کد خبر 814306
تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۶
جشنواره عمار

«کمپانی»، «شاه حسین»، «منفی25» و «از دیرالزور تا بیت المقدس» ازجمله مهمترین فیلم‌های نخستین روز هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار است که در سینما فلسطین نمایش داده می‌شوند.

به گزارش مشرق - نمایش فیلم‌های نخستین روز از هشتمین جشنواره مردمی فیلم عمار از امروز پنجشنبه 7 دی ماه و از ساعت 10:30 صبح در سالن‌های مختلف سینما فلسطین آغاز شد که «کمپانی»، «شاه حسین»، «منفی25» و «از دیرالزور تا بیت المقدس» ازجمله مهمترین این فیلم‌ها هستند.

مستند «کمپانی»

روح‌الله رفیعی از مستندسازانی است که در این سال‌ها سعی کرده دوربینش را به آن سوی مرزها ببرد و رخدادهای جبهه مقاومت در نبرد با تکفیری‌ها در عراق و سوریه را به تصویر بکشد، او برخلاف مستندهای این سال‌هایش دوربینش را بر روی تکفیری‌های وطنی متمرکز کرده و در مستند «کمپانی» با نگاهی ژورنالیستی به مسئله‌ای به نام «کاسبان تحریم» پرداخته است.

رفیعی در این مستند به کلیدواژه «کاسبان تحریم‌» پرداخته و با بررسی تاریخ کشور سعی کرده تا چهره واقعی این افراد را به مخاطب نشان دهد، افرادی که با بزرگنمایی تحریم‌ها سعی داشتند تا مردم ریشه همه مشکلات را در تحریم‌ها ببینند و ذهن‌ها را از مافیای اقتصادی دور کنند تا پشت این هیاهوی تبلیغاتی، روابط سیاسی افراد با نفوذ در کشور با شرکت‌های بزرگ کاسب تحریم نظیر «هندوجا» برای همیشه مخفی بماند.

این مستند 55 دقیقه‌ای تلاش کرده با تصاویری آرشیوی از مناسبات سیاسی ایران در این سال‌ها گوشه‌ای از دست‌های پشت پرده برخی شرکت های طرف قرار داد با ایران را در مدیریت تحریم‌ها به تصویر بکشد و نشان دهد که چگونه عده‌ای زالو صفت از داخل به چنین شرکت‌هایی کمک می‌کنند.

مستند «شاه حسین»

مستند پرتره از آن دست مستندهایی است که ساخت آن کار آسانی نیست، به این دلیل که مستندساز باید از شخصیتی که سال ها زیست کرده و فراز و نشیب های بسیاری را گذرانده، دقایقی حساس را جدا و برای مخاطب به تصویر بکشد، کاری که مهدی زنگنه در مقام کارگردان تا حدودی آن را به درستی در اثر خود انجام داده و توانسته مستند پرتره خوب و اثرگذاری با نام «شاه حسین» را به مخاطب عرضه کند.

این مستند روایت زندگی شخصی به نام «شاه حسین» از مداحان قدیمی و پرآوازه تهرانی است که کارگردان با گره‌افکنی کوچکی در ابتدای کار مخاطب را پای کار می‌نشاند و با خرده قصه های خود بیننده را با بخش های مهمی از زندگی این مداح معروف تهرانی آشنا می‌کند.

در این مستند که کارگردان در آن با بازسازی زیبای صحنه‌ها، مخاطب را به حال و هوای مجالس روضه‌های قدیم می‌برد، بیننده در خلال آشنایی با زندگی شاه حسین از زبان فرزندان و دوستانش، با شیوه عزداری هیئت‌های قدیم تهران و برخی از آداب رسوم مجالس عزاداری در بازار تهران آشنا می‌شود.

مستند «منفی25»

وقتی پاسخ به یک سؤال دستمایه ساخت اثری مستند قرار می گیرد، آن سؤال بالطبع باید به اندازه کافی کشش پرداخت و جذابیت برای مخاطب داشته باشد، مسئله‌ای‌ که در مستند «منفی 25» اعمال شده و کارگردان جوان این اثر با دستمایه قرار دادن این مطلب که «اسرائیل 25 سال آینده را نخواهد دید» به سراغ مردم لبنان و تحلیل‌گران سیاسی این کشور و مبارازن فلسطینی رفته و نظر آن‌ها را پیرامون نابودی اسرائیل جویا شده است.

کارگردان دوربین خود را راوی قصه کرده و با پرسش خود به میان مردم لبنان رفته و در مصاحبه‌ای ناب و کمتر دیده شده به سراغ رهبر جنبش صابرین فلسطین، شیخ هشام صابر رفته و از نگاه او این مسئله را مورد تحلیل قرار داده است.

بررسی این مسئله که تا چه میزان اسرائیل در سراشیبی نابودی قرار گرفته و تلاش های جبهه مقاومت در این مسیر و شهدایی که در این میان با خون درخت مقاومت را آبیاری کردند از دیگر بخش‌هایی است که علی براتی در مقام کارگردان در مستند 27 دقیقه‌ای خود به آن پرداخته است.

مستند «از دیر الزور تا بیت المقدس»

«از دیرالزور تا بیت المقدس» نام مستندی به کارگردانی علی براتی است که با صدای روای روایت فتح آغاز می‌شود و در ادامه به بررسی جنایات اسرائیل در طول تاریخ علیه مردم لبنان می‌پردازد، نکته قابل توجه در این مستند ورود دوربین به تونل های زیر زمینی حزب الله است که امروز به موزه ای برای عبرت تاریخ و نوید پیروزی مقاومت در تاریخ لبنان بدل شد‎ه‌اند.

کارگردان در اثر خود سعی کرده مقاومت لبنان در طول تاریخ و حتی زمان اشغال از سوی صهیونیست ها را به تصویر بکشد و نشان دهد که چگونه اسرائیل پس از سال ها جنایت علیه مسلمانان امروز در سراشیبی سقوط قرار گرفته است.

مصاحبه با شیخ هشام سالم، رهبر جنبش صابرین فلسطین، مصطفی دیرانی، اسیر آزاد شده رژیم صهیونیستی و سردار غیب پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفین از بخش‌هایی است که در این مستند مصاحبه شوندگان در آن پیرامون نابودی اسرائیل و تلاش‌های جبهه مقاومت سخن می‌گویند.

مستند «از دیرالزور تا بیت المقدس» در 22 دقیقه، فجر صادقی را نوید می‌دهد که خورشید عالم تاب مهدویت از پشت آن طلوع می‌کند، فجر صادقی که بیداری مردم یمن، لبنان، سوریه و فلسطین از آن تعبیر می‌شود.

مستند «آقای دادستان»

مستند «آقای دادستان» به کارگردانی محسن اسلام‌زاده است، این اثر بلند، پرتره‌ای درباره شهید اسدالله لاجوردی، دادستان انقلاب تهران در دهه ۶۰ است که به دست منافقین، ترور شد. این مستند، محصول مرکز مستند سیما است و مرکز فرهنگی میثاق، ساخت آن را برعهده داشته است.

این مستند ۷۲ دقیقه است و نگاهی به شخصیت شهید لاجوردی و به‌خصوص عملکرد این مرد تاریخی در دهه ۶۰ دارد.»

مستند شهید لاجوردی می‌تواند یک مستند مورد توجه رسانه‌ها باشد چون ناگفته‌ها از دهه ۶۰ و قرائت‌های مختلف زیاد است. پیش‌بینی می‌کنم این مستند جنجالی شود.»

مستند «ترخیص»

مستند «ترخیص» به کارگردانی مهدی انصاری، روایت یک خبرنگار به نام علیرضا وهاب‌زاده از دو سوژهِ بیمار در بخش زنان و زایمان است که با مشکلاتی در بیمارستان و روند پزشکی خود مواجه می‌شوند. طبق بررسی‌های این خبرنگار مشخص می‌شود که روند دادرسی این دو خانواده متفاوت است. همین موضوع باعث می‌شود که او به دنبال سرنخ ماجرا برود و در نهایت متوجه می‌شود که دلیل اصلی این رخداد، فقدان شفافیت در نظام بهداشت و درمان کشور است که مشکلاتی را برای بیماران و پزشکان به همراه دارد.

تحقیقات تولید این مستند از تابستان سال گذشته شروع شد و پس از نگارش سناریوی این اثر، تصویربرداری آن از بهمن ماه ۹۵ در شهر تهران آغاز شد و اواخر فروردین ماه هم به پایان رسید. در حال حاضر نیز بعد از چند اصلاحیه، این مستند آماده نمایش است.

مستند «رویای خلافت»

مستند «رویای خلافت» ساخته سید مجتبی خیام‌الحسینی روایتی از عملیات آزادسازی شهر موصل عراق از تروریست‌های داعشی است که در طول ۸ ماه توسط مستندسازان اصفهانی در عراق فیلمبرداری شده است.

این مستند گزارشی از بخش قدیم موصل است؛ داعش در شهر موصل اقدام به اسارت گرفتن خانواده های عراقی کرده بود و از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده می کرد در واقع داعش در بخش قدیمی موصل مستقر بود و با توجه به اینکه این بخش دارای بافت قدیمی به همراه کوچه های باریکی است جنگ شهری شدیدی در جریان آزادسازی موصل در این منطقه صورت گرفته بود.

در مستند رویای خلافت، تصاویری از جنایات داعش در شهر موصل نمایش داده می‌شود که مردم عراق در یک حرکت خودجوش و با لبیک به فرمان آیت‌الله سیستانی به مبارزه با داعش پرداختند، تمام نقاط مختلف شهر موصل عراق توسط داعش بمب‌گذاری و نابود شده بود، که این مستند روایتی از کمیل جوان عراقی است که راه پدرش را که در عملیات کربلای 2 شهید شده بود، ادامه می‌دهد.

مستند «من می‌مانم»

مستند «من می مانم» مستند «من می مانم» داستان فردی به نام «سید عقیل سادات حسینی» را روایت می‌کند که به صورت تنها در جزیره «آشوراده» گلستان به پرورش حیواناتی چون اسب ترکمن، گاومیش، مرغ و خروس می پردازد.

کار و فعالیت اصلی آقای سادات حسینی پرورش اسب و آماده کردن آنها برای حضور در مسابقات است؛ نکته جالب اینکه پدر او هم مربی تربیت اسب بوده و در این حوزه فعالیت می‌کرده به صورتی که اسب های تربیت شده توسط وی همیشه در مسابقات برنده بودند.

مدت زمان «من می‌مانم»، ۳۰ دقیقه بوده و مراحل فنی این مستند از جمله تدوین آن به پایان رسیده و کار، آماده نمایش است؛ همچنین برنامه‌ای برای حضور مستند در چند جشنواره فیلم داخلی و خارجی درنظر گرفته‌ شده است.

مستند «ارثیه پدری»

مستند «ارثیه پدری» به کارگردانی مهدی نقویان در زمان 120 دقیقه پیرامون محمدرضا پهلوی ساخته شده است.

این مستند از یک مجموعه مستند 10 قسمتی با عنوان «در برابر طوفان» تولید شده است. موضوع آن دوران زندگی محمدرضا پهلوی از زمان رسیدن به قدرت تا مرگ او در قاهره است. این مستند در ۱۵ فصل روایت می شود به صورتی که هر مقطع از زندگی او در سکانسی جداگانه آورده شده است.

چینش ۱۵ فصل در سکانس های مختلف در مستند «ارثیه پدری» موجب ایجاد جذابیت در نوع روایت داستان می شود و زمینه درک آسان‌تر برای مخاطبان را به همراه دارد.

علت طولانی بودن آن نیز فصل بندی این کار است تا موضوعات متعدد مطرح شده در فیلم، همپوشانی نداشته باشند و ذهنیت مخاطب را به هم نریزد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس