بازرگان و بختیار

راهپیمایی به نفع مهندس بازرگان نخست‌وزیر منتخب امام خمینی، تهران و دیگر شهرهای ایران را تبدیل به دریایی پرتلاطم کرد.

سرویس تاریخ مشرق- حوادث انقلاب در بهمن‌ماه ۱۳۵۷ آن‌چنان شدتی گرفت که هیچ‌یک از عناصر نظام شاهنشاهی یارای مقابله با آن را نداشتند و در نهایت در ۲۲ بهمن، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید. بر همین اساس، تصمیم داریم روزنامه کیهان را از اول تا ۲۲ بهمن مرور کنیم و حوادث مهم این دوره را با شما در میان بگذاریم.

**برای مشاهده اندازه اصلی روی تصویر کلیک کنید**

۱. میلیونها نفر به بازرگان گفتند: بله

راهپیمایی به نفع مهندس بازرگان نخست‌وزیر منتخب امام خمینی، تهران و دیگر شهرهای ایران را امروز تبدیل به دریایی پرتلاطم کرد. در حالیکه از میدان فوزیه تا میدان آزادی را فرشی از مردم پوشانده بود، خبرهای رسیده از شهرستان‌ها حاکی است که تمامی شهرها و حتی پاره‌ای از روستا عرصه عظیم‌ترین راه‌پیمایی و تظاهرات خیابانی بود. شعارها چون غرض رعد و برق بر فراز شهرها، بازرگان را تأیید می‌کرد و پرچم‌ها و پلاکات‌های رنگارنگ در وزش توفان از شعارها و فریادها و صدای سنگین گام راه‌پیمایان که شبیه رژه بود، تکان می‌خوردند.

۲. بختیار: نتیجه رفراندم مخالفان را می‌پذیریم

در صفحه سوم کیهان و در توضیح این خبر آمده است: شاپور بختیار نخست‌وزیر امروز صبح گفت که در مقابل هیتلر، رضاشاه و شاه ایستادگی کرده و در مقابل آیت الله خمینی و بازرگان نیز مقاومت خواهد کرد.

در جواب این سؤال که ممکن است وزیران احتمالی کابینه موقت بازرگان در وزارتخانه‌ها مستقر شوند، دکتر بختیار گفت که در برابر این عمل رسما از طرف دولت او واکنش نشان داده خواهد شد.

... بختیار گفت که حاضر به قبول انواع همکاری و ائتلاف با بازرگان هست، اما ایران زمینه بازرگان را فقط بعنوان یک شخص می‌پذیرد و باز تکرار کرد که یک کشور یک دولت بیشتر ندارد.

۳. کارکنان ۱۱ وزارتخانه فقط از دولت بازرگان اطاعت می‌کنند

کیهان درباره جزییات این خبر می‌نویسد: کارکنان یازده وزارتخانه و بسیاری از مؤسسات دولتی در طی ۴۸ ساعت گذشته حمایت خود را از مهندس مهدی بازرگان نخست‌وزیر موقت اعلام کردند.

حمایت از مهندس بازرگان، همزمان با اعلام این خبر که او جمعه‌ (فردا) برنامه‌های دولت خود را در دانشگاه تهران رسما اعلام خواهد کرد. از سوی کارکنان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی افزایش یافت. در عرض دیروز و امروز کارکنان اعتصابی وزارت دادگستری، دفتر نخست‌وزیری، خبرگزاری پارس و شرکت بازرگانی دولتی ایران از مهندس بازرگان پشتیبانی کردند.

یازده وزارتخانه که کارمندان و کارکنان آنان به حمایت از مهندس بازرگان پرداخته‌اند عبارتند از: وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، بازرگانی، کشاورزی، کشور، دادگستری، بهداری، مسکن و شهرسازی، نیرو، اطلاعات و جهانگردی، سازمان برنامه، پست و تلگراف و سازمان‌های دولتی گمرک ایران، بازرگانی دولتی ایران، هواپیمایی ملی، هواپیمایی کشوری، کشتیرانی ملی آریا.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • صرفا جهت اطلاع IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
    8 13
    بختیار احمق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس