اساسنامه

با وجود پایان نگارش اساسنامه مشترک فدراسیون‌های ورزشی در تیرماه، وزارت ورزش هنوز آن را برای تصویب به هیات دولت ارسال نکرده است.

به گزارش مشرق، به دنبال نامه‌های متعدد فدراسیون‌های بین‌المللی به منظور اصلاح اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی، وزارت ورزش و جوانان با تشکیل کارگروهی اقدام به نوشتن پیش‌نویس اساسنامه مشترک فدراسیون‌های ورزشی کرد. کار این اساسنامه تیرماه به پایان رسید و وزارت ورزش نیز با ارسال پیش‌نویس اولیه به فدراسیون‌های ورزشی و کمیته ملی المپیک خواستار ارائه نظرات برای بررسی بیشتر این اساسنامه شد.

خردادماه بود که محمدرضا داورزنی معاون حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش از پایان نگارش اساسنامه مشترک فدراسیون‌های ورزشی خبر داد و اعلام کرد: کارگروهی که نگارش اساسنامه را برعهده گرفته‌اند تلاش کردند تا در این اساسنامه نکات بازدارنده از سوی کمیته بین‌المللی المپیک رفع شود.

با توجه به اینکه کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) با ارسال نامه‌ای به ایران خواستار شفاف‌سازی در خصوص دخالت دولت در امور فدراسیون‌ها شده بود، وزارت ورزش و جوانان در این اساسنامه مشترک ماده 10 جنجالی را که به دولت اجازه انتخاب و عزل روسای فدراسیون‌ها را می‌داد، حذف کرد.

داورزنی در تاریخ 11 تیر در حاشیه انتخابات فدراسیون اسکیت در این باره گفته بود: در اساسنامه جدید این طور نیست که دولت دخالت مستقیم در امور اجرایی داشته باشد. در اساسنامه جدید نماینده دولت در مجامع حضور دارند و این معنایش دخالت نیست. کمیته بین‌المللی المپیک در سال 2016 17 بند را اعلام کرد که در آن چه اختیاراتی را فدراسیون‌ها باید داشته باشند و دولت‌ها چه نقشی دارند. نمی‌توانیم به دولت بگوییم که همه چیز را بدهد و دخالتی هم نکند. کمیته ملی المپیک هم با این موضوع مخالف است. دولت در سیاست‌گذاری کلان نقش دارد و روی برنامه‌ها نظارت می‌کند اما متاسفانه برخی مواردی را مطرح می‌کنند که پارادوکسی را ایجاد می‌کنند.

وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد این اساسنامه تا اواسط مردادماه برای بررسی و تصویب به هیات دولت ارسال خواهد شد اما با وجود گذشت حدود 4 ماه هنوز هیچ خبری از ارسال اساسنامه مشترک فدراسیون‌های ورزشی به هیات دولت برای تصویب نیست این در حالی است که همین اساسنامه مشترک توسط فدراسیون تیراندازی با کمان به فدراسیون جهانی ارسال شده تا با تصویب آن انتخابات برگزار شود.

فدراسیون کشتی نیز با اعمال برخی تغییرات در اساسنامه قبلی خود آن را برای تایید به اتحادیه جهانی فرستاد و البته مورد موافقت نیز قرار گرفت اما نکته‌ای که در این بین نباید فراموش کرد این است که اساسنامه مشترک تصویب هیات دولت را ندارد؛ موضوعی که وزارت ورزش برای برگزاری انتخابات تیراندازی باکمان آن را مطرح کرده بود.

داورزنی در مصاحبه‌ای که در اردیبهشت ماه امسال داشت در این باره گفته بود:  فدراسیون تیراندازی با کمان در گذشته اساسنامه‌ای را به تصویب رسانده که مصوب هیئت دولت را نداشته و باید این موضوع اصلاح شود. صحبتی با رئیس فدراسیون (شجاعی) هم داشته‌ایم و به وی اطلاع دادیم که مجمع انتخاباتی فدراسیون را زمانی می توانیم برگزار کنیم که اساسنامه آن به تائید هیئت دولت رسیده باشد.

نکته جالب اینجاست که این اساسنامه مشترک که فدراسیون تیراندازی با کمان برای تصویب به مراجع بین‌المللی فرستاده هم مصوبه هیات دولت را ندارد و با این شرایط وزارت در نظر دارد انتخابات را برگزار کند.

با وجود اینکه فدراسیون‌های بین‌المللی و IOC بارها در مکاتبات مختلف خود بحث دخالت مستقیم دولت را در امور ورزشی مطرح کرده‌اند و نشان داده‌اند در این باره با کسی شوخی ندارند - نمونه آن را در تعلیق کویت و اخیراً تهدید فیفا در خصوص حذف اسپانیا از جام جهانی دیده‌ایم- مشخص نیست وزارت ورزش چرا هنوز برای حل این مشکل اقدامی انجام نداده است تا این موضوع برای همیشه حل شود؟ به نظر می رسد که اساسنامه در راه مانده هنوز به مقصد نرسیده!

در خصوص عزل و نصب روسال فدراسیون‌ها برخی از فدراسیون‌های کشورمان از جمله تیراندازی با کمان، فوتبال و همین طور قایقرانی تعلیق شدند، اما وزارت ورزش هنوز هیچ اقدام اساسی در این خصوص انجام نداده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس