طی نزدیک به ۲ هفته که دانشجویان دانشگاه صنعت نفت در اعتراض به عملی‌نشدن وعده‌ها دست به تحصن زدند، هنوز عملکرد مناسبی از سوی نمایندگان مجلس مشاهده نشده است.

 سرویس اقتصاد مشرق - بی‌اعتنایی چندین ساله زنگنه و مدیران وزارت نفت به درخواست‌های دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت باعث شد این دانشجویان طی روزهای گذشته دست به اعتصاب گسترده بزنند.

اعتصابی که هم‌اکنون در آستانه ۱۴ روزه شدن قرار دارد و به گفته دانشجویان این دانشگاه، بنا نیست به این زودی‌ها و تا زمانی که مطالبتاشان عملیاتی شود، پایان یابد.

از این رو به سراغ دانشجویان این دانشگاه که طی روزهای گذشته در اعتراض به بدقولی‌های زنگنه و مدیران دانشگاهشان، از تشکیل کلاس‌ها خودداری کردند رفتیم تا از نزدیک در جریان موضوع قرار بگیریم.

اعتصاب دانشجویان دانشگاه نفت از چه زمانی آغاز شد؟

آغاز اولیه ماجرای اعتصاب از دی ماه سال ۹۴ بود زمانیکه سلحشور معاون توسعه سرمایه انسانی و مدیریت وزیر نفت از تغییر شرایط و اولویت‌های استخدام برای دانشجویان دانشگاه نفت خبر داده بود. تا پیش از این ابلاغیه، در یک تعهد دوجانبه میان دانشجو و وزارت نفت، تمامی فارغ‌التحصیلان گروه‌الف این دانشگاه برای کاریابی به شرکت‌های متقاضی مجموعه نفت معرفی و استخدام می‌شدند.

تغییر این آیین نامه استخدام موجب شد در آن سال دانشجویان دانشگاه صنعت نفت که یکی از معتبرترین دانشگاه های ایران است دست به اعتصاب زده و حتی برخی از امتحانات پایان ترم نیز به این دلیل لغو شد.

نهایتا پس از گذشت ۱۰ روز از اعتراض دانشجویان به تصمیم غیرکارشناسی وزارت نفت، هیئت رئیسه دانشگاه به میان دانشجویان آمدند و از برطرف شدن مشکل خبر دادند و البته برای این ادعای خود تضمینی دادند که حالا به پاشنه آشیلشان تبدیل شده است.

در آن زمان، حجت‌الاسلام علوی‌کیا، نماینده نهاد مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه‌ نفت، که به نمایندگی از هیئت رئیسه در میان دانشجویان سخن می‌گفت، با اشاره به تصمیمات جدید برای حل این معضل، وعده داد در صورتی که روال استخدام و... به روش قبلی ادامه پیدا نکند، رئیس و تمامی هیئت رئیسه دانشگاه در اعتراض به عملکرد وزارت نفت و زنگنه از سمت خود استعفا خواهند داد.

این وعده در آن زمان توانست از خشم دانشجویان بکاهد و به تجمعات پایان دهد.

اما نکته جالب و قابل توجه این است که اکنون پس از گذشت حدود دو سال از آن زمان نه تنها این مشکل از سوی وزارت نفت حل نشده است، بلکه موارد جدیدی از بی اعتنایی و ضعف مدیریت مقامات این وزارتخانه در قبل دانشجویان نیز اضافه شده که سبب شد اخیرا با ناراحتی بیشتری تجمع‌ها برگزار شود.

در این زمینه می‌توان به مهم‌ترین انتقادات دانشجویان این دانشگاه در چند محور اشاره کرد:

۱- حل مشکل استخدام گروه الف این دانشگاه

همانطور که گفته شد تا قبل از اقدام غیر کارشناسی زنگنه در لغو استخدام گروه الف این دانشگاه که به خروج تعدادی از نخبگان علمی این حوزه از کشور منجر و زندگی ومعیشت گروه دیگری را نیز تحت تاثیر قرار داده است، تمامی گروه الف این دانشگاه که شامل دانشجویان با سطح سواد و تحصیل بالا بودند، به استخدام این مجموعه در می‌آمدند در حالیکه اکنون باید پس از گذشت مراحل عجیب و غریب و هفت‌خوان‌های غیر ضروری و سلیقه‌ای شاید تنها بخش کوچکی از این دانشجویان بتواند به مجموعه وزارت نفت راه پیدا کند. از این رو حل فوری مشکل استخدام این گروه که براساس حکم دیوان عدالت اداری وظیفه وزارت نفت نیز می‌باشد، یکی از مهم‌ترین خواسته‌های متحصنین است.

درخواستی که تاکنون بارها تبدیل به تجمع در مقابل مراکز مهم نظیر مجلس شورای اسلامی شده که حدود سه هفته به طول انجامید و بعید نیست در روزهای آینده بازهم شاهد تجمع نسبت به عملکرد زنگنه از سوی این دانشجویان باشیم.

۲- مسایل صنفی و مشکلات معیشتی

دیگر مسئله‌ای که سبب شد دانشجویان چندین روز از کلاس و درس دست بکشند و متحصن شوند، بی‌توجهی مسئولان وزارت نفت به مسایل صنفی و معیشتی دانشجویان است. طبق روال مرسوم این دانشگاه و باتوجه به اینکه سطح تحصیلی این دانشگاه در مرتبه بالایی قرار داشت و رتبه‌های برتر کنکور امکان راه‌یافتن به آن را پیدا می‌کنند و باتوجه به موقعیت جغرافیایی و.. ، هرماه مبلغی به عنوان شهریه به دانشجویان پرداخت می شد.

اما آنچه مورد اعتراض دانشجویان قرار گرفته این است که علی‌رغم اینکه هزینه‌های زندگی دانشجویی نظیر خرید کتب درسی و رزرو غذا و ... در این مدت افزایش یافته اما شهریه از ۴ سال قبل همچنان ثابت مانده است. از این‌رو به نظر می‌رسد وزارت نفت باید به یک جمع‌بندی دقیقی در خصوص هزینه‌ها و پرداخت شهریه‌ برسد. همچنین زمزمه‌هایی نیز درخصوص دریافت هزینه‌ خوابگاه از دانشجویان میان دانشجویان شنیده می‌شود.

مسئله دیگر، کاهش سطح علمی دانشگاه است که مورد اعتراض دانشجویان قرار گرفته. این افراد معتقدند در چندسال اخیر اساتید تراز اول و صاحب حرف در این حوزه کنار گذاشته شده و از اساتید جوان در دانشگاه استفاده می‌شود که موجب شده سطح علمی دانشگاه کاهش پیدا کند.

بعلاوه این موارد می‌توان انتقاد دانشجویان از برداشته شدن شیوه مرسوم امریه سربازی فارغ‌التحصیلان این مرکز علمی در مراکز مرتبط با حوزه‌های نفتی را اضافه کرد که چند وقتی است لغو شده است.

۳- شرایط ناعادلانه آزمون استخدامی برای فارغ‌التحصیلان این دانشگاه

وزارت نفت دانشگاهی دارد که دانشجوهایش شرایط شرکت در آزمون استخدامی وزارت نفت را ندارند. این جمله را یکی از دانشجویان این دانشگاه در اعتراض به آیین‌نامه جدید استخدام وزارت نفت براساس آزمون استخدامی به ما گفت.

براساس اخبار، وزارت نفت زنگنه قرار است به زودی آزمون استخدامی وزارت نفت را برای جذب ۲۵۰۰ نفر در این مجموعه برگزار کند. فارغ از اینکه جذب این تعداد نیرو به معنای نیاز و تقاضا برای این مشاغل در وزارت نفت است و بنابر تعهد قبلی اولویت باید با فارغ التحصیلان دانشگاه صنعت نفت باشد، آنچه در این میان عجیب به نظر می‌رسد وضع قوانینی سخت‌گیرانه در شرایط شرکت در آزمون برای دانشجویان وزارت نفت است.

براساس این شیوه‌نامه، حداقل معدل لازم برای دانشجویان دانشگاه صنعت نفت برای حضور در آزمون معدل ۱۶ است و این در حالیست که در همین آزمون برای سایر دانشگاه‌ها حداقل معدل ۱۵ در نظر گرفته شده است. مسئله‌ای عجیب که بیانگر آن است وزارت نفت برای تریبت‌شدگان دانشگاه خودش که به صورت خاص برای حضور در پست‌های مرتبط آماده‌شده‌اند شرایط سخت‌تری از سایر دانشگاه ها در نظر گرفته است. ایرادات این آزمون سبب شد، واکنش نمایندگان مجلس را به دنبال داشته باشد.

مجموعه عواملی که بیان شد موجب این شد که دانشجویانی که الآن باید خود را آماده می‌کردند برای شرکت در امتحانات پایان ترم، دو هفته ای است که کارشان شده اعتراض به مسئولان برای دریافت حداقلی ترین حقوقشان.

اعتراضی که تاکنون نه تنها از سوی مسئولان وزارت نفت پاسخ مناسبی به آن داده نشده بلکه گویی نمایندگان مجلس مخصوصا در دو کمیسیون انرژی و آموزش نیز کاملا از آن بی‌خبرند و تا کنون اقدام موثری در زمینه حل این مسئله انجام ندادند.

از سوی دیگر، نحوه مواجهه مسئولان دانشگاه با اعتراض دانشجویان نیز در جای خود قابل تامل است. به عنوان نمونه رئیس دانشگاه که دو سال قبل وعده داده بود در صورتی که مشکلات دانشجویان حل نشود، از سمت خود استعفا کند، اخیرا استعفای خود را همرده با مقابله با نظام دانست!!!
 

عبدالله هاشمی رئیس دانشگاه صنعت نفت در جمع دانشجویان و در پاسخ به درخواست آن‌ها برای عمل به وعده خود می‌گوید:

در این شرایط کشور این کار رو توصیه نمی‌کنم. استعفای من قرار گرفتن مقابل نظام است!! و به هیچ وجه در مقابل نظام نمی‌ایستم.

ناگفته پیداست که این استدلال تا چه اندازه مضحک است اما آنچه قابل تامل است اینکه یک مدیر رده چندم بجای آنکه در مسئولیت خود تلاش کند مشکلات را برطرف نماید، در طرف مقابل برای فرار از وعده قبلی خود، نظام را سپر خود قرار می‌دهد و پشت آن قایم می شود.

در این میان آنچه قطعا مشخص است اینکه رئیس دانشگاه نفت کاملا مطمئن باشد که استعفایش هیچ ارتباطی به مجموعه نظام ندارد و اگر وی وعده داده در صورتی که نتوانست مشکل را حل کند از سمت خود کناره‌گیری می‌کند، با خیال راحت به وعده خود عمل کند. اما اگر نمی‌خواهد به وعده‌اش عمل کند نظام را مقصر کم‌کاری معرفی نکند.

اما در هر صورت فارغ از اینکه مدیران وزارت نفت جرئت داشته‌باشند حقیقت را بگویند و حقوق دانشجویان را پیگیری کنند یا نه، آنچه مهم‌ است ورود سریع نهادهای نظارتی و نمایندگان مجلس به این مسئله است چراکه بخش مهمی از ظرفیت‌ها و کادرهای علمی کشور که تا چندسال آینده جزو سیاستگذاران و مجریان صنعت نفت کشور می شوند، به‌جای اینکه وقت خود را صرف مسایل مهم و اساسی و حل مشکلات و افزایش بهره‌وری این صنعت کنند، مجبورند برای درخواست های حداقلی خود از کار اصلی‌شان فاصله بگیرند که سبب می‌شود در آینده این مجموعه با نیروهای آموزش ندیده و کم‌ توان روبرو شود. به بیان دیگر نحوه مواجهه وزارت نفت با این متخصصان آینده این صنعت را تهدید می‌کند.

در ادامه بخشی از تصاویر تجمعات چندروز اخیر دانشجویان دانشگاه صنعت نفت طی روزهای اخیر قابل مشاهده است.

تجمع دانشجویان دانشگاه نفت

تشییع جنازه نمادین دانشگاه نفت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 31
  • علیرضا ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
    24 0
    ایشالا یه روز زنگنه نتیجه ظلمی که به ما کرده رو میبینه
    • IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
      5 22
      دانشجویان دانشگاه نفت انتظار دارند بعد از پرداخت حقوق و هزینه غذا و کتاب و ... فقط آن ها در وزارت نفت جذب شوند آخه مگه دانشگاه شریفی ها و تهرانی ها از شما از لحاظ علمی چیزی کم دارند که میخواهید فقط شما را جذب کنند در تعهد وزارت نفت هم آمده اولویت استخدام نه انحصار استخدام، الان 3 سال است همه فارغ التحصیلان رشته نفت دانشگاه های شریف و تهران از جذب در وزارت نفت محرومند و از همان زمان تا الان بالای 1000 نفر از دانشگاه نفت جذب وزارت نفت شده اند متاسفانه مافیای دانشگاه نفتی ها وزارت نفت را در تسخیر دارند و اجازه ورود دیگران را نمی دهند چون می دانند با ورود غیر دانشگاه نفتی ها ضعف های آموزشی و نا کارآمدی فارغ التحصیلان دانشگاه نفت آشکار می شود
  • پیام IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
    19 1
    وزیری که بجای آباد کردن بفکر تخریب باشد بدرد جمهوری اسلامی نمیخورد.
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
    16 2
    حق دانشجویان مظلوم نفت رو بدهید
  • Reza IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
    16 1
    عجبیه که الان دوساله این وزیر نتونسته وضعیت فارغ التحصیلان و دانشجویان خودشو مدیریت کنه تا چنین اتفاقاتی نیوفته
  • عبدی IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
    20 1
    لحظه‌ای اشک در چشمم حلقه زد و با خود فکر کردم که انتهای این ناجوانمردی ها در حق نخبگان کشور به کجا میانجامد؟
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
    6 2
    ما مشکلی با جذب دانشجویان سایر دانشگاه ها نداریم. بلکه کل حرف ما اینه که در بدو ورود به دانشگاه به دانشجویان دانشگاه صنعت نفت قول استخدام داده شده و باید به آن عمل بشه. دانشجویان به دلیل همین قول این دانشگاه را انتخاب کردن درحالی که بسیاری از دانشگاههای تهران نیز قبول بودند همه در جریان سختی تحصیل و بدی آب و هوا در خوزستان هستید و علاوه بر آن چون دانشجویان دانشگاه صنعت نفت بورسیه وزارت نفت هستند بعد فارغ التحصیلی مدرک به آنها داده نمیشود و نمیتوانند در سایر آزمون های استخدامی شرکت کنند. باهمه ی این شرایط دانشجوهها فقط به دلیل قولی که در دفترچه کنکور نوشته شده این دانشگاه را انتخاب کردند. امیدوارم این اتفاقات سامان پیدا کند و حق به حق دار برسد.
    • محسن IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
      1 1
      بخوان همه شمارو استخدام کنن جا برای بقیه فارغ التحصیلان دانشگاههای دیگه نمیمونه، عادلانه اینه که آزمون استخدامی وزارت نفت مثل بقیه دستگاهها بدن سازمان سنجش برگزار کنه تا هر کس لیاقت داره قبول بشه، همه فارغ التحصیلا هم حق شرکت در آزمونو داشته باشن
  • دانشجوي رتبه تك رقمي كنكور ولي بيكار IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
    7 1
    من رتبه ي ٦ كنكور سراسري شدم و در تمامي دانشگاه هاي مطرح ميتوانستم قبول شوم ولي دانشگاه صنعت نفت را به خاطر بورسيه انتخاب كردم اماااا حال به خاطر عدم تعهد در حال مسافر كشي براي امرار معاش هستم،به نظر شما اين ظلم نيست؟!
  • علی IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
    4 0
    اینم بگم به آقای وزیر دیر یا زود حقمونو می گیریم ما نتونیم دیوان عدالت رایش رو قطعی می کنه و ما استخدام میشیم.به شخصه بخاطر دوسال عمرم که تلف شد و خیلی چیزای دیگه هیچ وقت نمی بخشمت.بخدا در پیشگاه خدای عادل حقمو ازت می گیرم و بد جایی برای ظالمان اونجا از ما گفتن بود.
  • محسن IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
    1 2
    حق همه فارغ التحصیلان رشته نفته، مگه فارغ التحصیلان دانشگاه نفت خونشون رنگین تره از لحاظ اعتبار علمی هم بخواییم حساب کنیم دانشگاههای شریف و تهران و ... از دانشگاه نفت معتبر ترن
  • بهار IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
    1 0
    به وعده ای که دادید پایبند باشید لطفا
  • ف. زارعی پور ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
    1 0
    من رتبه ۳۰۰ کنکور رو داشتم و دانشگاه تهران هم قبول شدم ولی بنا به شرایط درج شده در دفترچه و بدور از هرگونه حق خوری و بی قانونی دانشگاه نفت رو انتخاب کردم. فقط بخاطر شرط استخدام. ولی آقای وزیر عدالت رو رعایت نمی‌کنند و خلف وعده میکنند
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
    2 1
    دوست عزیزی که میفرمایی تو سه سال گذشته 1000 نفر دانشگاه نفتی جذب شرکت نفت شده، اشتباه بع عرضت رسوندم عزیز، البته اگه این حرفت هدف دار نبوده باشه! سه ساله که استخدام های شرکت نفت مستقیم زیر نظر خود وزیره، اونایی که استخدام شدن همه دانشگاه آزادیو ژن خوبن، همین الانشم بعد چند سال توقف جذب تعداد فارغ التحصیلای متقاضی کار از دانشگاه نفت 1000 تا نمیشه، این دروغا رو از کجا در آوردی؟!! در ضمن شمایی که سنگ دانشگاه تهران و دانشگاه شریفو به سینه میزنی، مطمئنا تو هیچکدوم از این دو دانشگاه نیستی، اگه بودی میدیدی که خیلی از دانشجوهای دانشگاه نفت یکی از مقاطع تحصیلشون رو تو این دوتا دانشگاه و دیگر دانشگاه های برتر کشور سپری کردن/میکنن، پس الکی به بهونه نخبه سالاری تفقه افکنی نکن.
  • حمیدرضا جاویدنیا IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
    0 0
    با سلام و عرض ادب به همه مخاطبین من از فارغ التحصیلان دانشگاه نفت هستم و به این موضوع افتخار میکنم و اعلام میکنم هیچ یک از ما فارغ التحصیلان با استخدام سایر افراد از بقیه دانشگاه ها بخصوص دانشگاه های برتر کشور مخالفتی نداریم، بلکه استقبال میکنیم. حرف ما اینه که درست نیست چهار سال از عمر جوان این مملکت که با هزینه گزاف بیت المال در راه کسب آموزش و مهارت های خاص کار در وزارت نفت صرف شده، بواسطه کج سلیقگی مغرضانه چند نفر مسئول دولتی، به بازی گرفته و تلف شود. کدام عقل سلیم میپذیره که یه نیرو که با هزینه خودت اموزش دادی رو بگی نمیخوام!؟ نظر شما چی هست دوستان؟
  • فرزان IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۰
    0 0
    متاسفانه دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاه های دیگه فکر میکنن دانشگاه نفتی ها میخان مافیا راه بندازن، شما یه بار پای حرف دل اینها بشینید بعد قصاوتشون کنید زمان انتخاب رشته همه رشته مورد علاقه و دانشگاه مورد علاقشون رو انتخاب کردن اما دانشجوهای دانشگاه نفت به خاطر نیاز به کار دوری از خانواده و امکانات کم شهری و هزارتا مشکل دیگه رو به جون خریدن و حتی خیلی از اونها در رشته هایی که مورد علاقشون نبوده درس خوندن صرفا به خاطر اینکه در اینده بتونن کاری تدی شرکت نفت داشته باشن از طرعی در بدو ورود به دانشگاه ازشون یه تعهد استخدام گرفتن و بعدازفارغ التحصیلی اجازه ندارن جای دیگه ای استخدام رسمی بشن و موظف به کار کردن برای نفت هست شما کلاه خودتون رو قاضی کنید، اگر با توجه به قول و وعده که بهتون دادن و تعهد محضری که ازتون گرفتن بعد از ۴ سال درس خوندن توی رشته ی تخصصی نفت که جای دیگه ای کار نداره بیان و بگن استخدامت نمیکنیم دستتون به کجا بنده؟ مثل اینه که به کسی که جذب دانشگاه فرهنگیان شده بعد از چهارسال بگن برو پی کارت و استخدامت نمیکنیم این بنده های خدا میگن "وزارت نفت حق مارو بده، کاری به استخدام دانشجوهای بقیه ی دانشگاه ها نداریم" در جواب اون دوست عزیزمون که میگن مافیای دانشگاه نفتی باید بگم که مگه دانشگاه نفت چندتا فارغ التحصیل داره که در مقابل بقیه ی دانشجوهای این مملکت مافیا درست کردن؟ البته فعلا مافیایی که تشکیل شده مربوط به دانشجوهای دانشگاه تهران هست( اقای زنگنه و شاگردان و دوستان و ....)
  • امید IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۱
    2 0
    این موضوع که گفته میشه حق همه هست که ورود به وزارت نفت کنن واقعا منطقی هست ولی خب برای تحقق این امر نباید ظلم کرد نباید در حق دانشجویی که با وعده استخدام وارد دانشگاه نفت شده و الان حتی مدرک هم نداره ظلم کرد و گفته بشه که شما رو استخدام نمیکنیم به هر حال یه تفاوت باید باشه بین اون کسی که بدو ورود به دانشگاه فکر کرده و حساب کتاب کرده و دانشگاه نفت رو انتخاب کرده با کسای دیگه آقای زنگنه اگر واقعا حرکتتون از سر دلسوزی هست استخدام های طلایی رو قطع کنید سن بازنشستگی رو بیارید پایین و هزاران راهکار دیگه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس