کامران تفتی

کامران تفتی بازیگر سینما و تلویزیون و حمید زرگرنژاد کارگردان فیلم سینمایی «ماهورا» مهمان این هفته «با همستان سینما» با اجرای محمدرضا مقدسیان بودند.

به گزارش مشرق - حمید زرگرنژاد کارگردان فیلم سینمایی «ماهورا» که در بخش مسابقه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر پذیرفته شده است، به همراه کامران تفتی بازیگر این فیلم در بخش گفتگوی سینمایی شب گذشته، ٢٠ دی مهمان محمدرضا مقدسیان، مجری و کارشناس سینما بودند. 

زرگرنژاد در ابتدا گفت: من حدود ده سال پیش در شهرهای اطراف هویزه یک مستندی را ساختم که حاوی یک واقعه تلخ بود که مسئولین و حتی مردم از آن بی‌اطلاع بودند، همین موضوع اصلی این قصه شد و بعد از چهار سال تحقیق فیلمنامه را نوشتم، ما در فیلم یک روستایی را بر روی آب می‌بینیم که ساخت آن حدود چهار ماه طول کشید، روستایی که مربوط به سال ۵۹ است و در حال حاضر وجود ندارد و بخش زیادی از فیلم در لوکیشن‌های بکر حور فیلمبرداری شده است.

وی درباره خلاصه «ماهورا» بیان کرد: این فیلم غیرت و مهمان نوازی مردم خوب خطه جنوب را به تصویر می‌کشد، مردمی که برای زندگی بسیار ارزش قائل هستند و زمانیکه با یک مسئله‌ای مانند جنگ مواجهه می‌شوند به وسیله همان زندگی و عشق، به آن غلبه می‌کنند.

تفتی ادامه داد: جنگ یک سری قهرمان و سردار بی‌درجه و نقش یک دارد که مردم هستند و زمانیکه در یک کشوری جنگ رخ می‌دهد مردم نقش اصلی آنرا بر عهده دارند. واقعیت «ماهورا» همین است که تا چه مقدار چرخش عشق بر جنگ، زندگی مردم را می‌سازد، قصه «ماهورا» عاشقانه است و به ادوات جنگ و خمپاره و تانک نمی‌پردازد.

کارگردان این فیلم در ادامه اظهار داشت: مردم بومی مرزنشین با تکیه بر باورهایشان از باورهای ملی همچون وطن پرستی و ناموس پرستی به راحتی نمی‌گذرند و به نوعی خط قرمز آنها محسوب می‌شود، ولی این موضوع به شکلی در این فیلم نمایش داده می‌شود که تا به حال ندیده‌ایم.

بازیگر «ماهورا» در خصوص مضمون فیلم گفت: ما سوار یک ماشین شدیم که دوگانه سوز است و انرژی سوختی مضاعفی دارد که از همان عقبه مستند است که بقیه فیلم‌ها ندارند. کارگردان این اثر بسیار به جزییات توجه می‌کرد و ما جلسات متعدد دورخوانی با تک تک عوامل فیلم داشتیم. این یک ادعا نیست، اما تلاشهای بسیاری صورت گرفت تا ما یک روایت متفاوت از دفاع مقدس داشته باشیم.

 زرگرنژاد در ادامه این گفتگو و در پاسخ به سوال محمدرضا مقدسیان در خصوص اینکه آیا نگران این نبودید که نتیجه ساخت این فیلم چه می شود، بیان کرد: من حدود صد مستند ساخته‌ام و در آن جغرافیا بارها فیلمبرداری کرده‌ام و واکنش‌ها را دیده بودم، پس نگرانی خاصی را نداشتم.

این کارگردان در پاسخ به این سوال که این اثر چه میزان شانس گرفتن جایزه در جشنواره فجر را دارد، گفت: جایزه به دیده شدن فیلم ما کمک می کند، اما کار ما در آن شرایط سخت آب و هوایی زمان فیلمبرداری صرفا برای جایزه نبوده است.

تفتی ادامه داد: دیده شدن فیلم از هر چیزی برای ما مهمتر است. هر فیلمی در هر ژانری ممکن است که بتوانند سیمرغ را به دست بیاورد، در فیلم، ما با یک جمعیت بسیار زیادی در یک شرایط سخت کار کردیم که همین زحمتمان دیده شود.

کامران تفتی در پاسخ به این سوال که تا چه حد «ماهورا» می‌تواند در حضور هر چه جدی‌تر تو به سینما کمک کند، بیان کرد: من از سال ۸۷ که‌ کاندید سیمرغ هم شدم به دلیل درگیری‌هایم فیلمی را در جشنواره نداشتم تا امسال که با «ماهورا» برگشتم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس