کد خبر 692039
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶

مسئول دایره اطلاع‌رسانی گذرگاه رفح با اشاره به اینکه از ابتدای سال‌جاری میلادی شرایط در گذرگاه بهبود یافته است، از تلاش برای فراهم کردن زمینه گشایش دائمی این گذرگاه خبر داد.

به گزارش مشرق، «وائل ابو محسن»، مسئول دایره اطلاع‌رسانی گذرگاه رفح با بیان اینکه دولت مصر سه‌شنبه گذشته پس از 3 روز اقدام به بستن گذرگاه رفح کرد، توضیح داد: طی سال‌جاری میلادی برای دومین بار گذرگاه رفح به روی تردد فلسطینیان ساکن نوار غزه بسته می‌شود.

مسئول دایره اطلاع‌رسانی گذرگاه رفح تاکید کرد: در مقایسه با شرایط دو سال گذشته، به ویژه سه ماهه آخر سال گذشته، شاهد بهبود شرایط و تعداد روزهای باز بودن گذرگاه رفح بودیم.

وی با بیان اینکه حدود 15 هزار فلسطینی به دلیل بیماری، تحصیل، تمدید ویزا ویا پایان ویزای اقامت برای خروج از نوار غزه و از طریق گذرگاه رفح در دایره نام نویسی هیأت گذرگاه‌ها ثبت نام کرده‌اند، افزود: برای خروج این افراد باید مدت زمان باز بودن گذرگاه افزایش یابد.

ابو محسن ادامه داد: آنچه اهمیت دارد، افزایش تعداد روزها نیست، بلکه بازگشایی دائم این گذرگاه است تا امکان خروج فلسطینیان در محاصره در نوار غزه فراهم گردد و این ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین حقی است که ساکنان نوار باید از آن برخوردار باشند.

وی درباره مشکلات و چالش‌های موجود درباره گذرگاه رفح نیز گفت: در اینجا همه چیز به باز یا بسته بودن گذرگاه منحصر می‌شود، بستن گذرگاه بمعنای تشکیل صف‌های طولانی انتظار ثبت‌نام کنندگان برای عبور است که اغلب بیمار هستند.

مسئول دایره اطلاع‌رسانی گذرگاه رفح درباره مشکلات فلسطینیانی که از مصر به نوار غزه مراجعت می‌کنند، نیز گفت: بسیاری از این فلسطینی‌ها از تعداد زیاد ایست‌های بازرسی گله‌مند هستند، چون مجبورند، در سرما ساعت‌ها در صف انتظار بمانند، به ویژه آنکه محلی برای اقامت افراد و ارائه خدمات اولیه‌ای مانند خدمات بهداشتی و غذایی و استراحت وجود ندارد.

«احمد السید»، مسافر فلسطینی در این‌باره تصریح می‌کند: اوضاع در گذرگاه رفح قابل تحمل نیست و تشکیلات خودگردان باید راه حلی برای رسیدگی به مشکلات فلسطینیانی که از این گذرگاه برای تردد استفاده می‌کنند، بیابد، چراکه وی بخاطر ضوابط و مقررات گذرگاه و بدلیل پایان مهلت ویزا و عدم امکان تمدید آن به دلیل بسته بودن گذرگاه، کار خود را در یکی از کشورهای عربی از دست داده است.

«سمیره احسان» نیز تاکید می‌کند: بستن مستمر گذرگاه رفح بمعنای مجازات دو میلیون فلسطینی ساکن نوار است، در حالی‌که نباید اهالی نوار غزه را درگیر اختلافات سیاسی بین مصر و جنبش حماس کرد.

این فلسطینی ساکن نوار غزه از جامعه بین المللی خواست، برای تسهیل تردد ساکنان نوار با توجه به محاصره شدید اعمال شده از سوی رژیم صهیونیستی و عدم امکان ارتباط ساکنان غزه با دنیای خارج، جز از طریق گذرگاه رفح اقدام لازم بعمل آورند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس