کد خبر 779244
تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۲
وزارت ورزش

کارشناس حقوقی ورزش با اشاره به ایرادی که اتحادیه جهانی کشتی به اساسنامه ارسالی ایران وارد کرده، گفت: وزارت ورزش باید در مجامع فدراسیون ها مدیریت پائین به بالا داشته باشد.

به گزارش مشرق، اگرچه در پیش نویس اساسنامه فدراسیون ها که توسط وزارت ورزش تدوین شده است، تغییراتی لحاظ شد تا اعتماد نهادهای بین المللی در مورد عدم دخالت دولت در امور فدراسیون ها جلب شود اما این مهم به خاطر اشاره به حضور وزیر یا معاون وی در مجمع و حق رای آنها انجام نشد و تا به اینجا باعث رد شدن اساسنامه فدراسیون کشتی از سوی اتحادیه بین المللی این رشته شده است. 

این در حالی است که موضوع اساسنامه فدراسیون ها و اشکالاتی که از سوی نهادهای بین المللی به آنها وارد می شود، مدت هاست که معضل ورزش ایران است. وزارت ورزش در واقع با تدوین پیش نویس اساسنامه مشترک برای تمام فدراسیون ها قصد داشت این مشکل را برطرف کند اما به نظر می رسد نه تنها این نتیجه حاصل نشده و نمی شود بلکه باید در این مورد خیلی ریشه ای تر و اصولی تر ورود کرد تا هم جایگاه وزارت ورزش در فعالیت ها فدراسیون ها حفظ شود و هم اینکه دخالت مستقیم دولت در امور آنها به طور کامل برداشته شود. 

وزارت ورزش ورود مستقیم به مجامع فدراسیون ها نداشته باشد
هوشنگ نصیرزاده، کارشناس حقوقی ورزش و از افراد فعال در تدوین اساسنامه فدراسیون ها در این زمینه و راهکار پیشنهادی برای آن گفت: وزارت ورزش باید مدیریت خود در مجامع را در سطوح پایین‌تر اعمال کند. منظور این است که این مدیریت باید در هیأت‌های ورزشی و انتخابات آنها اعمال شود تا نتایج آن را در مجامع ببینند نه اینکه به طور مستقیم به مجامع ورود کنند.

وی تصریح کرد: ایراد اصلی که اتحادیه جهانی کشتی در اساسنامه ارسالی فدراسیون ایران وارد کرده، این است که وزیر و معاون وی نباید در مجمع حق رأی داشته باشند و اگر هم قرار است وزارت ورزش در مجامع حق رأی داشته باشد، چرا دو رأی؟؛ درواقع وزارت ورزش روی دو رأی خود در مجامع فدراسیون‌ها زوم کرده است در حالی که می‌تواند با ورود به انتخابات هیات های استانی با آرایی بیشتر و محکمتر از دو رای، نقش مورد نظر خود در مجامع فدراسیون ها را هم ایفا کند.

لزوم تدوین اساسنامه برای انتخابات هیات های استانی
این کارشناس حقوقی که دوره های نحوه نگارش اساسنامه فدراسیون های ورزشی را در کشورهای هند، پاکستان و اردن گذرانده است، در توضیح بیشتر این مسئله و اینکه نقش وزارت ورزش در انتخابات هیات های استانی چگونه باید باشد، خاطرنشان کرد:  وزارت ورزش باید برای هیأت‌های استانی اساسنامه‌ای تهیه و انتخابات آنها را بر اساس این اساسنامه برگزار کند؛ این‌گونه با توجه به حضور رؤسای هیأت‌ها در مجامع، بیش از ۳۰ رأی در هر مجمع خواهد داشت و می‌تواند یک مدیریت پنهان اما از بالا نسبت به فدراسیون‌ها داشته باشد. حتی در مواقعی که فدراسیون‌ها ساز مخالف با وزارت ورزش بزنند، این وزارتخانه می‌تواند با عوامل ۳۲ نفره خود در مجامع (رؤسای هیأت‌ها) تقاضای مجمع فوق‌العاده کند و حتی نسبت به تغییر رئیس فدراسیون اقدام کند؛ بدون اینکه دخالت مستقیم دولت به حساب بیاید.

حفظ اقتدار وزارت ورزش در اساسنامه فدراسیون ها ممکن نیست
وی با تأکید بر اینکه حفظ اقتدار وزارت ورزش و جوانان در اساسنامه فدراسیون‌ها ممکن نیست، یادآور شد: پیشنهاد تنظیم اساسنامه برای انتخابات هیأت‌های استانی را شخصاً به داورزنی و وزیر ورزش ارائه کردم، حتی برای داشتن چنین اساسنامه‌ای، اقدام هم کرده و آن را نوشته‌ام.

سایر ایرادهای پیش نویس اساسنامه فدراسیون ها
نصیرزاده در ادامه گفتگو به اشکالات دیگر در رابطه با پیش نویس اساسنامه فدراسیون ها اشاره کرد و گفت: پیش‌نویس اساسنامه دارای ایرادهایی است که باید برطرف شود. من در یکی از نشست‌های مربوط به تهیه این پیش‌نویس حضور داشتم و در همان نشست ایرادهای مورد نظر را گوشزد کردم. بعد از آن باید نشست‌های دوباره‌ای برگزار می‌شد تا به این موارد رسیدگی شود، اما یا برگزار نشد یا شاید هم از من برای حضور در آن دعوت نشد!

وی که مدیریت باشگاه گسترش فولاد تبریز را هم بر عهده دارد، ادامه داد: در مجامع فدراسیون‌ها یکسری اشخاص حقوقی به نمایندگی از نهادهایی مانند وزارت آموزش و پرورش، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یا ستادکل نیروهای مسلح حضور دارند در صورتی که اصلاً نباید چنین باشد، چرا که فدراسیون‌ها برای این‌گونه نهادها سیاستگذاری نمی‌کنند بنابراین حضور نمایندگان آنها معنایی ندارد.

تاکید نهادهای بین المللی به ترکیب مجمع
این کارشناس در عین حال تاکید کرد: البته حتی اگر پیش‌نویسی با ۱۵۰۰ صفحه برای فدراسیون‌های بین‌المللی ارسال شود، آنها به ۱۴۹۹ صفحه آن هیچ کاری ندارند، جز صفحه‌ای که مربوط به حضور اعضای مجمع است. از نظر مراجع بین‌المللی، فقط ترکیب اعضای مجمع مهم است و اینکه این ترکیب به گونه‌ای نباشد که دخالت دولت را به دنبال داشته باشد در حالی که حضور وزیر و معاونانش آن هم زمانی که دارای حق رأی هستند، چنین شرایطی را ایجاد می‌کند و این مانع از تائید نهایی آنها می‌شود.

وزارت ورزش یاد بگیرد که یک پیش نویس برای ۵۰ فدراسیون نوشته نمی شود
وی همچنین با اشاره به اینکه وزارت ورزش پیش نویس اساسنامه فدراسیون ها را به طور مشترک برای تمام فدراسیون تدوین کرده است، خاطرنشان کرد: یک پیش‌نویس نمی‌تواند برای ۵۰ فدراسیون قابلیت اجرایی داشته باشد، اگر یک نفر این موضوع را به وزارت ورزش یاد دهد، شاید خیلی از مسائل حل شود. یکی از ایرادهایی که در پیش‌نویس اساسنامه‌ها دیده می‌شد، در مورد کمیته‌بندی فدراسیون‌ها بود؛ کمیته‌هایی مثل مسابقات، جوانان، داوران، بانوان و ... مرجع تصمیم‌گیری در فدراسیون‌ها هستند، اما به این موضوع توجهی نشده است.

وزارت ورزش حرف گوش کن نیست
هوشنگ نصیرزاده در پایان تأکید کرد: وزارت ورزش و جوانان گوش به حرف نمی‌دهد، چون افراد آگاه و متخصص در مورد اساسنامه فدراسیون ها را در بدنه خود ندارد و اگر هم از بیرون مجموعه فردی به حضور در نشست‌های تصمیم‌گیری دعوت شود، از جمع موافقان خود وزارت ورزش است، اما این وزارتخانه باید توجه داشته باشد که تنها با ورود به هیأت های استانی می‌تواند همزمان در مجامع فدراسیون‌ها نقش داشته و موافقت نهادهای بین‌المللی را هم بگیرد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس