پس از آنکه مجموعه تاریخ شفاهی و تصویری ایران در عصر پهلوی دوم متوقف و در نمایشگاه کتاب عرضه نشد، چندی است چاپ دوم این اثر توزیع می‌شود، اداره کتاب هم اعلام کرد چاپ دوم این اثر اعلام وصول دریافت نکرده است.

به گزارش مشرق، «حکمت و سیاست»، «فرماندهی و نافرمانی»، «آیندگان و روندگان» و «امنیت و اقتصاد» عنوان چهار جلد نخست از مجموعه تاریخ شفاهی و تصویری ایران در عصر پهلوی دوم است که به کوشش حسین دهباشی تدوین شد.

عرضه این کتاب در نمایشگاه کتاب بواسطه مشکلاتی که داشت متوقف ماند اما شنیده می‌شود مجدد عرضه کتاب در چاپ دوم آغاز شده و این مجموعه با قیمت 147 هزار تومان به فروش می‌رسد.

بر اساس این گزارش، قرار بود این اثر از سوی کتابخانه ملی عرضه شود اما به دلیل عدم ایجاد حساسیت‌ها این اتفاق در نمایشگاه کتاب رخ نداد ولی کتاب در کتاب‌فروشی‌ها توزیع شد.

امیری مسئول انتشارات کتابخانه ملی در این باره و پیرامون توزیع کتاب می گوید: چاپ دوم این مجموعه چهارجلدی منتشر و در بازار توزیع شده است.

وی در پاسخ به اینکه آیا توزیع دوره جدید پس از رفع مشکلات انجام شده گفت: به دلایل مشکلاتی توقیف پخش را در نمایشگاه شاهد بودیم، اما با برطرف شدن مشکلات و پس از وقفه ای موارد حل شد. از نظر قانونی مشکل کتاب در حال حاضر حل شده است.

این کتاب از سوی مزکر پخش ققنوس توزیع می شود. عرضه کتاب با قیمت 147 هزار تومان هم در میدان انقلاب صورت می‌گیرد.

محمد سلگی مدیر اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره این کتاب به ارجاع بررسی پرونده اشاره می‌کند اما پیرامون اعلام وصول می‌گوید: کتابی که مجوز اعلام وصول نداشته باشد اجازه توزیع ندارد. برای چاپ دوم مجموعه تاریخ شفاهی و تصویری ایران از سوی مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران اقدامات برای اخذ مجوز انجام شده است اما هنوز مجوز اعلام وصول صادر نشده است.

درباره کتاب:

جلد نخست

حکمت و سیاست: تاریخ شفاهی زندگی و آثار سیدحسین نصر بنیان‌گذار انجمن سلطنتی فلسفه، رئیس دانشگاه آریامهر...

جلد اول از مجموعه برنامه تاریخ شفاهی و تصویری ایران معاصر در عصر پهلوی دوم است که مجموعه‌ای از ده‌ها گفتگوی پژوهشی با تصمیم سازان و بازیگران اصلی عصر پهلوی دوم بوده که با حمایت   سازمان اسناد کتابخانه ملی ایران و همکاری چند نهاد پژوهشی و معتبر دیگر انجام شده است. گفت‌وگو با «دکتر نصر» در خلال چندین جلسه گفت‌وگو از اواخر سال 1388 تا اوایل سال 1389 در محل کار او در    واشنگتن آمریکا، روایت دست اولی از مشاهدات وی مباحثی چون پرورش در خانواده‌ای عالم و اهل ادب و فرهنگ، آشنایی با چهره‌های شاخص فرهنگ و سیاسی دوران پادشاهی اول و دوم، حضور متفقین در  ایران، دلایل مهاجرت به آمریکا، تحصیل در دانشگاه‌های ام آی تی و هاروارد، تدریس در دانشگاه تهران، سیاست حکومت پهلوی در برخورد با دانشجویان و انجمن‌های دانشگاهی و ... را شامل می‌شود.

جلد دوم

فرماندهی و نافرمانی: تاریخ شفاهی زندگی و آثار سپهبد خلبان شاپور آذربرزین معاون عملیاتی و جانشین فرماندهی نیروی هوایی ارتش شاهنشاهی ایران...

جلد دوم از مجموعه «برنامه تاریخ شفاهی و تصویری ایران معاصر» در عصر پهلوی دوم است که مجموعه‌ای از ده‌ها گفتگوی پژوهشی با تصمیم سازان و بازیگران اصلی عصر پهلوی دوم بوده که با حمایت سازمان اسناد کتابخانه ملی ایران و همکاری چند نهاد پژوهشی و معتبر دیگر انجام شده است. گفت‌وگو با «عبدالله آذربرزین» در خلال چندین جلسه مصاحبه در سال 1388 در کالیفرنیای آمریکا، روایت دسته اولی از مشاهدات وی مباحثی چون پیشینه نظامی پدرش در حکومت رضاشاه، وضعیت ایران قبل از کودتای رضاشاه، آموزش اولین دوره خلبانی در ایران، ساختار اداری و ترفیعات و ضداطلاعات و فرماندهان نیروی هوایی، واحد پروازهای شناسایی، عملیات مخفیانه هواپیماهای جنگنده ایران، نگرانی اسرائیل و آمریکا از توافق ایران و عراق در الجزایر، نحوه مدیریت شاه در برخورد با فرماندهان عالی ارتش، خریدهای نیروی هوایی، شوروی و انگلیس و آموزش خلبانان در این کشورها و ... را شامل می‌شود.

جلد سوم

 آیندگان و روندگان: تاریخ شفاهی زندگی و آثار داریوش همایون وزیر اطلاعات و جهانگردی، قائم مقام دبیر کل حزب رستاخیز، بنیان گذار روزنامه آیندگان

 جلد سوم از مجموعه «برنامه تاریخ شفاهی و تصویری ایران معاصر» در عصر پهلوی دوم است که مجموعه‌ای از ده‌ها گفتگوی پژوهشی با تصمیم سازان و بازیگران اصلی عصر پهلوی دوم بوده که با حمایت سازمان اسناد کتابخانه ملی ایران و   همکاری چند نهاد پژوهشی و معتبر دیگر انجام شده است. این کتاب شامل مفاد 12 مصاحبه «حسین دهباشی» مشاور ریاست این سازمان با «داریوش همایون» است که بر اساس قراین یک سال قبل از مرگ «داریوش همایون» و در سال 1388 در ژنو سوئیس، انجام شده است. مسائل روایت شده از سوی وی تحولات و رخدادهای مقاطع حساس تاریخ معاصر از دوره رضاشاه تا پیروزی انقلاب اسلامی است و همچنین نقش مؤثر و تأثیرگذار داریوش همایون حداقل از کودتای 28 مرداد سال 1332 تا بهمن 57 و سپس فرار او از زندان و اقامت بیش از 30 ساله وی در سوئیس و کشورهای دیگر و فعالیت‌های سیاسی او در این دوران و ... هستند.

جلد چهارم

اقتصاد و امنیت: تاریخ شفاهی زندگی و آثار علینقی عالیخانی، وزیر اقتصاد، رئیس دانشگاه تهران....تاریخ شفاهی 4

جلد چهارم از مجموعه «برنامه تاریخ شفاهی و تصویری ایران معاصر» در عصر پهلوی دوم است که مجموعه‌ای از ده‌ها گفتگوی پژوهشی با تصمیم سازان و بازیگران اصلی عصر پهلوی دوم بوده که با حمایت سازمان اسناد کتابخانه ملی ایران و همکاری چند نهاد پژوهشی و معتبر دیگر انجام شده است. مصاحبه با «علینقی عالیخانی»، وزیر اقتصاد پهلوی دوم در «ویرجینیا» انجام شده است. دکتر «علینقی عالیخانی» فرزند «عابدین خان» درجه‌دار قزاق بود که به دلیل دوستی با رضاشاه رئیس املاک او در تاکستان قزوین بود. «عالیخانی» تحصیلات خود را در دانشگاه تهران در رشته علوم سیاسی به پایان رساند و سپس برای ادامه تحصیل رهسپار فرانسه شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس