مهدی بی باک

سرمربی تیم ملی تکواندوی ایران اعتقاد دارد: در صورت خوش‌شانسی در مسابقات گرندپری لندن به دو مدال طلا دست پیدا می‌کردیم.

به گزارش مشرق، تیم ملی تکواندو در سومین مرحله مسابقات گرندپری در لندن با حضور 5 ورزشکار موفق به کسب یک مدال نقره و برنز شد و همچنان پس از سه مرحله در حسرت کسب مدال طلای این مسابقات باقی مانده است. مهدی بی‌باک معتقد است بدشانسی در مسابقات این مرحله مانع از دستیابی ملی‌پوشان به مدال طلا شده است و اعتقاد دارد بازیکنان تیم ملی آهسته آهسته در حال رسیدن به شرایط خوب خود هستند.

سرمربی تیم ملی تکواندو در گفت‌وگوی تفصیلی در خصوص عملکرد ملی‌پوشان در مسابقات گرندپری، برگزاری مسابقات گرند اسلم و افزایش شانس کسب سهمیه المپیک از طریق این مسابقات و وضعیت ملی‌پوشان به صحبت پرداخته که در زیر می‌خوانید.

ابتدا در خصوص عملکرد ملی‌پوشان در مرحله سوم مسابقات گرندپری در لندن صحبت کنید.

خدا را شکر در مجموع خوب بود و همانطور که قول داده بودیم نسبت به مراحل گذشته تیم‌مان بهتر عمل کرد. دلیل این مسئله نیز تمرینات بهتر و همانطور افزایش ملی‌پوشانمان بود و اگر یک صدم شانس با ما یاری می‌کرد با دو مدال طلا بازگشته بودیم.

پس اعتقاد دارید در این مسابقات با بدشانسی نیز روبه‌رو شدید؟

میرهاشم حسینی در این مسابقات بازی را با اختلافات امتیازات زیادی جلو بود اما در راند طلایی مسابقه را واگذار کرد. سجاد مردانی دو نفر از حریفان خود را با امتیاز خوب شکست داد و در مقابل حریف کره‌ای که مدال طلا، نقره و برنز مسابقات گرندپری را داشت تا ثانیه‌های پایانی جلو بود اما مسابقه به راند طلایی کشیده شد. در راند طلایی نیز همه چیز مساوی بود و هر دو تکواندوکار یک سنسور را روشن کرده بودند اما متاسفانه سیستم حریف کره‌ای را به عنوان فرد برتر انتخاب کرد. یک از بدشانسی‌های ما اینجا بود که سیستم حریف کره‌ای را انتخاب کرد. حتی اگر یک سنسور بیشتر مردانی روشن کرده بود یا اگر شانس ما را انتخاب می‌کرد به مدال طلا می‌رسید اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد.

عملکرد آرمین هادی‌پور را چطور ارزیابی کردید؟

 آرمین نیز در این مسابقات حریفمان قلدر المپیک و جهان خود را شکست داد و در دیدار نهایی نیز با توجه به اینکه در دیدار قبلی با اختلاف زیادی مغلوب " میخائیل آرتومونو" از روسیه شده بود اما در کل این بازی از حریف روس خود سرتر بود.  حتی در راند طلایی نیز آرمین 4 سنسور را روشن کرد ولی متاسفانه در 2 ثانیه‌ پایانی ضربه‌ای از بالای سر او رد شد که به هیچ عنوان برخورد نکرده بود و در دوربین‌ها نیز مشخص بود اما متاسفانه به حریف امتیاز دادند. هیچ وقت باخت‌های خود را در مسابقات توجیه نکردم اما همین حریف روس در مقابل فرزان عاشورزاده ضربه‌ای را زد که در تابلوی امتیازات با وجودی که 4  امتیازی در تکواندو نداریم به نام او  4 امتیاز  ثبت کردند. در تکواندو دو امتیاز 2 امتیازی داریم اما برای اولین بار همچین اتفاقی افتاد که ما را به شک انداخت شاید روس‌ها تقلب می‌کنند.

با توجه به این تفاسیر به نظر می‌رسد از عملکرد اکثر بازیکنان راضی بودید ؟

در مجموع نسب به گرندپری‌های گذشته خیلی بهتر بودیم و فکر می‌کنم در آینده با اضافه شدن جوان‌ها نتایج بهتری بگیریم. در لندن نیز شرایط ما به گونه‌ای بود که می‌توانستیم صددر صد 2 مدال طلا را کسب کنیم.

به نظر می‌رسد اولتیماتوم‌های شما نیز در خصوص برخی ورزشکاران جواب داده است؟

هنر یک مربی این است که شرایط را درک کند و با در نظر گرفتن شرایط، ضمن وارد نکردن استرس به ورزشکار، حساب کار را نیز دست بازیکن بدهد. اینکه بازیکن بی‌تفاوت در هر مسابقه‌ای شرکت کند و مدال گرفتن یا نگرفتن را چندان جدی نگیرد درست نیست. سجاد مردانی نیز برای حضور در مسابقات گرندپری لندن بهترین تمرینات یکساله گذشته را در 15 روز آخر انجام داد. مردانی نشان داد اگر درست تمرین کند و رقیب و حریف تمرینی داشته باشد همچنان یکی از بهترین سنگین وزن‌های دنیا است.

دور جدید تمرینات تیم ملی نیز در روزهای گذشته آغاز شد.

دور جدید تمرینات تیم ملی برای مسابقات فینال گرندپری و گرنداسلم آغاز شده است. مسابقات گرند اسلم قوانین خاص زیادی دارد و نفر ششم رنکینگ المپیک از مسابقات گرنداسلم انتخاب می‌شود. مسابقات گرنداسلم خودش رنکینگ جداگانه دارد و کسی که در سه دور برگزاری مسابقات گرنداسلم بهترین رنکینگ را داشته باشد مستقیما سهمیه المپیک را کسب می‌کند. ما هرچقدر نماینده بیشتر داشته باشیم شانس این را داریم باز هم از مسابقات گرند اسلم نماینده مستقیم در المپیک داشته باشیم و باید با توجه به این شرایط از تمام شانس‌های خود استفاده کنیم.



به نظر می‌رسد مسابقات گرند اسلم نیز مسابقات مقدماتی دارد. زمان و محل برگزاری آن کجا خواهد بود؟

در حال حاضر ما سجاد مردانی و فرزان عاشورزاده را به صورت صد در صد در مسابقات گرند اسلم داریم اما می‌توانیم شش تا 8 بازیکن را در چهار وزن به این مسابقات اضافه کنیم. مسابقات مقدماتی دوم و سوم آذرماه در چین برگزار می‌شود و مسابقات بسیار سختی خواهد بود و نفرات اول تا سوم مقدماتی می‌توانند جواز حضور در این مسابقات را دریافت کنند. جایزه 70 هزار دلاری این مسابقات به نفر برتر نیز باعث خواهد تا ورزشکاران از انگیزه بالایی برای حضور در این مسابقات برخوردار باشند. ضمن اینکه نفرات دوم و سوم نیز به ترتیب 20 و 10 هزار دلار جایزه دریافت خواهند کرد و در کل این مسابقات از لحاظ مالی، امتیازی و بزرگ شدن روح بازیکن به ما کمک خواهد کرد. ما نیز با دیدن عملکرد بازیکنان نوجوانانمان با بزرگان دنیا خواهیم دید به درد ما می‌خورند یا نه و هر کدام از این تورنمنت‌ها می‌توانند به ما همانند تورنمنت گرید یونان قبل از مسابقات جهانی کمک کند. از طرفی باید سرمایه‌گذاری خود را بیشتر و دیدمان را وسیع‌تر کنیم تا از تیم‌های بزرگ دنیا عقب نمانیم و دوباره جایگاه اول دنیا را به دست بیاوریم.

شرایط ملی‌پوشان در حال حاضر چگونه است؟

در حال حاضر مهدی خدابخشی، مسعود حجی‌زواره و بهنام اسبقی به تمرینات برگشته و در کنار جوانان به تمرین می‌پردازند. در حال حاضر تیم ما در حال تکمیل شدن است. در مرحله اول گرند پری ما با سه نفر که یک نفر پایش شکسته بود شرکت کردیم، در گرندپری دوم با چهار نفر و در گرندپری پنجم با پنج نفر شرکت کردیم. هر چقدر ما بتوانیم شرکت کنندگانمان را در مسابقات گرندپری افزایش بدهیم شانس کسب مدال خود را نیز بالاتر می‌بریم. تیم روسیه در مرحله قبل گرندپری با 8 شرکت کننده تنها یک نقره گرفت و مشخص شد همیشه یک تیم نمی‌تواند در اوج باشد. ما نیز آهسته آهسته خیلی خوب در حال پیش رفتن هستیم و امیدواریم زمان به ما اجازه بدهد به اوج آمادگی برسیم.

با توجه به شرایطی که اشاره کردید قرار است تمام ملی‌پوشان دعوت شده به اردوی تیم ملی در مسابقات مقدماتی گرنداسلم شرکت کنند؟

نظر من و کادرفنی تیم ملی این است که هر 14 بازیکن که شرایط حضور در این مسابقات را دارند در مسابقات مقدماتی حضور داشته باشند. هیچ محدودیتی نفری هم مانند گرندپری نداریم و می‌توانیم در هر وزن 4، 5 بازیکن داشته باشیم.  قطعا مسابقات خیلی سختی در پیش داریم و همه برای گرفتن مدال و رسیدن به جایزه نقدی آن که پول بسیار زیادی برای بازیکنان تکواندو است تا لحظه آخر می‌جنگند. ما هم باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم تا بتوانیم از فینال گرندپری و گرنداسلم استفاده کنیم.

شرایط ابوالفضل یعقوبی را چطور دیدید و به نظر می‌رسد او در این مدت پیشرفتی نداشته است؟

 مشکل اصلی ابوالفضل یعقوبی مشکل روحی و روانی است و در حال حاضر در پی این هستیم یکی از بهترین مربیان روانشناس را وارد اردوی تیم ملی کنیم. اصلی‌ترین مشکل بچه‌های تیم ملی فشارهای روحی و روانی است. اگر بازیکنان با مسابقات راحت‌تر برخورد کنند خیلی بهتر می‌توانند نتیجه بگیرند. در جاهایی دیگر مسائل روحی از دست ما خارج است و در بحث روانی نیز من تا جایی معلومات دارم و آنقدر نمی‌توانم در این زمینه مشکلات را حل کنم. قطعا در روزهای آینده از یک روانشناس خوب استفاده می‌کنیم چون همانگونه که خود بچه‌ها می‌گویند و ما می‌بینیم از لحاظ بدنی مشکلی ندارند و تنها از لحاظ روحی و روانی مشکل دارند. هادی‌پور 5 بار در گرندپری شرکت کرده است و برای اولین بار در لندن مدال می‌گیرد. محمد کاظمی نیز موفق به کسب مدال گرندپری می‌شود  اما هیچ کسی اینها را نمی‌بیند و فقط همه می‌گویند چرا مدال طلا نمی‌گیریم. کسب مدال طلا نیازمند زمان و خودباوری است و در مسابقات لندن این خودباوری حاصل شده بود اما شانس یاری نکرد اما حتما در مسابقات آینده این نقاط ضعف را هم برطرف خواهیم کرد.

با توجه به وضعیت رنکینگ چند بازیکن ما شانس حضور در فینال گرندپری را خواهند داشت؟

در حال حاضر 5 نماینده در فینال گرندپری داریم اماهنوز در خصوص  اینکه چه کسانی در این مسابقات شرکت کنند تصمیم گیری نهایی نشده است و در چند روز آینده در این خصوص و همچنین حضور در مسابقات گرنداسلم و انتخابی تصمیم خواهیم گرفت.

و حرف پایانی ...

فکر می‌کنم با اضافه شدن خدابخشی در وزن 80- کیلوگرم و بازگشت بهنام بتوانیم از حداکثر پتانسیل و تجربه این نفرات استفاده کنیم. خدا را شکر در حال حاضر انسجام خوبی در تیم حاکم است اما نیاز به یک کمک ملی هم داریم و فقط این نیست که بی‌باک، کادرش و فدراسیون برای تیم ملی زحمت بکشند. نباید با یک باخت بچه‌ها را خراب کنیم و باید در نظر داشته باشیم 90 درصد کسانی که در گرندپری قبلی مدال کسب کردند در لندن به مدال نرسیدند. کارلوس ناوارو حریف فرزان عاشورزاده در لندن مقابل حریف آرمین هادی‌پور با اختلاف 25 امتیاز باخت و این اتفاق احتمال دارد برای بازیکن ما نیز بیفتد و همیشه یک بازیکن نمی‌تواند در اوج باشد. نباید دوباره بعد از یک باخت بگویم عاشورزاده تمام شد و همانند مردانی که کار او را تمام شده می‌دانستیم در خصوص عاشورزاده حرف بزنیم. سجاد مردانی نیاز به رفع یکسری مشکلات دارد که برخی از آنها را پیدا کردیم و در حال حل کردن آن هستیم و همه باید دست به دست هم بدهیم آنها را حل کنیم . برخی اوقات با یک حرف می‌توانیم لطمات جبران ناپذیری به یک ورزشکار بزنیم . وقتی می‌گوییم این بازیکن دیگر بازیکن نیست و مانکن است در روح و روان بازیکن تاثیر بدی می‌گذارد. اگر ادعا داریم دوستدار تکواندو و منتقد منصف هستیم نباید دیگر از این صحبت‌ها بزنیم و مطمئن باشید تا جایی که از دست ما بربیاید برای تیم زحمت می‌کشیم.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس