کد خبر 822881
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸
کیومرث هاشمی

کیومرث هاشمی در حالی کمیته ملی المپیک را ترک کرد که در این چهار سال، اتفاقات و حواشی مختلفی را پشت سر گذاشته است.

به گزارش مشرق، کیومرث هاشمی ۴ سال پیش در ۳۰ دی ۱۳۹۲ به عنوان ریاست کمیته ملی المپیک انتخاب شد و روز گذشته هم با کمیته ملی المپیک و تمام ماجراهایی که در این چهارسال داشت، وداع کرد. هاشمی با وجود اینکه در این چهارسال سعی کرد با رسانه ای نشدن برخی اتفاقات، وارد حاشیه نشود با این حال کمیته ملی المپیک بارها درگیر اتفاقات ریز و درشتی شد و کیومرث هاشمی روزهای پرفراز و نشیبی را در این چهارسال پشت سر گذاشت.

اسفند ۹۲، شروع کار با المپیک زمستانی

هاشمی در ابتدای حضورش در کمیته ملی المپیک، المپیک زمستانی سوچی ۲۰۱۴ را پیش رو داشت که ایران در این رویداد پنج نماینده داشت. برای نخستین مرتبه بود که ایران با پنج ورزشکار در المپیک زمستانی شرکت می کرد. بهترین نتیجه را در این المپیک محمد کیا دربندسری کسب کرد که در مارپیچ کوچک سی ام شد . بهترین نتیجه تاریخ ایران در المپیک زمستانی  کسب رتبه سی ام در المپیک ۱۹۹۸ بود که کیادربند سری دوباره آن را تکرار کرد.

مرداد ۹۳، المپیک نوجوانان و آغاز راه مدال آوری کیمیا

دومین رویدادی که هاشمی به عنوان رییس کمیته ملی المپیک تجربه کرد، دومین دوره المپیک نوجوانان ۲۰۱۴ بود که با وجود اینکه ۱۶ ورزشکاربه بازی ها اعزام شدند اما ایران سه طلا و سه برنز کسب کرد و بیست و چهارم شد. در دوره قبلایران با ۵۲ ورزشکار ، دو مدال طلا، دو نقره و یک برنز گرفته بود و بیست و ششم شده بود. در المپیک نوجوانان ۲۰۱۴ کیمیا علیزاده مدال طلا گرفت که اولین مدال بانوان ایران در المپیک نوجوانان بود.

شهریور۹۳، مدال آوری  در بازی های آسیایی ۲۰۱۴

نتیجه بازی های آسیایی اینچئون برای هاشمی بسیار حائز اهمیت بود چرا که اگر مدال های خوبی کسب می شد رزومه کاری او را قوی تر می کرد.  ایران در این بازی ها با ۲۱ مدال طلا، ۱۸ نقره  و ۱۸ برنز در رده پنجم قرار گرفت و از لحاظ مرغوبیت مدال، نتیجه خوبی برای کاروان ایران محسوب می شد.

 نکته جالب در  سال ۲۰۱۴ افزایش سهم بانوان در مدال آوری برای کاروان بود. در سال ۲۰۱۰ تنها یک مدال طلا ، ۴ نقره و ۷ برنز در بخش بانوان کسب شد اما در سال ۲۰۱۴ این عدد به ۲ طلا، ۷ نقره  و ۷ برنز رسید.

آبان ۹۳، مدال های خوب ایران در بازی های ساحلی ۲۰۱۴

کاروان ایران در چهارمین دوره بازی های ساحلی با کسب ۹طلا، ۱۴ نقره و ۸ برنز چهارم شد و از لحاظ مدال آوری شاهد رشد خوبی بودیم چرا که در دوره قبل از ان ایران فقط ۲ مدال طلا گرفته بود.

اردیبهشت ۹۴، میزبانی اجلاس شورای المپیک آسیا  و حضور شیخ احمد در ایران

یکی دیگر از مهمترین اتفاقاتی که در زمان کیومرث هاشمی رخ داد، برگزاری اجلاس شورای المپیک آسیا در تهران بود. حتی نشست خبری هم برای شیخ احمد برگزار شد و او پاسخگوی رسانه ها ی ایرانی شد. شیخ احمد آن زمان در مورد برگزاری این اجلاس بیان کرد: "خیلی وقت است هیچ گونه اقدام ورزشی در ایران صورت نگرفته است. ایران نقش جدی در پیشینه المپیک داشته و همیشه فعال بوده است. امیدوارم شاهد برگزاری رویدادهای ورزشی در ایران باشیم. ما اینجا حضور داریم تا به ایرانی‌ها قوت دهیم و حمایت کنیم که در عرصه بین‌المللی خود را نشان دهند. ما اعتقاد داریم این حرکت باعث قوت گرفتن ایران در عرصه بین‌المللی می‌شود."

شهریور۹۴، کسب کرسی در شورای المپیک آسیا

کیومرث هاشمی رییس کمیته المپیک ایران در اجلاس مجمع عمومی شورای المپیک آسیا در عشق آباد به عضویت  هیات اجرایی OCA درآمد. با این انتخاب کیومرث هاشمی، رییس کمیته ملی المپیک ایران موفق شد جایگاهی در هیات اجرایی شورای المپیک آسیا را در عشق آباد ترکمنستان بدست بیاورد. این شورا مسئول تصمیم گیری و همچنین سیاست گذاری درباره قاره آسیا و به ویژه انتخاب میزبان بازی های آسیا است.

مهر ۹۴، اداره آکادمی ملی المپیک با سرپرست

یکی از انتقادهایی که همیشه به هاشمی وارد بود، بلاتکلیفی ریاست آکادمی ملی المپیک بود.  ۱۸ مهر ۹۴  با توجه به در پیش بودن المپیک ریو ، باقرزاده به عنوان سرپرست آکادمی منصوب شد و قرار بر این شد رییس جدید در مدت زمان کوتاهی انتخاب شود اما هیچ موقع انتخاب رییس آکادمی در دستور کار هیات اجرایی قرار نگرفت و هنوز هم آکادمی ملی المپیک با سرپرست اداره می شود.

آبان ۹۴، داستان خزانه داری،  پرحاشیه ترین پست کمیته ملی المپیک

یکی از چالش برانگیز ترین مواردی که در زمان ریاست کیومرث هاشمی وجود داشت، بحث بلاتکلیفی خزانه داری کمیته ملی المپیک بود.  محمد علی شجاعی رییس فدراسیون تیروکمان در دوره قبلی انتخابات خزانه دار شد  اما پس از آن بارها بحث دوشغله بودن او مطرح شد و اینکه چرا شجاعی از ریاست فدراسیون استعفا نمی دهد. در نهایت شجاعی ۶ آبان ۹۴  از سمت خزانه داری کمیته ملی المپیک استعفا داد و در اول اسفند ۹۴ هم هیات اجرایی با استعفا او موافقت کرد. اما نکته جالب اینکه با وجود استعفای شجاعی اما چند ماه سرپرست خزانه داری تعیین نشد و در نهایت چند ماه پس از بازی های المپیک یعنی ۳ آذر ۹۵ خادم به عنوان سرپرست خزانه داری منصوب شد. البته بازهم ماجرای خزانه داری تمام نشد به طوری که خزانه داری کل کشور حکم خادم را به دلیل کارمند دولت نبودن صادر نکرد و در نهایت ۱۵ اسفند ۹۵ فهمیه شباک به عنوان سرپرست خزانه داری و ذی حساب منصوب شد.

مرداد۹۵، لباس رژه کاروان برای هاشمی دردسرساز شد

یکی دیگر از اتفاقاتی که کمیته ملی المپیک و هاشمی را به حاشیه برد بحث انتخاب لباس رژه کاروان در بازی ها ی المپیک ریو بود. لباس کاروان مهم‌ترین مساله‌ای بود که کمیته ملی المپیک را پیش از ریو به دردسر انداخت. پس از این که لباس رژه کاروان ایران مشخص شد، انتقادات فراوانی نسبت به انتخاب رنگ‌ها، طرح و حتی دوخت آن به سوی کمیته‌  روانه شد. حتی لباس کاروان ایران در فضای مجازی بارها سوژه طنز قرار گرفت. از این رو کمیته ملی المپیک که با واکنش منفی مردم روبرو شد مجبور شد از طراح دیگری استفاده کند و لباس دیگری برای کاروان طراحی شد. پس از تکمیل لباس ، احسان روزبهانی و مهسا جاور اولین نمونه لباس را بر تن کردند و به صورت غیر رسمی از لباس دوم رونمایی شد. البته این لباس هم چندان به مذاق‌ها خوش نیامد که طراح با اعمال تغییراتی سعی کرد تا حدودی رضایت ها را جلب کند.

مرداد۹۵، کسب اولین مدال بانوان در  بازی های المپیک

 در المپیک ریو اتفاقات خوبی برای ورزش ایران رخ داد به طوری کاروان ایران با ۶۴ سهمیه در بازی ها شرکت کرد که برای اولین مرتبه ایران این تعداد سهمیه را کسب می کرد. اما مهمترین اتفاق کسب اولین مدال بانوان ایران در المپیک بود و کیمیا علیزاده در تکواندو مدال برنز گرفت.  البته در این المپیک اتفاقات مهم دیگری هم رخ داد. کسب مدال طلا در کشتی آزاد پس از ۱۶ سال، اولین حضور والیبال ایران در المپیک ، حضور زهرا نعمتی هم زمان در المپیک و پارا المپیک ۲۰۱۶ و همچنین کسب ۹ سهمیه المپیک توسط بانوان از برجسته ترین اتفاقات دیگر المپیک ریو بود. ایران در المپیک ریو موفق به کسب ۳طلا، یک نقره  و ۴ برنز شد و در رده بیست و پنجم قرار گرفت.

شهریور ۹۵، جدایی پارالمپیک از کمیته ملی المپیک

انتزاع کمیته ملی پارا المپیک از المپیک اتفاق مهم دیگری بود که در زمان هاشمی رخ داد. پس از این انتزاع کمیته ملی  پارالمپیک نسبت به برخی موارد از جمله ندادن بودجه اش از سوی کمیته ملی المپیک و تقسیم نکردن اموال گلایه داشت که در نهایت این ماجرا هم با برگزاری جلساتی ختم به خیر شد.

مهر۹۵، تکرار ۹ مدال طلا در بازی های ساحلی آسیا۲۰۱۶

در بازی های ساحلی آسیا ۲۰۱۶ که در دانانگ ویتنام برگزارشد، ایران نسبت به دوره قبل با کاروان کوچکتری شرکت کرد و در نهایت مانند سال ۲۰۱۴ توانست ۹ مدال طلا بگیرد.  ایران این بازی ها را با کسب ۹ مدال طلا، ۶ نقره و ۶ برنز به پایان رساند. کمیته ملی المپیک برای اعزام به این بازی ها اعزام کیفی را مدنظر داشت.

مهر ۹۵، اصلاح اساسنامه فدراسیون‌ها و اوج تنش هاشمی و گودرزی

 پس از المپیک اختلافات هاشمی و محمود گودرزی وزیر پیشین ورزش و جوانان به اوج خود رسید.  زمانی که برخی فدراسیون های جهانی به فدراسیون داخلی مبنی بر اصلاح اساسنامه خود نامه فرستادند، موج جدیدی از تنش‌ها در ورزش ایران ایجاد شد. از نامه IOC به ایران رونمایی شد که در آن خواستار اصلاح اساسنامه و ارائه آن به این نهاد بین المللی شده بود، از آن سو خود کیومرث هاشمی هم با ارسال نامه به فدراسیون‌های داخلی اعلام کرد تا زمان اصلاح اساسنامه خود انتخابات برگزار نکنند. حتی کمیته‌ نماینده‌ای در مجمع انتخابات جودو نفرستاد و برگزاری مجمع انتخاباتی ژیمناستیک نیز به همین دلیل لغو شد.

زمانی هم که وزارت ورزش جلسه ای را با روسای فدراسیون ها برگزار کرد با وجود دعوت از هاشمی، اما او در این جلسه شرکت نکرد . در نهایت هم روسای فدراسیون های ورزشی حاضر در این نشست بیانیه ای را به امضا رساندند مبنی بر اینکه  "روسای فدراسیون ها به کمیته بین المللی المپیک و فدراسیون های بین المللی ورزشی اطمینان می دهند که مطابق منشور المپیک و رعایت اصل استقلال، امور مدیریتی در فدراسیون های ورزشی جمهوری اسلامی همچون گذشته با قوت و اقتدار دنبال خواهد شد" 

آبان ۹۵، کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش و جوانان در راه تعامل

در اوج اختلافات بین وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک، گودرزی از سمت خود استعفا داد و سلطانی فر جایگزین او شد. پس از تغییر و تحولات در وزارت ورزش و جوانان و با آغاز جلسات اصلاح اساسنامه کمیته ملی المپیک، کمیته‌ از وزارت ورزش و جوانان در خواست کرد تا  نماینده ای را جهت حضور در جلسات اصلاح اساسنامه معرفی کند. این حرکت نشان داد که این دو ارگان راه تعامل را در پیش گرفته‌اند. امیر خادم و محمدرضا داورزنی، نمایندگان وزارت ورزش و جوانان در جلسات هیات اجرایی بودند.

آبان ۹۵، ماجرای اصلاح اساسنامه ای که به انتخابات نرسید

اصلاح اساسنامه یکی دیگر از موارد چالش برانگیز دوران ریاست کیومرث هاشمی بود و انتقادی که به هاشمی وارد شد مبنی بر این بود چرا اصلاح اساسنامه در دستور کار قرار نمی گیرد. در نهایت هیات اجرایی  بالاخره اصلاح اساسنامه را در  ۸ آبان ۹۵ در دستور کار خود قرار داد و کار نوشتن پیش نویس اسفند به پایان رسید. کمیته ابتدا پیش نویس را به کمیته بین المللی المپیک ارسال کرد که همین موضوع موجب اعتراض برخی روسای فدراسیون ها شد اما هاشمی عنوان کرد طبق قانون این کار را انجام داده است. با این حال پیش نویس اساسنامه را به اعضای مجمع هم ارسال کرد و از آنها خواست نقطه نظرات خود را منعکس کنند. او سپس پیش نویس تایید شده توسط IOC  را به وزارت ورزش داد تا به هیات وزیران ارسال شود. در این بین گفته شد وزارت ورزش بدون اطلاع دادن به کمیته تغییراتی را در برخی موارد ایجاد کرده است . با این حال تکلیف این پیش نویس هنوز مشخص نشده و رییس جدید کمیته ملی المپیک یکی از مواردی که باید در دستور کار خود قرار دهد، به سرانجام رساندن اساسنامه کمیته ملی المپیک است.

نیمه اول ۹۶، ندادن بودجه کمیته ملی المپیک و شایعه مشکل داشتن هاشمی و دولت

یکی دیگر از حواشی که هاشمی با آن درگیر بود بحث ندادن بودجه در ابتدای سال ۹۶ بود. کمیته ملی المپیک برای بازی های کشورهای اسلامی و پس از آن بازی های داخل سالن آسیا از لحاظ بودجه مشکل داشت  و بارها عنوان شد دولت، بودجه کمیته ملی المپیک را پرداخت نکرده است. یکی از دلایلی که در مورد دیر پرداخت کردن بودجه مطرح شد، موضع گیری کیومرث هاشمی قبل از انتخابات ریاست جمهوری  و قرار گرفتن در جبهه رقیب روحانی بود که البته این موضوع به صورت رسمی تایید نشد. در آن زمان عکسی از هاشمی منتشر شد که او را در ستاد انتخاباتی رئیسی نشان می‌داد.  دیرپرداخت کردن بودجه مشکلاتی را آن زمان برای کمیته ملی المپیک در بحث اعزام  به بازی ها به وجود آورد.  

اردیبهشت و شهریور ۹۶، اعزام به باکو و ترکمنستان با وجود مشکلات مالی

ایران در بازی های کشورهای  اسلامی که اردیبهشت ۹۶ برگزار شد با وجود مشکلات مالی که داشت  و دولت بودجه کمیته را پرداخت نمی کرد، شرکت کرد  و در پایان با ۳۹ مدال طلا، ۲۶ نقره و ۳۳ برنز و کسب عنوان سومی بازی ها به کار خود پایان داد. پس از آن کمیته ملی المپیک برای بازی های داخل سالن آسیا آماده شد که  البته کماکان با مشکلات مالی درگیر بود اما در نهایت در این بازی ها شرکت کرد و توانست جایگاه سوم را به دست آورد.  ایران در این بازی ها ۳۶ مدال طلا، ۲۳ نقره  و ۵۹ برنز گرفت.

آبان۹۶، برگزاری انتخابات کمیسیون ورزشکاران برای اولین مرتبه

برگزاری انتخابات کمیسیون ورزشکاران برای نخستین مرتبه یکی دیگر از اتفاقاتی بود که در زمان هاشمی رخ داد. پیش از این به صورت انتصابی بود اما با تصویب آیین نامه آن توسط کمیته بین المللی المپیک انتخابات این کمیسیون برای نخستین بار در ایران برگزار شد. در این انتخابات که ۵۰ نفر نامزد شده بودند، ۱۲۵ نفر از مجموع ۴۳۲ نفر، رای دادند. ۱۵ نفر نیز توانستند وارد کمیسیون ورزشکاران شوند. هادی ساعی به عنوان نماینده کمیسیون ورزشکاران وارد هیات اجرایی شد.

آذر ۹۶، انتخاب خبرگان ورزشی هاشمی را دوباره به حاشیه برد

مهمترین موضوعی که  برای انتخابات وجود داشت ، انتخاب خبرگان ورزشی بود چرا که برخی افراد داعیه حضور در انتخابات را داشتند و تنها راه ورودشان قرار گرفتن در جمع خبرگان ورزشی بازی های المپیک بود. هیات اجرایی در یکی از نشست های خود پنج نفر را به عنوان خبرگان ورزشی بازی های المپیک معرفی کرد که از همان موقع موج اعتراض ها شکل گرفت و حتی شائبه مهندسی شدن انتخابات هم مطرح شد. رضا صالحی امیری، محمود مشحون، علی کفاشیان، طاهره طاهریان و عاطفه اسلامیان نفراتی بودند که انتخاب شدند البته یک روز بعد اسلامیان انصراف داد و میترا نوری جایگزین آن شد.

نکته جالب اینکه از این پنج نفر، محمود مشحون و علی کفاشیان در انتخابات کاندیدا نشدند (مشحون در ابتدا برای نایب رییسی کاندیدا شد و سپس انصراف داد) و همین موضوع باعث وارد شدن انتقاداتی به هیات اجرایی شد چرا که آنها می توانستند این فرصت را در اختیار دیگر نفراتی قرار دهند که برای حضور در انتخابات تمایل داشتند. حتی مسحون در مجمع نیز غایب بود تا یک حق خبرگان ورزشی نیز باطل شود.

دی ۹۶،  ماجرای فدراسیون تیراندازی و ارسال دو نامه متناقض

انتخابات فدراسیون تیراندازی از آن دسته انتخابات پرحاشیه بود. زمانی که قرار بود انتخابات برگزار شود کمیته ملی المپیک نماینده ای  به انتخابات نفرستاد و زمانی هم که فدراسیون جهانی تیراندازی خواستار تعیین تکلیف شد، کمیته اعلام کرد که مهدی هاشمی رییس است. اما زمانی که هاشمی خواستار ثبت نام برای حضور در انتخابات کمیته ملی المپیک بود، پروسه ثبت نام او کامل نشد و سپس نامه ای از سوی کمیته ملی المپیک به فدراسیون جهانی تیراندازی ارسال شد مبنی بر اینکه دادگر رییس فدراسیون است. کمیته دلیل این تناقض در دو نامه را اینطور عنوان کرد که چون مجمع اعلام رسمی کرده که دادگر رئیس است آنها نیز به فدراسیون جهانی نامه ارسال کردند.

وداع هاشمی با کمیته ملی المپیک 

البته در این چهارسال  ماجراهای دیگری هم بوده  از جمله تفاهم نامه هایی که قبل از المپیک به امضا رسید که البته برخی از آنها از جمله اهدای کفش طلا به طلایی های المپیک ریو عملیاتی نشد. به هر حال دوران چهارساله کیومرث هاشمی در کمیته ملی المپیک به پایان رسید که با فراز و فرودهایی همراه بود. هاشمی مدیر اجرایی خوبی بود اما در بخش برنامه ریزی  و داشتن استراتژی کلان و همچنین تلاش برای کسب کرسی در IOC  فعالیت چشمگیری نداشت. شاید هم مهمترین دلیل این بود که بسیار درگیر کارهای اجرایی شده بود، کارهایی که بیشتر باید دبیرکل کمیته ملی المپیک انجام می داد تا رییس.

در نهایت هم او بر خلاف اینکه گفته می شد هاشمی به دنبال دبیرکلی است، بر سر حرفش ماند و در انتخابات شرکت نکرد و بعد از چهارسال جای خود را به صالحی امیری داد و ساختمان کمیته ملی المپیک را ترک کرد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس