پرتاب ماهواره نور - نمایه

بررسی بودجه‌های پیشنهادی دولت برای پیشبرد صنعت فضایی کشور در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد عقب ماندن ایران از برخی کشورهای همسایه در این بخش، علاوه بر تصمیمات سیاسی، به اعتبارات تخصیصی نیز ارتباط نزدیکی دارد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، در طول دهه های اخیر بویژه ۱۰ سال گذشته، فضای خارج از جو کره زمین تبدیل به منطقه ای مهم و راهبردی برای بسیاری از کشورهای جهان شده و از مباحث نظامی تا تجاری و علمی، حضور کشورها در فضا، نشان می دهد کدام ملت ها حرفی برای گفتن دارند. امروزه فضا وارد زندگی تقریبا هر روزه بسیاری از مردم جهان شده و از سیستم مکان یابی نصب شده روی تلفن های همراه تا انجام بسیاری از تراکنش های مالی بین بانک ها تا شلیک مهمات هوشمند و تصویربرداری از نقاط حساس کشورهای هدف در جهان، همه و همه اقداماتی است که در این حوزه بر پایه فناوری ها و سامانه مستقر در فضا انجام می شود.

البته واضح است که رسیدن به این درجه از توانایی نیازمند توان فنی و علمی و البته هزینه های بالا در این بخش است. اما علی رغم شروع خوب و قابل تحسین برنامه فضایی کشور در دهه ۸۰، در سالهای اخیر و خصوصا بودجه اعلامی برای سال آینده کشورمان، اعداد قابل تاملی در خصوص برنامه فضایی ایران اعلام شده که وقتی در کنار بودجه سایر کشورها و حتی سایر حوزه های فعالیت اقتصادی و صنعتی کشورمان سالهای اخیر قرار می گیرد، علامت های سوال بزرگی را ایجاد می کند. به همین خاطر و با توجه به ضرورت ورود نهادهایی چون مجلس شورای اسلامی به اصلاح این ریل گذاری غلط، در ادامه نگاهی به وضعیت ایران و برخی کشورهای جهان در این بخش خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید:

ذوق‌زدگی امارات از ماهواره‌ای که در آمریکا ساخته و از ژاپن پرتاب شد/ «امید» دوپینگی به مریخ رفت؛ امید واقعی ایران کجاست!؟ +عکس

شاهکار اطلاعاتی سپاه با پرتاب غافلگیرانه یک چشم استراتژیک/ ویژگی‌های فنی اولین ماهواره‌بر سه مرحله‌ای ایران را بهتر بشناسید +عکس و فیلم

«سفیر» رسما بازنشسته شد تا «سیمرغ» مهیای سفر فضایی شود/ طلسم استفاده ماهواره‌بر ایرانی از سوخت جامد با سریر و سروش می‌شکند؟ +عکس

در روزهای اخیر بحث های داغی در خصوص بودجه سال آینده مطرح می شود که بیشتر حول محور میزان فروش نفت و پیش بینی قیمت ارز برای سال آینده است. اما نگاهی به برخی آمار منتشر شده در بحث فضایی ارقام جالبی را به ما می دهد. برای نمونه خبرگزاری مهر در گزارش خود، سهم بخش فضایی دولتی از بودجه ۱۴۰۰ را اعلام کرده است که بر این اساس وضعیت پیشنهادی برای سال بعد به این صورت خواهد بود: در لایحه پیشنهادی دولت برای بودجه ۱۴۰۰ فناوری فضایی در قالب پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم و پژوهشگاه فضایی و سازمان فضایی ایران وابسته به وزارت ارتباطات، مشمول تخصیص بودجه‌ای بالغ بر ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال (یعنی فقط ۲۳۰ میلیارد تومان) شده است. در جدول شماره ۷ این لایحه که مربوط به بودجه دستگاه‌های دولتی می‌شود، پژوهشگاه هوافضا مشمول دریافت ۳۱۵ هزار و ۲۳۴ میلیون ریال بودجه هزینه‌ای می‌شود که ۱۲۰ هزار میلیون ریال آن برای بودجه عمومی و اختصاصی تعیین شده است. این در حالی است که در بودجه مصوب سال ۹۹ مبلغ ۱۵۱ هزار و ۴۵ میلیون ریال ردیف بودجه هزینه‌ای این پژوهشگاه بوده و به بیان دیگر، بودجه هزینه‌ای این پژوهشگاه در سال ۱۴۰۰ تقریباً دو برابر سال ۹۹ تخمین زده می‌شود.

پرتاب ماهواره ظفر در بهمن ماه سال ۱۳۹۸ با ماهواره بر سیمرغ که در نهایت در مدار زمین به ثبات نرسید

در همین حال بودجه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم، مبلغ ۶۸ هزار میلیون ریال است که این بودجه نیز در سال ۹۹ مبلغ ۴۵ هزار میلیون ریال مصوب شده است. بودجه پیشنهادی دولت برای پژوهشگاه فضایی ایران نیز با رشد نسبت به سال ۹۹ همراه است. در شرایطی که بودجه هزینه‌ای مصوب این پژوهشگاه در سال ۹۹ مبلغ ۲۱۶ هزار و ۲۴۰ میلیون ریال بوده، دولت با اختصاص ۸۰۰ هزار میلیون ریال بودجه اختصاصی به این پژوهشگاه، مبلغ یکهزار و ۱۲۳ میلیارد و ۵۶ میلیون ریال را به عنوان بودجه این پژوهشگاه برای سال ۱۴۰۰ پیشنهاد داده که بیش از ۵ برابر بودجه سال ۹۹ است.

در همین حال بودجه پیشنهادی مربوط به تملک دارایی‌های سرمایه‌ای پژوهشگاه فضایی ایران نیز ۱۱۲ هزار میلیون ریال است که در سال ۹۹ مبلغ ۸۸ هزار میلیون ریال بوده است.

پرتاب ماهواره نظامی نور به فضا توسط سپاه که با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت

دولت در خصوص پیشنهاد بودجه هزینه‌ای برای سازمان فضایی ایران مبلغ ۳۹۳ هزار و ۸۵۷ میلیون ریال را در نظر گرفته که ۲۵۰ هزار میلیون ریال از این مبلغ، در ردیف بودجه متفرقه آمده است. این در حالی است که در سال ۹۹ بودجه مصوب این سازمان، ۲۶۱ هزار و ۹۸۸ میلیون ریال بوده است. در این بخش به سازمان فضایی ایران از ردیف بودجه تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مبلغ ۲۸۹ هزار و ۲۷۱ میلیون ریال تخصیص می‌یابد که در مقایسه با سال ۹۹ که مبلغ این ردیف بودجه ۲۷۴ هزار و ۹۰۰ میلیون ریال بوده است، تفاوت چشمگیری دیده نمی‌شود. در جدول اعتبارات متفرقه انتقال یافته به جدول شماره ۷ لایحه بودجه، سازمان فضایی ایران مکلف شده است که مبلغ ۳۰۰ هزار میلیون ریال را برای توسعه فناوری و کاربردهای فضایی و نیز مبلغ ۲۵۰ هزار میلیون ریال را برای فعالیت‌های فضایی هزینه کند. در جدول مربوط به اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی بر حسب فصول هزینه‌های عمومی و متفرقه نیز پژوهشگاه هوافضا باید مبلغ ۱۹۵ هزار و ۲۳۴ میلیون ریال را برای جبران خدمت کارکنان، استفاده از کالاها و خدمات و رفاه اجتماعی هزینه کند.

این هزینه کرد برای پژوهشگاه فضایی ایران مبلغ ۳۲۳ هزار و ۵۶ میلیون ریال و برای سازمان فضایی ایران، مبلغ ۳۹۳ هزار و ۸۵۷ میلیون ریال است.

آنچه در بالا آمده عدد کل و جزییات اعلام شده از وضعیت بودجه بخش فضایی دولتی کشور است که به صورت کلی و هم با بیان جزییات مطرح شده است. البته سازمان فضایی در سالهای اخیر با مسائلی مثل کاهش تعداد پرتاب های فضایی و البته چندین عدم موفقیت نیز در قرار دادن ماهواره های مختلف در مدار زمین در کارنامه داشته و البته با توجه به شرایط سال جاری در بحث هایی مثل شیوع ویروس کرونا و برخی مشکلات مالی ممکن است در سال فعلی نیز پرتاب فضایی در دستور کار وجود نداشته باشد.

در عین حال و با وجود تمام این مسائل رقم اختصاص داده شده برای این سازمان بسیار پایین است. نکته سوال برانگیزتر در خصوص بحث بودجه فضایی سال ۱۴۰۰ مربوط به فرماندهی فضایی نیروی هوا فضای سپاه است که با پرتاب موفق ماهواره نور به نوعی جور پرتاب های شکست خورده قبلی سازمان فضایی را کشید و وجود این فرماندهی مهم و مستقل در سپاه نیز به صورت رسمی اعلام شد. این نهاد البته در بودجه سال ۱۴۰۰ هجری شمسی سهمی تنها ۲ میلیارد تومانی از بودجه داشته است! حالا با وضعیت اعلام شده چه در خصوص فرماندهی فضایی نیروی هوافضای سپاه و چه سازمان فضایی بهتر است به سراغ برخی از کشورهای حاضر در رقابت فضایی برویم.

بودجه اعلام شده برای فرماندهی فضایی سپاه برای سال ۱۴۰۰

از کشورهای کوچک تا بزرگ؛ همه به دنبال حضور در حوزه فضایی

با نگاهی به بودجه های فضایی برخی از کشورهای جهان در سالهای مختلف به اعداد و ارقام جالبی می رسیم. برای این گزارش ما نگاهی به بودجه های فضایی دولت های مختلف در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ داشتیم و به دلیل شیوع ویروس کرونا و تغییر ناگهانی بسیاری از بودجه های بخش های نظامی و فضایی در بسیاری از کشورهای جهان به سراغ سال ۲۰۲۰ نرفتیم. در سال ۲۰۱۸ میلادی و در اطراف ما و کشورهای همسایه یا هم منطقه ما اعداد جالبی در حوزه برنامه فضایی وجود دارد. کشور پاکستان در سال ۲۰۱۸ میلادی با ۶۱ میلیون، کشور امارات با ۳۸۳ میلیون، قطر با ۱۸۶ میلیون، عربستان سعودی با ۱۶۵ میلیون و ترکیه نیز رقمی در حدود ۲۷۶ میلیون دلار به این بخش اختصاص داده است.

از دیگر کشورهای نه چندان معروف در این بخش با هزینه های نسبتا بالای فضایی می توان به اندونزی با ۲۰۵ میلیون، کره جنوبی با ۵۹۳ میلیون و یا سوییس با ۲۰۲ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ اشاره کرد.

تصویری از ماهواره پر سر و صدای امید امارات که در آمریکا ساخته شد

اگر بخواهیم به سمت کشورهای با بودجه بالای فضایی در سال ۲۰۱۹ برویم می توان از هند با ۱.۵ میلیارد، ژاپن ۲ میلیارد، آژانس فضایی اروپا با ۶.۳ میلیارد، روسیه با ۳.۳ میلیارد و چین با ۱۱ میلیارد دلار نام برد.  آمریکا نیز با بودجه چنده ده میلیارد دلاری در تمام این سالها بیشترین بودجه فضایی را به خود اختصاص داده است.

راکت ماهواره بر لانگ مارچ چین - یکی از طرح های بسیار موفق در سالهای اخیر در حوزه ماهواره بر ها

ذکر یک نکته در اینجا بسیار مهم است و آن هم این که بسیاری از کشورهای اشاره شده در این لیست که بودجه های چند صد میلیون دلاری را برای بخش فضایی خود در نظر گرفته اند اصولا همانند ایران در حوزه ای چون پرتابگرهای ماهواره حرفی برای گفتن نداشته و حتی در بحث ساخت محموله های فضایی نیز در بسیاری از موارد صرفا یک خریدار محصول یا خدمات هستند.

با این بودجه به کدام فضا می رسیم؟

اعداد و ارقام شاید مشخص ترین و گویا ترین ابزار ارزیابی در این بحث باشند. کشورهایی که موفق شده اند در حوزه فضایی چه اینکه محصولی را بخرند چه اینکه با سرمایه گذاری آن را به صورت بومی بدست بیاورند همه به اندازه خود هزینه های گزافی را متحمل شدند. همان طور که مشاهده می کنید باشگاه کشورهای بزرگ فضایی، خصوصا آنهایی که توان مستقل پرتاب ماهواره را دارند همه در حوزه میلیارد دلاری ها حضور دارند و این اعداد خود به تنهایی مشخص کننده وضعیت کلی برنامه های فضایی چه در ایران و چه در جهان است.

 از طرف دیگر هم برای تنها بخش فضایی کشور با عملکردی قابل دفاع در سالهای اخیر که به نوعی مدافع آبروی کشور در این بخش بوده و یادآور روزهای خوش تر برنامه فضایی بود، بودجه ای تنها ۲ میلیارد تومانی برای سال بعد پیشنهاد شده که اصولا حتی با فرض قرار دادن قیمت دلار  ۴۲۰۰ تومان معروف هم رقم به قدری پایین و خجالت آور است که تحلیل درباره آن ممکن نیست. با این اوصاف، برنامه فضایی ایران که روزی مایه مباهات و فخر همه ایرانیان و حتی مسلمانان در جهان بود در تقریبا یک دهه اخیر به دلایلی چون عزم سیاسی (به عنوان مهمترین عامل)، عدم توجه کافی و البته اختصاص بودجه ناکافی در حال از دست رفتن بوده و برخی از دانشمندان این حوزه نیز به دنبال تغییر حوزه یا مهاجرت از کشور رفته اند و شاگرد زرنگ امسال نیز با تحقیر بودجه ای مواجه شده است هرچند که سپاه به این رفتارهای سیاسی عادت دارد و بعید نیست به زودی بار دیگر بتواند نام کشورمان را در عرصه نام های موفق در داشتن زنجیره فضایی تکرار کند.

هرچه هست، با این تفکر و طرز مدیریت که به دلایل و بهانه های خاص، دوست ندارد کشورمان اقدام به پرتاب ماهواره کند تا خدای ناکرده برخی کشورهای غربی نسبت به این موضوع ابراز نگرانی نکرده و بیانیه صادر نکنند، نمی توان امیدوار به احیای این صنعت مهم و پولساز در کشور بود و باید به امید سالهای آینده نشست که مسئولان دولت جدید، قدر و اهمیت چنین صنعتی را در کشورمان بیشتر و واقعی تر می دانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 77
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 30
  • سید IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    102 8
    همت این دولت بخیمه در اجرای سند استعماری 2030 و لوایح FATF و محدود کردن و حذف ایران از جمع باشگاه کشورهای دارای صنعت فضایی و هسته ای مثال زدنی است!
    • IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      50 3
      این وظیفشون اینه!!!
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      39 3
      به فرض اصلاحطلبها همه خائن (که از عملکرد دولت حسن روحانی فرض به یقین تبدیل شد). چرا باید شخصی با مختصات حسن روحانی تا بالاترین پست اجرائی کشور بالا بیاد.
    • GB ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      9 26
      از کجا قرار هست هزینه ها پرداخت شود ، احمدی‌نژاد نفت ۱۳۵ دلاری می فروخت و هزینه می کرد
    • به 14.27 IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      30 2
      احمدی نژاد عرضه داشت تا روز آخر روزی 1.5 میلیون لبشکه نفت صد دلاری می فروخت و با دور زدن تحریمها نقدا پولش را وارد کشور می کرد. شما هم عرضه داشتید با امضای برجام و کاهش تنش با آمریکا و هم صرافی ها را لو دادید که راه دور زدن تحریمها بسته شود. بگذریم که برای سونا و جگوزی نهاد ریاست جمهوری همیشه پول هست.
    • به 13.48 IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      12 3
      چون اگر روحانی رای نمی آورد مجددا فتنه 88 تکرار می شد. هر جای دنیت غربگرایان رای نیاورد همین است. فتنه می شود.
    • IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      24 8
      احمدی نژاد امیدش به خدا بود نه کدخدا به همین دلیل پولش و دولتش برکت داشت.
    • IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      16 0
      در پاسخ به ...شما نگران هزینه هاش نباش کمتر از خسارتهای روزانه دولته
  • IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    13 19
    فقط لیاقت شما روحانی است
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      10 0
      حسن خودتی؟
    • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      8 0
      نفوذی خائن رو چطور بشناسیم؟ یه ضرب المثل خارجی میگه اگه به پرنده ناشناسی برخوردید که مثل اردک راه میرفت و صدای اردک هم میداد شک نکنید که اون یه اردکه. پس باید به اعمال و رفتار فرد توجه کرد و نه به حرفهای قشنگش. باید دید در عمل کارنامه اش چیست.
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    44 0
    بودجه بعضی از نهادهایی بی مصرف که همه سال بخش عظیمی از بودجه را بدون هیچ دستاوردی می بلعند و خودشون هم از وضعیت فرهنگی می نالند باید به دانشگاههای معتبر داد و البته ازشون نتیجه ملموس خواست
  • شایان IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    55 5
    در دولت قبل جزو 8 کشور هسته ای و فضایی دنیا بودیم اما حالا تقریبا"هیچ !
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      27 2
      بله یادش بخیر همچنین سنگ تموم گذاشتن مشرق تو اون روزا برای کوبیدن اون دولت بخیر! حالا که دولت محترم همون پرت و پلاها رو تکرار می کنه مشرق ادعا می کنه که نه بابا اون دولت خیلی هم خوب بود کلی ذخیره ارزی درست کرد... غافل از اینکه مردم الآن نمی گن چه منصف شدی ! استدلال کودکانه ای که می گفت چون اقتصاد ما دولتیه پس تقصیر دولته
    • GB ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      3 15
      آره با نفت ۱۳۵ دلاری
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      17 1
      تبلیغات علیه احمدی نژاد خیلی قوی بود . از رسانه های آزاد تا خبرنگارانی که هیچ وقت از طرف ریاست جمهوری به دادگاه نرفتند . حتی احمدی نژاد آنقدر خاکی و مردم دوست بود که کنارشان می نشست و با مردم حشر و نشر داشت . کارش هم خوب بود . معلوم نشد چرا الکی به احمدی نژاد گیر سه پیچ داده بودند ؟ تو دادگاهها هم خبری نبود .
    • به 14.28 IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      6 0
      آره! چون بلد بود با مدیریت تنش و دیپلماسی تهاجمی قیمت نفت را بالا ببرد.
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      16 1
      نفت 120 دلاری نتیجه غنی سازی 20 درصدی و مقاومت در مقابل استکبار بود با برجام صادرات نفت صفر شد و قیمت نفت 40 دلار شد.
    • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
      2 0
      دولت قبلی با پیگیری نکردن مدار اختصاصی ماهواره ای ایران ، ضربه سنگینی به صنعت فضایی زد و البته این دولت هم ادامه داد
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    8 43
    نشستی بالای گود میگی لنگش کن؟! توی این شرایط سخت اقتصادی دولت در پرداخت حقوق کارمندان و نیازهای اولیه هم مونده شما میگی در صنعت فضایی عقب موندیم.از قدیم گفتن بی مایه فطیره.
    • IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      41 3
      به بهانه معیشت هسته ای رو بتن کرد ، لابد باز به بهانه معیشت موشکی رو می خواد بتن کنه ، بعد به همین بهانه منطقه ای و بعد فضایی ، جالبه لنگ حقوق های نجومی خودشون و ژن های نحس شون نیستن ، لنگ تامین نیاز اولیه مردم هستن .
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      14 0
      راست گویی ! امثال شما از فیش های حقوقی نجومی و پاداش های فضایی مدیران اشرافی و کارنکن دولت بنفش پیداست
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      4 0
      هر بخشی مدیر خودش رو داره اقتصاد را از او باید سوال کنی اینجا بخش فضایی است
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      10 0
      اشتباه کردید که رییس جمهور شدید . شما ها که ادعاهایتان گوش فلک را پاره کرده بود . خودتان را مدیر و مدبر و ... هزار تا کوفت می دانستید . الان که در حال غروب هستید این حرفها رامی زنید . لیبرال همین است .
    • مهماندار هواپیما IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      9 0
      چطور داره 100 میلیارد تومن به حسن خمینی بده نداره کمی بیشتر به دانش فضایی بدهد؟؟؟
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    16 26
    اون چیزی که ایران رو از کشورهای منطقه هم عقب انداخته مشکلات اقتصادیه. کی میخاید بفهمید اقتصاد زیر بنای هر جور توسعه ایه؟
    • پویا نوری IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      20 4
      مغز نخودی!!! اقتصاد نیست که هی دلار بدی جنس بیاری و همون جنس داخل رو صادر کنی و دوباره التماس کنی برای همون دلار برای واردات کالاهایی که در داخل امکان تولید داره و این یعنی تسلسل علل باطل ، do you understand
    • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      2 0
      هر بخشی مدیر خودش رو داره اقتصاد را از او باید سوال کنی اینجا بخش فضایی است
    • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      1 17
      مغز فوق نخودی حتی پیشرفته ترین کشورها هم برخی قطعات پیشرفته الکترونیکی رو مجبورند وارد کنند.اصلا امریکا حتی مجبوره نوعی خاک مخصوص رو از چین وارد کنه که در ساخت کیتهای الکترونیکی کاربرد داره.این دنیا مثل زنجیر به هم وصله اگر یک حلقه اش برید بقیه جاش رو پر می کنند و به راهشون ادامه میدن
    • IR ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      3 0
      تجارت و تعامل باید به نفع ما هم باشه ؛ نه اینکه با شوق و ذوق سرمایه هاتو بدون سفته بدی و بعدش خدا کریمه! متأسفانه وقتی از تعامل ویرانگر و بده نستون ها گلایه میکنیم ، بعضیا فکر میکنن کلً با تجارت و تعامل مشکل داریم . آخه آدم باید یکم هزینه فایده کنه ببینه چی میده چی میگیره ( بماند که بعضی وقتا هیچی هم نمیگیره ) ای کاش یه خورده از این کشورهای پیشرفتۀ صنعتی یاد میگرفتیم که با تکیه بر دانش باید از تولید ملی و ایجاد ارزش افزوده روی مواد اولیه حمایت کنیم اِ اِ اِ ... بابا ما که مواد اولیه و دانش و نیروی کار متخصص هم داریم ، اون وقت دل بستیم به وعدۀ « دشمن » !
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    7 15
    زمانی نفت 100 دلاری بود به جای ریخت و پاش در داخل کشور ذخیره می شد الان با کسری بودجه زیاد مواجه نبودیم ! نیاز به آسمان و ریسمان بافتن نیست دولت بد!! اما کسری بودجه واقعی است!!
    • DE ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      10 5
      حرف بی ربطی هست و از القائات اصلاح طلبان. چند مدت نفت 100 دلار بود؟ نفت که گران شد ضمنا مصرفش هم کم شد. فقط همین را دیدید که 100 دلار شد.
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      8 0
      پس برجام را برای چی بوجود آوردن که اقتصاد درست شود اما شد نشد
    • IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      10 0
      پس چرا برجام امضا کردید؟ روزی که روحانی تنفیذ شد 1.5 میلیون بشکه نفت صد دلاری می فروختیم. برجام باعث کاهش تنها و پایین آمدن قیمت نفت و لو رفتن صرافی های دور زننده تحریم شد.
    • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      5 0
      کسری بودجه تونم به دولت قبل ربط میدید؟!!! روی سنگ پا ری کم کردید شما ها. اصلا یه مورد در تاریخ اصلاحطلبان پیدا کنید که به جای بهانه جویی و کی بود کی بود من نبودم ، بیان و جهادی کار کنن و عذر خواهی کنن. کسری بودجه علتش تفکر تکنوکراتی و لیبرال مسئولان دولت روحانیه که حاضر نیست مخارج دولتو از مالیات بر ثروتمندان تامین کنه یا حتا هزینه هایی مثل حق اوغات فراغت فرزندان مدیران رو کم کنه، میاد دست میذاره تو جیب منوتو.
    • دکتر سهرابیان IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      5 0
      نفت فقط سال 91 رفت بالای 100 دلار! چهار سال اول احمدی نژاد نفت 60 دلاری هم داشتیم زمان خاتمی رفسنجانی و موسوی هم نفت 30 دلار بوده.....این دروغ های شیاد اعضم داخل دولته
  • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    13 3
    این دولت فشل و غرر زن اهل پیشرفت و سربلندی ایران نیست بزخی از روی باد هوا و مسایل باندی و سیاسی حرف مفت می زنند
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    16 3
    اینهم نوعی بتن ریختن در صنعت فضایی هست همانطور که قبلا توی راکتور هسته‌ای و بعدش هم توی سفره های مردم ریخت
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      4 0
      تدبیر و امید خود بتن که هشت سال جلوی پیشرفت ایران را گرفت
  • ق IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    7 2
    همه کودکان موقع یاد گیری ، غریزی عمل کرده با تشویق والدین زودتر را رفتن یاد میگیرند،هیچ انسانی دست وپای کودک را باطناب نمی بندد به این بهانه که دیگران راه رفتن بلدند(کدام بیشرفی جز لیبرال هار غربگدا چنین استدلال مغرضانه میآورد) کار نیکو کردن از پر کردن است،این روال عادی عالم خلقت است که با تکرار در دفعات بعد اشتباهات کمتر میشود(والذین جاهدوا لنهدینهم سبلنا)متأسفانه نفوذیان طماع بر جان ومال مردم که عمداًخیانت میکند و در همه زمینه ها انحراف ایجاد میکنند(علی لعنت الله علیهم وعلی ابائهم)،چرا «نا کارآمدیهای عمدی» توسط مراجع ذیربط بررسی نمیشود.
  • علی IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    11 1
    اون زمانی ملت به جای فکر کردن به معیشت و علم و فناوری مملکت فکر کنسرت و گشت ارشاد بودن نتیجه اش میشه این. صنعت فضایی یکی از صنایعی هست که رونق اون سبب اشتغال خیلی از فارغ التحصیلان رشته های دیگه میشه. اما با این وضعیت باید قیدشو زد. این 8 سال درس عبرت بشه براتون تا دیگه سر حرف مفت به کسی رای ندین
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    12 2
    تدبیر و امید ! که همه را نابود کرده
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    1 6
    دیگه نمیخواد فضا رو هم به گل بکشید.
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    21 4
    چه نیازی به صنعت فضایی هست؟ مردم ما با گل شدن توپ و حتی باخت به آرژانتین و اولسان جشن می گیرند اما وقتی خبر ارسال ماهواره و موجود زنده به فضا را می شوند اصلا برایشان خوشایند نیست. پس چرا باید برای آنها چنین خرجهای احمقانه ای را انجام دهید؟ بهتر نیست روی همان فوتبال سرمایه گذاری کنیم؟
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    3 13
    چرندپرند
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    10 3
    برخی می خواهند و برنامه دارند که همان تضعیف قدرت ایران را اجرا کنن
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    15 3
    بودجه نهاد ریاست جمهوری تا جایی که یادم هست برای خودرن کیک و کولوچه و کباب و تفریحات و پرینت و این حرف‌ها بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان است بعد فرماندهی فضایی ۲ میلیارد تومان؟
  • مبین IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    10 3
    متاسفانه این غربگداهای به اصطلاح اصلاح طلب !! تنها موضوعی که واسشون اصلا" مهم نیست پیشرفت فن آوری و زیربنایی کشوره ..اینا فقط به رابطه با غرب و وارد کردن تمام نیازهای کشور از این کشورها فکر میکنند حتی اگه شده به قیمت از بین بردن تمام صنایع و زیرساخت های کشور!! اصولا" بودجه بندی کشور توسط این ها فقط در جهت وابستگی هرچه بیشتر به کشورهای غربی است و نه استفاده از توان داخلی !!!
    • IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      2 0
      بابا اینا اصلاً حالیشون نیست چی میدن چی میگیرن! یعنی به اینا بگی یه آدامس Made in USA میدم جونتو میگیرم ، علی برکة الله قبول میکنن
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    6 12
    مشرق شما دشمن منصفی در ارتباط با رقیب (دولت) نیستید بودجه فضایی زمان در آمد نفتی بشکه ای بالای 90 دلار و صدور روزانه بالای سه میلیون بشکه زمان احمدی نژاد محقق می شد و معقول بود نه الان که تحریم ها آنچنان کشور را خفت کرده که نفت 40 دلاری را هم نمی توانند بفروشند یک روز روغن نیست یک روز شکر کم است روز دیگر .... و شما انتظار دارید مختصر درامد را هم در فضایی خرج کنند!!!! با این کار مردم ناراضی هم دولت و هم شما را به فضا منتقل می کنندالبته افرادی هستند که خیال می کنند با نوشتن چنین مقالاتی فقط دولت به فضا می رود
    • ایرانی IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
      12 5
      چرت نگو موقع احمدی نژاد ما توسط تمام دنیا ئ سازمان ملل حتی روسیه و چین تحریم بودیم دولار بیش از 3500 نشد ولی حالا به خاطر اقای کری جون دوست جون جونی اقای ظریف (من جای ایشان بودم دیگه حرف نمیزدم ولی رو که نی ) و برجام و ان کلید چوبی که به عنوان کلید واقعی انداختن دولار بالای 30000 تمان رفت و جالب اینکه برخی آشنایان مسئولان رده بالای دولتی دزد از اب در امدن مبارکه شما که حلال حرام نمیفهمین
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    7 1
    کشورهایی در این حوزه وسایر حوزه های فناوری از ما جلو افتاده اند که پنجاه سال پیش در حدی نبودند که حتی ایران را با آنها مقایسه کنیم
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    4 8
    بعدش بگید تحریم ها هیچ غلطی نکردن درحالی که پدر صاحاب مملکت رو در آوردن از نظر اقتصادی و علمی و اجتماعی و.....
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    7 2
    دولت = برجام
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    10 2
    این دولت فقط یک مسئولیت داره و اونهم حفظ و پایبندی به برجامه
  • ۱۱۱۱ IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    9 2
    اصلاح طلبان نمیخوان ایران پیشرفت کنه که اگه پیشرفت کنه نون تعدادی زیادی از اصلاح طلبان اجر میشه مثلا برای ساخت پالایشگاه بنزین این طیف چقدر حرف مفت زدن به خاطر اینکه فلان افساد طلب وارد کننده بنزینه.و جالبه وقتی سپاه پالایشگاه رو ساخت چه مانوری دادن که ما ساختیم. علی برکت الله.
  • سوسان IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    1 5
    تا حالا فایدشون چی بوده یک ماهواره مخابراتی یا تلویزیونی در مدار نداریم باید به خارجیها دلار بدیم تا اینترنت رو باز کنند جمعش کنید این پول حرام کردنه ما در عرصه مخابرات و اینترنت و جی پی اس و ... صد سال عقب افتادیم
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    4 0
    وقتی نوبخت میشه رئیس سازمان برنامه و بودجه، باید هم اینطور باشه..
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    4 0
    کلا نوبخت از ریشه میزنه
  • محمد IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    7 0
    سپاه موتورهای فضایشو ساخته نیازی به این صدقه های دولتم نداره همون موقع که برجامو تصویب کردن سپاه فهمید که چه خبره صنعت فضایی شو جدا کرد و مخفی نگهش داشت دولت بدهکاریشو به خاتم الانبیا سپاه بده نمیخاد به نیروی هوا فضا سپاه کمک کنه
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    0 2
    اصولا این چیزها چیست؟
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    7 0
    در زمان دکتر احمدی نژاد صنعت هسته ای و فضایی و هواپیما تا صنایع نانو و دارو و کشاورزی و ..... در حال درست شدن بود و داشتیم در منطقه کشور صاحب نامی می شدیم . ای کاش دوران قدیم برگردد . ما همان دوران را بیشتر قبول داریم .
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    4 0
    این دولت ماهواره چی میفهمه
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    3 0
    با سلام راهبردها برنامه های اساسی هستند که امنیت و سرنوشت بک ملت و کشور را تبیین و تضمین می کند. از اینروی در مباحث راهبردی اراده و یا تعلق خاطر یک قوه و یا قوه مجریه برای اجرای پروژه های راهبردی کافی نیست. بدین ترتیب این بخش از حکمرانی نیازمند بسیج مردم است و مرم می توانند با کمک های خود پروژه های راهبردی را حمایت مالی نمایند.
  • دکتر سهرابیان IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    5 0
    بودجه نهاد ریاست جمهوری ده سال پیش یک دهم بودجه فضایی ایران نبود الان چند برابر بودجه فضایی ایران شده....جالبه حتی پادشاه امارات چند وقت پیش گفته بود معدن کاری در فضا و کلونی فضایی و توریسم فضایی آینده امارات و بشریت هست و ما به خاطر همین در بخش فضایی میلیاردها دلار سرمایه گذاری خواهیم کرد
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    6 0
    بودجه پارسال فرماندهی فضایی سپاه حدود 200 میلیارد تومن بود امسال شده 2 میلیارد.....خیلی مشخصه جناب رئیس جمهور از پرتاب ماهواره نور عصبی شده
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    0 3
    آقا دعوا نداره که. اصلا ما بد روحانی بد. شما سال دیگه با دولت انقلابی جبران کن.
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    3 0
    این دولت برای بزجام .. همه چیز را داد .. .. فکر کردهبود تحرریما رو ورمیدارن بداش ماهوهره مبفرستن .. وافعا روحانی همه چبز مردم را دادی
  • عباس IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    0 0
    اگر دولت واقعا پول ندارد از مردم کمک مالی بخواهد بطو ر یقین مردم با همه مشکلات ریز و درشتی که دارندکمک خواهند کرد ضمنا این بگو مگوهای خاله زنگی را هم کنار بگذارید و به یکدیگر بدو بیراه نگین
  • به 8:58 IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    0 0
    جناب ساده دل،اصلاحطلبا ها و آقازاده هاشون با گران کردن دلار(کاری ک ترامپ هم قادر نبود)اول جیب خودشون و سگ و گربه هاشون،بعدش هم حقوق کارمندهاشو جور کرد-ازجیب مردم بدبخت-بعد هم قلک ذخیره اش رو هم فول کرد.استدلالت ساده لوحانه ست
  • مهندس نادر NL ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    2 0
    فاصله ایران با کشورهای همسایه از نظر بودجه فضایی اگر همینقدر زیاد بمونه شاید تا چند سال دیگه کل سازمان فضایی ایران به ترکیه امارات عربستان یا پاکستان و اسراییل مهاجرت کنن....
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    2 0
    برنامه فضایی کشور وپرتاب ماهواره ها کلابایددست سپاه باشد نه دولت بلکه دولت دراین کاراثبات کرده مورداعتماد نیست بلکه منافظ نوذبه ان زیاد است یاعلی ع
  • Hossein IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۱
    2 0
    کسی که برای سند ۲۰۳۰ که یک سند ننگین و بی شرمانه بودجه میزاره بعد وزیرش هم میگه من خبر نداشتم چه انتظاری دارید خیانت خیانت
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    2 0
    تنها کاری که دولت توش موفق بود فرستادن جوونا و نوجوونا به فضای مجازی پر از آلودگی بود.
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۲
    1 0
    ی دوتابعییتی بشه ر.....ج.....ی مملکت همین میشه
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
    0 0
    زمان باقیمانده دوره اجرایی دولت تدبیر و امید می تواند ایران و انقلاب را به ورطه نابودی بکشاند تو را به خون شهدا قسم تان می دهیم این زمان باقیمانده دولت را خلع ید کنید ما مردم حاضریم گرسنگی بکشیم اما هیچ نیازی به این دولت نداریم
  • بی نام BH ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۷
    0 0
    این تقدیم به حسن فریدون .I.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس