ماهواره امارات

حالا بیش از ۴ سال است برنامه فضایی ایران، به دادن وعده هایی برای پرتاب ماهواره در «آینده نزدیک» و سامان دادن به پروژه های ناتمام می گذرد، در حالی که اعراب حاشیه خلیج فارس به برنامه ریزی گسترده مشغولند

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، در همین ایامی که کم کم شنیدن خبری از دستاوردهای جدید فضایی کشورمان و اقدامی عملی برای توسعه این فناوری استراتژیک و در عین حال درآمدزا از سوی مسئولان دولتی، به آرزویی تبدیل شده و جز افتتاح مرکز فضایی امام خمینی (ره) و پرتاب آزمایشی یک ماهواره بر بدون ماهواره، خبری شنیده و منعکس نمی شود، کشورهای حاشیه خلیج فارس به سرعت در حال جذب متخصصان کشورهای مختلف از جمله ایران هستند و فعالیت های خود در این حوزه را گسترش می دهند.

حال، اگرچه در همه جای دنیا برنامه فضایی آنهم داشتن چرخه کامل این صنعت - از ساخت ماهواره تا ماهواره بر و پایگاه فضایی و ایستگاههای کنترل- مایه غرور ملی و در عین حال وارد شدن به بخش مهمی از دنیای پیشرو علم و فناوری در جهان است، با توقف نزدیک به ایست مطلق برنامه های فضایی ایران، کشورهای عربی چند سالی است که به شکل جدی وارد رقابت فضایی شده و هر کدام از آنها در حد توان خود، قدم هایی را برای ورود جدی تر و حرفه ای تر به مباحث فضایی برداشته اند. از این میان به وضعیت سه کشور عربی نزدیک به ایران یعنی قطر، امارات و دولت سعودی ملموس تر و قابل توجه تر است که در حد تلنگری به رسانه ها، افکار عمومی و البته مسئولان اجرایی، به آن خواهیم پرداخت.

قطر؛ از کشف سیاره های جدید تا پرتاب ماهواره

این همسایه کوچک جنوبی ایران چندین سال است که برنامه فضایی هر چند کوچکی را برای خود آغاز کرده است و به لطف دلارهای نفتی و گازی بساط شراکت با کشورهای پیشرو در این بخش را کلید زده است. شاید بتوان گفت اولین حرکت جدی قطری ها در این بخش پرتاب ماهواره Es'hail ۱ با کمک فرانسه به فضا بود. این ماهواره توسط شرکت فرانسوی Eutelsat ساخته شده و با ماهواره بر آریان ۵ به تاریخ ۲۹ آگوست ۲۰۱۳ میلادی به فضا پرتاب شد. این ماهواره یک ماهواره مخابراتی است که در دو باند Ku و Ka فعالیت می کند و به برخی از شبکه های تلویزیونی مثل الجزیره سرویس می دهد. این ماهواره در مدار ژئو قرار داشته و تا ۱۵ سال نیز عمر دارد.

ماهواره بعدی قطری ها Es'hail ۲ نام دارد که توسط شرکت میتسوبیشی ژاپن ساخته شده است و قرار است تا پایان سال ۲۰۱۷ میلادی توسط ماهواره بر فالکن آمریکایی به فضا پرتاب شود. این ماهواره برای خدمات در بخش تلویزیونی در خاورمیانه و شمال آفریقا توسعه پیدا کرده است. قطر اعلام کرده است که به دنبال امضاء قرارداد برای دو ماهواره دیگر یعنی Es'hail  سه و چهار و همچنین توسعه یک مرکز برای کنترل ماهواره ها از خاک قطر در شمال دوحه خواهد بود.

برنامه فضایی قطر البته به اینجا محدود نشده و این کشور به دنبال اکتشافات فضایی و توسعه رصدخانه ها نیز رفته است. قطر در حال حاضر رصد خانه هایی در جزایر قناری و نیومکزیکوی آمریکا دارد و به دنبال توسعه یک رصد خانه در چین است. دولت قطر در این بخش سرمایه گذاری خوبی کرده و تعدادی ستاره شناس قطری در بخش کشف سیاره های جدید در منظومه شمسی فعال شده اند. قطری ها تا به اینجا چندین سیاره را در منظومه شمسی کشف کرده و به نام های قطر ۱ و ۲ و ۳ نامگذاری کردند و البته بر اساس صحبت های مسئولین قطری به دنبال افزایش جستجو ها در فضا برای کشف اجرام ناشناخته ادامه خواهد داشت. دولت قطر پشتیبانی مالی از این برنامه را به عهده دارد.

دولت سعودی؛ اعلام نقشه راه فضایی تا سال ۲۰۳۰

از دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس که برنامه فضایی را آغاز کرده و به نظر برنامه های خاصی برای این بخش دارد، دولت سعودی است. اولین ماهواره ساخت عربستان سعودی در سال ۲۰۰۰ میلادی توسط روسیه به فضا پرتاب شد؛ میکرو ماهواره های سری Saudisat در اندازه بسیار کوچک و سبک وزن که در چندین مرحله به فضا پرتاب شدند. این ماهواره ها توسط مرکز علم و فناوری شاه عبدالعزیز در ریاض ساخته شده بودند. Saudisat ۳ یکی از آخرین ماهواره های سعودی ها بود که در سال ۲۰۰۷ با کمک آفریقای جنوبی ساخته شده و به وسیله روسیه به فضا پرتاب شد. این ماهواره ۲۰۰ کیلوگرمی از نوع سنجش از راه دور بوده و می توانست تصاویری با کیفیت ۲.۵ متر را از سطح زمین تهیه کند.

ماهواره های SaudiComsat  یک و دو

بعد از اعلام طرح اصلاحات دولت سعودی برای سال ۲۰۳۰ مشخص شد که بخش فضایی از جمله اموری است که سعودی ها توجه خاصی به آن داشته اند. برنامه برای تعلیم ۱۵۰ نفر متخصص در امور ماهواره ای و فضایی، توسعه فناوری های فضایی در داخل عربستان سعودی و تبدیل شدن به یکی از کشورهای پیشرو در این بخش از جمله اهداف سعودی ها به حساب می آید. در این مسیر دولت سعودی به دنبال همکاری با دانشگاه های استندفورد و تگزاس آمریکا و همچنین سازمان ناسا است.

ماهواره Saudisat ۳

این کشور همچنین برنامه دارد که دوباره بحث پرتاب ماهواره به فضا را از سر گرفته و هر دو یا سه سال یک ماهواره را به فضا پرتاب کند.

امارات؛ پرتاب مریخ نورد و تربیت دو فضانورد

اما کشور آخر امارات متحده عربی است که برنامه ای بسیار بلند پروازانه در بخش فضایی داشته و حتی به دنبال تاسیس شهرک هایی در کره مریخ است. برنامه های فضایی امارات به نوعی از دهه ۱۹۷۰ میلادی آغاز شد. این کشور در ابتدا در بحث های مطالعاتی فضایی وارد شد و مرکز فضایی محمد ابن رشید در سال ۲۰۰۶ در دوبی آغاز به کار کرد.

بازدید حاکم دوبی از مرکز فضایی محمد ابن رشید

یکی از اولین حرکات بزرگ امارات در بخش فضایی ماهواره DubaiSat-۱ بود. این ماهواره توسط کره جنوبی ساخته شده و در زمان ساخت آن مهندسان اماراتی نیز حضور داشتند. این ماهواره از نوع سنجش از دور بود و در سال ۲۰۰۹ میلادی توسط روسیه به فضا پرتاب شد. دوبی ست ۲ توسط کارشناسان اماراتی ساخته شده و در تاریخ ۲۱ نوامبر ۲۰۱۳ میلادی توسط روسیه به فضا پرتاب شد. این ماهواره دارای محموله الکترواپتیک تصویر برداری از سطح زمین بود و در ارتفاع ۶۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفت.

تصویر گرفته شده توسط ماهواره دوبی ست ۱ از اهرام مصر

ماهواره خلیفه ست یک سامانه دیگر ساخت امارات متحده عربی است که در سال ۲۰۱۸ توسط ژاپن به فضا پرتاب می شود. این ماهواره ۳۳۰ کیلوگرم وزن داشته و از نوع سنجش از راه دور است. محموله تصویربرداری نصب شده بر روی این ماهواره می تواند تصاویر با کیفیت ۰.۷ متر را تهیه کرده و به زمین ارسال کند. ماهواره Nayif-۱ اولین میکرو ماهواره ساخت امارات بود که توسط مهندسان این کشور طراحی و ساخته شده و تنها یک کیلو و ۳۲۰ گرم وزن داشت. این ماهواره توسط هندی ها در فوریه سال ۲۰۱۷ میلادی به فضا پرتاب شد.

ماهواره Nayif-۱

امارات اما به دنبال ارسال جستجوگری بدون سرنشین به سمت کره مریخ است. بر اساس محاسبات انجام شده این جستجوگر در تابستان سال ۲۰۲۰ میلادی از ژاپن به فضا پرتاب خواهد شد. کل محموله مورد نظر در حدود ۱۵۰۰ کیلوگرم وزن خواهد داشت که بعد از حدود ۷ الی ۸ ماه به کره مریخ رسیده و در حدود سه سال در مدار مریخ به مطالعه شرایط جوی این سیاره خواهد پرداخت. نام این ماموریت "امید مریخ" است و اماراتی ها اعلام کرده اند که هدف از آن تشویق عرب زبان های دنیا به حرکت در مسیر فناوری های نو و نوآوری است. تعدادی از دانشگاه های آمریکایی از جمله همکاران امارات در این برنامه فضایی محسوب می شوند.

البته این پایان برنامه های امارات نیست و این کشور حتی به دنبال ایجاد کلونی های انسانی در مریخ تا سال ۲۱۱۷ میلادی است. در عین حال این کشور سرمایه گذاری بسیار گسترده ای را در زمینه زیرساخت های فضایی به منظور آموزش مهندسان و حتی فضانوردان آغاز کرده و اخیرا نیز مذاکرات جدی با روسیه را برای تربیت دو فضانورد اماراتی برای اعزام به ایستگاه فضایی بین المللی شروع کرده است که احتمالا گفتگوهای نهایی در این زمینه به زودی در جریان نمایشگاه هوایی دوبی انجام خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 204
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 35
  • ناشناس IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    علم و دانش باید خودجوش باشد.
    • GB ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      75 6
      بله همین الان دانشگاه های اونا رتبه هاشون بالاتره. وقتی دنبال کمیت میفتید اینه. به جای اینهمه دانشگاه بی مایه تولیدکننده مدرک بودجه ها رو متمرکز میکردید در دانشگاه های ریشه داری مثل شریف مثل دانشگاه اصفهان و شیراز و تبریز الان خیلی جلو بودیم اما امان از برنامه ریزی های غلط و عشق به مدرک
    • IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      57 3
      خودش بجوشد؟؟ پس چرا امریکایها سالی 19 میلیارد دلار بودجه دولتی میدن به ناسا چرا فرانسه روسیه چین هند ژاپن انگلیس بودجه فضایی اون تماما دولتی هست؟
    • IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      59 18
      مافقط ادعا داریم اراده نداریم
    • سامانتا IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      43 6
      شما اصلا مقاله مشرق رو خوندی یا طبق معمول طوطی وار یه نظری رو میدی و میری...تمام این کشورهایی که مشرق نام برد بودجه دولتی دادن ...اصلا همین قدرت نظامی اعراب اسراییل ترکیه حتی پاکستان دولتی هست یا خصوصی چرا عمدا به خاکی می زنید شما با حکومت مشکل دارید چرا دنبال زدن تیشه ایران هستید و آینده علمی اون؟؟؟؟؟؟
    • موسوی IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      25 1
      تمام تغییرات از انتخاب و خواست و تلاش مردم نشات میگیره. این قانون خداست... جای دیگه دنبال تغییرات نباشید. من به نوبه خودم سعی میکنم عقل و منطق و وجدان مردم رو بالا ببرم. شما هم اگه صادق هستید، تلاش کنید.
    • پویا IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      87 64
      ننگ بر اصلاحات ، ننگ بر اون افرادی که به روحانی رای دادند، به این نتیجه رسیدم کسی که دین ندارد وطن هم ندارد ، افراد متدین بهتر از هر اصلاح طلب احمقی وطن پرست هستند، مشرق با این گزارش خونم به جوش اومد
    • پویا IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      74 33
      ننگ بر اصلاحات ، ننگ بر اون افرادی که به روحانی رای دادند، به این نتیجه رسیدم کسی که دین ندارد وطن هم ندارد ، افراد متدین بهتر از هر اصلاح طلب احمقی وطن پرست هستند، مشرق با این گزارش خونم به جوش اومد
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      25 46
      بهتره قبول کنیم عقب مانده ایم
    • IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      25 6
      دانشجو دکترا تو خارج حقوق میگیره خیلی از تجهیزات آزمایشگاهی رو تو ایران نداریم برای استفاده از همین تجهیزات دانشجو باید از جیب پول بده میشه خودجوش بودن رو تعریف کنی ؟
    • IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      27 22
      پویا جان چرا ننگ ؟ اصلاحاتیها اینقدر بیعارن که ننگ سرشون نمیشه . لجن و فاضلاب به سر تا هیکل وطن فروش و فاسدشون کثافتهای کاسه لیس آمریکا
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
      21 1
      به ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳ چون مدیریت ودروسازی در دست ژنرالها بود نه بسیجی ها
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    51 20
    یه عمره داریم میگیم اینا عقب افتادن دبی و فناوری های به روزش نشانه عقب افتادگی حتما
    • IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      23 74
      اینا همش شو آف و نمایشه مشرق هم میدونه منتها چون سوژه خوبی برای تخریب دولته روش مانور میده . مورچه چیه که کله پاچش چی باشه .
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      70 33
      قبل از انقلاب کره ای ها اومدن ایران خودرو و حسرت تکنولوژی مارو خوردن. بعد از انقلاب چی شد که حالا ما باید حسرت تکنولوژی کره بخوریم ؟
    • IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      35 25
      ۰۹:۲۵ - قبل انقلاب کدوم صنعت خودرویی بود قبل انقلاب پیگان منتا/ز می کردیم بعد انقلاب پژو و رنو منتاژ می کنیم
    • IR ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      33 17
      به ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲ تو حسرت نمی خوری. بلکه حسرت می سازی. هر بار یک احمدی نژاد در ایران روی کار می آید او را زمین می زنید و یک روحانی را به قدرت می رسانید. پس بچشید و بکشید.
    • دکتر نصر IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
      25 1
      قبل انقلاب مونتاژ پیکان می کردیم الان هم مونتاژ پژو چون نفت ما رو اون موقع انگلیس و امریکا می خرید الان فرانسه چین و..کمی فکر کنید خودروسازی و صنعت ایران نفتی هست و مونتاژی نفت در برابر قطعه!
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
      16 2
      مساله اینه که چرا بعد از پنحاه سال خودروسازی ما هنوز در مرحله اول و مونتاژه ؟
    • دکتر نصر IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
      16 0
      چون فروش بشکه نفت خام و وارد کردن پولش از طریق واردات برای بستن بخش جاری بودجه دغدغه اول دولت ها بوده و هست عملا نحویل بازار ایران به قیمت واردات یا نهایتا مونتاژ در ازای خرید نفت ایران به خریداران نفت ایران یه داره بسته و بازی با حاصل جمع صفر که خروجیش همیشه باید مونتاژ بماند! تا زمانی که دنبال خام فروشی نفت هستی!..
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    45 95
    اینا رو با برنامه ایران مقایسه کردن کار عبثه.چند ماه پیش ایستگاه فضایی سمنان افتتاح شد که اگه همه این کشورک ها جمع بشن نمیتونن مشابهش رو بسازن پس چرت نگو لطفا
    • علی AT ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      27 6
      قراره از سمنان چند ماهواره بفرستند ؟
    • رضا IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      41 11
      شما در خواب و خیال خودت غوطه ور باش!
    • سامانتا IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      30 1
      پرتاب گرهای فضایی سیمرغ و سفیر تماما میکرو پرتاب گر هستن پرتاب گر سنگین نیاز هست در حد لانگ مارچ سه یه چیزی مثل ماهواره بر قائم یا آرین فرانسه....
    • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      33 9
      ایستگاه فضایی سمنان چندان هم عالی نیست قرار بر این ایستگاه فضایی توی چابهار ساخته شه که خط استوا هم نزدک باشه و هزینه تموم شده پایین تر اما خوب بازم نمیدونم چی شد که نشد.
    • محمد ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۴
      0 0
      دوبی به مریخ ماهواره می فرستد مطالعه کنید6348
  • IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    45 5
    اشتغال
    • دکتر نصر IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      29 0
      با بشکه نفت فروشی و خرید کالا از خریداران نفت ایران بیکاری بیکاری بیکارست مونتاژ هست مونتاژ هست مونتاژ.......چون باید باشه نخبه ها هم مثل همیشه باید از کشور برن
    • دکتر نصر IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      18 0
      کالا هم فقط لوازم خانگی نیست! قطعات خودرو برای مونتاژ هم اکثرا از چین و اروپا با همین پول صادرات نفت وارد میشه بعد میگن چرا دولت ول کن خودروسازی دولتی نیست! خودروسازی نفتی ایران در اصل باجی هست به خریداران نفت ایران
  • محمد IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    81 16
    فناوری فضایی رو چهار سال پیش نابود کردن تازه از خواب بیدار شدید روزی میرسه که التماس امارات میکنیم که برا ما ماهواره پرتاب کنه
    • IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      41 57
      چهار سال نیست. چهل ساله که عقب افتادیم
    • IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      57 25
      چهل ساله؟؟ قبل انقلاب که ایران در فضایی حتی جز چهل کشور دنیا هم نبود!
    • امیر IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      57 20
      جناب 00:57 منظورت چیه؟!!!! قبل انقلاب که ما در همه زمینه ها صد درصد وابسته بودیم ، آیا می توانی یک تکنولوژی نام ببری که در قبل از انقلاب ، ایران به طور بومی به آن دست یافته باشد؟!!!!!!!!
    • محمد IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      41 15
      00:57 عقده این چهل سال انشاءالله همیشه رو دلت بمونه
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      9 75
      امیر جان الان هم به تکنولوژی موشکی چین و کره شمالی و روسیه وابسته ایم . پیشرفت اعراب هم بخاطر وابستگی به غربه .
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      4 43
      واقعا بست نبود اونهمه میمون که کشتید؟
    • IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      14 9
      به ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲ فقط بمیر.
    • IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      41 5
      ۰۰:۵۷ - میشه بگید قبل انقلاب کدوم دانش بومی در ایران وجود داشت و یا کدوم کارخانه و صنعتی بود که توسط شرقی ها و یا غربی ها ساخته نشده و توسط مستشاران بیگانه اداره نشود
  • SE ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    74 5
    خاک بر سر میرزا آغاسی های زمانه
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      23 0
      اینها کپی میرزا آقاخان نوری و وثوق الدوله هستند. صد رحمت به حاج میرزا آقاسی.
  • IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    برای مردم ایران گل شدن یک توپ جشن ملی است/. حتی شکست از آرژانتین هم جشن ملی است. حتی وعده احتمالی دلار هزارتومانی جشن ملی است. اما وقتی ماهواره پرتاب کنید و موجود زنده به فضا بفرستید مردم نه تنها خوشحال نمی شوند بلکه می گویند این برای ما قیمت گوجه نمی شود. چنین ملتی ذلیلی مستحق دولت روحانی است و ابدا لیاقت پیشرفتهای علمی و هسته ای و فضایی را ندارد. لطفا حساب یک اقلیت انقلابی نظیر مدافعان حرم را از بقیه ملت ایران جدا کنید.
    • IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      5 3
      برخی اقلیتها از مردم
    • IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      48 7
      یعنی حرفت حق حقه
    • SE ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      45 6
      هموطن با گفتن این حقیقت فدایی داری
    • IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      37 4
      واقعا پر معنا بود
    • مهدی از قم IR ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      36 2
      دادا متاسفانه حرف شما عین حقیقت است
    • IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      34 2
      آفرین
    • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      37 7
      وضع فرهنگی ایران خیلی خرابتر از اینه الان دغدغه جوانان شده موضوعات جنسی و عیاشی...فاتحه هر تمدنی با این فرهنگ خونده هست
    • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      43 7
      چنین ملتی ذلیلی مستحق دولت روحانی است و ابدا لیاقت پیشرفتهای علمی و هسته ای و فضایی را ندارد. احسنت
    • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      36 2
      خیانت های بی پایان
    • پویا IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      43 10
      اون دهان شما رو باید طلا گرفت ، که حرف دل منو زدی ، کارد بخوره توی شکم اون کسانی که از همه بیشتر میخورند و از همه بیشتر گریه میکنند و همه مشکلات مملکت زیر سر اینجور آدمهاست ، همه اون سیزده میلیونی که به اون فتنه گر رای دادند و اون کسانی که به این دولت رای دادند
    • IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      21 6
      ناشناس 23:15 ضمن تایید صددرصد فرمایش شما متاسفانه قشر کثیری از مردم در تعریف شما می گنجند . همونایی که زن و دخترشون با سر و وضع قبیخ میزنه دل خیابون میون یک مشت مرد هرزه کیف میکنن و وقتی زن و دختره رو یک ماشین پر از لات مست سوار کرد به اوج غرور اصلاح طلبی میرسن
    • اصغر IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
      4 5
      ببين اخوي. حق با شماس. خودمم مثل همين مردم فكر مي كنم. براي اينكه حرفمو بهتر بتونم بگم فرض كن ما انقد تو علم و فناوري پيشرفت كنيم كه هر روز صبح ساعت 8 يه موشك بفرستيم كره ماه، خوبه؟ حالا شما جواب بده با اين كار آمار طلاق مياد پايين؟ آمار اعتياد كم ميشه؟ آمار بيكاري چي؟ آمار تنبلي و بيعاري چطور؟ آمار اختلاس و رشوه و بخور بخور چي؟ ريزگردها و بي آبي و محيط زيست و درياچه اروميه و دروغ و فريب و اون 220 هزار نفر زنداني و بساط ريا كاري و فوران شعار زدگي و ... كم ميشه؟ اگه نميشه پس منم خوشحال نميشم. يعني خيلي خوشحال نميشم. ببخشيد ديگه. عزت زياد.
    • IR ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
      2 13
      با شکم سیر حرف مفت زدن راحته ... ملت گشنه ن ، میفهمی ... ملت از بی پولی گشنگی اعضای بدن میفروشن ، میفهمی؟ به خدا اگه تو امثال تو بفهمن ... اون کشورای حاشیه خلیج فارس هم پیشرفت میکنن ، چون پولشون رو برای خودشون خرج میکنن نه برای نامحرمان!!!
    • نادر IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      6 0
      ملت گشنه هرزگی نمی کنه!ملت یمن افغانستان و عراق در اوج جنگ و فقر هرزه گی نکردن بالاترین میزان هرزگی در میان شگم سیرهای از خدا بیخبر هست و از شدت راحتی و غفلت از قبر و قیامت طغیان می کنن بالاترین میزان خیانت درمیان افراد ثروتمند هست نه فقیر!
    • نادر IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      1 1
      جناب اصغر خروجی حرف های شما دلیلش ورودی فرهنگ منحرفی هست که وارد این کشور شده چرا زمان جنگ در اوج بحران ملت تا این حد دین ستیز نشده بودن حتی در زمان اشغال ایران در جنگ های جهانی!..شما تا زمانی که قبول نکنی قدرت هر کشوری و حتی حکومتی از فرهنگ مردم هست و نه مردم این خروجی هایی که ردیف کنی فقط پاک کردن صورت مساله هست!..200 ساله خروجی همینه!
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    47 2
    درسته ما کوتاهی کردیم و می کنیم .... ما سازماندهی و برنامه ریزی درازمدت کمتر داریم ... ولی قیاس شما درست نیست عربستان +کلی پول + ناسا + سازمان اروپاییی + تمام تجهیزات دنیا..... ما و بی برنامگی و کم پولی و چندتا مدیر و دانشمند و کارشناس از خودگذشته و سیستمی با قابلیت ریسک پذیری نزدیک صفر
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    23 24
    اولویت در سایر کشورها تخصصه نه تعهد. اگر میخواستن مثل ما فکر کنن میگفتن دانشمندان و مدیران و سرمایه گذاران ایرانی نفوذی هستن و درهای پیشرفت به روی خودشون میبستن . فقط در این دولت نیست کلا از بعد انقلاب در برابر اعراب و دیگر کشورهای منطقه پسرفت کردیم . امارات ۹ وزیر زن گذاشته ما هنوز درگیریم که خانم ها به ورزشگاه برن یا نرن . تا الان هم اگر سرمایه گذاری روی صنعت فضایی کردیم فقط بخاطر کاربرد دوگانه اش در صنایع موشکیه . شانسمون اینه که صنعت موشکی با فروش به مردم سر و کار نداره و خط قرمز دفاعی نظامه وگرنه وضعش از پیکان و پراید بدتر میشد . لطفا کامل منتشر کنید اگر فکرم اشتباهه دوستان درستش بگن .
    • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      44 0
      سرمایه گزاری در بخش فضایی ارتباط چندانی به بخش موشکی نداره ایران اصلا مشکلی برای تست موشک بالستیک نداره همان خرمشهر هم که تست شد عملا قاره پیما بود که طول اون رو کم کرده بودن که بردش کمتر بشه ایران عملا بمب اتمی هم که نداره که تولید انبوه موشک قاره پیما برای اون توجیه اقتصادی داشته باشه.. ولی ایران به شدت به چند شبکه از ماهواره های نظامی مخابراتی و رصد نیاز داره برای کنترل و هدایت همان موشک ها پهپادها کروزها قایق ها ناوها جنگنده ها و...خود پرتاب گر هم شدیدا نیاز ایران هست چون نمیشه هر ماهواره نظامی محرمانه ای رو از کشور خارج کرد برای پرتاب قطعا در زمان بحران ها یا جنگ هم که ارتباطات ما قطع میشه که قطعا میشه هیچ کشوری برای ما ماهواره ای برای اتصال دوباره ارتباطات یا دریافت تصاویر از زمین پرتاب نخواهد کرد پس نمیشه نشست به امون خدا که همه چی خود به خود حله!!...حالا اینهایی که من گفتم فقط بخش امنیتی اون هست بخش تجاری و علمی اون که خودش یک دریا هست..
    • IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      23 0
      کسی هم نمیگه کسی نفوذی هست اتفاقا مانع رشد ما هم یکیش همین دو تابعیتی های نفوذی هست که اتفاقا نسبت بهشون با بی خیالی و ساده انگاری رفتار می شه . آیا 9 تا وزیر زن داشتن نشانه پیشرفت هست !؟ اون وقت خیلی از کشورهای جهان سوم و آفریقایی رئیس جمهور زن دارن !؟ و آیا امارات کشور پیشرفته حساب میشه یا اینکه مثل یک بچه پولدار می مونه که از روی حسادت و برای پژ دادن با پول نفت خودش رو آرایش میکنه و موضوع رفتن به ورزشگاه زنان و مسائلی از این دست از سمت ضد انقلاب برای عقب نگه داشتن ایران مطرح میشه . و دلیل نا کارآمدی در صنعت خودرو نگاه به دست بیگانه داشتن و رانت و عدم شایسته سالاری و اعتماد نکردن به خلاقیت ایرانی دنباله رو بودن فرانسه هست و دلیل پیشرفت موشکی اتکا به خود و باور داشتن به ما می توانیم است .
  • ناشناس IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    27 84
    ما از بلاروس و کره شمالی تکنولوژی دست چندم میخریم ... ولی آنها از آمریکا و اروپا و ژاپن تکنولوژی میگیرند. متاسفانه و شوربختانه چینی ها بشدت در حال راه اندازی کارخانجات مونتاژ موشکهای زمین به زمین در امارات و عربستان وحشی و خطرناک هستند .. روسها هم که دارند به عربستان و امارات سوخو 35 و اس 400 و ... تحویل میدهند و از سوی دیگر با اسرائیل هماهنگی کامل دارند .. نکند خدای ناکرده در محاسبات کلان دچار اشتباه هستیم ؟؟
    • IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      40 13
      چشم بستن و دهن باز کردن و به جای که زبانت به مغزت به معدت متصل باشه جای تاسف داره چطور ایرانی که در آمریکاست می تواند مریخ نورد طراحی کند اما جوانان ایران نمی توانند و تکنولوژی بیگانه را میگیرند؟؟؟؟ حداقل یکم تحقیق کن ایران زودتر از کره ماهواره پرتاب کرده روسیه متحد ایران به ایران تجهزات نمی فروشه یه اس سیصد با صد تا شکایت به ایران دادن حالا بیان فن آوری به ایران بدن زهی خیال باطل
    • ناشناس IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      6 20
      آقای 0027 !!!! اگر عرضه داشتی چرا گذاشتی ایرانیا برن ناسا ؟؟ بعد هم ناسا صاحب تکنولوژی است یا ایرانیا ؟؟ امثال شماها بودجه مملکت را با شعارهای دهن پرکن صرف کمیسونهای دریافتی خودشان میکنند !!! مشرق جان ... وقتی فحاشی کسی را میگذاری شرعا موظفی پاسخش را هم بگذاری والا جور دیگری استناط میشود ...
  • IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    13 62
    همه کارهایی چه اونها میکنند با همکاری بین المللی هست. و کشورما بخواد از این کارها بکنه باید کل بود جه کشور را خرج تحقیقات فضایی بکنه و کار ی شوروی سابق در برابر امریکا انجام داد چه به توسعه نا پایدار و فروپاشی شوروی منجر شد. توسعه ناپایدار یعنی اینکه پول نداشته باشی و اینقدر بیکار و دستفروش و پروژهای تعطیل و معضلات در کشور داشته باشی و پول را صرف ساختن مریخ نورد بکنی .
    • دکتر نصر IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      26 5
      نابغه! همه نخبه های ما دارن از کشور به خاطر نبود پروژه های علمی میرن واردات سنگین با پول نفت از خریداران نفت ایران برای تامین بخش ارزی بودجه این کشور رو بدبخت کرده و صنعت ایران رو مونتاژکار گذاشته خود امریکا سالی 20 میلیارد دلار بودجه دولتی میده به ناسا بقیه کشورها هم تماما برنامه های فضایی اون دولتی هست ایران در بخش موشکی تنه به تنه فرانسه و هند می زنه فقط شهامت لازمه که مسئولین ندارن
    • IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      10 11
      در جواب اون نابغه ای که گفتند ایران در بخش موشکی تنه به تنه فرانسه و هند میزنه . منبع اطلاعاتی ات خیلی ناقص هست الان کاوشگر های فضایی هند دور سیارات در حال چرخشند و ماهواره برهای تجاری فرانسه از جزیره گویان در حال پرتاب هستند و هند رکورد پرتاب بیشتر از صد ماتهواره در هر پرتاب را دارد . اما همه اینها یک همکاری بین المللی هست.
    • امیر IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      26 5
      جناب 9:56 نابغه!!!!!، دکتر نصر درست گفتند، در زمینه دانش فضایی ما چیزی کم نداریم ( برای همین هم خیلی از کشورها درصدد جذب متخصصان فضایی ایران هستند) ولی برای اینکه این دانش در حوزه عمل بروز و ظهور پیدا کند، احتیاج به یک عزم ملی داریم( در طول چهار سال گذشته ما اثری از این عزم ملی نمی بینیم)، و گرنه ما می دانیم که هند و فرانسه خیلی بیشتر از ما ماهواره پرتاب کرده اند، خیلی ناشیانه خودت را به نفهمی زده ای!!!!!!!!!!!
    • امیر IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      20 6
      جناب 9:56 نابغه!!!!!، دکتر نصر درست گفتند، در زمینه دانش فضایی ما چیزی کم نداریم ( برای همین هم خیلی از کشورها درصدد جذب متخصصان فضایی ایران هستند) ولی برای اینکه این دانش در حوزه عمل بروز و ظهور پیدا کند، احتیاج به یک عزم ملی داریم( در طول چهار سال گذشته ما اثری از این عزم ملی نمی بینیم)، و گرنه ما می دانیم که هند و فرانسه خیلی بیشتر از ما ماهواره پرتاب کرده اند، خیلی ناشیانه خودت را به نفهمی زده ای!!!!!!!!!!!
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    45 5
    ما هی اینجا میزنیم تو سر همدیگه و ایران رو تخریب میکنیم این پاپتی های بیابون گرد میشن جهان اولی اونوقت دولتی ها از ترس آمریکایی ها هی ماهواره ها رو پرتاب نمیکنن تا تکنولوژیش قدیمی بشه و دیگر ارزش پرتاب نداشته باشه پروژه پرتاب انسان به فضا هم که مالیده شد به کمک دولت
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      17 9
      یادت باشه ما هم بیابانگردیم
    • mahde112@yahoo.com IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
      3 8
      اونا کشورشون صاحب داره
  • IR ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    55 18
    شاردن زمانی نوشت وقتی شاه عباس به زیر خاک رفت پیشرفت و ترقی ایران هم متوقف شد. اما من می گویم از زمانی که احمدی نژاد رفت روح عظمت طلبی و کسب افتخار از ایران رفت و جایش را به رفاه طلبی محض داد. شاه سلیمان در حال احتضار به بزرگان کشور گفت اگر طالب افتخار و عظمت هستید مرتضی میرزا را به شاهی برگزینید و اگر در پی آسایش و راحتی هستید حسین میرزا را انتخاب کنید. خرد جمعی بزرگان وقت کشور بر انتخاب حسین میرزا قرار گرفت و او به عنوان شاه سلطان حسین به قدرت رسید و شد آنچه شد.
    • SE ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      28 6
      متاسفانه پس از احمدی نژاد چند سالی است عالیجناب تسوها بر ایران حاکم هستند ول انشاالله زیاد نمی مانند.
    • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      10 1
      احسنت
    • IR ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
      7 24
      روش احمدی نژاد روش شعبده بازها بود ، آنها با کارهایی حواس مخاطبان را پرت کرده تا با دستی دیگر تر دستی کنند . احمدی نژاد با تردستی چندتا پروژه حواسهای همه را پرت کرد تا با دستی دیگر جیب های همه مرم ایران رو خالی کنه. فقط نمی دونم چه آتویی داره که کسی نمی تونه بهش حرفی بزنه.با پرتاب دوتا موشک این کشور را ویران کرد
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
      12 3
      به ۰۳:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳ ای کاش همه ایران مانند ویتنام ویران می شد اما غرور و استقلال ایران از دست نمی رفت.
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    20 11
    کره ساخته و روسیه به فضا فرستاده.عجب پیشرفتی!!!!
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    45 10
    کشوری که دولتمردانش به فکر پر کردن جیب خود باشند همین ست. هنوز خیلی از اختلاس ها کشف نشده.
  • مغزمتفكر جعلي IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    17 14
    علاوه بر اين،اعراب آواكس هم دارند!!!
    • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      10 0
      اواکسی تو دوباره پیدات شد
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۱
    16 64
    با شکم گشنه ملت ماهواره و برنامه فضایی شبیه به یک شوخی می‌ماند، بهتره از تجزیه شوروی درس بگیریم
    • IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      31 6
      خدا وکیلی چند شب گشنه خوابیدی برو خیریه یا کمیته امداد کمکت می کنن
    • SE ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      35 1
      آیا از هندیها فقیرتر و گرسنه تر هسیم؟ نه، ولی تبل تر و عافیت طلب تر هسیم.
    • دکتر نصر IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      34 0
      محض اطلاع شما همین روسیه الآن داره فضانوردان امریکایی رو با سایوز به ایستگاه فضایی می بره مشکل شما این هست که چشم و ابرو رو با هم یکی می دانید مثل داستان چرخ سانتریفیوژ و چرخ اقتصاد بعد نابودی صنعت هسته ای چه شد؟؟جیب شما پر شد؟ یا جیب وارد کننده ها با پول نفت
    • دکتر نصر IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      21 0
      محض اطلاع شما همین روسیه الآن داره فضانوردان امریکایی رو با سایوز به ایستگاه فضایی می بره مشکل شما این هست که چشم و ابرو رو با هم یکی می دانید مثل داستان چرخ سانتریفیوژ و چرخ اقتصاد بعد نابودی صنعت هسته ای چه شد؟؟جیب شما پر شد؟ یا جیب وارد کننده ها با پول نفت
    • پویا IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      20 0
      کارد بخوره توی اون شکم آدمهایی مثل تو که گند زدید به مملکت
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    12 14
    آواکس را دریابید که اوجب واجبات است...با این فضایی و اینا چیزی درست نمیشه...
  • IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    14 0
    کی بود که می‌گفت علم بهتر است یا ثروت؟
  • IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    23 3
    اصلاح طلب ها بعد چند سال میان میگن فلان است و فلان ما باید امریکا رو بیاریم تا به ما تکنولوژی بده عربها همین الان از ما جلوترند به واسطه حکومت 30 ساله اصلاحات دم احمدی نژاد گرم
  • DE ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    30 2
    به لطف اين دولت از زمانيكه تشريف اورده درب خيلي از پيشرفهاي ايران تخته شده ، ايشان خيلي خوب عمل كرده است أشخاص خاصي از ايشان خيلي راضي هستند ، بشكند ان دستهاي نهان بدخواه،
    • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      8 2
      اونایی که به این دولت رای دادن حالا بیان جواب بدن
  • IR ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    11 4
    راستی اون بنده خدا چی میگفت به مجری خارجی..؟ میگفت اصلا شاید زمین تخت باشه... و کلا این بحثا جز در امور نظامی کشک... خخخ مسخره نمیکنم.. واقعا شاید با دوربینی که روی موشک بالستیک نصب کردن به این موضوع پی بردن...!!! خورشید و ماه هم شاید داستانشون این نباشه...!!!
  • IR ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    2 27
    در خلاف جهت آب نبايد شنا كرد علم و دانش متعلق به همه است و با همكاري و مشاركت با دنيا مي شه سريع پيشرفت كرد
    • دکتر نصیر IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      26 0
      اون دنیا ی غربی که پشتش قایم شدی به دوستانش بمب اتمی و موشک قاره پیما میده ولی به دشمنانش پرتاب گر صلح آمیز هم نمیده حتی یک ماهواره جاسوسی متعارف رو برای ما پرتاب نمی کنن
  • IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    39 4
    قابل توجه آن 23 میلیون نفر، البته برا اکثریتشون فقط فست فود و مانتو جلو باز و ساپورت و ماشین شاسی بلند چینی و مسافرت ترکیه مهمترین مسائل هست.
    • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      21 1
      اسپری های... و کرم های ... و مسائل جنسی برای مردم ایران مهمتره...
    • پویا IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      14 0
      جوری قهوه ای کردی شون که من نمیتونم برای تکمیل حرفهات حرفی بزنم
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      3 5
      چطوری بین این جماعت زندگی میکنی?!
  • IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    36 0
    بخدا کاری که برخی وطن فروشان ودین فروشان اهل نفاق با ایران طرف چند دوره کردند آ مریکا و غرب با حمله نظامی نمی توانست بکند که ملت ما هرچه از زمان قاجار به این طرف بدلیل عدم پیشرفت کشیده همه از نفوذیها و جاسوسها و اهل نفاق بوده
    • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      18 2
      مردم خودشون به خودشون رحم نمی کنن تقصیر دشمن چیه!..
  • CA ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    5 23
    البته ما تنها نیستیم با اینهمه تحریم و بدبختی کلی کمک و خرج کشورهای ریز و درشت و ناسپاس را هم بایست بدهیم
  • محمد IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    34 3
    عوض برجام داریم. موگرینی به ما لبخند زده. اوباما نوروز رو تبریک گفته. تعدادی خرید حرفه ای انجام داده ایم. نفت خام بیشتری میفروشیم (میدهیم). کنسرت داریم. روابط زنان و مردان نامحرم علنی تر شده. .... دیگه چی میخواهید؟ ناشکری خیلی بداست.
  • یوک IR ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    5 20
    کاش ایرانی نبودم...
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    15 5
    اونیکه افتخارات فضایی و ده ها افتخار دیگر رو آفرید با انگ انحراف از طرف شما اصولگرایان و برادران اصلاح طلب شما حذف و رانده شد. آش این دولت هم مستحق و برازنده شما سیاسون دو جناه هست.
  • دکتر نصر IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    19 9
    به غیر از کشورهای عربی ترکیه هم چند ساله سرگرم ساخت اولین پرتابگر فضایی و ایستگاه پرتاب ملی فضایی خود با همکاری چند کشور اروپایی هست...جالبه پرتاب گر ماهواره این کشور توانایی پرتاب محموله هایی تا وزن یک تن رو خواهد داشت که چند برابر ماهواره بر سیمرغ هست!!!!!
    • IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      15 2
      تو این هیری ویری تو شعر نگو یاردان قلی ترکیه مفنگی راکت با برد 100 کیلومتر هم نمیتواند بسازد. ترکیه غیر از کاباره سازنده هیچ چیز دیگری نیست.
    • دکتر نصر IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
      2 3
      این پرتاب گر مدلی از پرتاب گر وگا هست به صورت مشترک داره در ترکیه ساخته میشه 2025 هم تاریخ اولین پرتابش هست
    • IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
      1 3
      21:52 اینقدر حرف مفت نزن حرفات همش دروغ و شعاره
  • محمود IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    10 4
    خخخخخخخخخخخ قطر 1قطر2قطر 3این طور که اینا پیش میرن چندوقت دیگه کهکشان راه قطری روهم کشف میکنن
    • IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      9 1
      باور کن فقط داریم می خندیم 20 سال دیگه قطعا در یکی دو تا از کشورهای عربی نزدیک به خط استوا یکی دو پایگاه پرتاب خواهد بود ....
  • توریسم به ترکیه و تایلند IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    27 3
    برای مردم ایران اسپری و ...مهمه....علم کیلو چنده......
    • اصلاح طلب IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      21 2
      مارک اصل فرانسه داریم جواب میده یک کشتی نفت که بهشون بفروشیم کلی اسپری تاخیری به سه برابر قیمت می ریزیم توی بازار ایران با کمک رفقای وارد کننده...الحمد الله به لطف دولت تبدیر و امید مردم خوب....
    • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      11 2
      خخخخخخ
    • شاهین هیکس GB ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      7 1
      دهنت داش خخههه
  • بی نام IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    24 4
    همان طور که بارها نیز قبلا گفته ام ماموریت دولت تدبیر و امید و بخصوص رئیس مرکز فضایی آن این است که سرعت پیشرفت کشور در زمینه صنعت فضایی را آنقدر کُند نماید که خطری برای کدخدا و دوستان کدخدا نداشته باشد. این حس و عقیده بنده است. خدا کند که اشتباه کرده باشم.
    • US ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
      1 0
      بخداقسم حقیقتو گفتی اما کوگوش شنوا بازدرانتخابات 2000 حکومت درقبضه اینس مردم اینطوری خاستن. حرفو امید ودرعمل تناقض -وعده گلابی برابچه ها خوشاینو گول زننده
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    19 1
    از پروژه ماهواره امید تقریبا فقط5 نفر در ایران ماندن اکثرا به کشورهای عربی ترکیه برزیل و یکی دو نفر هم به اروپا رفتن.....
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    11 5
    شکر خدا ما خودمان داریم ماهواره میسازیم و در آینده نزدیک به پیشرفتهای خارق العاده ای میرسیم ولی اونا ماهواره پلمپ شده را از کشورهای دیگر میارین و متخصصان خارجی برایشان پرتاب میکنن و اگر یک لحظه از کارشان دست بکشن خودشون هیچ نمیدونن مثل قبل از انقلاب خودمان که اجازه تعمیر به ما نمی دادن، اونا دنبال پیشرفت کشورهای اسلامی نیستند دنبال منافع اقتصادی و جاسوسی خودشان هستند.
    • space eng IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
      1 12
      دوست عزیز چیزی به نام ماهواره پلمپ نداریم.ما هیچ چیزی نیستیم از نظر فناوری فضایی نمیشه یه حرفهایی رو زد.تا زمانی که سیستم بازده کافی نداشته باشه کند پیش بره هزینه بشه ولی کند با هدر رفت زیاد پیشرفت نمیکنیم
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
      17 0
      به space eng شما کاری جز تحقیر ملتتان ندارید. ای کاش یک مو از مردم کره شمالی در تنتان بود.
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    24 2
    ایران دانشش بومی است وهمین الان هم جلوتراست این مابودیم میمون به فضافرستادیم وبرنامه بعدی مافرستادن انسان به فضاست اماملاحظات بیمورد روحانی دست مارافعلابسته است . علم اگردرثریا باشد قوم سلمان یعنی ایرانیهابه آن دست میابندنه اعراب ضمن اینکه پیشرفت مسلمانان مایه خوشوقتی است اگر به دردی وخودساخته باشد . ماهنوز هم درنانو وهسته ای وسلولهای بنیادین وعلوم دیگر درجمع ورتبه اولیهاهستیم . روحانی بایدپایش را ازسراین ترمز لعنتی بردارد ودانشمندان مارا ناامیدترنکند . روحانی دردش ومیلش مردمی وبروزنیست .
  • مهرداد IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    21 2
    اروپایی ها این عربهای بدبخت والکی خوش رو گیر آورده اند دارند جیبشون رو خالی می کنند. امارات چهارتا ساختمان روی زمین نمی تونه بسازه حالا میخواد مریخ نورد بفرسته فضا. که چی بشه؟ فوقش بدانند توی مریخ فلان سنگ و فلان خاک هستش. خب میشه چی؟ دومیلیارد انسان روی همین کره زمین با شکم گرسنه می خوابند.! دوسال و نیم یمن مظلوم توسط هواپیماهای پیشرفته آمریکایی و با خلبانان عربستانی و اجاره ای داره مردمش تکه تکه می شوند. تو روی همین کره خاکی نمی تونی انسان باشی لطفا" فضا رو دیگه آلوده نکن.
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    6 20
    پس این همه ادعا در منطقه اولیم و ما عضو باشگاه فضایی هستیم دیگه چیه؟
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      4 7
      کشک
    • IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      6 0
      باشگاه فضایی یعنی کشورهایی که ماهوار فرستادن فضا و ما هم با فرستادن ماهواره امید واردش شدیم
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
      4 7
      مصرف داخلی داره . مردم جاهل و متوهم باشن آقایون به زندگی نکبت بارشون ادامه میدن
  • ا IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    34 5
    دولت روحانی. دولت عقبگردهای علمی
    • SE ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      7 1
      دولت عالیجناب تسوها
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    15 6
    اماراتی هاخیلی بلند پروازند ------- یه زمانی امارات - قطر - کویت و عربستان شن زار بود ولی الان از اروپا بهتر شده از نطر ساختمانها - فرهنگ زندگی و غیره بی خود مثل کبک سرمان را زیر برف نکنیم کافی یه سرچ تو اینتر نت بکنید وضعیت دبی و قطر راببینید تازه خیلی هم دانشمند دارند ما خودمان را داریم گول می زنیم برای دلخوشی خودمان می گویم مارمولک خور --- به جاش ما مدیر نالایق زیاد داریم به جاش ما نخبه هامون همه از ایران رفتند و در حال مهاجرت هستند به جاش ما دله دزد و رانت خوار و غیره زیاد داریم امیدواریم این مملکت بهتر بشه ....اگه بگذارند ایران رو دست همه کشورها بلند می شه از نظر پیشرفت های علمی و غیره فعلاً که باید افسوس خورد
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      5 6
      ما خودمون هیچچی نیستیم بقیه رو هم مسخره میکنیم خخخخ
  • میان مار IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    12 12
    اوضاع برعکس شده تا همین چند وقت پیش عربها حسرت ماهواره های ما رو میخوردند حالا ما باید حسرت ماهواره های اونها رو بخوریم . تازه ماهواره هایی که ساخت خودشون هم نیست
    • IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      10 6
      حسرت کدوم ماهواره ؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
      7 0
      به ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲ همانکه چشمان سفید و بی حیای اصلاح طلبان را کور کرد.
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    4 19
    خدایی با تجربه ای چه من از دانشگاههای کشورمون دارم و اساتید و دانشجوهای جزوه نویس دانشگاه .اون علمی چه بخواهد این کارها را بکنه در کشور وجود نداره . حالا میلیاردها دلار هم خرج بکنند خروجی اش پرتا 50 کیلو ماهواره تا ارتفاع دویست کیلومتری هست چه اونهم اخبار اعلام میکنه خودمون به چشم ندیدیم .
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      15 0
      خب شماریز نمراتت راهم اعلام کن تاترورت نکنن .
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    2 18
    مهم این است که ایرانیان همیشه در طول تاریخ از اعراب پیش بوده اند.
    • IR ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      10 3
      خوب حالا جای اعراب و ایرانی ها رو عوض کن داداچ
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    11 4
    دولت ... شلیک به توانمندی ایرانی
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    14 2
    آه برادر ؟؟؟ وقتی گفتند : فقط آب گوشت بز باش بلدیم شلیک به مخ ایرانی بود بی صدا وقتی گفتند : خودکفایی معنا ندارد تنگ دل ایرانی را پاره کردند وقتی گفتند : ما نمی توانیم ما مایوس شدیم آهای که گفتی ما نمی توانیم خانه ات خراب.........
    • دکتر نصر IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
      9 2
      دولت های نفتی 2 شعار دارن یکی بومی کردن فناوری ها و خود کفایی معنا ندارد دو اختراع دوباره چرخ اشتباه هست چرا چون باید برای تامین پول نفت بازار رو در هر بخش و فناوری حتی اگر بتونن کشاورزی و دامداری و خدمات بدن به طرف خریدار نفت ایران تا با دوستان وارد کننده از آن کشورها و گرفتن ارز از آنها بخش هزینه ای بودجه رو ببندن خروجی اون هم میشه یک صنعت تماما نفتی و مونتاژی مثل خودروسازی که با واردات قطعات با پول نفت چهل پنجاه ساله مشغول مونتاژ هستن یه زمانی مونتاژ پیکان یه زمانی فرانسه یه زمانی چین دقیقا کشورهایی که خریدار نفت ایران هستن خودروهاشون در ایران مونتاژ میشه بعد میگن چرا یه عمره درجا می زنیم!...
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
      9 1
      به دکتر نصر وقتی گاندی مجددا چرخ نخریسی را دست هندی ها داد برای این بود که بگوید تا همان چرخ را هم نتوانید بسازید و فقط وارد کنید تا ابد استقلال نخواهید داشت.
    • امیرمهدی CN ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
      0 3
      حرف شما درست دوست عزیز ... ولی درد اونجاست که در مقابل این دولت افرادی قرار گرفته اند که امتحان بدی پس داده اند. ما از ترس برگشت اون آقایون به اینها راضی شدیم ... اگر گزینه سومی هم بود که بشه انتخاب کرد مردم قطعا به این دولت فرصت دومی نمی دادند ولی ...
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    21 7
    خوب طبیعیه آمریکا و اروپا بدون محدودیت ازشون پشتیبانی فنی می کنن، می خواهید از ما عقب تر باشن؟ بفرض اینکه بفرستن تکنولوژی خودشون که نیست
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      6 3
      پس تکنولوژی کیه ؟این تکنولوژی رو کلا ایران اختراع کرده؟
  • حسين IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    12 29
    تا با كل دنيا سر جنگ داشته باشي هيچ پيشرفتي بو جود نمياد.يعني نميزارن. خودتون سر كار نزاريد.
    • IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      13 0
      کی با دنیا سر جنگ داره !؟ ما فقط با چند رژیم مستکبر جنایتکار دشمنیم بنام امریکا و اسرائیل و آل سعود > درضمن مثلا بنگلادش و مکزیک و یونان و مصر و عربستان و ... که نوکر امریکا هستن خیلی پیشرفته هستن !؟ و آیا کشورهای مخالف آمریکا پیشرفته نیستن مثل روسیه و ایران !؟ پیشرفت درون زاست نه تزریق شونده از خارج !؟ قبل انقلاب ما پیشرفته بودیم یا منتاژ کار و بدون مستشاران بی گانه می تونستیم کاری کنیم حتی تخم مرغ رو از بلوک شرق وارد می کردیم . و دانش هسته ای و نانو و موشکی و فضایی و ... رو در اوج تحریم ها امثال احمدی روش ها و تهرانی مقدم و ... به ارمغان آوردن در این دولت بنفش که دنبال کدخدا بود دنیا کدوم تکنولوژی رو به ما دادش !؟
    • IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      13 0
      کی با دنیا سر جنگ داره !؟ ما فقط با چند رژیم مستکبر جنایتکار دشمنیم بنام امریکا و اسرائیل و آل سعود > درضمن مثلا بنگلادش و مکزیک و یونان و مصر و عربستان و ... که نوکر امریکا هستن خیلی پیشرفته هستن !؟ و آیا کشورهای مخالف آمریکا پیشرفته نیستن مثل روسیه و ایران !؟ پیشرفت درون زاست نه تزریق شونده از خارج !؟ قبل انقلاب ما پیشرفته بودیم یا منتاژ کار و بدون مستشاران بی گانه می تونستیم کاری کنیم حتی تخم مرغ رو از بلوک شرق وارد می کردیم . و دانش هسته ای و نانو و موشکی و فضایی و ... رو در اوج تحریم ها امثال احمدی روش ها و تهرانی مقدم و ... به ارمغان آوردن در این دولت بنفش که دنبال کدخدا بود دنیا کدوم تکنولوژی رو به ما دادش !؟
    • IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      11 0
      علت خصومت دو سه تا کشور اروپایی و امریکا با ما بر سر همین است که نمی توانند پیشرفت ایران را ببینند.
    • IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      8 0
      چرا که در 8 سال دولت قبل که با دنیا تعامل نداشتیم در صنعت هسته ای و هوافضا پیشرفت چشمگیری داشتیم ؟!
    • افشین IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      14 0
      شما و این عزیزان بر مسند کار که با دنیا تعامل دارید چه کردید؟؟؟جز بتن ریزی؟دنیا از نظر شما فقط همین چند کشور زورگو و گردن کلفت هست.
    • IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      14 0
      و این یعنی تلاش برای انکار آنچه ایران در سالهای 84 تا 92 به آن رسید و یا جایی که کره شمالی سیده است. تا آخرین نفر اصلاح طلبان به قتل نرسد ایران نجات نخواهد یاقت.
    • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
      15 0
      سانسور نکن اسراییل یعنی کل دنیا؟!
  • عباس IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    16 0
    اینها نفوذی دشمنند
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    10 13
    روزی رو میبینم که در همه زمینه ها عقب موندیم نه از اروپا امریکا که کلا با یه سری دلایل احمقانه حذفشون کنیم بلکه از عربستان و امارات و پاکستان و ترکیه ...و شبیه بنگلادش بشیم اونموقس که مردم به خودشون میان ...
    • IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      4 3
      عزیزم همین الان هم این جور شده برای گرفتن یه آنالیز ساده شیمیایی نمونه باید ارسال شه ترکیه رنک دانشگاه های عربا بهتر شده از دانشگاه های ما
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    12 2
    مشرق عزیز ! همین ماهوارهء مصباح که خودت اشاره کردی چند برابر عمر دولت فعلیست که به کشور ایتالیا ( نزدیکترین کشور اروپایی به ایران ) برای فرستادن به فضا ارسال شده ولی نه تنها به فضا فرستاده نشد که از سرنوشت انهم خبری نیست ! ولی امروزه که درتحریم همه جانبه هستیم از ارز اول دنیا یعنی دلار که بیشترین معاملات دنیا با دلار انجام میشود هم ممنوع هستیم ! همین کشورهای کوچولوی عربی با جمعیت کم وبیشترین درامد نفتی و تجاری وپول سر شاری که نمیدانند با ان چکار کنند ! و دوست دشمن ما (امریکا) هستند و تحت تحریم هم نیستند ! وبه ناسا هم دسترسی دارند وهمهء کشورهای دنیا با اینها دوست هستند ! اونها کجا و ما کجا؟ کشور مثلا دوست ما یعنی روسیه از دادن سوخو 30 هم به ما خود داری میکنند ومثلا بهانه شون تحریم های سازمان ملل است ! ایا دولت روحانی باعث تحریم ها شده ؟ ماهیّت استکبار ستیزانه انقلاب وضرورت روی پای خود ایستادن طبیعیست که هزینه هایی دارد ! ما همان ملتی هستیم که 8سال جنگ دنیا با خودمان را تجربه کردیم انهم در شرایطی که به فرمودهء رهبر معظم انقلاب همین مستکبرین عالم از دادن سیم خادار به ما امتناع داشتند ! اما به لطف خدا امروز به دلیل رهبری خردمندانهء رهبر عظیم الاشأن مان ارتش وسپاه سلاحهائی ساخته اند که حتی امریکا هم جرأت حمله به مارا ندارند ! کافیست یک شهید تهرانی مقدم دیگر در امور فضائی داشته باشیم وراه چندین سالهء این همسایگان وبا پول سرشارشان ودر تحریم نبودن جهانی ؛ طی کرده اند ما به سرعت از این بیچاره هائی که میگوئید از ما در امور فضائی جلو زده اند را پشت سر میگذاریم ! ما درسایهء رهبری انقلاب ؛ پشت سر میگذاریم ! وحدت ملی و پشت سر رهبری حرکت کردن باعث رسیدن به بالاترین مرتبهء علمی خواهیم رسید ! مگر ما نبودیم که هرچه موشک میساختیم , دشمن میگفت این موشکها ساخت چین است ؟ مگر دنیا نبود که با صراحت و توسط مثلا دانشمندان غربی , امریکایی , هواپیمای ساخت خودمان را ماکت و مقوائی وپهپاد اعلام میکردند ! ولی مجبورشان کردیم خودشان اعتراف کنند قاهر 313 ما از هواپیماهای نسل پنجم دنیا محسوب میشود ! نیاز امروز وهر روز ما وحدت وحرکت پشت سر رهبری است!
    • ایمان IR ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      12 0
      وجدانن تو دوره های قبل ما تحریم نبودیم ... پس چرا کاری های هرچند کم انجام شد ولی حالا که مدعی برداشتن تحریم ها هستیم و همچنین رابطه با غرب هیچ کاری نشده بلکه جلوی کارای قبل هم گرفته شده.... اینو لطفا جواب بدید تدبیری ها...
    • افشین IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      11 0
      اینکه باید با وحدت و عمل به دستورات رهبری جلو بریم بسیار درست هست اما اینکه چرا این چند سال عقبگرد داشتیم و این را بهای انقلابی بودن بدانیم اشتباه محضه ما چهار دهه هست که داریم بهای استقلال خود را میدهیم اما امروز بهای این استقلال را داریم به یک طیف خودشیفته که حتی ژن خود را هم برتر میبینند میدیم.
    • افشین IR ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
      12 1
      گفتن بعضی حقایق هر چند که تلخ هست اما بالخره باید گفت.ملت و جوانانی که از بیکاری بی مسکنی و جیب خالی همیشه گله دارن چطوری در روز انتخاب الویت اولشون میشه کنسرت؟؟؟وضعیت هیچ ملتی تغییر نخواهد کرد مگر خود ان ملت بخواهند.وقتی مطالبه اول میشود کنسرت و حراسشان میشود توهم دیوار کشیدن میشود اینی که میبینید.خدا سایه رهبری رو از سر این ملت کم نکنه و سخنانشون رو باید طلا گرفت اما چه فایده که برخی این رهنمودها رو فقط در حد شعار و سمینار عملیاتی میکنن.اقتصاد مقاومتی رو هرروز تکرار میکنن ولی بزرگترین امار واردات رو در این چهار دهه از خودشون بجا میزارن.چرا؟چون منافع اقایون در این هست.وقتی به کارخانه دوچرخه سازی رحم نمیکنن شما توقع ماهواره دارید!!!!وقتیکه طرف چهل سال هستکه اویزون مدیریتهای کلان صنعت کشور بوده و بعد از گرفتن اینهمه حقوق از بیت المال میگه ما باید ابگوشت بز باش صادر کنیم و یکی نیستکه در این دولت بگه بس تو این چهل سال چه ....میکردی شما چه توقعاتی دارید؟شاید خودزنی باشه ولی ماشالله همه چیز ما بهم میاد!!هم ملت هم مدیران و هم انتخابهایی که میکنیم.
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
      7 0
      جناب عزیز که نطق فرمودید باید اعلام نمایم همانهایی که دولت نهم و دهم انحرافی و فاسد و... نامیدند اگر کسانی بصیرت داشتند خیر و شر و بدو خوب را تشخیص می دادن الان کسی جرأت نمی کرد دولت خدمتگذاری را که در همه زمینه ها نقش مثبتی داشت را انحرافی جلوه دهد.البته باید بگویم در این 40 سال چون یه عده ندید پدید انقلابی واقعی (دکتر احمدی نژاد) ندیده بودن باید هم جریان انحرافی را به این دو دولت خدمتگذار ببندند و نام خدمت را ویرانه قرار دهند و پرونده سازی کنند و هرکس با جریان بخور بخور برخی مسئولین همراه نباشد و دست عده ای مفسد امنیتی و مالی را رو کند می شود جریان انحرافی ولی کسی که با غرب همراهی کند و کشور از روی ضعف اداره کند جریان موافق انقلاب است (حالا جریان انقلابی را در دولت های 11 و 12 بنگرید)
  • خسرو IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    7 0
    تیک
  • داود US ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    18 4
    من پیشرفت خاصی در اعراب نمیبینم ... در بهترین حالت ساخت ماهواره های کوچک و ساده هست که زیاد سخت نیست . ایران خودمون خیلی جلوتر هست ولی مشکل ایران این هست که مدیریت درست نداره حتی زمان احمدی نژاد هم پرتاب ها بیشتر جنبه تبلیغاتی و پز دادن داشت تا اینکه بخواد جنبه کاربردی و اصولی داشته باشه .
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    21 0
    ماهواره، گداخت، آب سنگین، 20 %، ابررایانه ملی، شبکه ملی اطلاعات، مسکن دولتی،... بازم بگم باید تعطیل بشه برجام، برجام و ... دیگر هیچ. لعنت به برجام
  • مهدی IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    12 1
    منم دوست دارم تو هر علمی یک دنیا بشبم ولی اون دوستانی که اینجان و دم از غیرت و پیشرفت میزنند بگم که من ارشد دارم بیکارم و با پول مسافرکشی بابام روزگار میگشذرونیم که هر لحظه ممکنه اونم قطع بشه حتی به من مجرد اجازه مسافرکشی هم نمیدن پس منی که مشغله تامین نیازهای اولیه رو دارم انتظار نداشته باشید فکر علم وماهواره باشم اون دوستانی هم که میان و مارو شکم پرست مینامند مطمئنم که کارمند دولتند و خیالشون از نون وپول راحته شک ندارم
    • افشین IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
      5 0
      مهدی اقا.شما که ارشد داری در همین رشته ای که ارشد گرفتی چه کار تحقیقاتی انجام دادی که دردی از کشور دوا بشه؟؟مدرک گرفتی منتظر میز کار و اتاق کار شیک هستی برادر؟؟با افتخار هم میگی درامد مسافر کشی ابوی بزرگوارت رو داری خرج میکنی؟؟عیب کار از خودت هست.این عیب رو حل کن.سالی تقریبا یک میلیون فارغ التحصیل داریم از دانشگاهها که همه هم کار دولتی میخوان.بخش خصوصی هم که شده دلال و تا اسم تولید بیاری همه مسخره میکنن.درامد زایی کار سختی نیست فقط همت میطلبه و قناعت.شما که ژنت هم برتر نیست باید ارادت قوی باشه.از کم شروع کن.اما اگه میگی نمیشه معلومه که همه اینسالها که تحصیل کردی فقط متن از بر کردی.کارشناس ارشدی که نتونه برا خودش یه کاری درست کنه برای دیگران چه خدمتی میخواد بکنه.
  • DK ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    1 14
    عربها دارن تو مریخ تولید و واحد پرورش سوسمار میزنند که وقتی‌ رفتند اونجا کشنه نمانند
    • GB ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
      7 0
      خوش بحال افرادی مثل تو که دلتون به این مسخره بازیا خوشه !!!!!!!
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    1 16
    مهم این است که ایرانیان همیشه در طول تاریخ از اعراب پیش بوده اند.
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
      12 0
      فارسها همیشه متوهم بوده اند و در توهم خویش خوشحال بوده اند !
  • دارن IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    6 2
    فقط همت و تدبیر احمدی نژادی میتونه این کشور را از بن بست خارج کنه
    • علی IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
      1 3
      داداش فعلا که به این شخص انواع اتهام رو زدن و همه دارو دستشم یا زندانن یا درحال دادگاهی شدن. بعدشم نظام به اقای احمدی نژاد صلاحیت نداد.
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    5 6
    سلام بر همه بر مشرق ایران مغرب ایران شمال و جنوبش بنده بیسوادم ولی شما همه تون عقب مانده اید نه از دنیا خبر دارید نه از علم و پیشرفت نه از سیاست و کشور داری اگر روزی هم امیر کبیر ظهور کرد به مسلخش میفرستند به پیشرفت دروغی دل خوش باشید ملت هم 30 سال در صف ارزاق و بعد هم در پشت راهبندان عمرشان تلف شود و دزدان هم با خیال آسوده به چپاول به لندن پاریس و تو رنتو سفر کنند و به ریش این ملت بخندند و آقای فلان بگه کورش شاش گاو میخورد یکی یکی ابنیه تاریخیمان را تخریب کنند و بعد هم بگوییم از زمان شاه خیلی بهتریم شنیده ام که چهل سال پیش اقتصاد ایران 300 برابر کره جنوبی ترکیه و عربستان ووووووو وبرنامه برای پشت سر گذاشتن ژاپن داشتند حالا چی هر ننه قمری با یک وجب خاک برای ایران کر کری میخواند این وضعیت شغل جوانانمان این وضعیت ازدواجشان و طلاق و واین هم وضعیت حجابمان و این هم ربا خواری بانکها و اداراتمان فقر فساد حاشیه نشینی اعتیاد وووووووووو... .. حالا به جایی رسیده اید که احساس شکست میکنید و از ماهواره ی کشور های سوسمار خوار تمجید میکنید به خدا تاریخ در موردتان بد قضاوت خواهد کرد به خدا ایمان داشته باشید بی دین نباشید عمر کوتاه ودنیا گذراست به این ملت و به این دین و به این وطن خیانت نکنید امام اول ما راه اسمانها را بلد بودند مکتب ما مکتب عاشوراست اگر صداقت باشد اگر اراده باشد اگر از خود گذشتگی باشد میتوانیم از تمام کشورها پیش رفته تر باشیم و ماهواره هایمان حرف اول دنیا باشد موشکمان اتومبیلمان هوا پیمایمان و در کل صنعتمان رفاه و آرامش و اسایشمان زبان زد جهانیان باشد . نه در شعار چون اکنون بلکه در عمل انشاالله تعالی
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    13 2
    دولت روحانی سازمان فضایی ایران رو نابود کرد در صورتیکه خیلی سریع درحال پیشرفت بودیم
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۲
    3 6
    ماهواره فرستادن به فضا نیاز به علم داره که نمیشه با حفظ کردن فرمولها و کتابهای گاج و مدارک فله ای دانشگاهها به اونها رسید . طوطی هم میتونه با حفظ کردن چند تا کلمه ادای حرف زدن ادمیزاد را دربیاره اما این کجا و ان کجا. دانشمندان ما همان طوطی هایی هستند چه چند تا فرمول حفظ کردن و مثل طبل بزرگ و توخالی .
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
      12 0
      به عنوان یه فرد مطلع از افراد در سازمان فضایی میگم اگر فشارهای سیاسی حضرات سیاسی نبود ایران 20 سال پیش با هند پرتاب ماهواره رو شروع می کرد و الان پرتاب گر سنگین کلاس ژئو داشتیم...البته ما سه میکرو ماهواره به فضا فرستادیم نه با آن گاج خوان ها و مهندسان شریف خوان مدرک به دست بی دست!!..
  • IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
    11 3
    اصلاح طلبان، بهاییان، فاسدان و حرامزادگان نسبی و سیاسی همه تلاش خود را می کنند تا ملتهای جهان سوم باور کنند که چیزی نیستند و جز با وابستگی و نوکری به جایی نخواهند رسید. لهذا وقتی مواردی مانند کره شمالی و یا ایران زمان احمدی نژاد را می بینند که چگونه در حال فتح قله های علمی و تکنولوژی جهان است ریشخند و تمسخر می کنند و یا انکار می نمایند.
    • IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
      3 3
      فتح قله های علم !!!!!!احمدینژاد!!!!!!!!!منظورت همون زنبیلی هست چه بقایی پروندهاش را میبره دادگاه ....
    • IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
      5 4
      به ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳ اگر از محتویات زنبیل نمی ترسیدید دادگاه را علنی می کردید
  • علی IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
    3 14
    حالا ای فرد بی سواد همش بگو مرگ بر آمریکا ببینم کشورت به کجا میرسه ؟!! اعراب اگر امروز به قدرت رسیدن به خاطر همکاری و مشورت با اروپا و آمریکاست
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
      13 0
      به همان جایی که کره شمالی رسید. قله عظمت و افتخار. شما با عربهایتان بروید به دره دیاثت برسید.
    • IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
      14 0
      ایران قبل از انقلاب 40 سال تحت نفوذ و سلطه امریکا بود و حتی توان ساخت یک پیچ هم نداشتیم و مستشاران امریکایی در تمام مراکز نظامی ایران فعالیت می کردند.
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
      13 0
      مرگ بر امریکا که هرچی جنگ و خونریزی در دنیاست زیر سر شیطان بزرگ است .
  • مهندس سهیل IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
    19 1
    مشرق نیوز خیلی آش رو شور کرده! پرتاب گر قائم و ققنونس عملیاتی بشن ایران در بحث پرتاب ماهواره سنگین مشکل خاصی نداره...مقایسه با کشورهایی که فقط با پول دارن محصول فناوری و نه خود فناوری رو می خرن زیاد درست نیست چون با اولین تغییر سیاسی در غرب یا جهان عرب یا سقوط آزاد قیمت نفت و مواد اولیه کل برنامه اعراب میره هوا اون ماهواره ها هم که پرتاب میشه و خود پرتاب گر تماما در کنترل غرب هست حتی ایستگاه های کنترل ماهواره هم مشترک هست و بومی نیست! بیشتر یه نمایش هست برای تحقیر ایران از سوی خود غرب!
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
    7 10
    40- 50 سال دیگه اعراب محد تکنولوژی میشن ماها هم هنوز درگیر ورود زن ها به استادیوم ها هستیم
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
    2 6
    فلفل نبین چه ریزه ، بشکن ببین چه تیزه
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
    12 7
    هرچه به گذشته ایران نگاه می کنم آینده را می بینم
  • IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
    8 2
    همگی ساخت کشورها یی دیگست
  • SE ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
    8 0
    ضرب المثل قدیمی ترس برادر مرگ است را باید به دولت های ترسوها تفهیم کرد.
  • سید حبیب IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
    14 1
    لعنت بر منافقان داخلی که مو به مو دارد نقشه های دشمن را برای نابودی انقلاب پیاده می کنند
    • IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
      5 3
      بیشتر دارن ایران رو نابود می کنن تا حکومت حکومت که.....!!
  • US ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
    15 5
    ننگ برغربگرایان .ننگ براصلاح طلبان خود خانده. ننگ برمرتجعین سکولار .ننگ بردشمنان دوست نما .ننگ بربوقلموصفتان اشرافیتگرا.ننگ برتروریستهای اقتصادی .ننگ بردیو ثان سیاسی.. وخلاصه مرگ برامریکا ومرگ برسازشکاران وطنفروش-الدنیا جیفه وطالبها کلاب-این بود افتاب تابان وگلابیهای باغ بیحاصل -این بود زایمان ناقص الخلقه
  • DE ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
    12 1
    مشگل اينجاست كه خواب نيستند بلكه خود را بخواب زدند و تا كي بايد ايران و مردم ايران اين را تحمل كنند و اسيب هاي جبران ناپذير به عقيده من تعمدي تحمل كنند ؟ اصلا انگار كاري بكار ايران ندارند در كجا دنيا اينگونه است چه بايد كرد درد كوچكي نيست كوه درد است
  • IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
    12 3
    دبیرستان که بودم مسئولین زمان قاجار و ترکمن چای رو مسخره می کردم! اما حالا با این روندی که داریم جلو میریم باید شانس بیاریم که به زمان قاجار بر نگردیم و دوباره شترران نشیم!!!!!!!
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۳
    6 0
    لعنت به کسایی که جلو برنامه فضایی مارو گرفتن
  • FR ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
    4 0
    آقا بیائیم یه کاری بکنیم. یه کنفرانسی تشکیل بشه و پیشرفت های کشور رو در زمان احمدی نژاد واکاوی کنه و پروژهائی رو که در زمان مدیریت ایشون انجام شده مورد بررسی قرار بده چون بنده معتقدم ایشون حد اقل مملکت رو بیست سال به جلو برد و خیلی از آرزوهای عظمت طلبانه ایرانی ها رو جامه عمل پوشانده و از طرف دیگر نون خیلی از مفتخورهارو تخته کرد و در عوض جیب خیلی از مردم عادی و بی چیر کشور رو پر کرد. من از اون افرادی بودم که حدس می ردم بعد از این که دوره مدیریت ایشون تمام می شه هر روز یه پرونده واسه اش تشکیل می دن و اونو هر روز به این دادگاه و اون دادگاه می کشونن. حالا گفته شده میلیاردها اختلاس کرده! چطوری؟ از این حساب دولتی به اون حساب دولتی با اختیارات رئیس کشور منتقل کرده! ( معنی اختلاس رو هم فهمیدیم). واقعا زمان احمدی نژاد یک دوره افتخار آمیر در تاریخ ایرانه چقدر اعتماد به نفس ایرانی رو بالا برد ولی الان رو ببینید. ظاهرا مردم این کشور با کسانی که براشون کارهای با عظمت انجام داده و کشور رو سریع به جلو برده اند مشکل دارن. مثلا در مورد همین اتهام اختلاس! تقریبا تمامی روزنامه ها با واژه ای خفیف و حتی کاریکاتور طوری قضیه رو منعکس کردند که واقعا ایشون میلیاردها تومن به جیب خودش واریز کرده!
  • US ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
    4 0
    قابل توجه دوستداران هوا و فضا! اون آقائی که وزیر ارتباطات بود ولی می گفت از مصباح اطلاعی نداره! و یحتمل اگه تحویلش گرفتیم قراره بره موزه! از بس که در علم ارتباطات و علوم فضائی مطلع و در ردیف دانشمندان تراز اول مملکت در این زمینه بود که تدبیر و امید الان برددش پهلوی خودش و کرددش میرزا بنویس خودش! حالا شما انتظار داری با این وضعیت مثلا ققنوس پرتاپ کنی!
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
    8 0
    آفرین به دولت تدبیر و امید که از ترس آمریکا پرتاب ماهواره رو متوقف کرد . مقصر مردمی هستند که به اصلاح طلبان رای دادن
  • محمد IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
    3 0
    حاج حسن آقا کلید رو اشتباه برداشتی دادا ، این که دستته کلید موتور پیشرفت اعراب خلیج فارسه بابا مشتی ، ثروت نمی خواییم ، دلار 1000 تومن نمی خواییم ، کار نمی خواییم ، رشد علمی نمی خواییم ، پاسپورت خفن نمی خواییم حداقل همونی که از محمود بهت رسید رو حفظ کن تا 4 سال دیگه
  • کیان IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۴
    5 0
    عاقبت مردم ساده لوح عاقبت دولت لیبرال عاقبت کابینه پیر
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
    4 0
    اینهمه تعداد بسیار زیاد نظرات ذا تابحال درباره موضوعی ندیده بودم.دولت نمی بیند مردم چقدر مشتاق پیشرفت فضایی هستند.متاسفانه صدا وسیمای ملی که بایستی نقش اساسی در انعکاس نظرات مردم را داشته باشد دراین خصوص هم منفعل عمل میکند.بنظر می رسد شخص رهبری از طریق مجلس وسایر نهادها در این قضیه دخالت کند بهتر است.
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
    5 0
    اینهمه تعداد بسیار زیاد نظرات ذا تابحال درباره موضوعی ندیده بودم.دولت نمی بیند مردم چقدر مشتاق پیشرفت فضایی هستند.متاسفانه صدا وسیمای ملی که بایستی نقش اساسی در انعکاس نظرات مردم را داشته باشد دراین خصوص هم منفعل عمل میکند.بنظر می رسد شخص رهبری از طریق مجلس وسایر نهادها در این قضیه دخالت کند بهتر است.
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۵
    7 0
    وقتي بجاي تمركز بر علم صنعت و..رو چيزاي ديگه تمركز كرديم نتيجه اش همينه
  • فرهاد IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
    0 0
    ما سطحمون از خیلی کشورهای منطقه و دنیا بالاتره!آقایون فقط دارن مارو دست به سر میکنن و حرفاشونو سانسور میکنن!به خودتون بییاید،این نفت پدر این مملکت رو دراُرد،به قول دکتر ستاری ای کاش ما اصلا نفت نداشتیم!یه روزی به خودمون مییاییم میبینیم واقعا دیر شده،حسرت به دل میمونیم،و فقط باید ببینیم و افسوس وحشتناک و غم باد بگیریم!!!
  • امید IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۲
    1 0
    وقتی اقتصاد ضعبف داشته باشی پیشرفت کردن در تکنولوژی و علم افسانه است پیش زمینه اقتصاد قوی هم سیاست خارجی هوشمندانه و قوی بدون شعارهای پوچ هست.وقتی دانشجوی نخبه ما ببینه اینجا برای تامین مخارج تحقیقاتش بودجه نمیدن و یا تجهییزات پیشرفته براش تهیه نمیکنن از این کشور میره جایی که تامینش کنن.دانشجو وقتی درس میخونه باید از ایندش مطمین باشه نه که نگران شغل باشه اخرشم مجبور به مسافر کشی بشه برای تامین مخارجش.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس