تانک کرار

در فاصله میدان فوزیه تا پمپ بنزین واقع در خیابان دماوند خبرنگاران کیهان چهار تانک منهدم شده را شمارش کرده و عکس آنها را گرفته‌اند.

سرویس تاریخ مشرق- حوادث انقلاب در بهمن‌ماه ۱۳۵۷ آن‌چنان شدتی گرفت که هیچ‌یک از عناصر نظام شاهنشاهی یارای مقابله با آن را نداشتند و در نهایت در ۲۲ بهمن، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید. بر همین اساس، تصمیم داریم روزنامه کیهان را از اول تا ۲۲ بهمن مرور کنیم و حوادث مهم این دوره را با شما در میان بگذاریم.

**برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی روی آن کلیک کنید**

۱. جنگ تانکها با مردم مسلح در خیابانها

بیست و یکم بهمن بیشترین درگیری بین نیروهای انقلابی با نیروهای مسلح شاهنشاهی رخ داد. در این روز تمامی سطح شهر تهران صحنه درگیری‌های خونین بود. کیهان در این باره در صفحه دوم می‌نویسد: قسمت‌های وسیعی از تهران پس از ساعت‌ها جنگ و گریز به تصرف نیروهای مسلح مردمی و نیروی هوایی که به مردم پیوسته است، درآمد. شدیدترین برخوردها بین واحدهای مخصوص گارد شاهنشاهی شب گذشته هنگام تصرف کلانتری‌ها و مواضع مهم شهر که تاکنون در اختیار فرمانداری نظامی و شهربانی بوده است صورت گرفت. یکی از این برخوردها هنگام تصرف کلانتری ۶ واقع در میدان ثریا روی داد.

... در جریان برخوردهای شب گذشته و دیروز بعد از ظهر، نیروی هوایی و مردم مسلح با گارد شاهنشاهی، تعدادی تانک منهدم شده و به تصرف درآمده است. یکی از این تانکها زیر پل میدان فوزیه منهدم شد. در فاصله میدان فوزیه تا پمپ بنزین واقع در خیابان دماوند خبرنگاران کیهان چهار تانک منهدم شده را شمارش کرده و عکس آنها را گرفته‌اند.

۲. ارتش اعلام بیطرفی کرد

این اعلامیه یکی از اثرگذارترین اقدامات در روند پیروزی انقلاب بود  و از آنجا که بسیاری از بدنه ارتش به مردم پیوسته بودند، دیگر ارتش توانایی مقابله با مردم را نداشت. در این اعلامیه که در صفحه سوم کیهان منعکس شده، آمده است: اهالی محترم پایتخت اکنون که بر عموم همشهریان عزیز مسلم گردید عوامل آموزش یافته بیگانه در سطح شهر شروع به تخریب، آتش‌سوزی و تیراندازی علیه مردم و پرسنل انتظامی نموده و با تحریک احساسات مذهبی مردم را به سطح خیابانها ریخته و در نظر داشتند که درگیری‌هایی بوجود آورده و موجبات خونریزی وحشتناک هم‌میهنان را فراهم نمایند. علیهذا با توجه به اعلامیه‌هایی از آیات عظام که در آن برای جلوگیری از خونریزی مسائل را مطرح فرموده‌اند. لذا فرمانداری نظامی به کلیه یگان‌ها و عناصر انتظامی دستور داده است شبانه ضمن حفظ نقاط حساس به یگان‌های مربوط مراجعه نمایند.

فرمانداری نظامی تهران و حومه

سپهبد رحیمی

۳. اکثر کلانتری‌ها، چند پاسگاه ژاندمری و قرارگاه پلیس و ارتش به تصرف مردم مسلح و نیروی هوایی درآمد

در این روز خبرهای زیادی از تصرف مقرهای نظامی توسط مردم و نیروی هوایی در کیهان منتشر شده است. تیترهای این خبرها عبارتند از:

- ستاد ژاندارمری سقوط کرد

- سقوط مسلسل‌سازی

-  مردم کرج دو گروهان ارتش را محاصره کردند

- کلانتری ۱۰ و تسلیحات ارتش چگونه تسخیر شد؟

- من شاهد جنگ مردم مسلح با تانک‌ها بودم

- کلانتری شهر ری تخلیه شد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس