کمالوندی

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: فعالیت‌های هسته‌ای ما متمرکز بر سایت‌های اعلام شده است که اطلاعاتش را به آژانس داده‌ایم.

به گزارش مشرق، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش که آیا آقای آمانو زمینه ساز مطالبات غیرقانونی آمریکا برای بازرسی از مناطق نظامی ایران است، گفت: متأسفانه رویترز در این باره خبرسازی کرد و اصلاً این طور نبود که مواضع آقای آمانو اینگونه باشد، او اعلام کرد موضوعی به عنوان بازرسی از مراکز نظامی در برجام وجود ندارد.

وی افزود: این موضوع نه فقط در برجام، بلکه در پروتکل الحاقی و پادمان نیز مطرح نیست، آنچه اهمیت دارد این است که در مراکزی که فعالیت‌های هسته‌ای صورت می‌گیرد، آژانس می‌تواند درخواست کند و دسترسی داشته باشد و طبعاً اگر جایی فعالیت هسته‌ای وجود ندارد خود به خود از موضع درخواست‌های آژانس خارج می‌شود و نه فقط، درخواست دسترسی به حوزه نظامی بلکه بسیاری حوزه‌های دیگر نیز شامل این رویه می‌شود.

کمالوندی ادامه داد: وقتی در جایی هیچگونه فعالیت هسته‌ای صورت نمی‌گیرد، دلیلی بر ورود به آنجا وجود ندارد، در سال‌های گذشته در رسانه‌های بین‌المللی با تبلیغات بی پایه، وانمود کردند در سایت پارچین فعالیت‌هایی صورت می‌گیرد و در نهایت مجبور شدیم، یک بار برای همیشه به این موضوع پایان دهیم که چنین اتفاقی هم افتاد و این پرونده بسته شد و شورای حکام نیز آن را تایید کرد.

معاون سازمان انرژی اتمی افزود: بر این اساس در آن مقطع دسترسی مدیریت شده‌ای در حد نمونه برداری دادیم و این پرونده بسته شد پس موضوع ورود به سایت‌های نظامی، موضوعی انحرافی است تا بتوانند صداهای مخالفی در ایران ایجاد کنند و با مبنا قرار دادن همان صداهای مخالف، درخواستی را روی میز قرار دهند.

وی تاکید کرد: باید بسیار مراقب باشیم که گرفتار اینگونه فضاسازی‌های رسانه‌ای نشویم چون اکنون در آژانس چیزی به نام بازرسی از سایت‌های نظامی مطرح نیست و هیچ‌گاه نیز نخواهد بود زیرا فعالیت‌های هسته‌ای ما متمرکز بر سایت‌های اعلام شده است که اطلاعاتش را به آژانس داده‌ایم.

کمالوندی گفت: بر این اساس هیچ دلیلی وجود ندارد که بخواهند به جاهای دیگر اعم از نظامی و غیر نظامی دسترسی داشته باشند.

*آژانس وظایفش را بدون پذیرش فشارهای سیاسی انجام دهد

سخنگو و معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وظایفش را حرفه‌ای، مستقل و بدون پذیرش فشارهای سیاسی به درستی انجام دهد.

بهروز کمالوندی تصریح کرد: آژانس به علت ساختارش به طور مستمر تحت فشار قرار دارد؛ شورای حکام آژانس مانند شورای امنیت سازمان ملل متحد اعضای دائم دارد که بخش مهمی از بودجه این نهاد را تأمین می‌کند و ممکن است از طرق مختلف به آن فشار بیاورند همچنان که آمریکا با فشارهای فراوان به یونسکو، کمک‌هایش را به این نهاد بین‌المللی قطع کرد و از آن بیرون آمد.

وی این فشارها به آژانس را سیاسی دانست و افزود: انتظار ما این است که این نهاد بین‌المللی وظایفش را حرفه‌ای و مستقل به درستی انجام دهد همچنانکه به طور مستمر در جلسه با مسئولان آژانس بر این موضوع تاکید کرده ایم.

کمالوندی همچنین درباره اهداف و برنامه سفر امشب مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران گفت: ما به طور دوره‌ای با مسئولان آژانس دیدار و گفتگو می‌کنیم همچنانکه اخیراً آقای صالحی با وی دیدار داشت و در مناسبت‌های مختلف با مسئولان این نهاد درباره موضوعات مختلف مانند مسائل مرتبط با برجام، موضوعات پادمانی و مسائل پروتکلی دیدار و گفت‌وگو می‌کنیم.

*سفر آمانو به تهران

معاون سازمان انرژی اتمی با اشاره به طرح مباحث مخالف برجام از جانب هیأت حاکمه آمریکا و رویدادهای مرتبط با آن افزود: سفر امشب آقای آمانو می‌تواند تلاشی برای تقویت برجام و با اهمیت باشد.

وی در پاسخ به اینکه مقامات کشورمان از آقای آمانو برای دفاع از حقوق هسته‌ای کشورمان در برابر هجمه‌های آمریکا چه انتظاری دارند؟ اظهار داشت: انتظار ما این است که آژانس وظایف حرفه‌ایش را انجام دهد کما اینکه تاکنون انجام داده و در هشت گزارش، پایبندی کشورمان را به برجام اعلام کرده است.

کمالوندی افزود: تعهداتی را که پذیرفته‌ایم انجام می‌دهیم گرچه اجرای این تعهدات منوط به این است که طرف‌های مقابل هم تعهداتشان را تمام و کمال انجام دهند.

وی گفت: پس از روی کار آمدن آقای ترامپ به علت مواضعی که او اتخاذ کرد، برخی مخالفت ها در داخل امریکا و حتی در عرصه بین الملل با مواضع او و در حمایت از برجام در کشورهای مختلف و حتی در اتحادیه اروپا شکل گرفت؛ البته ما سیاست‌های خود را بر این اساس تنظیم نمی کنیم؛ سیاست‌های ما صرفنظر از حمایت های دیگر کشورها مستقل است و آنچه فکر می‌کنیم اصولی است انجام می‌دهیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: خوشبختانه می‌بینیم که اقبال بسیار خوبی در حمایت از برجام در سطح جهانی شکل گرفته و این سبب اقدامات متناقض هیأت حاکمه امریکا شده است و مواضعشان قطعاً به خودشان نیز کمکی نمی کند.

کمالوندی با اشاره به اجرای کامل تعهدات کشورمان و تأیید هشت باره آن از جانب آژانس تاکید کرد: از طرف‌های مقابل، آژانس، اتحادیه اروپا و کشورهای مختلف انتظار داریم که آنها نیز تعهداتشان را انجام دهند.

وی همچنین درباره مطالبه تشدید بازرسی‌های هسته‌ای از کشورمان از جانب شماری از سناتورهای آمریکایی گفت: 13 سناتور چنین درخواستی را مطرح کردند، آنان ممکن است خواسته‌هایشان را به ذهن یا به زبان بیاورند و در این مورد ممکن است حتی آن را در قالب قطعنامه یا قانون تصویب کنند، اما آنچه اهمیت دارد این است که جمهوری اسلامی ایران سیاست‌های خودش را دارد.

کمالوندی افزود: در مبانی ما هیچگاه مسئله سلاح هسته‌ای مطرح نبوده و نیست و ما در این خصوص فتوا داریم بنابراین، این مطالبی که بیان می‌شود برای فضاسازی در عرصه بین‌المللی است زیرا عملاً در وضعی قرار گرفته‌اند که نمی توانند از تبلیغات 10 - 12 ساله ای که روی آن کار کردند استفاده کنند.

معاون سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: آنان سعی می‌کنند که فضای تبلیغاتی علیه کشورمان را در سطح رسانه ای و بین المللی احیا کنند اما تلاش بیهوده‌ای است.

وی اینگونه ادعاها را غیرقابل اعتنا دانست و در عین حال توصیه کرد: رسانه‌های ما در این خصوص روشنگری کنند که این پرونده چه مسیری را طی کرده است و اکنون در چه وضعی قرار داریم. همچنین باید بیان کنیم که بسیاری از این اتهاماتی که قبلاً مطرح بود پاک شده و کشورمان به تعهداتش پایبند بوده است همچنانکه آژانس با بازرسی های بسیار از مراکز هسته‌ای کشورمان هر سه ماه یک بار در هشت گزارش این پایبندی را تأیید کرده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس