کد خبر 789374
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵
سفر تفریحی ملک سلمان

دولت سعودی از بیم بالا گرفتن موج اعتراضات داخلی در عربستان و همچنین اسیر یا کشته شدن شمار بیش‌تر نیروهایش و از طرفی به دلیل فشارهای حقوقی بین‌المللی در وضعیت نابسامانی در جنگ یمن به سر می‌برد.

 به گزارش مشرق، یک پایگاه خبری تحلیلی یمنی نوشت، عربستان در باتلاق نظامی، سیاسی و اقتصادی یمن گرفتار آمده و جنگ علیه یمن حکومت آل سعود را در برابر جامعه بین‌المللی و افکار عمومی عربی و غربی به سقوط کشانده است، آن هم پس از جنایاتی که این رژیم در حق ملت یمن مرتکب شده و شکست‌ها و خساراتی که در جبهه‌های مختلف و بخصوص در مرزها شامل مناطق نجران، جیزان و عسیر متحمل شده است.

 به گزارش پایگاه خبری «شهاره» یمن، جنگ یمن که با مشارکت ۱۰ کشور و به فرماندهی عربستان در بیست و پنجم مارس ۲۰۱۵ با عنوان طوفان قاطع آغاز شد اقتصاد عربستان را بشدت آشفته کرده؛ بر اساس اطلاعات موجود هزینه جنگ فقط در چارچوب نظامی برای عربستان بالغ بر ۸۰۰ میلیون دلار شده است.

در نهایت هیچ کسی تا به امروز نتوانسته آمار دقیقی درباره هزینه این جنگ ارائه بدهد و دلیل آن هم این است که دست اندرکاران جنگ در عرستان نمی‌خواهند در این خصوص اطلاعات مطمئنی ارائه بدهند، اما واقعیت این است که عربستان و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هزینه‌هایی بس سنگین‌تر برای باج دهی به نهادهای بین المللی و حقوقی داشته‌اند.

به اعتقاد کارشناسان، جنگ یمن فشار سنگین مالی روی دوش عربستان گذاشته و آن را با بحران‌های اقتصادی شدیدی روبه‌رو کرده به گونه‌ای که سرمایه گذاران و شاهزادگان را از این کشور فراری داده است. از سویی دیگر موج نارضایتی شهروندان عربستان از وخامت روز افزون وضعیت معیشت آنها در کشور طلای سیاه بالا گرفته است و خصوصی‌سازی نهادهای نفتی و از جمله شرکت آرامکو و بالا رفتن مالیات‌ها و کاهش ارزش پول ملی عربستان هم نتوانسته با پیامدهای بحران اقتصادی شدید این کشور که ناشی از هزینه‌های سرسام آور جنگ در یمن است، مقابله کند.

در خصوص نتایج جنگ در یمن برای همه روشن شده که عربستان همچنان دچار کسری بودجه است و از همین رو رشد اقتصادی آن فروکش کرده و چشم انداز ۲۰۳۰ که محمد بن سلمان از آن سخن گفته در راستای تحریف افکار عمومی عربستان و فرار از سوال‌های تحلیلگران و افراد پیگیر اقتصاد این کشور است.

خاندان آل سعود عربستان را در دنیا بدنام کرد بخصوص با حمایت‌هایی که از تروریسم در عراق، سوریه، لیبی و دیگر کشورها داشت و جنایاتش که در یمن برملا شد؛ از جمله هدف گرفتن مناطق مسکونی و کشتار غیرنظامیان و نابودی زیربناها در عملیات نظامی و وخامت اوضاع انسانی که در نتیجه محاصره فراگیر بنادر و فرودگاه های این کشور پدید آمده است.

امروز رژیم آل سعود پس از اینکه برای دومین بار به فهرست سیاه افزوده شده، نمی‌تواند توجیهی برای فرار از سوال‌های جامعه بین المللی پیدا کند چون می‌داند که متوقف کردن جنگ یمن برابر است با ایستادن وی در برابر دیوان کیفری بین المللی بخصوص که به دنبال حوادث عدن و استان‌های جنوبی یمن دیگر به سیاست‌ها و راهبردهای آمریکا هم اعتمادی ندارد.

اما به رغم استقبال نهادهای بین‌المللی حقوق بشر از درج نام ائتلاف عربی به فرماندهی عربستان در فهرست سیاه کشورها و رژیم هایی که ناقض حقوق کودکان در یمن هستند اما همچنان نگرانی‌هایی درباره در رفتن عربستان از این فهرست همچون اتفاقی که سال گذشته افتاد وجود دارد.

پیش‌نویس این فهرست سیاه به دو بخش تقسیم می‌شود؛ بخش نخست شامل فهرستی از کشورهایی است که تخلفاتی علیه کودکان داشته و هیچ اقدامات پیشگیرانه‌ای برای حمایت از آنها انجام ندادند و بخش دوم آن فهرست کشورهایی است که تدابیر پیشگیرانه برای اجتناب از تاثیر عملیات نظامی بر کودکان اتخاذ کردند و نام ائتلاف عربی در بخش دوم درج شده در حالی که نام الحوثی‌ها که با عربستان و القاعده در یمن مبارزه می کنند در بخش اول آمده است.

در پیش‌نویس این گزارش آمده است که ائتلاف عربی در سال ۲۰۱۶ طی ۳۸ مورد از عملیات‌های جنگی خود با حمله به مدارس و بیمارستان‌ها ۶۸۳ کودک را قربانی کرده است.

بر مبنای این گزارش نیمی از کودکان قربانی یمن در نتیجه حملات هوایی ائتلاف سعودی کشته شدند و اگرچه  ائتلاف تدابیری را در سال ۲۰۱۶ برای ممانعت از تاثیر پیامدهای جنگ در یمن بر کودکان اتخاذ کرده بود اما نقض خطرناک حقوق کودکان در سطح بالا و غیرقابل قبولی به قوت خود باقی بود.

سازمان ملل متحد ائتلاف سعودی را در سال ۲۰۱۶ برای مدت کوتاهی در فهرست سیاه قرار داد اما بان کی مون دبیر کل سابق سازمان ملل سپس نام عربستان را به منظور تجدیدنظر در این اقدام حذف کرد [و بعدا اعلام کرد که تحت فشار اقتصادی عربستان نام آن را از لیست سیاه حذف کرده است].

به دنبال شکست نظامی مفتضحانه عربستان در مقابله با ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بخصوص به دنبال تغییر راهبرد یمن از حالت دفاعی به هجومی رزیم آل سعود تصمیم به خروج نیروهایش از مرز با یمن گرفت.

بر اساس اطلاعات نظامی محرمانه، ارتش عربستان نظامیان خود را از بیش‌تر پایگاه‌های مرزی بیرون کشیده و آنها را با عناصر مزدور یمنی جایگزین کرده است.

به گفته منابع این اقدام به دو دلیل انجام شده نخست، فشارهایی که رژیم ال سعود از سوی برخی شاهزاده‌های عربستان در پس اختلافات درون خاندان حکومتی این کشور متحمل شده است.

دومین دلیل، هراس از وقوع انقلاب قریب الوقوع علیه آل سعود از سوی خانواده‌های نظامیانی است که جان خود را در مرزهای یمن با عربستان از دست دادند.

بر اساس گزارش‌ها و اطلاعات نظامی این امور غیرمنتظره نظامی از سوی عربستان پس از آن اتفاق افتاد که نیروهای سعودی بخصوص در نبردهای چند هفته اخیر متحمل تلفات سنگینی شدند و دلیل واقعی گسیل مزدوران به خطوط مقدم جبهه در مرزهای جنوبی عربستان هراس از اسیر شدن نظامیان سعودی توسط ارتش و کمیته های مردمی و کشته شدن شمار بیش‌تری از آنهاست.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس