آلودگی هوا

زمانی که هوا آلوده می‌شود ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها شدت می‌یابد به همین دلیل آشنایی با راهکارهای محافظت از سلامتی اهمیت فراوانی پیدا می‌کند.

به گزارش مشرق، آلودگی هوا از جمله بزرگترین خطرهای بهداشت محیط در دنیا محسوب می شود.
برای کاهش اثرهای مضر این پدیده بر سلامت جسمی و روحی خود، اعضای خانواده و دوستانتان رعایت برخی توصیه‌ها و راهکارهای محافظتی توصیه می‌شود.
در گام نخست نصب یکی از نرم افزارهای آنالیز آلاینده‌های محیطی بر روی تلفن همراه هوشمند می‌تواند به شما نشان دهند که چه مناطقی از شهر یا کلان شهر شما بیشترین و کمترین میزان آلودگی را دارد و به این ترتیب برنامه ریزی بهتری برای انجام کارهای خود و مراجعه به منطقه‌های آلوده شهری پیدا می‌کنید.


چنانچه آلودگی هوا در منطقه شما بالاست از تردد در مکان‌های عمومی دوری کنید و اگر می‌توانید در روزهای آلوده در خانه بمانید، به ویژه اگر سابقه بیماری‌های قلبی عروقی، ریوی، سکته قلبی، مغزی، آسم و شیمی درمانی را دارید.


نصب فیلتر در محل تبادل هوای خارج با داخل خانه می‌تواند از نفوذ هوای آلوده به داخل منزل جلوگیری کند. توصیه می‌شود این فیلترها را هر سه الی 6 ماه تعویض کنید تا کارایی آنها در تصفیه کردن هوای داخل خانه کاهش پیدا نکند.


شیشه‌های خودروی خود را کاملاً بسته نگه دارید و از قابلیت چرخش هوای داخل اتاقک خودرو برای جابه جایی هوا استفاده کنید تا به این ترتیب میزان کمتری آلودگی وارد هوای داخل ماشین شود.


اگر از طرفداران ورزش هستید توصیه می‌شود در فضاهای بسته به ورزش بپردازید یا صبح زود قبل از طلوع خورشید، زیرا در این بازه زمانی میزان آلودگی هوا کمتر از سایر ساعت‌ها است.


اوج آلایندگی محیط در زمان تابش نورخورشید رخ می‌دهد، به همین دلیل انجام فعالیت‌های فیزیکی و ورزش در این بازه‌های زمانی می‌تواند برای سلامت بدن خطرناک باشد.

برای کمک به کاهش آلودگی هوای شهر خود از استفاده بی جهت از خودروی شخصی خودداری کنید و با خودروهای عمومی یا مترو به رفت و آمد بپردازید.

در این روزها از مصرف مواد دخانی اجتناب کنید، زیرا اثر مضر آن بر سلامتی شما دو چندان است، همچنین از رفت و آمد و معاشرت با افرادی که سیگار مصرف می‌کنند نیز خودداری کنید، چون دود سیگار می‌تواند سبب آسم، ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی درشما شود.

1-آموزش تصویری حفظ سلامتی در آلوده ترین روزهای سال2-چگونه از سلامت خود و اعضای خانواده درروزهای آلوده مراقبت کنیم+ تصاویر3-راهکارهایی فوق العاده برای حفظ سلامتی درآلوده‌ترین روزهای سال+ تصاویر
در روزهایی که هوا آلوده است از سوزاندن برگ درختان و یا استفاده از شومینه چوبی و زغالی خودداری کنید، زیرا سبب آلودگی بیشتر محیط می‌شوند. به جای سوزاندن برگ درختان آنها را زیر خاک دفن کنید تا یک کود عالی و ارگانیک برای گیاهان خود تهیه کنید.


مصرف برخی مواد غذایی در روزهایی که هوا از آلودگی بالایی برخوردار است می‌تواند سبب محافظت از بدن دربرابر عارضه‌های جانبی آن شود.


از مواد مفید برای حفظ سلامت بدن در این زمان مصرف خوراکی‌های حاوی ویتامین A، به دلیل دارا بودن ماده بتاکاروتن مانند کره گیاهی، سیب زمینی شیرین و هویج را می‌توان نام برد.


خوردن مواد غذایی سرشار از ویتامین C نیز سبب تقویت عروق خونی و کاهش خطر سکته قلبی درروزهای آلوده سال می‌شود.


از جمله خوراکی‌های حاوی ویتامین C می‌توان پرتغال، توت فرنگی، انبه، گریپ فروت، کلم بروکلی و لیموترش را نام برد.

مواد غذایی حاوی ویتامین E نیز گروه دیگر خوراکی‌های مفید برای سلامت بدن در این روزها هستند. خوراکی‌های حاوی این ویتامین سبب محافظت از آسیب سلولی بدن و تقویت سیستم ایمنی می‌شوند.


از جمله خوراکی‌های حاوی ویتامین E می‌توان سبزی‌های دارای برگ سبز، غلات، زرده تخم مرغ، کره و روغن‌های گیاهی را نام برد.

خوراکی‌های حاوی ماده سلنیوم از جمله تخم مرغ، پیاز، سیر و ماهی‌های روغنی نیز برای سلامت بدن بسیار مفید هستند و از تشکیل رادیکال‌های آزاد در بدن و آسیب به کبد و ریه‌ها جلوگیری می‌کنند.


در روزهایی که میزان آلودگی هوا بالاست نوشیدن مقدار کافی آب، نگهداری از گیاهان تصفیه کننده هوا در منزل و محل کار و نیز نظافت روزانه با استفاده از جارو و دستمال مرطوب سبب نفوذ کمتر ذرات آلاینده به بدن و بروز بیماری می‌شود.

با رعایت راهکارهای بالا در هوای آلوده از سلامت خود مراقبت خوبی به عمل می آورید.

منبع:WikiHow

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس