کد خبر 781314
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲
تودیع و معارفه رهبر گروه تحریرالشام

در ادامه تشدید اختلافات میان رهبران القاعده، ساعتی پیش ابوجابر الشیخ رهبر گروه تحریرالشام از سمت خود استعفا و بلافاصله ابومحمد الجولانی فرمانده جبهه النصره جایگزین وی شد.

به گزارش مشرق، شورای رهبری گروه تروریستی تکفیری تحریر الشام – که قرار بود چتر فراگیر تمام گروه‌های وابسته به القاعده در سوریه باشد – با استعفای اجباری «هاشم ابو جابر الشیخ» موافقت کرد. با کناره‌گیری ابو جابر از رهبری تشکیلات، او به پست تشریفاتی «دبیر جلسات شورای مرکزی» منصوب شد که پستی تشریفاتی محسوب می‌شود و طی دو ماه اخیر، بدون مسئول رها شده بود.

در بیانیه‌ای که تحریر الشام به این مناسبت منتشر کرده، آمده است:
«در جلسه اخیر شورای مرکزی، تصمیمات زیر اتخاذ شد:
۱- موافقت با کناره‌گیری ابو جابر الشیخ از رهبری عام تشکیلات
۲- جایگزینی جانشین وی، «ابو محمد الجولانی» به عنوان رهبر تشکیلات تا انتخاب رهبر جدید
۳- انتخاب ابو جابر الشیخ به عنوان دبیر جلسات شورای مرکزی.»

گفتنی است ابو محمد الجولانی، مؤسس و رهبر جبهه النصره و در ادامه جبهه فتح الشام بود و ایده تأسیس سازمان تحریر الشام به عنوان چتر فراگیر گروه‌های مختلف وابسته به القاعده در سوریه، ایده وی بود. او در تحریر الشام، فرمانده کل نظامی و جانشین رهبری کل تشکیلات بود.

در زمان تأسیس تحریر الشام، بسیاری از گروه‌های وابسته به القاعده به آن لبیک گفتند که مهم‌ترین آن‌ها فتح الشام (النصره)، نور الدین الزنکی و جیش الاحرار بودند. الزنکی و جیش الاحرار اخیرا از تحریر الشام جدا شدند.

در هفته‌های اخیر، چهره‌ها و شاخه‌های مهمی از تحریر الشام جدا شده بودند. مهم‌ترین علت انشعاب، اختلاف با جولانی و تکروی‌های وی در تشکیلات بوده است. در یکی از این موارد – که به کناره‌گیری عبدالله المحیسنی و مصلح العلیانی منتهی شد – نواری از جولانی منتشر شد که در آن، وظیفه مفتی‌های تشکیلات را «توجیه‌تراشی برای تصمیمات واحدهای نظامی و امنیتی» دانست.

گفتنی است طی روزهای اخیر، ترکیه نیروهای نظامی بسیاری را به مرزهای ادلب فرستاده است و انتظار می‌رود ارتش ترکیه به زودی وارد استان ادلب شود.

منبع:اعلام الحربی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس