ماهواره ترکیه

ترکیه در نظر دارد در سال ۲۰۱۸ میلادی، آژانس فضایی این کشور را که یک نهاد دولتی با وظیفه نظارت بر کلیه برنامه های فضایی این کشور است، زیر نظر رجب طیب اردوغان تاسیس کند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، نقش پررنگ فناوری فضایی در توسعه اقتصادی کشورها و کاربردهایی که می تواند در زندگی مردم داشته باشد، سبب شده تا این فناوری به صورت هوشمندانه ای به عنوان نمادی برای تحقق بخشی از سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی دیده شود. آمارها نشان می‌ دهند طی سالهای اخیر، سرمایه‌گذاری در فضا، توانایی سودآوری بسیار بالایی را در درازمدت و کوتاه مدت برای کشورها به دنبال داشته و به همین دلیل است که نه تنها کشورهای ثروتمند و توسعه یافته، بلکه کشورهای درحال‌توسعه نیز با هدف بهبود اوضاع اقتصادی خود، در فضا سرمایه‌گذاری کرده و نتایج بسیار مطلوبی نیز گرفته‌اند.

 در اطراف ایران نیز کشورهای مختلفی در حال فعالیت و سرمایه گذاری گسترده در صنعت فضایی خود هستند که از جمله آنها می توان امارات و عربستان سعودی نام برد که اکنون با رقیب قدرتمندی به نام ترکیه مواجه شده اند. این کشورطی سالهای اخیر به سرعت در حال برداشتن گام های بزرگی در بخش فضایی است و برنامه مدون و مفصلی را برای توسعه فناوری های خاص آغاز و در بخش های زیادی از این مسیر نیز موفق عمل کرده است.

اساس برنامه ریزی ترکیه بر این مبناست که در طول دهه گذشته، اقتصاد جهانی فضا بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشته است و برآوردهای سال ۲۰۱۴ میلادی نشان می دهد که فناوری فضایی با میانگین نرخ رشد سالیانه حدود ۷ تا ۱۰ درصد، به یکی از بخش‌های مهم اقتصاد و تجارت جهانی با سریع‌ترین نرخ رشد در جهان تبدیل شده است. گردش مالی صنعت فضایی جهان در سال ۲۰۱۴ بیش از ۳۳۰ میلیارد دلار بوده که از این مقدار ۳۹ درصد مربوط به محصولات تجاری فضایی و خدمات، نزدیک به ۳۷ درصد مربوط به زیرساخت‌های تجاری فضایی و صنایع پشتیبان و ۲۴ درصد هم مربوط به بودجه‌های دولتی است.

با توجه به اینکه فناوری های کلیدی در بخش هوانوردی، موشکی، الکترونیک و اپتیک از جمله بخش هایی است که ترک ها در آن موفق شده اند با کمک های داخلی و خارجی و سرمایه گذاری موفق، بخش زیادی از تکنولوژی مورد نیاز خود را در داخل این کشور بومی کنند، اکنون آنها به دنبال تکمیل این چرخه مهم و پولساز هستند.

ماهواره Göktürk-۲

این کشور از چندین سال پیش برنامه طراحی و ساخت ماهواره را آغاز کرده و در بخش تولید ماهواره هم محصولات خوب و قابل قبولی را ساخته است. برای مثال در سال ۲۰۱۲ میلادی ماهواره Göktürk-۲ ساخت این کشور توسط چین به فضا پرتاب شد که توان تهیه تصاویری با کیفیت حدود ۲.۵ متر از سطح زمین را دارد. در آن زمان پرتاب این ماهواره باعث واکنش اسراییل شد و آنها این اقدام ترکیه را حرکتی برای جاسوسی از اسراییل اعلام کردند.

اما آنچه که اخیرا ترک ها بر روی آن متمرکز شده و به دنبال آن هستند بحث رسیدن به توان بومی پرتاب ماهواره به فضا است. کشور ترکیه تا پیش از این از کشورهای دیگر صاحب فناوری برای پرتاب محموله های خود به فضا کمک می گرفت ولی حالا توان خود را برای توسعه بومی پرتابگر ماهواره متمرکز کرده است.

ترکیه در این مسیر در ابتدا قصد دارد در همین سال جدید میلادی، آژانس فضایی این کشور را یک اداره دولتی با وظیفه نظارت بر کلیه برنامه های فضایی این کشور است را زیر نظر رجب طیب اردوغان رسما تاسیس کنند و فعلا بودجه ای در حدود ۱ میلیارد دلار نیز برای آن در نظر گرفته است. تمام امور مربوط به برنامه فضایی این کشور از طراحی و ساخت سامانه ها و قراردادهای فضایی با کشورهای خارجی از طریق این سازمان به انجام می رسد. ترکیه برای آینده نزدیک همچنین آزمایش ماهواره های کوچک را نیز در برنامه خود دارند.

ترکیه ماهواره‌بر می سازد

اما ترکیه برای کاهش زمان و هزینه ها در رسیدن به توانایی های فضایی با کشور ژاپن به عنوان یکی از دارندگان این توانایی ها وارد مذاکره شده اند. در سال ۲۰۱۷ ژاپنی ها یک ماهواره ترکیه ای را به ایستگاه فضایی بین المللی منتقل کرده و آزمایش هایی را بر روی آن انجام دادند. نتایج این آزمایش به ترکیه منتقل و به آنها در زمینه توسعه فناوری فضایی کمک خواهد کرد. در سال ۲۰۱۷ میلادی ژاپنی ها قراردادی را با ترکیه به امضاء رساندند که بر اساس آن در مدت ۶ سال بخش های زیادی از زیرساخت های فضایی در این کشور توسط ژاپن ساخته می شود.

اما در بحث توانایی پرتاب ماهواره به فضا، شرکت دولتی ترکیه ای ROKETSAN که توسعه بسیاری از سامانه های نظامی این کشور را به عهده دارد در این بخش وارد کار شده و در حال طراحی مفهومی ماهواره بر ترکیه است. این ماهواره بر که احتمالا تا قبل از ۲۰۲۵ میلادی آماده می شود می تواند ماهواره های شناسایی و ارتباطی را تا فاصله ۶۰۰ الی ۷۰۰ کیلومتری سطح زمین و مدار LEO بالا ببرد. ورود یک شرکت دولتی و نظامی به صنعت ساخت ماهواره بر توسط ترکیه در حالی است که هرگونه فعالیت کشورمان در این زمینه، با اعتراض و فشار برخی قلدران اروپایی و آمریکایی مواجه می شود.

این روند فعالیت و حرکت پرشتاب کشورهای حاشیه خلیج فارس و ترکیه در حالی است که طبق بررسی های صورت گرفته در لایحه بودجه سال آینده، اعتبارات موضوعاتی چون توسعه سامانه های بلوک انتقال مداری، سامانه های کاربردی فضایی، توسعه فناوریهای مورد نیاز سامانه های انتقال مداری و پیشرانش فضایی و نیز توسعه فناوریهای مورد نیاز سامانه های ماهواره ای حذف شده و به برنامه ریزی برای حفظ و بهره برداری از نقاط مداری، برنامه ریزی فنی برای تامین ماهواره های مخابراتی و سنجشی و نیز فروش پهنای باند ماهواره های مخابراتی و تصاویر ماهواره های سنجشی، اعتبار تعلق نگرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 75
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 36
  • IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    49 24
    باید سوخو 35 بخریم
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
      15 16
      چند تا میخوای؟ برای خودت میخوای یا بچه محلاتون؟
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    67 6
    این ماهواره هایی که توگزارش آوردید که به دردولت تدبیروامیدومملکت نمیخوره مهم دیش های ماهواره هاس که روی هرآلونکی جولان میده وملت دارن ازبرنامه های علمیش وحیات وحشش استفاده سالم میکنن!!!!!!!!!!!!
    • US ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
      62 2
      از نظر آموزش درست است که ظاهرا سند 2030 متوقف شده است، ولی تمامی روشهای آموزش طبق آن برنامه ریزی شده و در حال اجراست و فقط یک سر و صدایی شد و خوابید. کتابهای درسی و آموزشی براساس آن سند تنظیم چاپ و نشر شده است و جمع آوری نشد. حتی اسم امیرالمومنین که از مستحبات موکد در اذان است حذف شده است. از نظر بهداشتی نیز باید منتظر باشیم و نتایج فجیع آن را در ده یا 20 سال بعد ببینیم و آن وقت متوجه این معضلات می شویم.
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    76 85
    ملت نون ندارن بخورن ماهواره میخوان چی کار؟اون همه هزین بابت قبلی ها کردید خروجیش چی بود؟همین صدا و سیماتونم ملت نگاه نمیکنن
    • IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
      70 11
      ملت نون نداره بخوره دولت مخارج و بریز و بپاش تو دستگاهش و صدها همایش با هزینه های میلیاردی داره برای چی بیاد برای هوا فضا هزینه کنه خودش و مدیراش بالا میکشند
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
      32 15
      سیاه نمایی نفرمایید
    • مانی IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
      17 10
      سواتت چقزه بی سوات ؟؟؟!!!
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
      21 16
      ملتی که نون نداره بخوره چرا اینهمه پورشه و مازراتی وارد می کنه؟
    • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
      10 19
      خاک بر سر هرچه خره امثال توست
    • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
      22 1
      ماهواره خوب نیست .وبراش بودجه وجودنداره .اما تادلت میخاد برا اختلاس اقازادها ویقه سفیدای دوتابعیتی بودجه فراوانه.صدها صدها هزاران هز ار ملیارد .علی برکت الله
    • IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۸
      7 10
      فکر کردی ماهواره فقط برای برنامه های تلویزیونی استفاده میشه؟؟؟
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    72 40
    مشرق جان ، درآمد ناخالص ترکیه 850 میلیارد دلار در سال هست و درآمد ناخالص ایران 376 میلیارد دلار شما ابتدا لطفی بکن و به این بپرداز که چرا درآمد ایران با وجود این همه منابع طبیعی کمتر از ترکیه هست و سپس به این نکته هم توجه بکن که چرا با وجود درآمد کمتر ، خرج تراشی های اضافی بیشتر هست و بعد غصه پروژه های فضایی رو بخور ! واقعا به عنوان یک خبرگزاری ناشیانه و خام ( از عمد یا سهو رو نمیدونم ) عمل میکنید و اصلا علل اصلی این عقب ماندگی ها رو بررسی نمیکنید
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
      14 20
      متاسفانه امثال شما کوتاه نگران خود کم بین هستید که مانع پیشرفت ایران هستید با همین بهانه ها که هسته ای هزینه دارد و چرخ اقتصاد باید بچرخد هسته ای رو تعطیل کردید ولی خبری از چرخش اقتصاد نشد ! حالا همین بلا رو دارید سر هسته ای در میارید ! متاسفانه نمیی خوایید بفهمید که برای پیشرفت در اقتصاد که لازمه اش تولید ملی است باید در علم و فناوری پیشرفت کرد چرا کیفیت جنس ترک بالاست چون ترکیه در فناوری تولید پیشرفته هست و بخاطر همین صادرات بال داره . همین صنعت فضایی اگر پیشرفت کند می فهمید چقدر شغل ایجاد می کند و چقدر می تواند ازرآوری و صادرات و افزایش تولید ناخالص ملی داشته باشه !؟ متاسفانه الان که صنایع هسته ای رو فضایی رو هوایی رو تعطیل کردن نسبت به قبل که اینا فعال بود شاهد افزایش درآمد بیشتر نیستیم بلکه شاهد واردات و خروج ارز بیشتر هستیم .
    • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
      16 14
      متاسفانه امثال شما کوتاه نگران خود کم بین هستید که مانع پیشرفت ایران هستید با همین بهانه ها که هسته ای هزینه دارد و چرخ اقتصاد باید بچرخد هسته ای رو تعطیل کردید ولی خبری از چرخش اقتصاد نشد ! حالا همین بلا رو دارید سر هسته ای در میارید ! متاسفانه نمیی خوایید بفهمید که برای پیشرفت در اقتصاد که لازمه اش تولید ملی است باید در علم و فناوری پیشرفت کرد چرا کیفیت جنس ترک بالاست چون ترکیه در فناوری تولید پیشرفته هست و بخاطر همین صادرات بال داره . همین صنعت فضایی اگر پیشرفت کند می فهمید چقدر شغل ایجاد می کند و چقدر می تواند ازرآوری و صادرات و افزایش تولید ناخالص ملی داشته باشه !؟ متاسفانه الان که صنایع هسته ای رو فضایی رو هوایی رو تعطیل کردن نسبت به قبل که اینا فعال بود شاهد افزایش درآمد بیشتر نیستیم بلکه شاهد واردات و خروج ارز بیشتر هستیم .
  • محمد IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    یاشاسین ترکیه.. امیدوارم ترکیه به عظمت دوران عثمانی برگرد ترس برجان اروپا شود
    • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
      41 18
      خیلی هنر بکنه باید مواظب باشه توسط مخالفاش تکه تکه نشه عظمت عثمانیش بماند
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
      19 8
      فک نکنم ترکیه مخالفی در اون قدرت که شما فرمودید داشته باشه نهایتش پ ک ک هست که دیگه توان زنده موندن هم ندارند
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
      16 15
      عثمانی؟ یعنی دوران داعشیسم؟ هرگز! قد این حرفا نیست که برگرده به دوران ترور و وحشت و خشونت
  • IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    43 7
    ماهواره‌های ایرانی نباید هم در سال آینده بودجه داشته باشند وقتی که: 1-سال آینده ۳۸۰۰ همایش دولتی برگزار می‌شود و بیش از ۵۰ میلیون تومان هزینه برگزاری هر همایش 2- هر پروژه‌ مشاوره، مطالعه و ارزیابی مدنظر دفتر معاون اول رئیس‌جمهور به طور میانگین ۶۶.۶ میلیون تومان 3-هر مطالعه و تحقیق مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری ۱۳۷ میلیون تومان 4- هزینه هر گزارش معاونت امور زنان دولت 40 تا ۷۰ میلیون ...
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    42 5
    مردم همگی خرید جنس ترکیه ای میکنن. کارخانه و تولیدی های ایران هم تعطیل و .... ایران هم باید بدبختتر از این بشود و خواهد شد
  • IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    23 35
    خوب که چی ؟؟؟؟ ما که خیلی وقت به فن آوری بومی ساخت ماهواره و ماهواره بر رسیدیم تازه از بیگانه ها هم کمک نگرفتیم اما به لطف آقای رییس جمهور وهمینطور ترس از یانکی ها . اجازه پرتاب ندارن
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
      20 23
      مثلا قبل این رئیسجمهور کدوم ماهواره های اپتیکال یا نظامی رو گذاشتید تو فضا خخخخ
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
      13 17
      مثلا قبل این رئیسجمهور کدوم ماهواره های اپتیکال یا نظامی رو گذاشتید تو فضا خخخخ
  • هموطن IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    20 1
    متأسفانه راهبرد کلانی در زمینه علومی مانند هوافضا،اپتیک، بیوتکنولوژی، نانو، پردازش نوری و کوانتومی، هوش مصنوعی و... یا نداریم یا این که اگر هم داریم دچار مشگلاتی مانند کمبود بودجه، موازی کاری، باند بازی و سوء مدیریت هستیم علاوه بر این مشگلات، تحریم و حساسیت خارجی را هم اضافه کنید که البته بهتر است هرگونه پیشرفت و دستآوردی به خصوص در سطح بسیار پیشرفته و های تک اعلام رسمی نشه. اگر اوضاع به همین صورت پیش برود بسیاری از مهندسان نخبه و مبتکران ما بی انگیزه خواهند شد، یا مهاجرت خواهند کرد یا سرخورده به دنبال روزمرگی خواهند رفت. چیزی که الآن هم شاهد آن هستیم. اگر دیر بجنبیم در آینده نه حسرت ژاپن و آلمان و انگلیس و آمریکا بلکه حسرت ترکیه و پاکستان و امارات را خواهیم خورد.
  • مغزمتفکرجعلی IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    23 38
    شديدا از اين دولت ناميد شدم كاش راي نميدادم،همش پسرفت،قاليباف كجايي دقيقا كجايي
    • مغز متفکر اصلی IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
      21 12
      من به رئیسی رای دادم
    • پویا IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
      17 9
      آدمهایی مثل شما مسبب وضعیت کنونی هستند که به این دولت رای دوباره دادند
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا IR ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    20 14
    خداوند این چهار سال دوم دولت روحانی را بخیر بگذارد،از من میشنوید باید هرسال یک گوسفندی بکشیم تا انقلاب اسلامی از ان کمتر دچار زیان شود
  • IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    21 2
    در شرایطی که دولت راه نفس را بر مردم بسته و با مالیاتهای سنگین بر اقشار متوسط و کسبه و تولید کنندگان از یک سو و واردات بی سابقه کالاهای غیر ضروری از سوی در حال له کردن ملت است نیازی به داشتن تکنولوژی و ماهواره و موشک نیست. مردم ایران میلیونی پولهاشون را خرج ترکیه و سفر به ترکیه و یا در داخل ایران برای خرید جنس ترکیه ای خرج میکنن. کارخانه
  • دانشجوی دکترای مکانیک دولتی بیکار IR ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    28 2
    با تشکر از سایت مشرق متاسفانه مدتیه سایت های وابسته به دولت مثل سایت ایرنا و صداوسیما و رسانه های اصلاح طلب در داخل اخبار پیشرفت های فضایی و حتی میکرو الکترونیک پیشرانشهای توربینی و دیزلی دریایی و هوایی و زمینی و... کشورهای منطقه رو بایکوت کامل کردن! و کلآ توسعه زیر ساخت های صنعتی هایتک رقبای ما رو پوشش نمیدن و با ارائه یک سری آمارهای ساختگی از پروژه های تحقیقاتی غیر صنعتی بخصوص مقالات دانشگاهی ایران رو قدرت اول منطقه و غرب آسیا هنوز می دانند که نیازی به توسعه در این بخش ها حس نکند...البته وقتی به جایی رسیدیم که با خوابیدن تمام واگن سازی های داخل کشور و بیکار شدن هزاران نفری که هر روز در جلوی کارخانه ها مشغول اعتراض عدم پرداخت حقوق یک ساله هستن واگن باربری دسته دوم از روسیه هند چین و اروپا در حد چند هزار فروند قراره وارد بشه یا در داخل مونتاژ بشه نباید تعجب کرد پشت این پرده سانسورها برای چی هست به حرحال عملآ پول نفت داره با واردات و گرفتن ریال اون از مردم تامین میشه و بخصوص از بعد از برجام حدود ده تا بیست میلیارد دلار دقیقا به اندازه افزایش صادرات نفت خام ایران حجم این واردات به ظاهر غیر نفتی افزایش یافته متاسفانه با این وضع دولت اعتدال جلو بریم از رکود تورمی وارد بحران ....!!!
  • علی IR ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    31 13
    بعضی از مردم ایران میلیونی پولهاشون را خرج ترکیه و سفر به ترکیه و یا در داخل ایران برای خرید جنس ترکیه ای خرج میکنن. کارخانه و تولیدی های ایران هم تعطیل و .... ایران هم باید بدبختتر از این بشود و خواهد شدو خاک بر سر من که با این چنین مردمی هموطن هستم
  • روزنامه نگار IR ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    18 2
    رئیس سازمان فضایی رو هم دکتر بهرامی ظرف کمتر از یک سال چند روز پیش عوض کردن و معاون وزیر ارتباطات شده رئیس سازمان فضایی ایران با دو شغل!!!!!!اوصلا برنامه فضایی ایران برخلاف اسم پرتمتراقش برنامه فضایی بسیار کوچکی هست فقط برای مدار پایین لئو و هر سه چهار سال یک پرتاب یک مینی یا میکرو ماهواره کوچک..بودجه اون طبق تحقیقاتی که من کردم با خیلی از اساتید دانشگاهی کشور به پنجاه تا صد میلیارد تومن هم نمی رسه یعنی کمتر از یک تیم فوتبال استقلال یا پرسپولیس در ایران با این سطح از اهمیت در ابعاد امنیتی و سیویل!!.....موضوع اصلی گرایش های سیاسی افراطی برخی ها هست که موضوع برنامه فضایی ایران رو مثل تقریبا تمامی پروژه های کلان علمی در داخل کشور غیر فنی و سیاسی کرده یادمه اواخر دهه 70 قرار بود موتور جت سنگین و موتور دیزلی سنگین برای ناوشکن ها هم در ایران ساخته بشه ولی همان موقع یه عده ترسوی غرب گرا گفتن اسراییل و امریکا عصبانی میشن و ایران رو تحریم می کنن با اولین تحریم صنایع هوا-فضای وزارت دفاع کل پروژه ها ده پانزده سال خوابید در بخش موشکی هم فقط به لطف اصرار سپاه بخصوص هوا-فضای اون به رهبری شهید تهرانی مقدم البته همکاری هایی که با وزارت دفاع می داد با فشارهای رهبری که دیگه زور دولت ها بهشون نمی رسد توسعه ادامه یافت وگرنه امروز همان صنعت پهپادی و موشکی رو هم نداشتیم و فقط همان پروژه های دانشجویی و تحقیقاتی دانشگاهی موتورهای مینی جت و سبک برای پهپادها و همان پروژه های طلوع یک تا شش توسط یه سری بچه های مذهبی یا ملی گرا با کمترین دستمزد و حقوق آنهم به صورت کارگاهی و نه صنعتی در اصفهان و قشم ادامه یافت البته از اوایل دهه نود با فشار رهبری خیلی ایشان تلاش کردن پروژه هایی مثل موتور جت سنگین ماهواره بر کلاس حرفه ای رادارهای سار فب های تولید میکروچیپ های زیر صد نانومتر و..حداقل برای بخش تامین نیازهای امنیتی کشور و نه سویل در کشور توسه داده بشه ولی به دلیل گپ بیست ساله و عدم اعتقاد چندان مسئولین دولتی پیشرفت ها بیشتر در بخش آزمایشگاهی بوده تا صنعتی و تولید انبوه.....
  • IR ۰۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    32 11
    کشوری که 40 میلیارد دلار هواپیما می خره 20میلیون دلار نداره خرج فضا در سال کنه!!....یه جای کار می لنگه....
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
      15 11
      دولتی که فقط دنبال واردات هست نه تولید و صادرات جز خروج ارز و نابودی اشتغال ثمره ای نداره
  • ممل IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    29 4
    تو روز روشن کاروان رو با ساربانش می برند اونوقت شما انتظار داری ماهواره بفرستیم فضا. بابا عقل هم خوب چیزیه والا.
  • IR ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    16 12
    آخه اونا به اندازه ما انتخابات بی سر و ته ندارن! رییس جمهورشون فهمیده که از اروپا و آمریکا آبی براشون گرم نمیشه! برجام ندارن، با فتنه گر مماشات نمیکنن و ....
    • .. IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
      13 2
      بهتر بگین با فساد مماشات نمیکنند حاجی
  • احدی IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    9 3
    نیازی به برجام نیست خودمان مؤدبان سیستم فضائی را تعطیل میکنیم ما اون بالا کاری نداری والا....
  • حمید IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    10 14
    اصلاح طلبی سرابی بیش نیست که کشور را چندین بار تا لبه پرتگاه برده ...
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    21 1
    امارات ، قطر و عربستان هم سال آینده فضا پیما می فرستن
  • حميد IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    18 25
    شما ظاهرا اصلا توجيه نيستيد! مردم دارند فرياد ميزنن که ما گرسنه ايم، بيکاريم و ...، اون وقت شما فکر بودجه ماهواره هستيد؟ ماهواره توي سرم بخوره وقتي نون ندارم.
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
      17 6
      بله همین مردم گرسنه فریب میخوره و رئیس جمهور و وزرای میلیاردی اتتخاب میکنه و اونها هم به فکر پرکردن جیب خودشون و عشیره شون هستند . بله باید هم ماهواره توسرت بخوره کارخانه ها تعدیل نیرو بشه و تعطیل بشه و دولت برای رفاه خودش دست در جیب مردم بکنه
    • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
      11 3
      نمی دونم شما که نون نداری چطوری پس نت داری که بیایی و ضد پیشرفت کشور حرف بزنی !؟ نمی فهمید اگر صنعت هوا فضا پیشرفت کند چقدر شغل برای امثال تو درست می شود و چقدر ثروت و قدرت ملی افزایش پیدا میکند .
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
      11 2
      مردم گرسنن و بیکار !؟ خوب نادان کار که از هوا نازل نمی شه ! همین صنعت هسته ای که تعطیل شد و همین صنعت هوا و فضایی که دارن تعطیلش میکنن می دونی اگه پیشرفت کنیم توش و ثمره بده چقدر کار برای تو گرسنه که مغزت گرسنه تر از شکمته و چقد درآمد برای کشور داره .
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    27 24
    نه درآمد ترکیه با ما قابل مقایسه هست نه دانشگاه های آنها. قابل توجه مردمی که هرچی پول دارند جنس ترک می خرند یا در ترکیه هزینه می کنن
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    25 2
    این را هم اضافه نمایید برای رفع بوی بد فرودگاه امام خمیتی 100 میلیارد تومان درنظرگرفته شده است!
  • ساسان IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    20 13
    تکنولوژی موشک بالستیک فضایی که پوششی واسه قاره پیماس و اینقد پزشو میدیم به ملت یارو بدون تحریم و بدون دردسر داره بهش میرسه اقتصادشم که ردیفه اس ۴۰۰ هم که از روسیه میگیره واسه آمریکا هم شاخ و شونه میکشه بزرگتر مسلمونا و عربا هم که شده به این میگن سیاست اونوقت ما هیچی نشدیم فقط تحریم شدیم!
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
      26 6
      عوضش ما هم اختلاس داریم فساد اقتصادی داریم پیشرفتمون خوبه
    • IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
      13 14
      خودمان رأی می دهیم و انتخاب می کنیم و خودمان هم نسبت به رأی مان اعتراض می کنیم؛ کلا ملت خوشحالی داریم
    • مانی IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
      9 28
      باز هم برو به روحانی رای بده داداش !!!!!!
  • عباس IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    11 9
    علی برکت الله
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    35 5
    با زور نمیشه، ایران تا وقتی صنعت نداشته باشه وضع همینه. موضوع بودجه نیست، کشورداری غلطه
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
      21 1
      صنعت تو ایران معنی نداره دوتا زمین بخر بفروش شدی میلیاردر صنعتو میخوای چیکار
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
      14 2
      صنعت چی هست !؟ متاسفانه عده ای فقط مثل کارتون گالیور میگن ما نمی تونیم ! صنعت یعنی همین هسته ای و هوا فضا که دارن تعطیلش میکنن و بدون سرمایه گذاری در فناوری های پیشرفته صنعتی به وجود نمی آید و پیشرفت در علم مقدمه پیشرفت در صنعت است
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
      7 1
      دولت دولت کار نکن و نجومی بگیره. با این دولت پس می رویم که پیش نمی رویم.
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    5 35
    خخخخخخخخخخخخخخ ترکیه.فضا.
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
      29 5
      تو برو بخند بیچاره عقب مانده
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
      33 12
      حالا تو خیلی جلو موندی بوزگورد جان؟
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    13 8
    اخه مگه پولی برای صنعت فضایی میمونه ؟....جان هرکی دوست داری مشرق جان برای یه بارم شده چاپ کن....
    • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
      17 1
      نه تا وقتی عطش مدیران نجومی بگیر برپاست
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    13 1
    تو ایران مدیریت هزینه وجود ندارد هرپولی به هر سازمانی بدند خورده میشه اختلاس میشه
  • کاظمی IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    30 3
    این دولت همه چیز را تعطیل کرده و دنبال روزنه بسته برجام است!!!! کسی که به دشمن اعتماد کندبه تدبیرش باید شک کرد! ( امضای جان کری ضمانت اجرای برجام است) این جمله برایتان آشنا نیست؟! در عوض جاهایی که باعث عزت ما بود به فراموشی سپرده شد؛ سلولهای بنیادی، ماهواره ها ، غنی سازی 20% ، تولیدات دانش بنیان و....
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    32 1
    راستی هندی ها گرسنه ندارند؟ پس چطور این صنعت پیشرفته فضایی را دارند؟
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    3 21
    برای حمایت از حقوق حیوانات شهری چه کرده ایم ؟ در این سرمای زمستان سگ ها و گربه ها چه میکنند ؟ پرندگان چه میخورند؟
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    28 30
    افرین ترکیه . فهمید قبل از هر اولویتی باید اقتصادشو درست کنه بعد این برنامه ها رو در پیش بگیره. تقریبا بعیده که در اینده ای نزدیک به اقتصاد ترکیه حتی نزدیک بشیم. مردم غم نان دارن. تو کانال دارن میخوابند اونوقت شما میگید برنامه فضایی ؟!!!
  • کوروش FR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    22 2
    بودجه ی یک دانشگاه مثل دانشگاه علم وصنعت در سال 500 میلیارد تومنه بودجه سازمان فضایی از این هم کمتره پس مردم نون ندارن نباید دانشگاه داشته باشن مردم نون ندارن نباید سازمان حفاظت محیط زیست داشته باشن مردم نون ندارن نباید ارتش و نیروی نظامی داشته باشن پس هرچی هست باید نون بخرن با پول ها همه نون بخرن؟؟ بودجه سازمان فضایی از بودجه فوتبال هم کمتره چرا فوتبالو جمعش نکنن ولی سازمان فضایی رو جمع کنن چون نون ندارن؟ مگه از فوتبال نون بیرون می اد؟ اما از فضا، چین و هند دارن سالی 2 میلیارد دلار نون در می ارن .پرتاب ماهواره انجام میدم نون در می ارن چرا ما همش باید نفت بفروشیم نون دربیاریم؟ چون کدخدا دوست دارم ما نفت فروش دور گرد دنیا باشیم نه یه مهندس اتو کشیده کار بلد. چرا همیشه از شکم به پایین ما فکر می کنیم؟
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    41 8
    اگه بودجه موسسه حفظ و نشر آثار امام رو خرج صنعت هوا و فضا کنند هم کشور پیشرفت می کند و هم اشتغال زایی می شه و هم روح امام (ره) هم خیلی شاد می شود
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    10 33
    بودجه معاونت زنان و اقلیت ها و نهاد ریاست جمهوری رو قطع کنن خرج فضایی کنن این طوری بهتره
  • امین محمودی IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    14 21
    ما باید این سازمان فضایی ایرانو از دولت بگیریم بدیم دست سپاه و یه موشک فوق سنگین سپهر با یه ماهواره مدرن پرتاب کنیم تا این پسرفتی ک توسط دولت بی تدبیر و کدخدا پرست ایجاد شده جبران بشه مشرق حتما منتشر کن ک دلم از این دولت خیلی پره
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    7 6
    مشرق ! هنوز نمی فهمی . بعید است بفهمی
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    51 32
    پانترکیسم و وحشی پرستی و مغول بازی در ایران بیداد میکند
  • هموطن IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    12 2
    ماموریت دولت تدبیر و امید بردن ما به گذشته می باشد نه اینده
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    29 1
    بودجه سازمان فضایی ایران در سال از دو باشگاه فوتبال کمتره مشکل چیز دیگری هست سیاسیه
  • مغز متعکر اصلی IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    12 3
    باور373 لازم داریم شدیدا با اواکس

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس