کد خبر 795844
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰
سعدالحریری

روزنامه الاخبار لبنان به نقل از منابع موثق نزدیک به نخست وزیری این کشور پشت پرده جریان سفر حریری به ریاض و بازداشت وی را فاش کرد.

 به گزارش مشرق، شک و تردیدها درباره سرنوشت سعد الحریری، نخست وزیر مستعفی لبنان برطرف شد و روزنامه  لبنانی «الاخبار» به نقل از منابعی موثق نزدیک به نخست وزیر مطلع شده که او جمعه گذشته ساعاتی پس از رسیدن به ریاض در جایی غیر از محل اقامت خانواده خود حضور دارد و یک تیم امنیتی سعودی مسئولیت کنترل وی را عهده دار است همان گونه که این وضعیت درباره شاهزاده‌ها و وزرای سعودی بازداشتی صدق می‌کند.

این منابع تاکید کردند که حریری اندکی پس از رسیدن به ریاض از او خواسته شده که برای برگزاری جلساتی به هتل پنج ستاره «ریتز کارلتون» شهر ریاض، پایتخت این کشور برود تا مقدمه انتقال وی به کاخ الیمامه و دیدار با ملک سلمان فراهم شود.

حریری که به محض رسیدن به هتل با تدابیر امنیتی فوق العاده‌ای روبرو شده بود بعد از چند دقیقه متوجه شد که گویی مثل بازداشتی‌ها با وی رفتار می‌شود و سپس به یکی از ویلاهای متعلق به هتل منتقل شد نه اینکه در هتل اقامت گزیند اما ۴۹ شاهزاده و وزیر و تاجر سعودی که به بهانه دیدارهای کاری با پادشاه و ولی عهد به ریاض دعوت شده بودند در همین هتل در بازداشت و به اتهام فساد تحت بازجویی به سر می برند.

به گفته منابع الاخبار طرف‌های امنیتی عربستان تلفن‌های همراه نزد حریری و تیم امنیتی او را توقیف کردند و اعضای تیم امنیتی را مخیر گذاشتند که اگر می‌خواهند به بیروت بازگردند اما هر کدام که هتل را ترک کرد اجازه بازگشت مجدد به آنجا را ندارد.

گفته می‌شود به درخواست حریری چهار نفر از همراهان وی به ریاست محمد دیاب از افسران لبنانی به منزل حریری در ریاض منتقل شدند تا مراقب همسر و فرزندانش باشند و تنها عبدالعرب رئیس تیم محافظ و یکی از دستیاران شخصی حریری با وی در ویلا ماندند.

مقررات اقامت در هتل هم به حریری و همراهش گوشزد شده و اینکه در داخل هتل تردد نداشته و با نیروهای امنیتی و کارکنان هیچ گونه تماس و ارتباطی نداشته باشند یک افسر سعودی هم در دفتری نزدیک به اتاق حریری مستقر شده تا چندین بار در روز تلفن‌های آنها را کنترل کند بخصوص که آنها اجازه ندارند که هیچ حرفی درباره محل اقامت و شرایط خود در تماس های تلفنی خود بزنند.

حریری پس از دیدار با یک مقام برجسته امنیتی عربستان و ملاقات دیگری با ثامر سبهان، وزیر مشاور سعودی بیانیه استعفای خود را که از سوی دفتر پادشاهی عربستان نوشته شده بود دریافت کرد و به او اجازه داده شد که قبل از ثبت شدن بیانیه، ۲ بار در آن تجدید نظر کند سبهان همچنین به حریری گفت که باید به معاونان خود در بیروت تاکید کند که اجازه سفر به ریاض را در شرایط کنونی ندارند و حریری هم شخصا در نامه‌هایی متعدد، نادر الحریری رئیس دفتر خود و برخی مقامات جریان المستقبل را در جریان قضیه گذاشت.

بعد از آن ماموران امنیتی سعودی به حریری ابلاغ کردند که به عنوان یک شهروند سعودی و نه نخست وزیر لبنان تحت بازجویی قرار خواهد گرفت  و از وی درباره مسائل مربوط به زمانی که «خالد تویجری»، رئیس دفتر پادشاهی عربستان در دوره ملک عبدالله بود پرسیده شد و حریری هم چیزی را که چند ماه قبل درباره این مسائل جواب داده بود تکرار کرد بخصوص در خصوص اتهام دریافت پول‌هایی که پادشاهی عربستان به لبنان به عنوان اعانه داده بود و یک میلیارد دلار آمریکا برآورده شده است  و همچنین درباره قراردادهای شرکت سعودی اوجیه که به وعده های کاری خود پایبند نبوده است و همچنین سرنوشت وام های بزرگی که به وی داده شده است حریری همچنین گفته که همه دارایی‌اش در عربستان در رهن بانک‌های سعودی است و مایملکی جز خانه اش ندارد.

ناکامی میانجیگری کشورهای عربی و غربی

به دنبال مخالفت حریری با برگزاری کنفرانسی خبری یا سفر به خارج از عربستان به همراهان وی که به منزل خانوادگی او منتقل شدند ابلاغ شد که باید تصمیم خود را درباره ماندن در ریاض با بازگشت به بیروت قطعی کنند که برخی از آنها دیروز به لبنان بازگشتند.

با وجود اینکه همه در بیروت در شوک اعلام استعفای حریری هستند اما تماس‌هایی در ۲۴ ساعت گذشته برای حل موضوع با طرف های داخلی و خارجی در لبنان برقرار است و توافق شد که ضمن حفظ آرامش برای فراهم کردن شرایط خروج امن و شایسته نخست وزیر لبنان از عربستان اقدام شود و از همین رو میشل عون و نبیه بری طی تماس‌هایی با مصر و اردن خواهان میانجیگری برای حل مساله بودند که بی نتیجه ماند و ولید جنبلاط هم از طریق تماس با مقامات فرانسوی و انگلیسی درصدد حل مشکل برآمد که آن هم نتیجه ای دربرنداشت حتی لندن موفق نشد که احازه ملاقات یکی از دیپلمات هایش با حریری در مقر اقامتش را پیدا کند آمریکایی‌ها هم کلا با ورود خود به این قضیه مخالفت کردند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس