تاریخ شفاهی

«تاریخ شفاهی ایران» در قسمت‌های جدید خود، جلسات مجلس خبرگان قانون اساسی در راستای بررسی و تصویب اصل مرتبط با تبیین و شرح جایگاه ولی‌فقیه در جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار روی آنتن تلویزیون می‌برد.

به گزارش مشرق - محمدمهدی مؤیدی گفت: پس از پخش کلاس‌های مواضع حزب جمهوری اسلامی در سال 1360 توسط شهید آیت‌الله بهشتی، پخش ادامه جلسات بررسی و تصویب قانون اساسی در سال 58 در دستور کار برنامه «تاریخ شفاهی ایران» قرارگرفته است.

وی افزود: در همین راستا در برای هفته جاری پخش تصاویری مربوط به بررسی اصل 84 قانون اساسی را آماده کرده‌ایم و اکنون نوبت به اصل‌هایی از قانون اساسی رسیده است که به تبیین و چگونگی اختیارات و وظایف ولی‌فقیه در جمهوری اسلامی می‌پردازند.

این تهیه‌کننده ادامه داد: این موضوع ازآن‌جهت دارای اهمیت است که نظام جمهوری اسلامی ایران تنها حکومتی است که در آن اصل ولایت‌فقیه را از یک تئوری که مختص مکتب شیعه 12 امامی است جامه عمل پوشانده و مسئله‌ای که امام خمینی (ره) نظریه آن را در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی ایران، از قرآن و سنت استخراج کرده بودند را به یک مدل حکومتی تبدیل کرد ازاین‌رو مباحثات و نکات مطرح‌شده در مجلس خبرگان قانون اساسی پیرامون این مورد که می‌توان گفت مهم‌ترین و منحصربه‌فردترین اصل در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است برای کسانی که به مطالعه ریشه‌های انقلاب اسلامی ایران علاقه‌مندند بسیار کلیدی است.

به گفته مؤیدی در ادامه این جلسات با توجه به آنکه تابه‌حال مدل حکومتی ولایت‌فقیه محور وجود نداشته، چند نفر از نمایندگان مردم در مجلس خبرگان قانون اساسی با پرسش‌هایی مواجه‌اند که آن‌ها را در مجلس مطرح می‌کنند و نمایندگان موافق اصل که عضو گروه آن اصل نیز هستند با حضور در جایگاه ویژه به پرسش‌های آنان پاسخ می‌دهند.

وی ادامه داد:در ادامه این برنامه مرحوم آیت‌الله طاهری خرم‌آبادی و شهید سید حسن آیت که از موافقان اصل ولایت‌فقیه هستند به پرسش‌های نمایندگان سؤال‌کننده میرمراد زهی و حجت‌الاسلام حجتی کرمانی پاسخ می‌دهند؛ شهید حسن آیت در بخشی از پاسخ خود به سؤالات مطروحه تأکید می‌کند من برای این نماینده مجلس خبرگان قانون اساسی شدم تا این اصل را به تصویب برسانم و حکومت اسلامی را بدون این اصل استوار نمی‌دانم.

«تاریخ شفاهی ایران» به تهیه کنندگی محمدمهدی مویدی شنبه تا پنجشنبه از ساعت 18:30 روی آنتن شبکه مستند می رود و باپخش آن روز آینده ساعت 13:30 خواهد بود.

این برنامه با استفاده از تصاویر کمتر دیده شده آرشیو صدا و سیمای جمهوری اسلامی تاریخ معاصر ایران را بازگو می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس