زیدان

اکنون که رئال مادرید با ۸ امتیاز پشت سر بارسلونا قرار گرفته، این فرم ضعیف تیم، هر آینه خبر از یک وضعیت فاجعه‌بار می‌دهد. مگر اینکه کادر فنی سفیدها، تدبیری اصولی بیاندیشد و کاری کند کارستان.

سرویس ورزش مشرق- رئال مادرید زین‌الدین زیدان که در طی دو فصل گذشته، دو قهرمانی اروپا و یک قهرمانی لالیگا بدست آورد و طی دو سال اخیر در نوک قله عزت و قدرت در میان باشگاه‌های جهان درخشید و بزرگ‌ترین تیم‌ها را به زانو درآورد، اکنون دچار افت شده است؛ افتی که برخی از کارشناسان از آن به عنوان فرایندی رو به بحران نام می‌برند. گزارش حاضر، به علل شکل‌گیری این افت و ارائه راهکار در پایان، می‌پردازد.

پایگاه تخصصی «Four Four Two»

«تُور هاگستاد» -مفسر و تحلیلگر فوتبال- در مقاله‌ای که در پایگاه تخصصی «Four Four Two» در مورد علل افت رئال مادرید نوشت، آورد: «وقتی یک تیم دچار سقوط و افت می‌شود، تشخیص علل آن، کاری پیچیده است. اکنون قهرمان فصل گذشته اروپا و لالیگا، ۸ امتیاز در لالیگا از بارسلونا عقب است و در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا هم وضعیت مناسبی ندارد. رئالی‌ها، برای اولین بار پس از سال ۱۹۹۵، سه بازی اول خانه خود را نبرده‌اند. این همان تیمی است که در ژوئن ۲۰۱۶، بزرگ‌ترین تیم‌های اروپایی را در هم شکست و تحقیر کرد و در ماه آگوست در سوپر اسپانیا بارسلونا را در سانتیاگو برنابئو برد تا در مجموع آن را با نتیجه ۵ بر یک در هم شکسته باشد. اما چه شد که رئال مادرید به اینجا رسید؟ برای فهم کامل علل مربوطه، ۵ دلیل وجود دارد:

۱. بحران مهاجم

معمولا در زمان بحران یک تیم، اول گزینه سرزنش، مدافعین هستند. اما باید واقع‌بین بود و قبول کرد که عملکرد مدافعین رئال مادرید گرچه هنوز برای تیمی در حد قهرمان اروپا چندان قابل قبول نیست اما نسبت به فصل گذشته بهتر بوده است. مشکل جای دیگر است. رئال مادرید، با خلاء مهاجم خوب روبروست. موراتا را در فصل پیش از دست داد و کریم‌ بنزما در بدترین روزهای خود به سر می‌برد. همچنین بیل مصدوم است و اگر هم بود، با توجه به ضعف چند ماهه‌اش چندان امیدی به گلزنی او نبود و رونالدو هم این روزها با نهایت بدشانسی روبروست و هر چه می‌زند، به دیوار بسته می‌خورد.

مدافعین رئال مادرید، مقصر ردیف اول نیستند. میانگین گل دریافتی آنها در این فصل ۰.۹ (۹ دهم) بوده که از حد معمول کمتر (۱.۱ درصد) بوده و قابل قبول است. مشکل اینجاست که بازیکنان این تیم بازیسازی و موقعیت‌سازی خوبی می‌کنند اما در منطقه یک سوم دفاعی حریف، به مشکل برمی‌خورند. موقعیت هدر دادن، بزرگ‌ترین مشکل این روزهای رئال مادرید است. طبق مدل محاسبه‌ای مشهور «گل‌های مورد انتظار» که مدلی برای محاسبه احتمال گل شدن موقعیت‌های از دست رفته توسط یک تیم است، از ابتدای فصل تاکنون، رئال مادرید باید ۲۷ توپ را تبدیل به گل می‌کرده که بازیکنان‌اش فقط موفق به ثبت ۱۹ گل شده‌اند. یعنی ۸ موقعیت قطعی و مسلم گل را از دست داده‌اند. «کریستیانو رونالدو» که در ۴ بازی اول محروم بود، در ۷ بازی بعدی نزدیک به ۵۰ شوت به سمت دروازه داشته که در کمال شگفتی، فقط یک گل به ثمر رسانده است. مخلص کلام اینکه، رئال مادرید باید مشکل دِفُرمه بودن مهاجمین‌اش را حل کند وگرنه باید منتظر باخت‌های دیگر باشد.

بازی در مقابل خیرونا / بازیسازی بسیار خوب اما تمام‌کنندگی بسیار ضعیف / دانلود

۲. ضعف عملکرد کادر پزشکی تیم

همه تیم‌ها ممکن است که در تمامی مراحل فصل مصدوم‌هایی داشته باشند اما فصلی که «زین‌الدین زیدان» با تیم‌اش آغاز کرد، فصل مجموعه‌ای از مصدومین بود. مارسلو، کاسمیرو، بنزما، بیل، واران، کوآچیچ، ناواس، و کارواخال در یک برهه زمانی مصدوم شدند و ضربه‌ای بزرگ به رئال وارد ساختند. تنها، بنزما و کاسمیرو و مارسلو از جمع آنها به مستطیل سبز بازگشته‌اند و هنوز هم بحران مصدومیت‌ها وجود دارد. رئال مادرید، قبلا هم با چنین بحرانی روبرو بوده است که البته به سراغ تیم دوم رفت و از ستاره‌های آن جهت پر کردن خلاء استفاده کرد. شاید این تجربه دوباره به کار آید.

شکست یک بر صفر رئال در مقابل بتیس

۳. پلان B ضعیف

فصل گذشته، همه زیدان را به خاطر پلان B‌، او را ستایش کردند. پلان B او و دستیار متفکرش «داوید بتونی» آنقدر عالی بود که ۹ بازیکن اصلی تیم، در یک زمان می‌توانستند استراحت کنند و جایگزین خوب داشته باشند. نکته جالب اینجاست که تیم دوم نه تنها موفق به پیروزی می‌شدند که در اغلب مواقع، بهتر از تیم اول بازی می‌کردند. اگر منصف باشیم باید بپرسیم که آیا واقعا تیمی به اندازه رئال مادرید فصل پیش، دارای پلان B با آن کیفیت بوده است؟

حال چه شد که این پلان B‌ توسط خود باشگاه نابود شد؟ پاسخ مشخص است: رئال مادرید جمعی از بهترین‌ها شامل «آلوارو موراتا» را به چلسی، «خامس رودیگز» را به بایرن مونیخ (بصورت قرضی)، «پپه» را به بشیکتاش، «ماریانو» را به لیون، و «دنیلو» را به منچستر سیتی واگذار کرد و این یک اشتباه تاریخی بود. این بازیکنان کسانی بودند که از وقتی به عنوان ذخیره پا بر زمین می‌گذاشتند، سرنوشت بازی‌ها را تغییر می‌دادند و حتی اگر از آغاز بازی به زمین می‌رفتند، می‌شد کاملا به آنها اتکا کرد. خامس و موراتا، به تنهایی ۲۳ گل در طی فصل گذشته لیگ به ثمر رساندند. این در حالی است که اکنون رونالدو و بنزما، جمعا ۲ گل از آغاز فصل تاکنون به ثمر رسانده‌اند.

اتکای صرف به بازیکنان فیکس تیم اول، اشتباه است؛ باید سیستم بازی چرخشی و ارائه پلان B همچون فصل گذشته در دستور کار زیدان قرار گیرد

اما اکنون تیم پلان B دارای بازیکنانی با تجربه بسیار کمتر است: «تئو هرناندز» در دفاع و بال چپ و «دنی سبایوس» به عنوان هافبک بازیساز. اکنون دیگر، جایگزین مناسبی برای بنزما وجود ندارد. زیدان، خواستار ماندن موراتا و امیدوار به عقد قرارداد با «کیلیان امباپه» بود که هر دو ممکن نشد و حالا باید وقتی بنزما غایب و مصدوم است، به جوان ۲۰ ساله بی‌تجربه‌ای چون «بورخا مایورال» اتکا کند. کسی که فقط یک بازی در این فصل انجام داده است؛ آن هم به صورت تعویضی. در سمت راست دفاع رئال نیز، اکنون مشکل بزرگی رخ داده است. دنی کارواخال مشکل قلبی دارد و بهترین جایگزین‌اش «دنیلو» که در تابستان ۷۷.۵ میلیون یورو فروخته شد دیگر نیست. زیدان مجبور است که به یک جوان ۱۸ ساله بی‌تجربه به نام «اشرف حکیمی» اعتماد کند. براستی که آن ۷۷.۵ میلیون یورو به کام باشگاه تبدیل به زهرمار شد.

۴. توقف گلزنی مدافعین

رئال مادرید دارای بهترین خط دفاع گلزن دنیاست. اما در این فصل، خبری از گلزنی‌های راموس، مارسلو، واران، و کارواخال نیست. فصل گذشته، «سرخیو راموس» با ۷ گل نه تنها از خود یک نمایش عالی به جا گذاشت که در حساس‌ترین بازی‌ها برای باشگاه خود سرنوشت‌ساز شد. مارسلو و کارواخال هم جمعا ۱۴ گل در فصل گذشته به ثمر رساندند. کاسمیرو در پست هافبک دفاعی هم توانست ۴ گل به ثمر برساند.

در این فصل، خبر چندانی از نمایش موفق مدافعین زیدان نیست. مارسلو در ۲ گل مشارکت داشته و کارواخال هیچ. راموس هم فقط یک پاس گل داده است.

۵. مسئله شانس

در این فصل، رئال مادرید با بدشانسی تمام روبرو شده است. فصل گذشته، مسئله خوش‌شانسی در برخی مواقع سخت به کمک تیم آمد و حتی در روزهای بد خود هم می‌برد. زیدان در جایی به زبان طنز تلخ می‌گوید: «شاید شایسته آن دسته از بردهای شانسی نبودیم. شاید داریم تقاصشان را پس می‌دهیم».

با این حال، نمی‌شود بحث را بر روی شانس استوار کرد. بازیکنان ضعیف شده‌اند. بسیاری از ستاره‌ها مصدوم‌اند و فروش‌های اشتباه رخ داده است. و اگر زیزو تدبیری اصولی برای این شکاف و خلاء بزرگ نیاندیشد، فصل فاجعه‌باری را باید از قهرمان فصل گذشته لالیگا و لیگ قهرمانان اروپا انتظار داشت.

اسپورتزکیدا

پایگاه تحلیلی «اسپورتزکیدا»  نیز ۴ علت اصلی برای افت این روزهای تیم زیدان متصور شد:

۱. تمام‌کنندگی

تیم رئال مادرید، این روزها از یک تمام‌کننده تمام‌عیار محروم است. فروش موراتا یک اشتباه بزرگ بود و اکنون دست این تیم خالی مانده است. در روزهایی که بنزما افتضاح عمل می‌کند و رونالدو بر غلتک بدشانسی افتاده، اتکا به «بورخا مایورال» که سبک بازی‌اش همچون بنزماست و از تجربه برخوردار نیست، هم خطرناک و هم مضر است. رئال مادرید جواهری چون موراتا را از دست داد و اکنون نیاز به خرید یک مهاجم نوک تمام‌عیار دارد.

۲. عدم استفاده از کرنر و ضربه آزاد

رئال مادرید برعکس فصل گذشته که از ضربات آزاد و کرنرها به نحوه عالی برای ضربات سر و شوت استفاده می‌کرد، در این زمینه ضعیف عمل می‌کند. در فصل گذشته، بسیاری از گل‌های تیم از این طریق به ثمر رسید و سرخیو راموس به عنوان یکی از خطرناک‌ترین بازیکنان جهان در چنین موقعیت‌هایی، در این فصل، تا اینجای کار حتی یک گل هم به ثمر نرسانده است.

۳. دفاع ضعیف

اندیشه دفاعی رئال مادرید ضعیف‌تر شده است و ما به وضوح می‌بینیم که بسیاری از گل‌هایی که در یافت می‌کند، در زمانی است که اتفاقا توپ را در اختیار دارد و این یعنی یک جای کار بخش دفاعی رئال می‌لنگد. زیدان، در این فصل به هافبک‌های خود آزادی عمل خیلی بیشتری داده و اجازه فعالیت در نقاط مختلف را بخشیده است. درست برعکس فصل گذشته که فقط ایسکو این آزادی عمل را داشت. همین امر، موجب به وجود آمدن شکاف‌ها و خلاءهایی در پشت هافبک‌ها می‌شود که مستقیما خط دفاع را تنها می‌گذارد. به عبارتی، اگر هافبک‌های رئال مادرید توپ را از دست بدهند، هافبک‌های حریف به راحتی از میانه میدان از خلاء به وجود آمده استفاده کرده و توپ را به مهاجمین خود برای یک حمله تمام‌عیار می‌رسانند. بلایی که در این فصل بارها بر سر تیم زیدان آمده است.

۴. فقدان عنصر شانس

رئال مادرید در این فصل بد آورده است. پنالتی‌هایی که باید به نفع این تیم گرفته می‌شد و نشد. پنالتی‌هایی که بر علیه‌اش نباید گرفته می‌شد که شد. توپ‌هایی که قاعدتا نباید به تیرک دروازه برخورد می‌کرد که کرد. و محرومیت‌هایی که به نباید تا این حد نصیب راموس و رونالدو می‌شد که به ناحق شد.

اسپورتزکیدا در جمع‌بندی خود اینچنین نوشت: قطعا مشکل خط حمله رئال در این فصل حل خواهد شد اما خدماتی که موراتا به این تیم می‌داد در این فصل اصلا جایگزین پیدا نخواهد کرد. کادر فنی باید راه حلی برای مشکلات تیم بیابد که قطعا خواهد یافت. اینگونه مشکلات برای بسیاری از تیم‌ها اتفاق افتاده و انتظار می‌رود که با توجه به تجربه گذشته، رئال مادرید دوباره جان بگیرد. پس اصلا نباید عجول بود و زود قضاوت کرد. فرصت‌ زیادی از فصل باقی مانده و قهرمان فصل گذشته اروپا، دارای مربیان و بازیکنان ارزشمندی است که کافی است دوباره راه را پیدا کنند.

مارکا و ارائه راه حل

روزنامه ورزشی مارکا در جدیدترین تحلیل خود، به مسئله افول رئال مادرید پرداخت و راهکارهایی هم ارائه داد: شکست رئال مادرید در مقابل تاتنهام در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا، شاید کمی شوک‌برانگیز بود اما شکست این تیم در مقابل خیرونا را دیگر نمی‌شود، نام اتفاق و یک بازی ضعیف بر آن گذاشت. چرا که تاتنهام با پوچتینو جایگاه دوم در سخت‌ترین لیگ دنیا را دارد و از آن برمی‌آید که با توجه به موفقیت‌های این روزهایش، چنین اتفاقی را رقم بزند اما خیرونا به واقع در حد و اندازه شکست رئال نبوده و نیست؛ هر چند که شایسته آن برد به خاطر بازی بسیار خوب‌اش بود.

مارکا در تحلیلی خود به مسئله اظهارات جدید سرخیو راموس در مورد دیدگاه رونالدو که ضعف این روزهای رئال را فروش بازیکنان خوب تیم دانسته بود پرداخت و از قول وی نوشت: «من با رونالدو موافق نیستم. بازیکنان تیم خوب کار می‌کنند و مشکل به ضعف تیمی برنمی‌گردد. معتقدم که به زودی به روزهای خوب برمی‌گردیم».

مارکا در ادامه نوشت: «البته بسیاری هواداران نیز همچون رونالدو معتقدند که ایراد تیم در واقع به مسئله فروش بازیکنان خوب و ضعف بازیکنان فعلی برمی‌گردد و این دیدگاه می‌تواند منطقی باشد اما بخش دوم حرف راموس درست است. قطعا رئال مادرید در روزها و هفته‌های آتی به فرم خوب خود برمی‌گردد اما زیدان و یکایک بازیکنان باید به یاد داشته باشند که رفع مشکلات حاضر، تنها راه علاج نیست. این درد، باید ریشه‌ای درمان گردد و آن هم فرصت دادن خیلی بیشتر به بازیکنان آکادمی و یا جوانان نیکمت‌نشین است. زیدان باید درست همانند فصل گذشته به پلان B خود فرصت دهد. تئو هرناندز به عنوان ذخیره مارسلو، دنی سبایوس به عنوان ذخیره ایسکو و کروس، متئو کوآچیچ به عنوان ذخیره مودریچ، مارکو آسنسیو به عنوان ذخیره رونالدو یا بیل، و اشرف حکیمی به عنوان ذخیره کارواخال بازیکنان بسیار خوب و با استعدادی هستند و باید فرصت خیلی بیشتری برای نشان دادن خود داشته باشند تا فضای اعتمادسازی بین آنها و زیزو مهیا شود. همچنین، در مورد بنزما و استقرار سوال‌برانگیز و جای پای محکم مشکوک‌اش باید تعیین تکلیف شود. یا جایگزینی برای او از دل جوانان تیم پیدا شود و یا رئال مادرید به طرف خرید یک مهاجم تمام عیار همچون هری کین و یا لواندوفسکی برود.


منابع:

https://www.fourfourtwo.com/features/5-reasons-why-real-madrid-are-struggling-season
https://www.sportskeeda.com/football/what-is-wrong-with-real-madrid
http://www.marca.com/en/football/real-madrid/2017/11/03/59fc685a22601d71768b45f0.html
http://www.marca.com/en/football/real-madrid/2017/11/03/59fcb69522601ddb7e8b4632.html
http://www.marca.com/en/football/real-madrid/opinion/2017/11/03/59fc68c922601dad068b45df.html

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
    2 1
    یعنی تحلیل سیاسی تون اینقدر قوی نیست فوتبال =افیون توده ها
  • محمد IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۰
    2 0
    سیاست بازی کثیفیه و نمیشه مثل فوتبال بهش عشق ورزید .... مشرق و امثال مشرق اگه تحلیل سیاسی قوی داشتن که اوضاع الان به نفعشون بود :))))

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس