زنگنه

ادعای زنگنه در خصوص استخدام دارندگان مدرک دکتری در وزارت نفت با آنچه در عمل اتفاق می‌افتد زمین تا آسمان متفاوت است.

 سرویس اقتصاد مشرق - داستان سخنان و اقدامات خلاف واقع بیژن زنگنه وزیر نفت دولت روحانی تمامی ندارد و هر روز شاهد یکی دیگر از توجیهات وی برای فرار از قبول اشتباهاتش هستیم. در جدیدترین نمونه این قضایا می‌توان به گفتگوی تلفنی زنگنه با برنامه تلویزیونی حالا خورشید در خصوص استخدام "ژن‌های خوب" در مجموعه وزارت نفت اشاره کرد.

ماجرای استخدام سفارشی دختر نماینده مجلس

سال گذشته سندی در رسانه ها منتشر شد که نشان از توصیه نامه یکی  از نمایندگان مجلس برای بکارگیری فرزند خود در یکی از موسسات وابسته به وزارت نفت داشت. این سند همچنین گویای این مسئله نیز بود که بیژن زنگنه وزیر نفت دولت یازدهم نیز با آن موافقت نموده و دستورات لازم را صادر کرده است.

این مسئله موج انتقادات به زنگنه و همچنین نامه سفارشی نماینده آمل در مجلس را به راه انداخت و تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلانی که تخصص های مرتبط با حوزه نفت و انرژی داشته و سال‌هاست با بیکاری دست و پنجه نرم‌ می‌کنند را به جمع مخالفان عملکرد زنگنه افزود.

بر همین اساس و برای روشن شدن ابعاد موضوع، برنامه روز گذشته "حالاخورشید" شبکه سه سیما، در تماس تلفنی که با بیژن زنگنه به بررسی این استخدام پرداخت.

علی‌رغم این که انتظار می‌رفت وزیر نفت از فرصت این برنامه استفاده کرده و نسبت به این تصمیم خود از جوانان بسیاری که با مدارک بالا همچنان بیکار هستند عذرخواهی کند اما او همچنان بر اقدام خود تاکید و آن را توجیه کرد.

وی در این برنامه گفت:

دختر نماینده مجلسی که در وزارت نفت استخدام شده phd دارد و ضوابط استخدامی برای لیسانس و فوق لیسانس با دکتری فرق می‌کند و باید از طریق آزمون سراسری برای استخدامی اقدام کنند اما برای مقطع دکتری این مسئله وجود ندارد.

براساس این سخن وزیر نفت، ضوابط استخدام برای دارندگان مدرک دکتری متفاوت است و به همین دلیل او با ورود دختر نماینده مجلس به مجموعه وزارت نفت موافقت کرده است.

آیا واقعا "phd"‌ ها به همین راحتی استخدام می‌شوند؟

برای پاسخ به این سوال به سراغ چند تن از فارغ التحصیلان نخبه مدرک دکتری با تحصیلات مرتبط با حوزه نفت و انرژی رفتیم تا از پیچ و تاب استخدام در وزارت نفت مطلع شویم.

در اینباره یکی از این فارغ‌التحصیلان دکتری رشته مهندسی نفت که سابقه عضویت در بنیاد نخبگان را نیز داراست و با رتبه تک رقمی در دانشگاه پذیرفته شده است در گفتگو با مشرق از برخورد عجیب وزارت نفت می‌گوید.

این فارغ‌التحصیل مقطع دکتری گفت: باتوجه به تحصیلاتم و علاقه‌ای که برای حضور در وزارت نفت داشتم پس از اتمام تحصیل برای پیگیری شرایط استخدام به وزارت نفت رفتم اما با برخورد عجیبی روبرو شدم.

وی گفت: در مجموعه وزارت نفت به من گفتند مدرک دکتری به درد ما نمی‌خورد و چون پایه حقوق برای این مدرک بالاست، توان استخدام نداریم و پس از پیگیری مجدد به من گفتند حالا که مدرک دکترا گرفتی اصلا دیگر استخدامت نمی‌کنیم.

نخبه‌هایی که "ژن خوب" ندارند و مظلومند

نمونه‌های بسیاری از برخورد گزینشی و بعضا سلیقه‌ای وزارت نفت در استخدام‌ها وجود دارد و این موضوع به حدی جدی است که طی چندوقت اخیر خشم فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت را نیز به همراه داشت.

در این زمینه می‌توان به سخت‌گیری های غیرقانونی در جذب فارغ‌التحصیلان دانشگاه نفت اشاره کرد که علی‌رغم اینکه مدرک تحصیلی شان مرتبط با حوزه نفت بوده و برای حضور در مجموعه وزارت نفت تربیت شده‌اند و با در نظر گرفتن تعهد رسمی که وزارت به این افراد برای استخدام داده بود، اما متاسفانه بیش از 2 سال است که با در بسته مواجه می‌شوند.

در گزارش بعدی به بررسی بیشتر دغدغه‌های این دانشجویان می‌پردازیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    126 1
    خدا نگذره از کسانی که به اینها رای دادند...
    • پسر IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
      11 0
      آقا وقتی وزیر نفت مدرک عمران داره،عمق فاجعه تو کشور میشه فهمید
    • IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
      0 11
      خدا جای حق نشسته برادر یدفه دیدی از تو نگذره!!!!
  • اسکندر IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    73 0
    خداوند متکبران را دوست ندارد
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    78 0
    فاجعه ژنرال در نفت
  • ناشناس IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    67 0
    آقای زنگنه صرفا عنوان دکترا برای شما واین مملکت کفایت میکند حتی مدارک رانتی یا قلابی که در گذشته کم نبودن کسانیکه با مدرک سازی چه خیانتی به این مملکت نکردند.
  • من IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    15 4
    اتفاقا ضوابط همه باید یکسان باشه. خیلی از دانشجوهای دکتری فقط به فکر مدرک گرفتن بودن و یکذره هم کار نکردن و اصلا تجربه ای ندارن. ای کاش همکاران این خانم تو شرکت نفت با این خانم به بدترین شکل ممکن برخورد کنن، تا همه بفهمن پارتی بازی کار زشتی هست. نه اینکه بخاطر باباش تازه احترام مضاعف هم سر کار بهش بذارن.
    • IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
      3 0
      هر کاری آغازی دارد. فقط تنها راه استخدام داشتن سابقه کار است معنایش این است که راه قانونی برای ورود به صنعت نفت بسته است و فقط راه بند پ باز است.
  • شهروند طبری عضو هیئت علمی IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    6 0
    با سلام این آقای وزیر چنان می گفت پی اچ دی که انگار تو این مملکت فقط چندتا ژن خوب پی اچ دی دارن!!!!!! و صد البته عقده دکترا نداشتن خودش هم از سرتاپای سخنانش پیدا بود! ولی دروغ برای این جماعت مثل آب خوردن و تنفس هواست! چقدر پوست کلفت شدند؟؟؟؟؟؟؟ این همه مراجعه کننده پشت در وزارت خانه و انوقت راست راست دروغ میگه!
  • IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    1 0
    لطفا لیستی از فارغ التحصیلان دکترا رو اینجا منتشر کنید و استخدام اونا رو تو وزارت نفت، مطالبه کنید.
  • DE ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    1 0
    ايا اين ًاقاي زنگنه است ، چرا به پرواز در امده چه چيزي موجب به پرواز در آمدن ايشان شده، يا اينكه ايشان به سوپرمن تبديل شده است ،
  • تمنا بانو IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    0 0
    عاغا مشرق جان نگو الان مستر جهانگیری میاد میگه مردم عزیز ایران مظلومیت این دولت میبیند امثال سایت های مشرق میگن چرا افراد عادی استخدام نمیشه و بسنده به ژن های خوب میشه این دخی مظلوم نماینده چه گناهی کرده جز اینکه ژن خوب داره
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    2 0
    بزای خودم بسیارمتاسفم که چرازنده ام که شاهدچنین تبعیض هایی باشم
  • امید IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    4 0
    فقط و فقط ژن خوب، سواد خواندن و نوشتن هم لازم نیست چه برسه به تخصص.
  • عبدالله یزدانپرست IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    2 3
    تا بوده همین بوده ربطی هم به اصلاح طلب و اصولگرا ندارد...
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
    0 0
    تازه اینهایی که گفتین فقط بخش کوچکی از وقایع جاری در نفت هست، فراموش نکنید مدیران بازنشسته ای که برخی از اینها حضورشون در نفت با هیچ بند و مصوبه ای توجیه پذیر نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس