کد خبر 793775
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۹
گذرگاه رفح

جنبش حماس بر اساس توافق انجام شده در قاهره، کنترل گذرگاه رفح را به تشکیلات خودگردان واگذار کرد.

 به گزارش مشرق، حماس امروز (چهارشنبه) گذرگاه رفح (در مرز نوار غزه با مصر) را تسلیم تشکیلات خودگردان فلسطین کرد.

«حسین الشیخ» رئیس کمیته گذرگاه‌ها و مرزها و رئیس امور شهری در تشکیلات خودگردان در همین راستا اعلام کرد عوارض غیرقانونی وضع شده علیه نوار غزه لغو خواهد شد و این عوارض بر اساس قانون فلسطین خواهد بود.

بر اساس این گزارش،  گذرگاه رفح از نیمه ماه جاری میلادی (نوامبر) باز و آماده فعالیت خواهد بود.

دیروز یک هیأت از مصر و یک هیأت از تشکیلات خودگردان امروز (سه شنبه) وارد نوار غزه خواهند شد تا اداره امور گذرگاه‌ها را در دست بگیرند.

 هیأت جنبش فتح و حماس، بیستم مهرماه سرانجام پس از چند دور مذاکره، توافق آشتی ملی را امضا کردند که بر اساس آن اداره نوار غزه باید به تشکیلات خودگردان محول شود.

غزه ۷ گذرگاه دارد و به غیر از گذرگاه رفح که زیر نظر مصر است ۶ گذرگاه دیگر یعنی «بیت حانون یا ایزر»، «الشجاعیه»، «القراره یا کوسوفیم»، «العوده یا صوفا»، «کرم ابوسالم» و «المنطار» زیر نظر رژیم صهیونیستی است.

تمام این گذرگاهها به جز ۳ گذرگاه رفح، ابوسالم و ایزر که با مقرارت خاص گاهی باز می‌شوند، بیش از ۱۰ سال است که بسته شده‌اند.

به بیان دیگر در حال حاضر گذرگاه رفح تنها شاهراه حیاتی نوار غزه با جهان خارج به شمار می‌رود.

گذرگاههای المنطار، الشجاعیه، القراره و کرم ابوسالم ویژه انتقال کالا و ماشین‌های سوخت به غزه از طریق اراضی اشغالی ۴۸ است؛ گذرگاه ایزر ویژه عبور تجار، روزنامه‌نگاران و دیپلمات‌هاست؛ گذرگاه القراره ویژه عبور تانک‌های اسرائیلی است و در نهایت گذرگاه رفح برای عبور و مرور افراد است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس