 6
    سلام بر فلسطین مرگ بر صهیونیست
  • US ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
    6 13
    مشرق آمریکا که تو شرق دست کم ۱۰۰ نیروی مقاومت را شهید کرد چرا سایت‌های اصول گرا سرسری ردّ کردند، انگار نه انگار. چرا هیچ پاسخی به این تجاوز آشکار نشد؟
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
    7 7
    چرا مرزهای سوریه و عراق بر روی امریکا توسط عراق و حشد الشعبی بسته نمی شود و امریکا با استفاده از خاک عراق به شمال سوریه و پژاک و پ ک ک تسلیحات و مهمات می فرستد و تازه ایران و سوریه را تهدید می کند مگر عراق حشد ندارد نکند کوفی مرامند. بشنوند سرداران ما..
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
    6 4
    امریکا می خواهد سوریه را عراقیزه نماید اما ما سوریه را ویتنامیزه خواهیم کرد اگر سرداران مقومت بجنبند و بیدار شوند و حشد عراق مرزهای عراق و آسمان عراق را با سوریه ببندد
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
    12 9
    از بین دهها حمله اسراییل به سوریه بالاخره پس از شلیک همزمان 25 موشک پدافند , یک هواپیما اسراییل سرنگون شد. تازه پس از ان هم اسراییل به گفته اخبار تلویزیون ایران به عمق خاک سوریه حمله کرده .فرودگاه تیفور که در حماست. اگر اسراییل در روزهای اینده مجددا به سوریه حمله هوایی کند که احتمالا اینگونه خواهد بود واقعا میتوان گفت هیچ چیز عوض نشده !
  • IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
    7 5
    زنده باد دلاوران محور مقاومت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس