پیاده روی اربعین

باوجود اینکه پیاده‌روی اربعین حسینی سنتی قدیمی است که درسال‌های اخیرباشکوه بی‌نظیری در حال برگزاری است،وعده چند ساله برای ثبت این حرکت عظیم فرهنگی درزمره میراث ناملموس جهانی، به سرانجام نرسیده است.

به گزارش مشرق، «محمدصادق عابدینی» طی یادداشت در روزنامه «جوان» نوشت:

آذرماه سال ۹۴ بود که مسعود سلطانی فر، رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی از ثبت میراث معنوی اربعین خبر داد. سلطانی‌فر گفت: پرونده میراث معنوی (ناملموس) این مراسم و مسیر زیارتی در سطح ملی و جهانی به‌طور مشترک با کشور عراق، شامل تمامی راه‌ها و محورهای زیارت در مسیر خسروی، مهران، چذابه، شلمچه و استان‌های مرزی به همراه تمام آیین‌ها و مراسم مربوطه و تمام اتفاقات معنوی توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آماده خواهد شد. به گفته رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی قرار بود پرونده ثبت میراث جهانی پیاده‌روی اربعین به صورت مشترک از سوی ایران و عراق به یونسکو ارائه شود. 

پیرو این اظهارنظر، فرهاد نظری، مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی، در مصاحبه‌ای از رایزنی با نماینده عراق در پاریس برای ثبت پیاده‌روی اربعین خبر داد و گفت: مطالعات و مذاکرات برای این پرونده تا حدی انجام شده‌است و همچنین از وزارت امور خارجه درخواست شده با همتایان خود در این زمینه مذاکراتی داشته باشد. 

در همان ایام، مرتضی رحمانی موحد، معاون وقت سازمان میراث فرهنگی از آماده‌سازی و مستندسازی پرونده ثبت جهانی پیاده‌روی اربعین خبر داد و گفت: مستندسازی و آماده کردن پرونده این آیین برای ثبت در میراث جهانی یونسکو دست‌کم تا سال آینده زمان خواهد برد و امیدواریم این کار با قدرت پیگیری شود. با این وعده باید تا سال ۹۵، کار تهیه و تنظیم پرونده ثبت جهانی پیاده‌روی اربعین انجام شده و برای ثبت در اختیار سازمان یونسکو قرار می‌گرفت، ولی در عمل چنین اتفاقی نیفتاد. حتی اظهارات بعدی مدیران سازمان میراث فرهنگی از عدم تهیه پرونده ثبت میراث جهانی اربعین حکایت داشت و ادعاهای قبلی درباره اقدامات انجام شده را رد می‌کرد.

عبدالملک شنبه‌زاده، مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایلام مهرماه امسال از آمادگی این اداره برای تهیه پرونده ثبت پیاده‌روی اربعین خبر داد و بر نقش استان‌های ایلام و خوزستان در تهیه این پرونده که قرار است با همکاری ایران و عراق آماده شود، تأکید کرد. با این اظهارنظر مشخص شد که هنوز نه در ایران و نه در عراق اقدام عملی قابل‌توجهی برای تهیه پرونده ثبت انجام نشده‌است. فرصت‌سوزی برای ثبت هر چه سریع‌تر پیاده‌روی عظیم مردمی در اربعین حسینی در حالی صورت می‌گیرد که اهمیت ثبت این میراث معنوی بارها از سوی مدیران مورد تأکید قرار گرفته است.

در یکی از آخرین اظهارنظرها درباره ثبت پیاده‌روی اربعین حسین(ع)، سیدمحمدصادق طباطبایی‌نژاد، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه ثبت جهانی راهپیمایی اربعین برای انتقال هدف و فلسفه اربعین لازم است، می‌گوید: راهپیمایی اربعین حسینی در قالب گردشگری مذهبی جای می‌گیرد و می‌تواند علاوه بر ایجاد تحرک اقتصادی در جامعه، ارتباط بهتر ایران با کشور همسایه، جهانی شدن فرهنگ عاشورا و شیعه را به دنبال داشته باشد. 

این نماینده مجلس می‌افزاید: متأسفانه رسانه‌های غربی اجازه نمی‌دهند، این حرکت عظیم مردمی در کشورهای‌شان بازتاب خبری داشته باشد، اما با ثبت جهانی آن جهانیان از ماهیت راهپیمایی اربعین حسینی آگاه خواهند شد. 

اربعین امسال نزدیک است و امکان ثبت پیاده‌روی اربعین پیش از روز اربعین حسینی امکان‌پذیر نیست، اما می‌شود حداقل از این فرصت برای آغاز تهیه پرونده ثبت این میراث بزرگ معنوی یا تکمیل اقدامات انجام شده در گذشته بهره برد.

با توجه به اینکه از وعده ثبت اربعین حسینی نزدیک به دو سال می‌گذرد، می‌توان این انتظار را در مدیران فعلی سازمان میراث فرهنگی داشت که برای ماه‌های پیش‌رو و با مجاب‌کردن دولت عراق برای همکاری بیشتر، هر چه سریع‌تر پرونده ثبت جهانی اربعین حسینی آماده شود و برای طی مراحل ثبت در اختیار سازمان یونسکو قرار گیرد. به خصوص آنکه آمارهای ارائه‌شده از میزان حضور زائران اربعین از ثبت قریب‌الوقوع یک رکورد جدید برای این اجتماع میلیونی حکایت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۷
    0 0
    اربعین نیازی به این فوفول بازیا نداره، با این چیزهای مسخره آلودش نکنید
    • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۳
      0 0
      حرف مفت نزن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس