دولت روحانی

در دولت دوازدهم اتفاقاتی افتاده که نشان می‌دهد تغییر رفتار محسوسی در مسئولان نسبت به دولت گذشته حسن روحانی به‌وجود آمده که حتی در برخی از موارد این دو دولت را در مقابل هم قرار داده است.

سرویس سیاست مشرق - پس از روی کار آمدن دولت دوازدهم که حسن روحانی برای دومین بار ریاست دولت را در دست گرفت، تغییرات محسوسی در شیوه دولت‌داری از سوی پاستورنشیان دیده می‌شود. این موضوع در حالی است که برخی از طرفداران دولت نیز از اعتماد دوباره به روحانی اظهار پشیمانی می‌کنند و بیان می‌کنند که «اپیدمی دولت دوم» در دولت روحانی نیز به وقوع پیوسته و وی تا حدود زیادی از مطالبات و وعده‌هایی که داده، عبور کرده است.

در ادامه به برخی از مواردی که دولت دوازدهم را در برابر دولت یازدهم روحانی قرار می دهد در قالب یک جدول اشاره می کنیم.

ردیف

دولت یازدهم

 دولت دوازدهم

توضیحات

۱

اروپا آقا اجازه است با آمریکا مذاکره می‌کنیم

حسن روحانی در ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۲ در جریان تبلیغات انتخاباتی در جمع دانشجویان دانشگاه شریف:‌  بنده معتقدم مذاکره با آمریکا راحت تر از مذاکره با اروپاست چرا که اروپایی ها به دنبال آقا اجازه از آمریکا هستند. از این رو دولت آینده باید بتواند رابطه ایران و آمریکا را از حالت تخاصم به مرحله تنش که یک مرحله پایین تر است برساند....آمریکایی ها کدخدای ده هستند، با کدخدا بستن راحت‌تر است

مذاکره با آمریکا معنایی ندارد

 روحانی در مصاحبه با شبکه ان بی سی به نقل از پرویز اسماعیلی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس جمهوری گفت: روسیه، چین و اروپا به برجام متعهدند و به آمریکا هم توصیه کرده اند. با خروج احتمالی آمریکا؛ شرایط نوینی ایجاد می‌شود و در آن زمان، ایران هم انتخاب خود را خواهد داشت. ترامپ وقتی از تغییر رژیم می‌گوید و تعهدات مهم دولت آمریکا را زیر پا می‌گذارد، دیدار و مذاکره معنا ندارد.[۱]

دولت و طرفدران برجام پیش از روی کار آمدن دولت ترامپ بیان می‌کردند که بایستی با آمریکا بست اما این توافق تنها با تغییر دولت آمریکا دوام داشت؛ هرچند که در زمان اوباما نیز کنگره آمریکا علیه برجام طرح‌هایی تصویب کرد. تغییر جهت دولت از آمریکا به اروپای آقااجازه در این مورد محسوس است.

۲

خزانه خالی و بدتر از خالی است

حسن روحانی در جلسه دفاع از وزاری پیشنهادی کابینه دوازدهم گفت:‌ «من می گفتم خزانه خالی تحویل گرفتیم ولی دیدیم صندوق‌ها هم خالی بود.»

سید محمود علوی،‌ وزیر اطلاعات نیز در این باره گفت:‌ «وزیر اطلاعات گفت: وقتی ابتدای کار دولت گفتیم خزانه را خالی تحویل گرفته‌ایم، به ما خرده گرفتند که چرا به مردم می‌گویید، اما نظر ما این بود که دانستن این شرایط خواست مردم از دولت را کنترل می‌کند. بعد از دو سال عرض می‌کنم که خزانه نه تنها خالی بود، بلکه منفی هم بود.»

خزانه خالی نیست، گرا به دشمن ندهید

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری خود گفت:

«من از کسانی که با دولت مخالفت‌هایی دارند تقاضا می‌کنم در حال حاضر وحدت را در کشور به نمایش بگذارند و مدام نگویند که منابع مالی ما برای اداره کشور کم است. کسانی که بیرون از مرزها نشسته‌اند اگر ببینند که ما وضعیت اقتصادی خوبی نداریم و منابع مالی در اختیارمان کافی نیست در اقداماتشان جری‌تر می‌شوند...چرا عده‌ای در داخل کشور می‌خواهند گرا بدهند که منابع مالی کم داریم؟ ما منابع مالی داریم و با همان هم می‌توانیم به توسعه کشور بپردازیم.»

سخنگوی دولت در حالی بیان می‌کند که چرا عده‌ای در داخل کشور می گویند منابع مالی کم است و به دشمت گرا می دهند که اغلب مسئولان دولتی در دولت یازدهم از خزانه خالی آنهم در بحبوبه مذاکرات سخن گفته‌اند.

۳

یارانه‌های مردم حذف نمی‌شود

حسن روحانی گفت:این روزها شایعاتی در برخی روستاها از سوی ستادهای رقیب ایجاد شده که می‌گویند دولت می‌خواهد یارانه را قطع کند. من این مساله را قاطعانه رد می‌کنم و می‌گویم یارانه ادامه پیدا خواهد کرد.[۲]

یارانه‌ها را باید به نیازمندان بدهیم

نوبخت، سخنگوی دولت با اشاره به موضوع یارانه نقدی در سال آینده گفت: یارانه را باید به کسانی که نیازمند هستند، بدهیم و یا استحقاق آن را دارند. دو روش برای این موضوع وجود دارد، اول آنکه حساب ۸۰ میلیون نفر سرکشی کنیم و همین دعواهای کنونی پیش می‌آید که نهایتاً ۳ تا ۴ میلیون حذف شدند. روش دوم اینکه پول را به کسانی که می‌شناسیم و تحت پوشش هستند، بدهیم که برخی سازمان‌های حمایتی و برخی را بیمه‌های تأمین اجتماعی و یا شاید گروهی از مردم باشند که جزو هیچ‌کدام نیستند که پس از اعلام و بررسی آنها یارانه‌شان پرداخت می‌شود. سال ۹۷ به کسانی که می‌شناسیم و نمی‌شناسیم و بعداً اعلام می‌کنند و آنهایی که تحت پوشش‌ نهادها هستند،‌ یارانه پرداخت می‌کنیم.

محمد رضا پور ابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: با پیشنهاد دولت در سال ۹۷، یارانه ۳۰ میلیون نفر قطع می شود و رقم حذف شده از یارانه نقدی قرار است به نان، طرح تحول سلامت و خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی پرداخت شود.

۴

باید دولت قبل را نقد کنیم

حسن روحانی در جمعی از وزراء و دولتمردان گفت:‌ در ۸ سال گذشته خراب شده و در چند ماه درست نمی‌شود. دولت همچنان مشغول برداشتن آوارهای ۸ سال گذشته است.

رئیس جمهور همچنین در جلسه رای اعتماد به سه وزیر پیشنهادی در مجلس گفت:‌ هیچ دولتی بعد از جنگ تحمیلی نبوده که در آغاز دولت کشور با تورم بیش از 23 درصد روبرو باشد.در حالیکه در آغاز این دولت کشور با تورم 40 درصد روبرو شد. هیچ دولتی بعد از جنگ تحمیلی نبوده است که در آغاز کار کشور با رشد منفی روبرو بوده باشد اما دولت یازدهم در شرایطی کار خود را آغاز کرد که با 8 فصل رشد منفی روبرو بود.

وی افزود: اگر من بگویم که در آغاز کار دولت در بخش سیاست خارجی و اقتصاد و بویژه اقتصاد کلان با معضلاتی شبه بحران مواجه بودیم سخنی به اغراق و مبالغه نگفته ام به همین علت دولت ناچار بود در اولین قدم های فعالیت های خودش به بحث سیاست خارجی و اقتصادی بیش از بخش های دیگر توجه کند.

 نباید رئیس‌جمهور جدید فکر کند هرچه رئیس‌جمهور قبلی کرده غلط است

جهانگیری با بیان اینکه نباید رئیس‌جمهور جدید فکر کند هرچه رئیس‌جمهور قبلی کرده غلط است گفت:  استنباط من اینست که در سیاستگذاری ضعف اصلی را داشتیم.به‌عنوان مثال با تغییر دولتها سیاستهای ما عوض می‌شود و رئیس جمهور جدید فکر کرده هرچه رئیس جمهور قبلی کرده همه را باید تغییر دهد و یا با تغییر یک وزیر و یا یک مدیر خیلی از سیاستها تغییر یافته است.

موضوع انتقاد و اعتراض به دولت قبل تا جایی بود که برخی از رسانه‌های اصلاح‌طلب مانند روزنامه‌های‌ «بهار» و «قانون» از انداختن مشکلات و ضعف‌های دولت به گردن دولت قبل گلایه کرده و نوشتند: «یکی از کلیدواژه‌های مورد استفاده دولتمردان در این چند سال «دولت قبل» بوده است. مسئولان دولتی هنگام مواجهه با بسیاری از نقدها و اعتراضات در حوزه‌های مختلف با یادآوری عملکرد فاجعه‌بار دولت قبل منتقدان را به مسئولان گذشته حواله می‌دادند و به نوعی «دولت قبل» بهانه‌ای شده بود برای توجیه ناکامی‌ها و ضعف‌ها.»

۵

بنزین گران نمی‌شود/ ایجاد فرصت‌های شغلی جدید

محمد باقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در سال ۹۵ ضمن تکذیب افزایش نرخ بنزین گفت: آنچه که در لایحه بودجه ذکر شده است اختصاص پنج واحد درصد از افزایش قیمت حامل‌های انرژی است که پیش از این حادث شده و قیمت بنزین به ۱۰۰۰تومان فعلی رسیده است و سال گذشته نیز این بند در بودجه وجود داشت و هیچ افزایش قیمتی در حامل‌های انرژی ایجاد نشد.

وی درباره اشتغال گفت:‌ بر اساس آنچه آمارها نشان می‌دهد، امسال ۷۰۰ تا ۷۵۰ هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد شده است که با توجه به اینکه تقاضا بیش از عرضه برای ایجاد شغل در کشور است، همه افراد متقاضی، موفق به کسب شغل و فرصت شغلی نشده‌اند.[۳]

نوبخت: هر خانه ۳ بیکار دارد؛ برای ایجاد شغل باید سوخت را گران کنیم

محمد باقر نوبخت گفت: در بودجه سال آینده پیش بینی ۹۸۰ هزار فرصت جدید شغلی را کرده ایم زیرا در هر خانه ای که می روید حداقل سه بیکار تحصیل کرده وجود دارد.

وی با بیان اینکه پس باید چیزی بفروشیم تا بتوانیم این میزان را تامین کنیم گفت: تصمیم گرفتیم اگر اصلاح قیمتی روی حامل های انرژی رخ دهد و مجلس مجوز آن را دهد ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته باشیم تا بتوان ۸۳ هزار واحد صنفی نیمه کاره ای که باید کامل شود را تکمیل کنیم.

-----

 


[۱] https://www.isna.ir/news/۹۶۰۶۲۸۱۶۶۲۶

[۲] https://www.isna.ir/news/۹۶۰۲۲۳۱۴۸۷۳

[۳] http://www.fardanews.com/fa/news/۶۰۰۷۱۱

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • احمد IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
    8 9
    دود کردن ثروت ملی و تبدیلش به آلودگی هوا بزرگترین خیات به کشور است. بهترین راه کنترل مصرف بنزین سهمیه بندی بود که متاسفانه دولت فعلی نمی خواد ازش استفاده کنه حتی با وجود این که کلیه سخت افزارش همین الان موجود است و خرجی براشون نداره. ولی افزایش قیمت بنزین هم از هیچی بهتره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس