چیفتن

من سلطنت شاه را قانونی نمی‌دانم. رژیم سلطنتی از اول غیرقانونی بود. مجلس مؤسسان به زور تأسیس شد و به این ترتیب رژیم شاه از اول جنبه قانونی نداشت.

سرویس تاریخ مشرق- حوادث انقلاب در بهمن‌ماه ۱۳۵۷ آن‌چنان شدتی گرفت که هیچ‌یک از عناصر نظام شاهنشاهی یارای مقابله با آن را نداشتند و در نهایت در ۲۲ بهمن، انقلاب اسلامی به پیروزی رسید. بر همین اساس، تصمیم داریم روزنامه کیهان را از اول تا ۲۲ بهمن مرور کنیم و حوداث مهم این دوره را با شما در میان بگذاریم.

**برای مشاهده اندازه اصلی روی تصویر کلیک کنید**

۱. امام: کاری نکنید مردم را به جهاد دعوت کنیم

امام خمینی در پاسخ سؤالات خبرنگاران گفتند: من سلطنت شاه را قانونی نمی‌دانم. رژیم سلطنتی از اول غیرقانونی بود. مجلس مؤسسان به زور تأسیس شد و به این ترتیب رژیم شاه از اول جنبه قانونی نداشت. ما این دولت را نمی‌توانیم بپذیریم. ملت ایران رأی بر سقوط سلطنت داده است. بنابراین ما نه مجلس را قبول داریم و نه حکومت را قانونی می‌دانیم. باید دولت کنار برود. شورای انقلاب حکومت تعیین خواهد شد و حکومت موقّت موظف خواهد بود که مقدمات رفراندوم را تهیه کند. قانون اساسی که تدوین شده به آراء عمومی گذاشته می‌شود که اگر مردم قبول کردند رژیم جمهوری و قانون جمهوری خواهد بود. من اعلام می‌کنم که دولت فعلی غاصب است و غیرقانونی است و اگر زیادتر از این لجاجت کنند، مسئول خواهند بود.

۲. امام، مسئول شهرداری تهران را تعیین کرد

می‌توان گفت که شهردار تهران یکی از اولین مقاماتی است که توسط حضرت امام منصوب شد. این اتفاق حتی قبل از تعیین مهندس بازرگان به عنوان نخست وزیر دولت موقت اتفاق افتاد. جزییات این خبر در کیهان ۱۴ بهمن ۵۷ این‌گونه منعکس شده است:

جواد شهرستانی صبح امروز استعفا داد. نزدیکان امام خمینی آخر وقت امروز گفتند: جواد شهرستانی شهرداری تهران تقاضا کرده بود با امام ملاقات و گفت‌وگو کند. امام خمینی گفت ایشان را بعد از استعفا خواهد پذیرفت. شهردار تهران به دنبال این نظر امام از سمت خود استعفا داد. امام بعد از استعفا شهرستانی را پذیرفت و با ایشان گفت‌وگو کرد. بعد از پایان این ملاقات شهرستانی گفت: بعد از پایان گفت‌وگو امام خمینی او را مأمور اداره شهرداری تهران کرده است.

۳. قراردادهای خرید اسلحه از انگلیس لغو شد

یک منبع آگاه در لندن گفت مقامات ایران به دولت انگلیس اطلاع داده‌اند که در نظر دارند از ماه فوریه به بعد قرارداد ۵۰۰ میلیون لیره‌ای خرید اسلحه به‌ویژه تانک‌های چیفتن را لغو کنند.

همین منبع گفت مقامات ایرانی در نظر دارند چندین قرارداد خرید اسلحه را که بین ایران و انگلیس به امضا رسیده لغو یا حداقل معلق کنند.

تهران به‌ویژه به انگلیس سفارش ساختن ۱۲۵ فروند تانک «شیر-۱» مجهز به یک موتور قوی و ۱۲ رولزرویس و ۱۲۵۰ فروند «شیر-ایران» مجهز به زره بسیار سبک را داده بود. تحویل نخستین محموله تانک‌های «شیر -۱» باید ظرف چندماه آینده انجام می‌گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
    5 1
    لغو شد یا انگلیس گفت نمیدم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس