کد خبر 793811
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴
تکواندو

تکواندو ایران در طی 40 سال فعالیت خود در مسابقات قهرمانی آسیا، بازی‌های آسیایی، قهرمانی جهان و المپیک شاهد حضور یازده سرمربی در راس هدایت تیم ملی بوده است.

به گزارش مشرق، تکواندو ایران در طی 40 سال فعالیت خود در مسابقات قهرمانی آسیا، بازی‌های آسیایی، قهرمانی جهان و المپیک شاهد حضور یازده سرمربی در راس هدایت تیم ملی بوده است که هر کدام به نوبه خود برای افتخارآفرینی این رشته ورزشی تلاش کردند و هر یک بخشی از تاریخ این رشته را رقم زدند.
در این گزارش قصد داریم به بررسی عملکرد سرمربیان تیم ملی در طی این سال‌ها بپردازیم.

چانگ مون گیل
اتحادیه تکواندو آسیا در سال 1974 اقدام به راه‌اندازی مسابقات تکواندو قهرمانی آسیا کرد و هر سال یک بار این مسابقات را برگزار کرد اما تیم ملی تکواندو ایران در سومین دوره این مسابقات در سال 1978 با هدایت چانگ مون گیل اولین مربی کره‌ای خود در این مسابقات شرکت کرد.
دو نقره و کسب چهار مدال برنز دستاورد شاگردان مون گیل در این مسابقات بود که باعث شد تیم ملی تکواندو ایران در اولین حضور خود استارت افتخارآفرینی در آسیا را بزند.

کانگ شین چال
استاد کانگ در دو مقطع هدایت تیم ملی تکواندو ایران را برعهده داشت و موفق به کسب یک طلا و یک نقره در بازی‌های آسیایی 1986 و یک طلا، دو نقره و یک برنز در سال 1994 شد.
اولین حضور استاد کانگ در راس تیم ملی تکواندو در دهمین دوره بازی‌های آسیایی در سئول کره‌جنوبی بود که ملی‌پوشان کشورمان با سه تکواندوکار موفق به کسب یک مدال طلا و یک نقره شدند تا به نخستین مقام نایب قهرمانی خود در بازی‌های آسیایی دست پیدا کنند.
کانگ در دومین مقطع باز هم هدایت ملی‌پوشان را در دوازدهمین دوره بازی‌های آسیایی در هیروشیما ژاپن عهده دار بود که این بار با 4 نماینده موفق به کسب یک مدال طلا، دو نقره و یک برنز شد. فریبرز عسگری مرد طلایی ایران در این مسابقات بود و کانگ باز هم با شاگردانش به مقام نایب قهرمانی بازی‌های آسیایی دست یافت.
البته تیم ملی با استاد کانگ در هفتمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا در سال 1986 در استرالیا برای دومین بار و در نهمین دوره در سال 1990 در کاتماندو نیز هدایت تیم ملی تکواندو را برعهده داشت که در هر دو دوره نیز با تیم ملی به مقام چهارم آسیا رسید. یک نقره و سه برنز در هفتمین دوره و یک نقره و دو برنز در نهمین دوره دستاورد دیگر کانگ با تیم ملی تکواندو ایران بود.

غلامحسن ذوالقدری
قطعا در تاریخ تکواندو ایران نام غلامحسن ذوالقدری به عنوان معمار موفقیت‌های تکواندو ایران ثبت‌ خواهد شد. ذوالقدری که سال‌های سال هدایت تیم ملی را برعهده داشت توانست تیم تاریخی تکواندو ایران را شکل بدهد و مردم را با افتخارآفرینی تکواندو ایران در جهان آشنا کند.
ذوالقدری برای اولین بار در مسابقات دهمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا در مالزی هدایت تیم ملی تکواندو را برعهده داشت و با کسب یک طلا، یک نقره و چهار برنز به نایب قهرمانی مسابقات قهرمانی آسیا دست یافت. ذولقدری در تاریخ مسابقات قهرمانی آسیا در سیزدهمین دوره و پانزدهمین دوره نیز هدایت تیم ملی را برعهده داشت و موفق به کسب یک مقام نایب قهرمانی و یک عنوان چهارمی نیز با تیم ملی در این مسابقات شد.
در سال 1998 در هوشیمینه ویتنام تیم ملی با هدایت #ذوالقدری با کسب دو نقره و یک برنز به مقام چهارمی دست یافت و در سال 2002 در امان اردن با یک طلا، دو نقره و سه برنز مجددا به مقام نایب قهرمانی آسیا دست یافت. یوسف کرمی در ترکیب تیم ملی در این مسابقات نخستین مدال طلای خود در آسیا را کسب کرد.
ذوالقدری در سه دوره پیاپی در بازی‌های آسیایی نیز هدایت تیم ملی تکواندو را برعهده داشت که موفق به کسب دو عنوان نایب قهرمانی و یک مقام سومی در این مسابقات شد. نخستین حضور ذوالقدری در بازی‌های آسیایی 1998 بانکوک تایلند بود که ملی‌پوشان با کسب یک طلا، یک نقره و سه برنز به عنوان نایب قهرمانی بازی‌های آسیایی دست یافتند. مهدی بی‌باک، سرمربی فعلی تیم ملی در این مسابقات نخستین مدال طلای تاریخ تکواندو ایران در بازی‌های آسیایی را کسب کرد. نکته مهم این مسابقات عدم توفق هادی ساعی در این مسابقات بود.
دومین حضور تیم ملی تکواندو با هدایت ذوالقدری در بازی‌های آسیایی 2002 بوسان کره‌جنوبی بود که تیم ملی تکواندو با طلای هادی ساعی، نقره بهزاد خداداد و برنز مجید افلاکی به مقام سومی دست یافت. آخرین حضور ذوالقدری با تیم ملی در بازی‌های آسیایی نیز در سال 2006 در دوحه قطر بود که تیم ملی با طلای یوسف کرمی و دو مدال نقره و سه برنز مجددا به مقام نایب قهرمانی بازی‌های آسیایی دست یافت.
اما ذوالقدری به عنوان سرمربی در مسابقات جهانی نیز 6 دوره هدایت تیم ملی را برعهده داشت و غیر از نخستین حضور خود در سیزدهمین دوره که تیم ملی به مقام چهارم جهان دست یافت همیشه با تیم ملی روی سکوی جهانی قرار داشت. از چهاردهمین دوره در سال 1999 ادمنتون کانادا افتخار آفرینی های تیم ملی در سطح جهان نیز آغاز شد و شاگردان ذوالقدر با کسب دو مدال طلا توسط هادی ساعی و مجید افلاکی نایب قهرمانی جهان را جشن گرفت.
در سال 2001 در پانزدهمین دوره در جوجو کره‌جنوبی تیم ملی نیز تیم ملی با کسب یک طلا و یک نقره به مقام سوم دنیا رسید. شاگردان ذوالقدری در سال 2003 در گارمیش باخ آلمان با دو طلا، دو نقره و یک برنز مجددا سکوی نایب قهرمانی خود را بازپس گرفتند. در سال 2005 در مادرید اسپانیا نیز مجددا تیم ملی با یک طلا، سه نقره و یک برنز نایب قهرمان جهان شد.
آخرین حضور ذوالقدری به عنوان سرمربی در مسابقات جهانی نیز در هجدمین دوره این مسابقات در سال 2007 در پکن چین بود که تیم ملی با کسب دو نقره و یک برنز چهارمین نایب قهرمانی را با هدایت ذوالقدری کسب کرد.
ذوالقدری همچنین نخستین سرمربی تیم ملی تکواندو ایران بود که در مسابقات جام جهانی در سال 2000 در لیون فرانسه با دو طلای ساعی و بی‌باک و دو نقره افلاکی و اصلانی قهرمانی در این مسابقات را تجربه کرد. ذوالقدری در چهار دوره این مسابقات نیز با تیم ملی تکواندو به مقام نایب قهرمانی دست یافت.
اما ذوالقدری به عنوان سرمربی پرافتخارترین مربی تاریخ تکواندو ایران در رقابت‌های المپیک است و در در دوره این مسابقات با کسب یک طلا و 2 برنز دستاورد خوبی از خود برجای گذاشته است. البته ذوالقدری در المپیک 1992 بارسلونا نیز هدایت تیم ملی تکواندو را برعهده داشت اما به دلیل آزمایشی بودن حضور تکواندو در این مسابقات مدال‌های نقره عسگری و برنز مقانلو در کارنامه او محاسبه نشده است.
نخستین مدال رسمی تکواندو ایران در المپیک 2000 سیدنی با هدایت ذوالقدری به دست آمد که هادی ساعی به مدال برنز رسید. در المپیک 2004 یونان نیز تکواندو ایران با سرمربیگری ذوالقدری طعم نشان طلا در المپیک را چشید و توسط ساعی به مدال طلا و توسط کرمی به مدال برنز رسید.
ذوالقدری سالیان سال نیز به عنوان مدیر سازمان تیم ملی‌های در مسابقات جهانی، بازی‌های آسیایی، قهرمانی آسیا و المپیک حضور داشت و بعد از مسابقات جام‌جهانی در باکو آذربایجان از سمت خود استعفا کرد.




نادر خدامرادی
خدامرادی نیز یکی از مربیانی است که در تنها حضور خود در یازدهمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا در مانیل فیلیپین با کسب دو طلا، چهار نقره و یک برنز با تیم ملی به عنوان نایب قهرمانی آسیا دست یافت. بیژن مقانلو یکی از موفق ترین مربیان تاریخ تیم ملی تکواندو در این دوره از مسابقات در ترکیب تیم ملی حضور داشت و با مدال طلای آسیا به کار خود پایان داد.

حسن ملکی
ملکی نیز در سال 2007 هدایت تیم ملی را در جام‌جهانی قاهره مصر برعهده داشت و با کسب طلای بی‌باک، نقره فریبرز عسگری و دو برنز بیژن مقانلو و محمد زرین کلاه به مقام نایب قهرمانی دست یافت.

رضا مهماندوست
مهماندوست نیز یکی از موفق‌ترین مربیان تاریخ تکواندو ایران است که نام خود را با کسب نخستین قهرمانی جهان در تاریخ تکواندو ایران ماندگار کرده است.
مهماندوست برای اولین بار در مسابقات جهانی 2009 دانمارک حضور در مسابقات جهانی را به عنوان سرمربی تجربه کرد و با کسب یک طلا، یک نقره و سه برنز با تیم ملی به نایب قهرمانی جهان دست یافت. اما کار بزرگ مهماندوست در مسابقات جهانی 2011 کره‌جنوبی بود که با کسب سه طلا، یک نقره و دو برنز در خاک کره‌ای ها به نخستین قهرمانی تاریخ تکواندو ایران در مسابقات جهانی دست یافت. قهرمانی که باعث شد مهماندوست برای دومین سال پیاپی بهترین مربی جهان انتخاب شود.
مهماندوست در مسابقات قهرمانی آسیا نیز نخستین قهرمانی تیم ملی را در هجدهمین دوره این مسابقات در ژنگ ژو چین با کسب چهار طلا و یک نقره برای تکواندو ایران رقم زد. عنوانی که در دوره بعد این مسابقات در سال 2010 در آستانه قزاقستان با چهار طلا، یک نقره و یک برنز دیگر برای تیم ملی تکواندو ایران تکرار شد. مهماندوست با نخستین قهرمانی تیم ملی در آسیا در سال 2008 به عنوان بهترین مربی آسیا نیز انتخاب شد.
اما تیم ملی با هدایت مهماندوست در یک دوره بازی‌های آسیایی در سال 2010 در گوانگجو چین نیز شرکت کرد که با کسب سه طلا و یک برنز به مقام قهرمانی دست یافت تا یکی دیگر از اولین‌ها را باز هم مهماندوست کسب کند.
جام‌جهانی تکواندو نیز در سال‌های 2009 و 2010 شاهد حضور تیم ملی با هدایت مهماندوست بود که دیگر مانند سالیان ابتدایی برگزار نمی‌شد و رقابت‌ها به صورت تیمی بود. در سال 2009 در آذربایجان تیم ملی نایب قهرمان شد و در سال 2010 در ژاپن برای دومین بار قهرمان جام‌جهانی شد.
المپیک 2008 پکن آخرین حضور مهماندوست در کنار تیم ملی تکواندو بود که هادی ساعی موفق شد تنها مدال طلای ایران در این مسابقات را رقم بزند.




مرتضی کریمی
کریمی سالیان سال در کنار ذوالقدری در کادر فنی تیم ملی تکواندو حضور داشت و در دو دوره مسابقات قهرمانی آسیا در سال‌های 2004 و 2006 نیز با تیم ملی به مقام نایب قهرمانی آسیا دست یافت.
در سال 2004 در سئونگ‌نام کره‌جنوبی تیم ملی با هدایت کریمی موفق به کسب یک طلا و دو نقره شد و به مقام نایب قهرمانی آسیا دست یافت. عنوانی که در سال 2006 در بانکوک تایلند با دو طلا و یک برنز مجددا برای تیم ملی تکواندو تکرار شد.
کریمی در سال 2013 در مکزیک برای نخستین بار هدایت تیم ملی در مسابقات جهانی را نیز تجربه کرد و با کسب یک طلا و دو نقره به مقام نایب قهرمانی جهان دست یافت.

فریبرز عسگری
مرد با اخلاق تکواندو ایران نیز برای اولین بار در المپیک 2012 لندن هدایت تیم ملی تکواندو را برعهده داشت که با مدال نقره محمد باقری معتمد به کار خود در مهمترین رویداد ورزشی تکواندو پایان داد. عسگری در جام‌جهانی 2012 آروبا نیز هدایت تیم ملی را برعهده داشت که با شکست در دیدار نهایی به مقام نایب قهرمانی رسید.
عسگری در ماه‌های اخیر هدایت تیم ملی تکواندو در مسابقات کشورهای اسلامی و بازی‌های داخل سالن آسیا را نیز برعهده داشت که با تیم ملی دوم ایران به موفقیت‌ نیز دست یافته است.

بیژن مقانلو
مقانلو نیز در سه سال و نیم حضور در تیم ملی به غیر از دست یابی به مدال المپیک به تمام افتخارات ممکن دست یافت و در کنار مهماندوست به عنوان موفقترین مربیان تاریخ تکواندو ایران نام خود را ثبت کرد.
مقانلو در تنها حضور خود در مسابقات جهانی در سال 2015 در بیست و دومین دوره مسابقات قهرمانی جهان در چیلیابینسک روسیه با کسب سه مدال طلا و یک برنز دومین قهرمانی تکواندو ایران در مسابقات جهانی را رقم زد. قهرمانی که موجب شد مقانلو نیز مانند مهماندوست افتخار بهترین مربی سال جهان را کسب کند.
مقانلو در بازی‌های آسیایی اینچئون در سال 2014 نیز هدایت تیم ملی را برعهده داشت و با کسب 4مدال طلا دومین قهرمانی تکواندو ایران را در این مسابقات رقم زد.
مقانلو سه دوره نیز هدایت تیم ملی را در جام‌جهانی بر عهده داشت و در سال 2014 در مکزیک به مقام سوم و در سال 2015 به مقام نایب قهرمانی دست یافت. جام‌جهانی 2016 باکو آذربایجان نیز آخرین حضور مقانلو روی نیمکت تیم ملی بود که با حذف ملی‌پوشان کشورمان خاتمه یافت.
تیم ملی تکواندو در زمان حضور مقانلو در راس تیم ملی نیز دو دوره در مسابقات قهرمانی آسیا حاضر شد و در سال 2012 در هوشیمینه ویتنام با کسب یک طلا، یک نقره و دو برنز به مقام نایب قهرمانی و در سال 2014 در ازبکستان با سه طلا، دو نقره و یک برنز سومین قهرمانی تاریخ تکواندو ایران در آسیا را رقم زد. این افتخارآفرینی موجب انتخاب مقانلو به عنوان بهترین مربی آسیا شد.
مقانلو در المپیک 2016 ریو نیز هدایت تیم ملی را برعهده داشت اما متاسفانه موفق به کسب مدال با تیم ملی در این مسابقات نشد تا تنها مدال المپیک را در کارنامه مربیگری خود کم داشته باشد.




نعمت خلیفه
خلیفه سالیان سال به عنوان سرمربی در لیگ برتر و باشگاه‌های آسیا موفق به افتخارآفرینی شده بود و در کادر تیم‌های ملی نیز حضور داشت. مسابقات قهرمانی آسیا در سال 2016 در مانیل فیلیپین این فرصت را در اختیار او قرار داد تا هدایت تیم ملی را برعهده داشت و با کسب سه مدال طلا و دو نقره چهارمین قهرمانی تکواندو ایران در آسیا را رقم زد. این قهرمانی باعث شد خلیفه نیز کسب عنوان بهترین مربی آسیا را در کارنامه خود ثبت کند.

مهدی بی‌باک
دستیار بیژن مقانلو در مدت سه سال و نیم حضور او در تیم ملی بعد از استعفای مقانلو هدایت تیم ملی را برعهده گرفت تا بتواند دستاوردهای تاریخی تکواندو ایران را تکرار کند.
حضور در مسابقات قهرمانی جهان در سال 2017 در موجو کره‌جنوبی اولین تجربه سرمربیگری بی‌باک بود که با کسب دو مدال نقره و یک برنز و سکوی سومی جهان خاتمه یافت. بی‌باک در حال حاضر نیز هدایت تیم ملی را برعهده دارد و به دنبال این است که شایستگی‌های خود را این بار در عرصه سرمربگیری نیز اثبات کند.

یازده گزینه‌ای که در خصوص آنها صحبت شد موفق‌ترین سرمربیان تاریخ تکواندو ایران بودند اما در میان مربیان نیز مانند حمید باقی‌نژاد، نادر خدامرادی و سیدحسن زاهدی هدایت تیم ملی را در مقاطعی بر عهده داشتند که موفق به دستاورد قابل ذکری نشدند.

11 مربی تاریخ ساز تکواندوی ایران

منبع: سایت هواداران تکواندو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس