نوبخت

سخنگوی دولت گفت: افزایش یارانه خانوارها بر اساس وضعیت موجود امکان پذیر نیست مگر آنکه قیمت حامل‌های انرژی افزایش یابد.

به گزارش مشرق، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت صبح امروز در نشست خبری با اضحاب رسانه اظهارداشت: افزایش حقووق بازنشستگان به منظور کاهش نابرابری دریافتی آنها و در راستای همسان سازی آنها در فروردین ماه صورت گرفت.

وی در ادامه افزود: یارانه و مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی به طور متوسط و میانگین از 71 هزار تومان به 240 هزار تومان معادل3.4 افزایش یافت و در فروردین ماه هم این مبالغ پرداخت شد و ادامه خواهد داشت؛ افزایش یارانه خانوارها بر اساس وضعیت موجود امکان پذیر نیست مگر آنکه قیمت حامل‌های انرژی افزایش یابد.

سخنگوی دولت افزود: طبق محاسبات گذشته دیوان محاسبات سازمان هدفمندی یارانه ها 36 هزارو 400 میلیارد تومان منابع در اختیار دارد اما این در حالی است که سازمان هدفمندی در سال گذشته 41 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت کرده که به این رقم باید 480 میلیارد تومان سبد غذایی و 500 میلیارد تومان پرداخت شده بخش سلامت هم اضافه کنیم.

نوبخت ادامه داد: بر این اساس حدود 42 هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت کردیم؛ ابنکه مبی گویند یارانه خانوارها را 3 برابر می کنیم مطمئنا اگر افراد از این اعداد و رقم خبر داشته باشند و این حرف‌ها را بزنند باید بر روی حرف آنها تامل کرد.

وی درباره پاداش بازنشستگی فرهنگیان نیز گفت: پاداش بازنشستگی سال 95 فرهنگیان معادل 3 هزارو 400 میلیارد تومان از سوی خزانه به وزارت آموزش و پرورش تخصیص داده شده و پرداخت ها آغاز شده و تا پایان هفته معلم به تمامی این افراد مبالغ مورد نظر پرداخت می شود.

نوبخت در پاسخ به این سؤال که گزارش‌هایی مبنی بر استفاده دولتی‌ها از امکانات دولتی در تبلیغات انتخابات مطرح‌شده پاسخ شما به این مسأله چیستف افزود: مراجع نظارتی نظارت دارند و ما هم مقید هستیم از امکانات دولتی برای تبلیغات استفاده نکنیم به همین جهت یکی از همکاران ما که قرار بود رییس ستاد انتخاباتی شود که شد از سمت خود استعفا داد.

وی ادامه داد: اگر موردی وجود دارد دستگاه های نظارتی گزارش کنند و هر که هم که تخلف کرده استقبال می کنیم که قاتنونا با او برخورد شود.

سخنگوی دولت در ادامه سخنان خود تأکید کرد: عربستان در موضوع حادثه سقوط جرثقیل که موجب جان باختن تعدادی از هموطنانمان شد اعلام کرد که به خانواده آنها مبالغی را از این جهت پرداخت می کند؛ موضوع منا هم همچنان توسط مسئولان ذیربط در حال پیگیری است.

وی تصریح کرد:‌دولت یازدهم در طول این مدت 13 هزار و 250میلیارد تومان مطالبات بانک‌ها از دولت را کاهش داد؛ طبق گزارش سازمان حسابرسی دولت 42 هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهی دارد.همچنین در این دولت 29 هزار میلیارد تومان به سرمیه بانک‌ها اضافه کرده‌ایم.

نوبخت در پاسخ به سوالی درباره عدم تصمیم نهایی که از بین آقای روحانی و جهانگیری کدام یک نامزد نهایی هستند گرفته نشده گفت:‌بله همینطور است، هنوز تصمیم نهایی نهایی گرفته نشده است و آقای جهانگیری مانند روز اول با انگیزه حضور دارند و به سوالاتی که مطرح می‌شود پاسخ خواهند داد وو برنامه‌های دولت دوازدهم که انشاءالله با رای مردم به ریاست آقای روحانی خواهد بود آنها را بیان خواهند کرد و عملکرد گذشته را هم توضیح خواهند داد و از این جایگاه فعلا در مناظره ‌ها برخوردار خواهند بود.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که رسانه ها از کشف کالای قاچاق در منزل کی یاز وزرای دولت خبر داده اند آیا این مطلب را تایید می کنید یا خیر گفت: هر مقدار که شما این اخبار را دریافت کرده اید ما هم دریافت کرده ایم و انتظار داریم با توجه به این موضوع اکنون در قوه قضائیه مطرح است قاطعانه رسیدگی شود و هرچه است اطلاع رسانی صورت گیرد قطعا دولت از هر گونه شفافیت در این راستا استقبال خواهد کرد.

وی تاکید کرد: آمار رسمی دولت را فقط مرکز آمار ایران اعلام می کند، بانک مرکزی هم آمتار نرخ رشد اقتصادی و تورم و ... هم منتشر می کند که منافاتی ندارد اما از نظر دولت و قانونا ملاک ما مرکز آمار ایران است.

نوبخت اظهارداشت: کاندیدای واحد همه جریانات سیاسی اصلاحات و اعتدال آقای روحانی است و اینکه اصلاح طلب دیگری و فرد توانمندی همچون آقای جهانگیری هم در این غرصه بیایند اما هیچ‌یک از جریان ها در جمع بندی اصلی شان این شخصیت ممتاز را به عنوان کاندیدای خودشان معرفی نکردند.؛ افراد می توانند به صورت مستقل به دلیل شایستگی های خود وارد عرصه انتخابات شوند.

 مشروح نشست خبری نوبخت در ادامه می آید:

نوبخت در ابتدای سخنانش گفت: در راستای همسان سازی حقوق بازنشستگان و رفع نابرابری ها، در فروردین ماه نسبت به افزایش حقوق بازنشستگان اقدام شد. این افزایش به صورتی شکل گرفته که گروه های شغلی پایین‌تر از امتیازهای بیشتری برخوردار شدند و همه با نسبت متناسبی بالا آمدند. تا پایان این ماه مرحله دوم انجام خوهد گرفت و برای امسال و سالهای آینده کار به اتمام خواهد رسید.

یارانه نیازمندان 3.4 برابر شد

وی ادامه داد: افزایش یارانه خانواده های تحت پوشش انجام گرفت. به طور متوسط مستمری این خانواده ها از 71 هزار تومان به 240 هزار تومان افزایش یافت و در فروردین ماه اضافه شد. یعنی 3.4 برابر به مستمری خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی اضافه شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به سخنان یکی از نامزدهای انتخاباتی گفت: می گویند خوب است یارانه افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد 2 تا 3 برابر شود. باید به این اشخاص گفت، الان که 3.4 برابر به مستمری این خانواده ها، اضافه «شده»، آیا شما دوباره می خواهید اضافه کنید؟ یکی از خبرنگاران پرسید موضوع افزایش یارانه است یا مستمری؟ دکتر نوبخت در پاسخ گفت: چیزی که به دست این خانوارها می رسد، از طریق یارانه است. یارانه 45 هزار و 500 تومانی سرجای خودش است. این خانواده ها یک مستمری می گرفتند و یک یارانه. ما یارانه را افزایش دادیم. سازمان هدفمندی یارانه ها در پایان هر ماه که پرداخت می کند، به اندازه 3.4 برابر، یارانه این خانوارها را افزایش داده است. آنها مستمری خود را هم دریافت می کنند و سرجمع دریافتی یک خانواده تحت پوشش افزایش می یابد.

نوبخت گفت: اکنون باید پرسید آیا دو تا سه برابر شدن یارانه که می گویید، درباره همه افراد است یا خانواده‌های تحت پوشش؟ اگر درباره همه افراد باشد، بر اساس گزارش دیوان محاسبات، افزایش 2 تا 3 برابری یارانه برای همه با شرایط موجود امکان‌پذیر نیست مگر اینکه قیمت حاملهای انرژی را آنقدر زیاد کنیم که بشود منابع افزایش یارانه ها را تامین کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به درآمد کل شرکت پالایش و پخش گفت: کل فروش حاملهای انرژی از بنزین، گازوئیل، نفت سفید، نفت کوره و... 36 هزار و 800 میلیارد تومان در سال است. کل فروش شرکت گاز 15 هزار و 400 میلیارد تومان است. کل فروش برق هم 16هزار و 700 میلیارد تومان در سال می شود که جمع آنها 69هزار میلیارد تومان است که ناخالص فروش شمرده می شود. شرکت برق روی هر کیلووات ساعت، در حال یارانه دادن است. شرکت برق سرمایه گذاری کافی روی نوسازی خطوط انتقال نیرو نداشته و از پرداخت به سازمان یارانه ها معاف شد.

وی با ذکر اینکه شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی نمی تواند هر چه فروخته را بین مردم تقسیم کند، گفت: این شرکت باید کسورات قانونی از جمله مالیات بر ارزش افزوده و عوارض شهرداری را به میزان 7هزار میلیارد تومان کم کند. همچنین 5 درصد برای نوسازی خطوط انتقال انرژی، عوارض آلایندگی و مانند آن را کم کند. با کاهش این کسورات، سهم سازمان 23 هزار و 900 میلیارد تومان است و با افزودن سهم شرکت گاز، کل درآمد سازمان هدفمندی، فقط 36 هزار و 400 میلیارد تومان می شود. همین الان در برابر این مبلغ، در سال 1395، 41 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی توزیع شد. 480 میلیارد تومان به صورت سبد غذایی و 500 میلیارد تومان برای سلامت داده شد که جمعا حدود 42 هزار میلیارد تومان می شود. یعنی فاصله بین 36 هزار میلیارد تا 42 هزار میلیارد تومان را با اجازه قانون از خزانه برداشتیم. یعنی پول خزانه که باید صرف راهها و خدمات عمومی می شد، با مجوز قانونی برداشتیم و به مردم دادیم.

افزایش یارانه همه مردم یعنی گران کردن سوخت و ارز

نوبخت با انتقاد از برخی سخنان نامزدهای ریاست جمهوری گفت: در صداقت و شرافت این انسانهای شایسته شکی ندارم ولی تاکید می کنم اگر کسی با فهمیدن این اعداد و ارقام، چنین سخنانی بگوید، قابل تامل است. مطلع باشید دولت در گزارش خود به مردم، این نکات را بیان کرده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سئوالی درباره منابع تامین افزایش یارانه وعده داده شده توضیح داد: هر مقدار یارانه را اضافه می کنید باید قیمت بنزین را اضافه کنید. برای 2-3 برابر کردن یارانه برای همه افراد، باید بنزین و سوخت را گران کنید تا فاصله را پوشش دهید. مثلا می توانند قیمت ارز را هم زیاد کنند. این روی اقتصاد ملی و پول ملی اثر می گذارد و اقتصاد را تضعیف می کند. تاکید می کنم کسانی که اعداد را برای یارانه و اشتغال بیان می کنند، باشخصیت هستند ولی واقعا قابل تامل است از کجا می خواهند این پول را تامین کنند.

تلاش دولت برای مهار بیکاری

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به مهار بیکاری در برنامه ششم توسعه گفت: دولت باید در طول برنامه ششم، نرخ بیکاری را یک رقمی کند. به این منظور در سند برنامه که به دولت ابلاغ شده، پیش بینی شده در طول سالهای برنامه 765 هزار نفر سالانه وارد بازار کار می شوند. ولی سالانه به طور معمول 514 هزار نفر با روال گذشته می توانند شغل پیدا کنند و هر سال 251 هزار نفر به جمعیت بیکار اضافه می شوند. دولت باید شرایط موجود را تغییر داده و فرصتهای شغلی بیشتر به وجود بیاورد. در سند برنامه اعلام شده در سال باید 955 هزار فرصت شغلی ایجاد شود تا تعداد بیکاران موجود کاسته شود به طوری که در پایان برنامه نرخ بیکاری تک رقمی شود. به این منظور باید متوسط 770 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام گیرد. در سال 95، تنها 334 هزار میلیارد تومان بود و باید از امسال که اولین سال برنامه است، سالی 770 هزار میلیارد تومان سرمایه جذب شود. این سرمایه گذاری از کجا تامین می شود؟ اول از طرحهای عمرانی است که بودجه دولتی دارند. پیش بینی ما این است که سالانه حدود 99 هزار و 600 میلیارد تومان برای طرحهای عمرانی باید اختصاص یابد. این که "دلمان می خواهد" تا "می توانیم" یک مسئله دیگر است. آیا می شود بیش از دو برابر بودجه عمرانی را ناگهان زیاد کرد؟ اگر من و هزاران کارشناس سازمان برنامه و بودجه را عوض کنند، آیا می شود یک شبه این پول را دو برابر کرد؟

وی با اشاره به متن ماده 3 برنامه ششم گفت: تمام این ارقام در ماده 3 عنوان شده، مثلا صندوق توسعه ملی 36 هزار میلیارد تومان بود که باید به 72 هزار میلیارد تومان برسد، بازار سرمایه 40 هزار میلیارد تومان بود که باید 95 هزار میلیارد تومان شود. درآمد شرکتهای دولتی 60 هزار میلیارد تومان است که باید 95 هزار میلیارد تومان بشود. آورده اشخاص 14 هزار میلیارد تومان است که باید 22 هزار میلیارد تومان شود و مهمتر از همه باید از منابع خارجی استفاده کرد. استفاده از منابع خارجی، یکی از سیاستهای اقتصاد مقاومتی است. اگر کسی می خواهد از منابع خارجی استفاده کند، فحش ندهید چشمش به بیرون است. طبق مصوبه مجلس، جذب سرمایه خارجی 6 هزار میلیارد تومان بوده که باید 195 هزار میلیارد تومان شود. بعد از برجام، سرمایه گذاری خارجی 10 برابر شد ولی تنها به 13 هزار میلیارد تومان رسید. ماده 4 قانون برنامه می گوید دولت باید سالانه 30 میلیارد دلار فاینانس، 15 میلیارد دلار سرمایه گذاری مستقیم خارجی و 20 میلیارد دلار قراردادهای مشارکتی خارجی داشته باشد. این دولت می گوید ارقام و اعداد شدنی نیست، نه این که دولت نخواهد، بلکه اعداد و ارقام باید افزایش بسیار زیادی بیابد.

نوبخت بار دیگر اعلام کرد: سازمان برنامه و بودجه متعلق به نظام است، اگر سروران کاندیدا، اطلاعاتی از این دست را خواستند، کارشناسان ما با صمیمیت تمام در خدمت بزرگواران هستند. انتظار نمی رود برخی شخصیتهای عزیز کاندیدا این ارقام را ورق بزنند، بلکه کارشناسان خود را بفرستند ارقام را کنترل کنند. امیدواریم گفته ها بر پایه استدلال باشد تا انسانهای شریفی که امید به این سخنان می بندند، دچار مشکل نشوند.

نوبخت با اشاره به مصوبه شورای عالی اشتغال و "کارورزی" افراد بیکار گفت: این طرح با عنوان طرح کارورزی جوانان ایران از طریق پرداخت حق بیمه دولت و پرداخت بخشی از حقوق کارورزان از سوی دولت، از بهمن ماه سال گذشته اجرا شده است. ما برنامه 100 روزه ای هم داریم که در 14 سرفصل تهیه شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • پسر IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
    2 0
    انقدر حیف و میل کردین که میگین امکان پذیر نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس