کشتی

اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی از جمله کشتی در حالی منتظر تصویب در هیات وزیران است که یک بند چالش برانگیز در آن وجود دارد.

به گزارش مشرق، اساسنامه جدید فدراسیون‌های ورزشی در حالی توسط وزارت ورزش و جوانان نوشته شده و قرار است برای تصویب به هیات وزیران فرستاده شود که علاوه بر رای دولتی‌ها که خود یک ایراد عمده به حساب می‌آید، یک بند چالش برانگیز نیز در آن قید شده است.

در اساسنامه جدید که توسط معاونت ورزش حرفه ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان وچند تن از روسای فدراسیون ها تهیه شده، همچنان حق رای در مجمع برای وزیر ورزش یا معاونان وی و نمایندگان چند وزارتخانه به چشم می خورد. همین مورد، مصداق ایراد اصلی کمیته بین المللی المپیک محسوب می شود و برای حل آن چاره ای اندیشیده نشده است.

همچنین در ماده ۱۷ عمومی، اعضای تشکیل دهنده مجمع روسای هیأت های استانی و در صورت غیبت، یک نفر از اعضای هیأت رئیسه قید شده که این موضوع دست وزارت ورزش را باز می گذارد تا برای شرکت در مجمع انتخابات فدراسیون، روسای هیات ها به عنوان اصلی ترین اعضای مجمع را کنار گذاشته و فرد مورد نظر خود را از طریق اداره کل ورزش و جوانان استان ها جایگزین کنند. بدین ترتیب وزارت ورزش در صورت تمایل برای انتخاب فرد مدنظر خود به عنوان رئیس فدراسیون اقدام و یا زمینه برکناری رئیس فدراسیون از طریق مجمع را فراهم خواهد کرد.

به نظر می رسد بعد از چالش دخالت دولت در انتخابات فدراسیون‌ها که هنوز در اساسنامه جدید وجود دارد، بند مذکور نیز می تواند روند دموکراتیک انتخابات فدراسیون‌ها را با چالش جدی تری روبرو کند. به هر حال باید منتظر ماند تا پیش از تصویب اساسنامه اصلاح شده در هیات دولت، مشکلات این چنینی رفع شود تا ورزش ایران و فدراسیون‌ها  با خطر تعلیق از سوی کمیته بین المللی المپیک مواجه نگردند.

بنابر این گزارش، اتحادیه جهانی کشتی چندی پیش طبق دستور و تذکر جدی کمیته بین‌المللی المپیک(IOC)، عضویت و اعمال نظر افرادی که سمت های رسمی در دستگاه ورزش ایران( وزیر ورزش یا نماینده وی) و یا همچنین سایر دستگاه های دولتی (نمایندگان سایر دستگاه های دولتی وابسته) دارند را در مجمع فدراسیون، با اصول خودمختاری و استقلال فدراسیون کشتی که در اساسنامه اتحادیه جهانی صریحا قید شده، مغایر دانسته است.

از این رو فدراسیون کشتی ایران نیز با مشکل جدی روبروست که حتی ممکن است در صورت عدم برطرف کردن این مشکل قانونی با تعلیق روبرو شود.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس