آیت الله جنتی و آقا

در جریان راهپیمایی در سال ۱۳۵۷ حوادث جالب و اتفاقاتی رخ داده است. در آن روزها دو زن حامله که آخرین‌ ماه‌های حاملگی را طی می‌کردند، در مسیر راه‌پیمایی فارغ شدند.

سرویس تاریخ مشرق- حوادث انقلاب در بهمن‌ماه ۱۳۵۷ آن‌چنان شدتی گرفت که هیچ‌یک از عناصر نظام شاهنشاهی یارای مقابله با آن را نداشتند و در نهایت در ۲۲ بهمن، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید. بر همین اساس، تصمیم داریم روزنامه کیهان را از اول تا ۲۲ بهمن مرور کنیم و حوداث مهم این دوره را با شما در میان بگذاریم.

**برای مشاهده اندازه اصلی روی تصویر کلیک کنید**

۱. امام خمینی: بختیار را تا استعفا ندهد، نمی‌پذیرم

امام خمینی در مصاحبه‌ای که در صفحه دوم کیهان منتشر شده درباره بختیار می‌گوید:

ملت ایران بداند که این شخص که متکفل حکومت شده است، به ایل خودش خیانت می‌کند. آن ایلی که پشتوانه ایران بودند و رضاشاه آنها را از پای درآورد. این شخص به خودش، ‌ به ملت خودش، خیانت می‌کند. باید ایل بختیاری بداند که این اشخاص را که به آنها خیانت می‌کنند، از جلو راه ملت برداند. باید ارتش بداند که اینها خیانتکارند و به آنها کمک نکنند.

۲. تجمع صدها روحانی در دانشگاه

تحصن روحانیون در دانشگاه تهران در اعتراض به بسته‌شدن فرودگاه‌ و جلویگیری از ورود امام خمینی به ایران در ۸ بهمن ۱۳۵۷ آغاز شد. در این تحصن بسیاری از روحانیون انقلابی حضور داشتند. آیت الله جنتی در مصاحبه با روزنامه کیهان می‌گوید:

تحصن روحانیون تا بازگشت امام خمینی ادامه خواهد یافت و بی‌تردید نمایندگان و گروه‌های مختلف مردم به تحصن ما خواهند پیوست. آقای جنتی درباره ملاقات بختیار با امام خمینی گفت ممکن است امام خمینی در صورت استعفای بختیار ایشان را بپذیرند.

به گفته سخنگوی متحصنان تا ظهر امروز آیت الله منتظری و دکتر بهشتی از اعضای روحانیت مبارز تهران به جمع متحصنان خواهند پیوست.

**جمعی از روحانیون مبارز تهران، از جمله آیت الله مشکینی و شیخ صادق خلخالی**

۳. در تظاهرات و برخوردهای خونین تهران و شهرستان‌ها: ده‌ها نفر شهید شدند

در روز هفتم بهمن‌ماه در سراسر کشور تظاهرات زیادی برپا شده و روزنامه کیهان در صفحه سوم گزارش‌هایی از این راه‌پیمایی‌ها منتشر کرده است و در بخشی از این گزارش‌ها به نکته‌های جالبی از راهپیمایی‌ها اشاره کرده و نوشته است:

در جریان راهپیمایی روز گذشته حوادث جالب و اتفاقاتی رخ داد. در این روز دو زن حامله که آخرین‌ ماه‌های حاملگی را طی می‌کردند، در مسیر راه‌پیمایی فارغ شدند. این دو زن که در وضع بدی قرار گرفته بودند، به بیمارستان انتقال یافتند. ۲ نفر نیز در راهپیمایی دچار سکته شدند. ۳ مرد بر اثر زمین خوردگی دچار شکستگی پا شدند و ۲ زن حالشان بهم خورد. این عده توسط مردم و گروه امداد مستقر در مسیر راهپیمایی به مراکز درمانی انتقال یافتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • احمدخواجوند IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۸
    4 5
    ان روز من دانشگاه بودم عصر همون روز مانور نظامی ارتش بود وقتیکه هما فرهارا مردم دیدن برای انها دست تکون میدادن ولی ما غافل بودیم پشت سر انها گارد هست که ناگهان بما رگبار بستن وماهم طبق معمول رفتیم توجوب کنار خیابان دراز کشدیم ولی متاسفانه هشت تفر کشته شدن جالب اینجاست شکوفه نو را آتش زده بودن جنازه های سوخته شده را آورده بودن داخل محوطه دانشگاه ومیگفتند رهبران مارا مسلح کنید که از طرف بلندگو اعلام شد کاری باینها نداشته باشید بعداز این شعارهای باجنازه از محوطه دانشگاه خارج شدن.یادش بخیر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس