کد خبر 800035
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۰
فشارخون بالا در کودکان

متاسفانه فشار خون بالا در کودکان معمولا علامت خاصی ندارد.

به گزارش مشرق، از آنجایی که بچه‌ها همواره در حال رشد و تکامل هستند، نمی‌توانیم مانند بزرگ‌ترها برای آنها حد ثابتی از فشار خون را در نظر بگیریم و نمی‌توانیم بگوییم فشار بالاتر از این حد فشار خون بالا در نظر گرفته می‌شود. اما فشار خون بالا در کودکان کمتر از ۱۰ سال معمولا به دلیل وجود یک مشکل بالینی دیگر ایجاد می‌شود.

فشار خون بالا در بچه‌ها می‌تواند دلایلی مشابه فشار خون بالا در بزرگسالان داشته باشد، مانند چاقی، مصرف زیاد نمک و یا نداشتن فعالیت بدنی. اگرچه تغییرات سبک زندگی مشابه برنامه غذایی و فعالیت بدنی می‌تواند بر فشار خون تاثیر بگذارد و به کاهش آن کمک کند، اما برای بیشتر بچه‌های مبتلا به فشار خون، درمان‌های بالینی ضروری خواهد بود.

علائم فشار خون بالا

متاسفانه فشار خون بالا در کودکان معمولا علامت خاصی ندارد. این مشکل معمولا زمانی تشخیص داده می‌شود که یک کودک به دلیل ابتلا به یک بیماری مثل سرماخوردگی به پزشک مراجعه کند و پزشک هنگام بررسی علائم حیاتی کودک، به وجود این فشار خون بالا
پی می‌برد.

علت فشار خون بالا

فشار خون بالا در کودکان کوچک‌تر معمولا ناشی از وجود یک بیماری جدی مانند بیماری قلبی، بیماری کلیوی، ناهنجاری ژنتیکی و یا اختلالات هورمونی است. در کودکان بزرگ‌تر، فشار خون می‌تواند ناشی از چاقی و برنامه غلط غذایی باشد.

عوامل خطر فشار خون بالا

خطر ابتلا به فشار خون بالا در کودکان به عوامل متعددی بستگی دارد، از جمله وضعیت سلامتی کودک و بیماری‌های او، ژنتیک کودک و سابقه خانوادگی ابتلا به فشار خون، روش زندگی و برنامه غذایی کودک.

فشار خون بالا ۲ نوع است:

فشار خون بالای اولیه

فشار خون بالای اولیه به خودی خود ایجاد می‌شود و بیماری خاصی موجب آن نمی‌شود. این فشار خون بیشتر در کودکان بزرگ‌تر دیده می‌شود و از عوامل خطر ابتلا به آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: چاقی (BMI بالاتر از ۲۵)، سابقه خانوادگی ابتلا به فشار خون بالا، ابتلا به دیابت نوع دو، یا قند خون ناشتای بالا و کلسترول وتری گلیسرید خون بالا.

فشار خون بالای ثانویه

آن نوع فشار خونی را می‌گویند که بیماری خاصی زمینه ساز آن باشد. همانطور که گفتیم این نوع فشار خون در بچه‌های کوچک شایع‌تر است و بیماری‌های زیر می‌توانند علت بروز آن باشند: بیماری کلیوی مزمن، بیماری پلی کیستیک کلیه، مشکلات قلبی، ناهنجاری‌های غده آدرنال، اختلالاتی که بر کلیه‌ها تاثیر می‌گذارد، مانند لوپوس، پرکاری تیروئید و تنگ شدن شریان‌های کلیوی.

عوارض فشار خون بالا

در کودکان مبتلا به فشار خون بالا، احتمال تداوم این بیماری تا دوران بزرگسالی و ابتلا به فشار خون بالای بزرگسالی با وجود اقدامات درمانی وجود دارد. یکی از شایع‌ترین عوارض فشار خون بالا در بچه‌ها، ابتلا به آپنه خواب است، شرایطی که در آن تنفس طبیعی کودک در خواب دچار اختلال می‌شود، خروپف می‌کند و گاهی از تنگی نفس در خواب می‌پرد.

پس لازم است به وضعیت نفس کشیدن کودکتان در خواب نیز توجه کنید. کودکانی که اختلالات تنفسی در خواب مانند آپنه خواب برای آنها تشخیص داده می‌شود، معمولا مبتلا به مشکل فشار خون نیز هستند، به‌خصوص آن دسته از کودکان که چاق می‌باشند.

اگر این فشار خون بالا تا دوران بزرگسالی ادامه یابد (اتفاقی که گفتیم معمولا می‌افتد)، کودک شما در معرض ابتلا به بیماری‌های زیر خواهد بود:سکته، حمله قلبی، نارسایی قلبی و بیماری کلیوی. لازم است بدانید که از سن سه سالگی به بعد فشار خون بچه‌ها نیز مانند بزرگسالان باید به طور مکرر بررسی شود.

البته در مواردی که کودک شما در معرض خطر بالای ابتلا به فشار خون قرار دارد، بررسی فشار خون باید از همان بدو تولد به طور مکرر انجام شود، مانند زمانی که کودک زودتر از موعد به دنیا می‌آید، کم وزن به دنیا می‌آید، مبتلا به بیماری‌های احتقانی قلب و یا مشکلات کلیوی مادرزادی باشد.

منبع:آرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس