کد خبر 689831
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹

تحلیلگر سیاسی یمن با تاکید بر شکست اقتصادی و امنیتی کشورهایی که با عربستان در جنگ علیه یمن همکاری کردند، گفت: امروز موشک‌های بالستیک یمن پایتخت متجاوزان را تهدید می‌کند.

 به گزارش مشرق، «أمین الشامی» تحلیلگر سیاسی یمن با تاکید بر شکست اقتصادی و امنیتی کشورهایی که با عربستان در جنگ علیه یمن همکاری کردند، افزود: امروز موشک های بالستیک یمنی ها پایتخت های متجاوزان علیه یمن را تهدید می کند.

وی با اشاره به حملات ائتلاف سعودی-امریکایی به بندر الحدیده، گفت: این بندر آخرین و تنها درگاه اقتصادی ملت یمن با خارج است و هدف گیری آن از سوی ائتلاف به معنای نابودی کامل قوت یمنی هاست.

تحلیلگر یمنی گفت: بندر الحدیده که به عروس دریای سرخ معروف است، در 226 کیلومتری شهر صنعا پایتخت یمن قرار دارد. این شهر، دومین بندر تجاری بزرگ یمن بعد از بندر عدن است و به دلیل داشتن امکانات صادرات و واردات و نزدیکی به معابر بین المللی حمل و نقل کالا از اهمیت زیادی برخوردار می باشد، استان الحدیده که در شمال یمن واقع است سواحلی چند صد کیلومتری با دریای سرخ دارد و کنترل آن به صورت کامل در دست ارتش یمن و کمیته های مردمی است.

تحلیلگر یمنی تاکید کرد: بندر الحدیده هم اکنون با اشغال بندر عدن توسط ائتلاف عربی به بندر اساسی برای واردات کالا توسط دولت یمن تبدیل شده است، البته اگر ائتلاف عربی اجازه پهلوگیری کشتی های تجاری را در این بندر بدهد که این مساله کمتر اتفاق می افتد.

الشامی با اشاره به ده ها بار حملات جنگنده های سعودی به مناطق مختلف استان الحدیده طی روزهای اخیر گفت: جنگنده های سعودی بعد از شروع جنگ یمن، بارها بندر الحدیده به خصوص تاسیسات صنعتی و دریایی آن را بمباران کردند که این حملات به تخریب بسیاری از زیرساخت های صنعتی بندر الحدیده منجر شد.


 


وی افزود: عربستان استان الحدیده را به دلیل مجاورت با دریای سرخ، معبری برای ورود سلاح و تجهیزات نظامی به یمن می داند، به همین دلیل جنگنده ها و ناوچه های ائتلاف سعودی حملات زیادی را علیه استان الحدیده انجام داده اند و پس از انهدام ناوچه پیشرفته در حمله موشکی یمن، حملات هوایی علیه بندر الحدیده افزایش یافته است.

الشامی اظهار داشت: پیام حمله موشکی به ریاض متوجه حکام آل سعود و همدستانشان در تجاوز علیه یمن شامل رژیم صهیونیستی و منافعشان در منطقه و همچنین هشداری به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در خصوص ماجراجویی تازه در یمن بود.

تحلیلگر یمنی تصریح کرد: بر اساس اطلاعات میدانی در حوزه صنعت نظامی موشک های بالستیک بومی یمنی ها می تواند پایتخت های برخی کشورهای عضو ائتلاف سعودی را نیز هدف بگیرد.

وی افزود: برد موشک های بالستیک یمنی ها علاوه بر ریاض حامیان آنها شامل قطر، بحرین، امارات و سودان را نیز نگران کرده است.

به گفته وی، وقتی موشک برکان یک یمنی ها مسافت یک هزار و دویست کیلومتری را بر فراز خاک عربستان طی کرده و توانسته به طور دقیق به هدفی نظامی اصابت کند قدرت بالای ارتش و کمیته ای مردمی در غافلگیری دشمنانشان را نشان می دهد.

وی افزود: ورود تاسیسات نظامی راهبردی ریاض در فهرست اهداف یمن چالش بزرگی نه تنها برای رژیم ال سعود بلکه برای آمریکا، فرانسه و انگلیس شمرده می شود که سامانه های دفاع موشکی آنها نتوانسته موشک های یمن را رهگیری کند.

الشامی با اشاره به اظهارات رئیس جمهور سودان درباره اعزام نیروی بیشتر به یمن گفت: بندر پورت سودان یک شهر ساحلی در شهر سودان در سواحل غربی دریای سرخ است که 675 کیلومتر تا خارطوم فاصله دارد و اصلی ترین بندر سودان و درواز شرقی این کشور محسوب می شود.

تحلیلگر یمنی گفت: حمله به بندر پورت سودان سرنگونی حکومت عمر البشیر را به همراه خواهد داشت چرا که این بندر شاهرگ اصلی اقتصاد سودان و قطب تجاری مهم این کشور شمرده می شود و مراکز اصلی نهادهای تجاری ملی و بین المللی مثل بانک ها، شرکت های صادراتی و وارداتی، دفاتر ترخیص گمرکی در آنجا واقع است.

وی افزود: در بندر پورت سودان کشتی های تجاری مهمی از جمله کشتی های باربری و نفت کش ها پهلو می گیرند و علاوه بر دارا بودن یک پالایشگاه نفت ایستگاه نهایی خطوط لوله نفت از سودان و سودان جنوبی شمرده می شود و از این بندر نفت به خارج صادر می شود.

الشامی تاکید کرد: یمنی ها می دانند که حمله موشکی به ریاض چیزی از تهاجم وحشیانه سعودی ها به یمن کم نمی کند بنابراین پیام مهم این حمله خطاب به سودان، امارات، بحرین، قطر و دیگر کشورهای عضو ائتلاف متجاوزان علیه یمن است که قبل از دچار شدن به مصیبت بزرگ چاره ای کنند.

تسلیحات یمنی ها به رغم طولانی شدن جنگ به روز و غافلگیر کننده است

سرلشکر علی حسن الزیدی، یک فرمانده نظامی یمن هم با اشاره به توسعه روز افزون صنایع نظامی یمنی ها گفت: ارتش یمن و کمیته های مردمی تجهیزات نظامی خود را گسترش داده اند و سرویس اطلاعات یمن اهداف بسیاری را برای ما مشخص کرده که ما با عملیات موشکی حمله به آنها را آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه نیروهای یمنی آماده حمله به دشمن سعودی با فناوری های جدید و پیشرفته خود هستند، گفت: ائتلاف سعودی تصور نکند که ملت یمن در برابر فجایعی که تحت عنوان بازگرداندن مشروعیت منصور هادی مرتکب می شود سکوت اختیار می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس