قاچاقچیان

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی زنجان گفت: شب گذشته یک تابوت سفالی منقش به خط میخی فارسی باستان از قاچاقچیان اشیای تاریخی و فرهنگی به‌دست آمد که در بررسی‌ها مشخص شد این تابوت تقلبی است.

به گزارش مشرق، سرهنگ ابوالفضل مرادی گفت: در پی اخبار واصله مبنی بر وجود شیء تاریخی‌فرهنگی در شهرستان طارم و نگهداری آن از سوی قاچاقچیان سابقه‌دار این اشیا، یگان حفاظت اداره‌کل میراث‌فرهنگی زنجان در عملیانی ضربتی اقدام به کشف اشیا و دستگیری 6 نفر از قاچاقچیان کردند.

وی افزود: در بررسی‌های اولیه مشخص شد این تابوت تقلبی است اما داخل این تابوت یک مجسمه فلزی وجود دارد که از سوراخ‌های روی تابوت قابل رؤیت است.

سرهنگ مرادی افزود: این قاچاقچیان سعی در فروش این تابوت و خروج از کشور را داشتند که با اقدامات اطلاعاتی‌عملیاتی صورت‌گرفته از یک ماه پیش تا کنون موفق نشدند به مقاصد خود دست یابند.

ابوالفضل عالی، مسئول پژوهش‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری زنجان نیز با اشاره به اینکه نقوش و خطوط تابوت خیلی خوب کپی شده، افزود: جنس تابوت از سفال است که متنی به خط میخی فارسی باستان بر روی آن کپی شده است. از سوراخ‌های موجود بر روی تابوت مجسمه فلزی روی آن قابل رؤیت است.

او ادامه داد: به‌علت بسته‌بودن در تابوت فعلا هیچ اظهار نظری در خصوص این مجسمه و اصل یا تقلبی بودن آن نمی‌توان کرد و پس از باز شدن آن ارزش تاریخی مجسمه دقیقا مشخص میشود.

عالی در خصوص نقوش روی تابوت اظهار کرد: در این اثر تلاش شده با کپی نمادها و خط میخی فارسی باستان آن‌را متعلق به دوره هخامنشی نشان دهند. نمادهایی چون بزهای نشسته روبه‌روی هم، آتشدان و گل‌های لوتوس از نقوش روی این تابوت است.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس